Πεδίο έρευνας το… 3ο κατάστρωμα. "Κλειδί" τα φορτηγά που βρίσκονταν σε αυτό και πόσα ήταν… ψυγεία, με ενεργοποιημένα τα μοτέρ ψύξης. "Αίνιγμα" για λύση αν ήταν ενεργοποιημένο το σύστημα πυρασφάλειας-πυρανίχνευσης. Ερώτημα που ζητά απάντηση είναι σε πόσα από τα φορτηγά παρέμειναν στο εσωτερικό τους οι οδηγοί τους.
Επίσης, θα μπορούσε να είναι ο ακριβής αριθμός παράτυπων μεταναστών που είχαν εισχωρήσει στο πλοίο. Πρόκειται για μερικά από τα ζητήματα που θα διερευνήσουν κλιμάκιο της Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων, στελέχη του Πυροσβεστικού Σώματος, ειδικοί ερευνητές και πραγματογνώμονες προκειμένου να εντοπίσουν τα αίτια της ναυτικής τραγωδίας.
Ο τελευταίος έλεγχος στο Euroferry Olympia, όπως αναφέρουν πηγές του αρμόδιου υπουργείου, είχε αναδείξει ελλείψεις στα εγχειρίδια πυρασφάλειας, ελλείψεις στις συνθήκες υγιεινής, στην καθαριότητα, στις εγκαταστάσεις αναψυχής, τροφοδοσίας και τραπεζαρίας, ενώ στους χώρους εργασίας δεν λειτουργούσε ο εξαερισμός, σύμφωνα με τα πρωτόκολλα.
Ειδικοί ερευνητές αναφέρουν πως σε κάθε φορτηγό υπάρχουν δύο οδηγοί, εισιτήριο κόβει ο ένας, οπότε ο δεύτερος συνήθως μένει στο εσωτερικό του οχήματος. Το σύστημα πυρανίχνευσης κλείνει όταν ένα πλοίο φθάνει σε λιμάνι, ωστόσο έχει παρατηρηθεί πως στη συνέχεια οι υπεύθυνοι ξεχνούν να το ενεργοποιήσουν ή δεν το ενεργοποιούν, γιατί κάποιοι από τους οδηγούς που μένουν στα οχήματα καπνίζουν και κάποιες φορές ενεργοποιείται άσκοπα ο συναγερμός πυρκαγιάς.
Σύμφωνα με τις καταγγελίες οδηγών φορτηγών και συγγενών αγνοουμένων, το πλοίο μετέφερε 150 φορτηγά και εκεί που έπρεπε να έχει 75 καμπίνες είχε μόλις 50, και κάποιες φορές υποχρέωναν ακόμη και σε συνθήκες κορονοιού να κοιμούνται έως και τέσσερα άτομα σε μία καμπίνα, αλλιώς θα έπρεπε να κοιμηθούν στα αυτοκίνητά τους, με κίνδυνο να εγκλωβιστούν σε αυτά σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
Επιβάτες που διασώθηκαν από το φλεγόμενο πλοίο υποστηρίζουν πως κάποιοι οδηγοί παρέμειναν στο γκαράζ, και ήταν πολύ δύσκολο να ανέβουν στο πάνω μέρος του πλοίου, ενώ κάποιες φορές τα οχήματα είναι τόσο κοντά κολλημένα το ένα στο άλλο, που δεν ανοίγουν και οι πόρτες.
Σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού ανέφερε ότι στο πλοίο ταξίδευαν χωρίς εισιτήριο μικρός αριθμός μεταναστών, οι οποίοι στην απόγνωσή τους να βρουν διέξοδο για τις χώρες που έχουν προορισμό, είχαν μπει στο πλοίο και βρίσκονταν σε φορτηγά οχήματα. Επίσης η ΠΕΝΕΝ επισημαίνει: "Παράνομα, κατά εξοργιστική παραβίαση της σχετικής νομοθεσίας, υπήρχαν οδηγοί οι οποίοι κοιμόντουσαν μέσα στα αυτοκίνητά τους στον χώρο του γκαράζ. Το πλοίο φέρεται ότι επιθεωρήθηκε από τις αρμόδιες αρχές στις 24/1/2022, όπου διαπιστώνεται ότι δεν λειτούργησε το σύστημα πυρανίχνευσης, πυρόσβεσης, δεν υπήρχε το διαθέσιμο προσωπικό για τον διαρκή έλεγχο στα γκαράζ, ενώ τα αυτοκίνητα δεν τηρούσαν τις προβλεπόμενες μεταξύ τους αποστάσεις!".
Η Εισαγγελία Κέρκυρας διέταξε τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης, ενώ ο πλοίαρχος και δύο μηχανικοί προσήχθησαν. Οι τρεις άνδρες αφέθηκαν ελεύθεροι και πλέον καλούνται να καταθέσουν για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες λειτούργησαν.
Οι εκπρόσωποι των οδηγών φορτηγών αλλά και των ιδιοκτητών τους είχαν προειδοποιήσει από το 2017 με επιστολή τους στο Υπουργείο Ναυτιλίας για τις συνθήκες που επικρατούσαν, τονίζοντας τότε, πως οι οδηγοί "κοιμούνται όπου βρουν" μέσα στο πλοίο. Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινήτων Ελλάδος Απόστολος Κενανίδης δήλωσε χαρακτηριστικά: "Ένας αριθμός συναδέλφων μου έχει νοσηλευτεί σε νοσοκομεία για τον λόγο ότι είχε κοριούς, ψύλλους και τα λοιπά. Οπότε επειδή είναι βρώμικη η κατάσταση και οι χώροι για αυτό τον λόγο προτιμούν πολλοί συνάδελφοί μου να κοιμούνται στις καμπίνες τους".
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr