Ερχονται οι Millennials: Η νέα Generation - X

Η γενιά των Millennials είναι ένα μυστήριο και παρεξηγημένη. Είναι η i-γενιά του «Εγώ», των selfies και των likes. Τί κουβαλούν; Τί πραγματικά θέλουν; Είναι, άραγε, η ελπίδα για το μέλλον;

erxontai-oi-millennials-i-nea-generation---x
|
SHARE THIS
0
SHARES

Τους χαρακτηρίζουν τεμπέληδες, εγωϊστές, επιφανειακούς, ναρκισσιστές και κακομαθημένους. Οτι θεωρούν τους εαυτούς τους «δικαιούχους» στην καλή ζωή αλλά χωρίς να νοιάζονται για τον «άλλο». Οτι ασχολούνται μόνο με την τεχνολογία και καθόλου με τα κοινά. Οτι έχουν μεγάλες απαιτήσεις αλλά δεν προσφέρουν πολλά. Ετσι περιγράφεται η γενιά των Millennials. Η γενιά των σημερινών 18ρηδων, 20ρηδων και 30ρηδων.

Oι Millennials είναι εδώ, είναι παντού, είναι η μεγαλύτερη γενιά της πρόσφατης παγκόσμιας ιστορίας και είναι αυτοί που θα καθορίσουν την πορεία της ανθρωπότητας

Πόσο βάσιμοι είναι, όμως, αυτοί οι χαρακτηρισμοί; Ή, μήπως, όλα αυτά είναι τα νέα στερεότυπα για μια γενιά που δεν γνωρίζουμε καλά και γι αυτό τη φοβόμαστε; Διότι οι Millennials είναι εδώ, είναι παντού, είναι η μεγαλύτερη γενιά της πρόσφατης παγκόσμιας ιστορίας και είναι αυτοί που θα καθορίσουν την πορεία της ανθρωπότητας καθώς οδεύουμε προς το πρώτο μισό του 21ου αιώνα.

Ποιοι είναι οι Millennials;

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Στην ιστορία της ανθρωπότητας, ειδικά στον ανεπτυγμένο κόσμο, συζητούμε συχνά για τις διάφορες «γενιές» και την συνεισφορά τους στη διαμόρφωση της εθνικής και παγκόσμιας ιστορίας. Τις δεκαετίες του 60 και του 70 ήταν οι «baby boomers» (οι γεννημένοι μεταξύ 1945-1960), η γενιά που γεννήθηκε μέσα στις στάχτες του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Ηταν η γενιά των κοινωνικών κινημάτων και των κοινωνικών επαναστάσεων.

Μετά ακολούθησε η «Generation X». Είναι η γενιά των σημερινών 40ρηδων και 50ρηδων (οι γεννημένοι μεταξύ 1961-1980). Η γενιά που επιτάχυνε την παγκοσμιοποίηση, που «τέλειωσε» με τον Ψυχρό Πόλεμο, που δημιούργησε την τεχνολογική και επικοινωνιακή επανάσταση, που έκανε, με άλλα λόγια, τον κόσμο μας μικρότερο. Είναι, όμως, και η γενιά η οποία βρέθηκε στο επίκεντρο της χειρότερης οικονομικής κρίση της σύγχρονης ιστορίας, όπου η «μεσαία τάξη» σε πολλές σύγχρονες κοινωνίες απορρυθμίστηκε. Τόσο οι «baby boomers» όσο και η «Generation X» θεωρούνται συνυπεύθυνες για την κρίση που διανύουμε.

Οι Millenials είναι αυτοί που θα παραλάβουν την σκυτάλη στην μετά κρίση εποχή για να ξανακτίσουν, την μεσαία τάξη

Και μετά ήρθαν οι Millennials. Η Generation Y. Η γενιά του «Εγώ, Εγώ, Εγώ» όπως την περιγράφουν οι επικριτές της. Είναι η γενιά των γεννημένων μεταξύ 1981-2000. Και είναι η γενιά που σταδιακά γίνεται ο πρωταγωνιστής των εξελίξεων. Η γενιά του χρέους και της ανεργίας. Οι Millenials είναι αυτοί που θα παραλάβουν την σκυτάλη στην μετά κρίση εποχή για να ξανακτίσουν, την μεσαία τάξη. Θα τα καταφέρουν; Εχουν τα εχέγγυα και την αυτοπεποίθηση να το κάνουν;

Πολλοί από την Generation X εκφράζουν σκεπτικισμό. Ακόμα και έντονη αμφιβολία. Αυτή η αντιμετώπιση, ωστόσο, είναι άδικη. Διότι πολλά από τα χαρακτηριστικά των Millennials δεν είναι καινούργια. Τα συναντούμε διαχρονικά. Σε όλες τις γενιές. Πέραν τούτου, υποτιμούν όλα όσα θετικά φέρνει μαζί της η γενιά αυτή.

Γιατί, λοιπόν, η αμφισβήτηση; Η απλή και σύντομη απάντηση είναι ότι δεν τους καταλαβαίνουμε. Δεν τους «πιάνουμε». Είναι «φευγάτοι». Παραμένουν ένα μυστήριο. Και όπως συμβαίνει με κάθε μυστήριο, φοβόμαστε.

Η γενιά του «Εγώ, Εγώ, Εγώ»

Είναι γεγονός ότι οι επικρίσεις για τους Millennials δεν είναι εντελώς αβάσιμες. Διάφορες μελέτες που έγιναν τα τελευταία χρόνια έχουν δείξει ότι οι Millennials είναι άτομα απολίτικα, περισσότερο υλιστές, περισσότερο εγωκεντρικοί. Ενδιαφέρονται πιο πολύ για την φήμη τους, την εικόνα τους και λιγότερο για την κοινότητά τους και την εσωτερικότητά τους.

Το περιβάλλον μέσα στο οποίο οι Millennials μεγαλώνουν και δραστηριοποιούνται προσφέρει επιλογές που δεν υπήρχαν ποτέ προηγουμένως

Ο χαρακτηρισμός τους ως «γενιά του Εγώ, Εγώ, Εγώ» δεν είναι τυχαίος. Είναι μια τάση η οποία επιτείνεται από μια τεχνολογία που καλλιεργεί την πρόταξη του Εγώ. Ζούμε, ούτως ή άλλως, στην εποχή των «check ins» που είναι μια μορφή επίδειξης και αυτοπροβολής.

Ο εγωκεντρισμός συμβάλλει έτσι ώστε οι Millennials να μην συμμετέχουν στα κοινά. Ετσι εξηγείται, σε μεγάλο βαθμό, η αποστασιοποίηση από την πολιτική και η αποχή από τις δημοκρατικές διαδικασίες όπως είναι οι εκλογές. Νοιάζονται περισσότερο για τα «likes» στο facebook, για τον αριθμό των «followers» στο twitter και για τα πόσα «selfies» θα ποστάρουν στο instagram, παρά για το τι μπορεί να συμβαίνει στη γειτονιά τους. Θεωρούν τους εαυτούς τους «εντολοδόχους» χωρίς, όμως, να πρέπει να κάνουν κάτι.

Ολα τα πιο πάνω μπορεί να ισχύουν στον ένα ή στον άλλο βαθμό. Σε άλλους περισσότερο, σε άλλους λιγότερο. Σε κάποια θέματα το βλέπουμε εντονότερα, σε άλλα όχι. Αλλά, ας σκεφτούμε, πόσο πράγματι διαφέρουν από τις συμπεριφορές των προηγούμενων γενιών; Οπως υπογραμμίζει ο Τζόελ Στάϊν στο μεγάλο αφιέρωμα του αμερικανικού περιοδικού TIME το 2013, οι Millennials «δεν είναι νέο είδος. Απλά μεταλλάχθηκαν για να προσαρμοστούν στο δικό τους περιβάλλον». Προσαρμόζονται, γράφει, σε ένα περιβάλλον όπου κανείς μπορεί να βρει τα πάντα. Οπου το προσδόκιμο ζωής εκτοξεύθηκε. Ενα περιβάλλον στο οποίο τα κοινωνικά δίκτυα είναι μέρος της καθημερινότητας. Οπου «δεν είναι υποχρεωμένοι να παντρευτούν κάποιο από το Λύκειό τους ή την χώρα τους». Το περιβάλλον μέσα στο οποίο οι Millennials μεγαλώνουν και δραστηριοποιούνται προσφέρει επιλογές που δεν υπήρχαν ποτέ προηγουμένως.

Η γενιά της αυτοπεποίθησης και της τεχνολογίας

Πράγματι, οι Millennials είναι πιο ανεκτικοί στο διαφορετικό και λιγότερο συντηρητικοί και παραδοσιακοί. Λατρεύουν την τεχνολογία. Ζουν με την τεχνολογία. Είναι η i-γενιά. Δεν αντέχουν μακριά από το κινητό τους, το ipad τους, το mp3 τους ή το laptop τους. Και δεν μπορούν να συνεννοηθούν με κανένα που είναι τεχνολογικά ανεπαρκής. Σύμφωνα με έρευνα του Pew Research Center, το 75% των Millennials έχουν προφίλ σε τουλάχιστον ένα δίκτυο κοινωνικής δικτύωσης. Στο facebook, στο instagram, στο twitter. Το 83% αυτών, δε, κοιμούνται με τα κινητά ανοικτά δίπλα στο κρεβάτι τους.

Η αίσθηση ότι με την τεχνολογία μπορεί κάποιος να κάνει τα πάντα δίνει στους Millennials μια νέα, ισχυρή, αυτοπεποίθηση

Μπορεί τα πιο πάνω να δείχνουν μια υπερβολή, ωστόσο ζούμε στην εποχή της κοινωνικής δικτύωσης και της ηλεκτρονικής επικοινωνίας. Οι Millennials μεγαλώνουν μέσα σε μια κοινωνία όπου η τεχνολογία κυριαρχεί. Η ασύρματη διασύνδεση και επικοινωνία κάνει τον κόσμο τους πιο γρήγορο και πιο αποτελεσματικό.

Η αίσθηση ότι με την τεχνολογία μπορεί κάποιος να κάνει τα πάντα τους δίνει μια νέα, ισχυρή, αυτοπεποίθηση. Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, που πιστεύουν ότι μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο. Πιστεύουν στις ικανότητές τους και στη δύναμη που τους δίνει η γνώση. Γι' αυτό είναι απαιτητικοί στην επαγγελματική τους καριέρα. Ζητούν την αναγνώριση των γνώσεών τους και την ανάλογη επιβράβευση γι αυτές. Ακόμα πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι συνήθως σκέφτονται προτού κάνουν κάτι και δεν το αποδέχονται χωρίς σκέψη και προβληματισμό. Κι αυτό διότι πιστεύουν ότι αξίζουν το καλύτερο.

Για τους Millennials η αυτονομία είναι προτεραιότητα. Δεν συμβιβάζονται εύκολα και δεν αναγνωρίζουν την ιεραρχία. Εχουν ευφάνταστες ιδέες αλλά, παράλληλα, είναι προσαρμοστικοί. Γι αυτούς η δουλειά έχει αξία όταν στοχεύει κάπου. Θέλουν, με άλλα λόγια, να έχουν την αίσθηση ότι αυτό που κάνουν έχει όραμα. Εχει νόημα. Και θα έχει αποτέλεσμα.

Η γενιά του χρέους και της ανεργίας

Και όλα αυτά την στιγμή που οι Millennials είναι η γενιά η οποία μεγαλώνει με ένα τεράστιο βάρος στους ώμους της χωρίς να έχει την ευθύνη: ένα μεγάλο χρέος και μια υψηλή ανεργία. Αποτέλεσμα είναι να μην δουλεύουν ή να αναγκάζονται να ζουν με τους γονείς τους.

H ενισχυμένη αυτοπεποίθηση και η ανάληψη του ρίσκου ίσως να είναι ο μόνος τρόπος για να σπάσει ο φαύλος κύκλος της ύφεσης και της στασιμότητας

Πρόσφατη έρευνα της Wells Fargo έδειξε ότι 4 στους 10 Millennials δηλώνουν ότι τους πνίγει το χρέος. Ταυτόχρονα, δηλώνουν ότι πρέπει να αρχίσουν να αποταμιεύουν από νωρίς για την σύνταξή τους παρόλο που το 45% δεν έχει μπορέσει να το κάνει ακόμα. Αλλη έρευνα του περιοδικού Atlantic δείχνει ότι μόνο το 27% δηλώνει αισιόδοξο ότι η οικονομία θα πάει καλύτερα.

Παρά ταύτα, είναι εντυπωσιακό ότι οι Millennials θέλουν να ξεκινήσουν την δική τους επιχείρηση. Δεν ενθουσιάζονται με την ιδέα να εργαστούν σε παραδοσιακές επιχειρήσεις. Θέλουν να πάρουν ρίσκο. Να δοκιμάσουν κάτι καινούργιο. Και κυρίως να είναι επιχειρηματικά «κύριοι» του εαυτού τους.

Μπορεί στο σημερινό δύσκολο παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον τέτοιου τύπου προσεγγίσεις να θεωρούνται αφελείς ή ακόμα και επίφοβες. Από την άλλη, όμως, η ενισχυμένη αυτοπεποίθηση και η ανάληψη του ρίσκου ίσως να είναι ο μόνος τρόπος για να σπάσει ο φαύλος κύκλος της ύφεσης και της στασιμότητας.

Σε κάθε περίπτωση, η γενιά των Millennials είναι αυτή που θα κληθεί να βγάλει τα κάστανα από τη φωτιά. Τόσο η Generation X όσο και αυτή των baby boomers πρέπει να υπερβούν τις αγκυλώσεις τους και να γνωριστούν μαζί τους. Να προσπαθήσουν να τους μάθουν. Να δουν τι πραγματικά κουβαλούν και γιατί τους έχουν παρεξηγήσει. Ισως έτσι μπορέσουν να νιώσουν πιο σίγουροι και πιο αισιόδοξοι για το μέλλον.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook