Νέες παρεμβάσεις στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) εξετάζει η κυβέρνηση, με κάποιες από αυτές να έχουν να κάνουν με την ανανέωση διπλωμάτων σε ηλικιωμένους αλλά και την εκκίνηση μηχανής μόνο με κράνος και αυτοκινήτου μετά από αλκοτέστ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την εφημερίδα "Καθημερινή", ένα από τα μέτρα που εξετάζονται αφορά την αυστηρότερη παρακολούθηση των διαδικασιών ανανέωσης διπλωμάτων οδήγησης για ηλικιωμένους οδηγούς.
Σήμερα, αρκεί μια απλή γνωμάτευση γιατρού για να γίνει η ανανέωση του διπλώματος. Ένας γνωστός γιατρός αρκεί για να δοθεί η άδεια σε ηλικιωμένους που δεν έχουν τις απαραίτητες προϋποθέσεις για να κυκλοφορούν στον δρόμο.
Η σκέψη είναι η διαδικασία να ψηφιοποιηθεί, ώστε να φαίνεται ποιος γιατρός έδωσε την άδεια για ανανέωση διπλώματος. Η πλατφόρμα θα συνδέεται με την ΗΔΙΚΑ που έχει το πλήρες ιατρικό ιστορικό των πολιτών. Συνεπώς εάν ένας γιατρός γνωματεύσει, για παράδειγμα, πως ένας ηλικιωμένος βλέπει άψογα, αυτό θα φανεί κατά πόσον είναι αλήθεια, βάζοντας "φρένο" στις ψεύτικες γνωματεύσεις.
Η πίεση προς όσους γιατρούς παρανομούν θα αυξάνεται, καθώς εάν ένας ηλικιωμένος προκαλέσει ατύχημα, θα ελέγχεται ο φάκελος υγείας του και κατά πόσο ήταν σε θέση να οδηγήσει, καθιστώντας υπόλογο και τον γιατρό που του ανανέωσε την άδεια.

ΚΟΚ: Πού μπαίνουν οι πρώτες ΑΙ κάμερες στους δρόμους
Παράλληλα, υπερσύγχρονες κάμερες με ενσωματωμένο AI chip αρχίζουν να εγκαθίστανται σε κομβικά σημεία των μεγάλων οδικών αξόνων, καταγράφοντας αυτόματα παραβάσεις ταχύτητας, χρήσης κινητού, μη χρήσης ζώνης ή κράνους και παραβίασης κόκκινου σηματοδότη.
Η Αττική κάνει το πρώτο βήμα με κάμερες σε Συγγρού, Μεσογείων, Πανεπιστημίου και Λ. Ποσειδώνος, σε σημεία όπου οι τροχαίες παραβάσεις είναι συχνές, εγκαινιάζοντας το πιλοτικό στάδιο ενός εκτεταμένου δικτύου 2.000 σταθερών καμερών που θα καλύψει σταδιακά όλη τη χώρα.
Μηχανισμός που μπλοκάρει την εκκίνηση μηχανής χωρίς κράνος
Στο κυβερνητικό σχέδιο εντάσσεται, όπως σημειώνει η Καθημερινή και η χρήση νέας τεχνολογίας για την προστασία των αναβατών δικύκλων. Το υπουργείο Μεταφορών εξετάζει την εφαρμογή συστήματος που δεν θα επιτρέπει σε μοτοσικλέτα να εκκινήσει εάν ο αναβάτης δεν φοράει κράνος.
Η τεχνολογία έχει ήδη δοκιμαστεί και βασίζεται σε ειδικό αισθητήρα σε συνδυασμό με τεχνητή νοημοσύνη. Το κόστος υπολογίζεται γύρω στο 1 εκατ. ευρώ και το σύστημα θα μπορεί να τοποθετηθεί σε μηχανές με έτος κατασκευής από το 2000 και μετά.
Η σκέψη υλοποίησης προβλέπει ότι ο μηχανισμός θα εγκαθίσταται όταν ο αναβάτης εντοπίζεται από τις αρχές να κυκλοφορεί χωρίς κράνος, ώστε να μην μπορεί να το επαναλάβει, καθώς χωρίς τη χρήση κράνους η μηχανή δεν θα μπορεί να παίρνει μπροστά.

Το αμάξι δεν θα παίρνει μπροστά αν ο οδηγός έχει πιει αλκόολ
Ίδια ακριβώς φιλοσοφία θα ισχύει και για παραβάσεις στο αλκοόλ, Εφόσον κάποιος οδηγός πιαστεί να έχει περάσει το όριο κατανάλωσης αλκοόλ, τότε εξετάζεται το λεγόμενο "alcohol interlock", δηλαδή θα τοποθετείται ένα μηχάνημα στο οποίο την επόμενη φορά ο οδηγός θα πρέπει να φυσήξει και να κάνει ο ίδιος αλκοτέστ και εάν είναι κάτω από το όριο, τότε θα μπορεί να παίρνει μπροστά το αυτοκίνητο, αλλιώς ο κινητήρας θα μένει απενεργοποιημένος.
Το σύστημα εφαρμόζεται ήδη στη Σουηδία και στο Βέλγιο και έχει φέρει αποτελέσματα. Στο υπουργείο υπάρχουν διάφορες σκέψεις, όπως για παράδειγμα το κίνητρο της άμεσης επιστροφής του διπλώματος εάν ο οδηγός δεχθεί την τοποθέτηση του συγκεκριμένου μηχανήματος στο αυτοκίνητό του. Αξίζει να σημειωθεί πως το συγκεκριμένο μέτρο ήδη εφαρμόζεται στα νέα λεωφορεία του ΟΑΣΑ για τους επαγγελματίες οδηγούς.

Πού μπαίνουν κάμερες στην Αττική
Στην Αττική, επιλέχτηκαν από την Τροχαία Αττικής τα παρακάτω σημεία εγκατάστασης, καθώς σε αυτά έχει παρατηρηθεί επανειλημμένως παραβίαση των διατάξεων του ΚΟΚ, με αποτέλεσμα να κριθούν σημεία άμεσης και αναγκαίας παρέμβασης.
- Φανάρι στο ύψος της πλατείας Συντάγματος, ακριβώς πριν από τη διασταύρωση Αμαλίας – Πανεπιστημίου (Βενιζέλου).
- Φανάρι στη Μεσογείων πριν από τη διασταύρωση με τη λεωφόρο Χαλανδρίου.
- Φανάρι στη λεωφόρο Ποσειδώνος (με κατεύθυνση προς Γλυφάδα) στη διακλάδωση με λεωφόρο Αλίμου.
- Συγγρού, στην κατεύθυνση προς Αθήνα στο ύψος της Νέας Σμύρνης.
- Συγγρού, στην κατεύθυνση προς Αθήνα στο ύψος της διακλάδωσης με τη λεωφόρο Χαροκόπου.
- Συγγρού, στην κατεύθυνση προς Πειραιά στο ύψος της Σκρα.
- Ακόμη δυο θα τοποθετηθούν στη Θεσσαλονίκη
Οι κάμερες που θα τοποθετηθούν τις επόμενες ημέρες θα μπορούν να ανιχνεύουν αυτόματα τις παραβάσεις, χωρίς όμως σε αυτή τη φάση να επιβάλλονται κλήσεις. Το αρχικό αυτό πιλοτικό στάδιο αφορά στην τροφοδότηση του συστήματος και στην "εκπαίδευση" του μοντέλου τεχνητής νοημοσύνης.
Ταυτόχρονα, θα εγκατασταθούν διπλές κάμερες που θα καταγράφουν τόσο την μπροστινή όσο και την πίσω όψη των οχημάτων, ενώ μέσω πρόσθετης κάμερας θα είναι δυνατή η ταυτοποίηση του οδηγού που υποπίπτει στην παράβαση, μειώνοντας έτσι τις περιπτώσεις αμφισβήτησης ως προς τον πραγματικό υπαίτιο.
Το λογισμικό ΑΙ θα εντοπίζει την παράβαση και θα αποθηκεύει τη σχετική εικόνα, αλλά η έκδοση της κλήσης δεν θα γίνεται αυτοματοποιημένα. Αυτή θα εκδίδεται από την Οδική Υπηρεσία Εποπτείας και Ασφάλειας, ενώ ο οδηγός διατηρεί το δικαίωμα ένστασης.
Οι έξι κάμερες με τεχνητή νοημοσύνη που θα τοποθετηθούν στην Αθήνα αποτελούν την πρώτη φάση ενός ευρύτερου σχεδίου, το οποίο περιλαμβάνει συνολικά 388 κάμερες που θα αναπτυχθούν σταδιακά από την Περιφέρεια Αττικής, με την εγκατάσταση να αναμένεται να ξεκινήσει τον Δεκέμβριο.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr
