Επιστροφή στο δημόσιο σχολείο λόγω κρίσης

Μείωση 5,7% των μαθητών στα ιδιωτικά σχολεία - Μαζική φυγή από τα ιδιωτικά Λύκεια- Αυξάνει όμως το συνολικό κόστος της εκπαίδευσης για τα νοικοκυριά Τι δείχνει η έρευνα του ΙΟΒΕ

epistrofi-sto-dimosio-sxoleio-logw-krisis
|
SHARE THIS
0
SHARES

Μείωση του αριθμού των μαθητών στα ιδιωτικά σχολεία κατά 5,7% τη διετία 2010-2011 διαπιστώνει έρευνα του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), που θα παρουσιαστεί την Παρασκευή σε συνέδριο των ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων. 

Μείωση του αριθμού των μαθητών στα ιδιωτικά σχολεία κατά 5,7% τη διετία 2010-2011 διαπιστώνει έρευνα ΙΟΒΕ

Η κρίση οδηγεί τις ελληνικές οικογένειες στην επιστροφή στο δημόσιο σχολείο. Από την έρευνα προκύπτει χαρακτηριστικά ότι στα ιδιωτικά λύκεια η πτώση στον αριθμό των μαθητών φτάνει το 26,4% σωρευτικά από το 2006 και μετά, έναντι της οριακής μόνο μείωσης στα δημόσια λύκεια (0,3%). Αντιθέτως, αξιοσημείωτη είναι η άνοδος του αριθμού των μαθητών που φοιτούν σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία από το 2006 και μετά, η οποία όμως σταθεροποιείται την τριετία 2009-2011.

Στην έρευνα, εντοπίζεται η πτώση που υπάρχει στα ανώτερα εισοδηματικά κλιμάκια την περίοδο 2009-2011:

  • το ποσοστό των νοικοκυριών με μηνιαίο οικογενειακό εισόδημα άνω των 2.800 ευρώ έφθανε το 35% το 2008, με το 22% των νοικοκυριών το ίδιο έτος να έχει συνολικό μηνιαίο εισόδημα άνω των 3.500 ευρώ
  • το ποσοστό των νοικοκυριών με μηνιαίο οικογενειακό εισόδημα άνω των 2.800 ευρώ το 2011 είχε συρρικνωθεί στο 20,9%, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό με μηνιαίο συνολικό εισόδημα άνω των 3.500 ευρώ είχε μειωθεί σχεδόν κατά το ήμισυ, φθάνοντας στο 11,8%
  • η χαμηλότερη οικογενειακή εισοδηματική κατηγορία (μέχρι 750 ευρώ μηνιαίως), η οποία αντιστοιχούσε στο 5% το 2008, υπερ-τετραπλασιάστηκε στο 21% το 2010, φθάνοντας στο 16% το 2011.

Η έκθεση θα παρουσιαστεί την Παρασκευή σε συνέδριο των ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων

Οι οικογένειες με τα χαμηλότερα εισοδήματα διαθέτουν το μεγαλύτερο ποσοστό των δαπανών τους στα φροντιστήρια και στις ξένες γλώσσες, αλλά και στην προσχολική εκπαίδευση (νήπιο και προνήπιο) και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με το ποσοστό των δαπανών που κατευθύνεται προς την πρωτοβάθμια ή τη δευτεροβάθμια ιδιωτική εκπαίδευση να είναι εξαιρετικά χαμηλό ή ακόμη και μηδενικό.

Χαρακτηριστικά, το 2008, σχεδόν το 69% του συνόλου της δαπάνης για ιδιωτική εκπαίδευση προερχόταν από τα νοικοκυριά με υψηλές αποδοχές, το 27% από τα μεσαία εισοδηματικά κλιμάκια και μόλις το 4% από τα χαμηλά εισοδηματικά κλιμάκια. Η εικόνα διαφοροποιείται σημαντικά το 2010, αφού περιορίζεται στο 43% το ποσοστό της συνολικής δαπάνης για ιδιωτική εκπαίδευση από τα υψηλόμισθα νοικοκυριά και αυξάνεται στο 30% το αντίστοιχο που προέρχεται από τα χαμηλόμισθα νοικοκυριά.

Το κόστος ανά μαθητή

Το κόστος ανά μαθητή στην πρωτοβάθμια, διπλασιάστηκε από τα 1.929 ευρώ το 2002 στα 3.763 ευρώ το 2011

Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΟΒΕ, το κόστος ανά μαθητή στην προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση σχεδόν διπλασιάστηκε (+95,1%) από τα 1.929 ευρώ το 2002 στα 3.763 ευρώ το 2011. Το συντριπτικό ποσοστό της παραπάνω δαπάνης, είναι δημόσια. Υπερδιπλασιασμός του κόστους ανά μαθητή παρουσιάζεται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Από τα 2.387 ευρώ το 2002, έφτασε στα 5.009 ευρώ το 2011 και την περίοδο 2002-2011 είναι υψηλότερο κατά 31,2% σε σχέση με το αντίστοιχο κόστος στην προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση, αν και ο αριθμός των μαθητών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι κατά μέσο όρο μικρότερος κατά 70 χιλιάδες σε σχέση με τον αριθμό των μαθητών στην προσχολική και την πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Πάντως και στις δύο περιπτώσεις, μετά το 2009 οι δαπάνες παρουσιάζουν μείωση. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση παρουσιάζει μία μικρή αύξηση τη διετία 2010-2011 (κατά 31 ευρώ ανά μαθητή).

Συνολικά, το κόστος ανά μαθητή για το σύνολο της προσχολικής, της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης την ίδια περίοδο υπερδιπλασιάζεται, ανερχόμενο από τα 2.154 ευρώ το 2002 και στα 4.350 ευρώ το 2011.

Επιβεβαιώνεται το φαινόμενο της μείωσης του μαθητικού πληθυσμού

Το τοπίο της εκπαίδευσης σε αριθμούς

Το φαινόμενο της μείωσης του μαθητικού πληθυσμού επιβεβαιώνεται για μια ακόμη φορά, καθώς στην έρευνα αποτυπώνεται η πτωτική τάση τόσο στα δημόσια όσο και στα ιδιωτικά σχολεία, με εξαίρεση την προσχολική εκπαίδευση, όπου και καταγράφεται άνοδος ή σταθερότητα της ζήτησης.

  • Στην αρχή του σχολικού έτους 2012-2013, τα δημόσια νηπιαγωγεία ανέρχονταν σε 5.331 (91,6% του συνόλου των νηπιαγωγείων, ιδιωτικών και δημόσιων) στα οποία φοιτούσαν 152.085 μαθητές (93,4% των μαθητών δημοσίων και ιδιωτικών νηπιαγωγείων) και υπηρετούσαν σε αυτά το 94,6% του διδακτικού προσωπικού (12.580 νηπιαγωγοί) των δημοσίων και ιδιωτικών νηπιαγωγείων
  • Τα δημόσια δημοτικά σχολεία, στην αρχή του σχολικού έτους 2012-2013, ανέρχονταν σε 4.368 (92,6% του συνόλου των σχολείων, ιδιωτικών και δημόσιων) στα οποία φοιτούσαν 591.461 μαθητές (93,6% του μαθητικού πληθυσμού σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία) και υπηρετούσαν σε αυτά το 94,1% του διδακτικού προσωπικού (60.405 δάσκαλοι) των δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων.
  • Αντίστοιχα, τα δημόσια γυμνάσια ανέρχονταν σε 1.739 (94,7% του συνόλου των γυμνασίων, ιδιωτικών και δημόσιων) στα οποία φοιτούσαν 300.978 μαθητές (95,4% του μαθητικού πληθυσμού των δημοσίων και ιδιωτικών γυμνασίων) και υπηρετούσαν σε αυτά το 94,3% του διδακτικού προσωπικού (34.754 καθηγητές) των δημοσίων και ιδιωτικών γυμνασίων.
  • Τέλος, τα δημόσια λύκεια ανέρχονταν σε 1.242 (92,8% του συνόλου των λυκείων, ιδιωτικών και δημόσιων) στα οποία φοιτούσαν 233.552 μαθητές (94,1% του μαθητικού πληθυσμού στα δημόσια και ιδιωτικά λύκεια) και υπηρετούσαν σε αυτά το 92,7% του διδακτικού προσωπικού (23.316 καθηγητές) του συνόλου των δημοσίων και ιδιωτικών λυκείων. 
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook