Την ίδια στιγμή που εξετάζονται σολομώντειες λύσεις για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού στην πρωτεύουσα που "κοστίζει" στους οδηγούς τουλάχιστον πέντε ημέρες από τη ζωή τους, όπως η απαγόρευση της κυκλοφορίας των φορτηγών στον Κηφισό, τα μέσα μαζικής μεταφοράς και πιο συγκεκριμένα το Μετρό και ο ΗΣΑΠ που θα μπορούσαν να παρέχουν μία ικανοποιητική εναλλακτική μετακίνησης, ταλανίζονται από σημαντικές καθυστερήσεις σε έργα για τα τρένα τους.
Αυτό συμβαίνει καθώς σημαντικά έργα που εκτελούνται αυτή την περίοδο, όπως η ανακατασκευή 14 συρμών της Γραμμής 1, δηλαδή του ηλεκτρικού, αλλά και η απόκτηση νέων συρμών για την κόκκινη και τη μπλε γραμμή του Μετρό της Αθήνας έρχονται αντιμέτωπα με σημαντικές καθυστερήσεις.
Το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι η νέα καθυστέρηση του lifting των τρένων του ηλεκτρικού, που είναι όχι απλώς απαραίτητο για τα ίδια τα τρένα, αλλά και για την εμπειρία μετακίνησης των επιβατών, η οποία είναι πολύ κοντά στο να γίνει ανυπόφορη. Το έργο αυτό, που έχει αναλάβει η ισπανική CAF, έχει ξεκινήσει πριν από ακριβώς τρία έτη και θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί την ώρα που γράφεται το παρόν ρεπορτάζ.
Ωστόσο, το μόνο που έχει η ΣΤΑΣΥ, η οποία είναι η εταιρεία που διαχειρίζεται όλες τις γραμμές του Μετρό Αθήνας, στη διάθεσή είναι ο πρώτος από τους 14 συρμούς και οποίος δεν έχει τεθεί καν σε λειτουργία. Μάλιστα, καταγράφονται σημαντικές καθυστερήσεις εκ μέρους της εταιρείας με αποτέλεσμα η παράδοση του συνόλου του έργου να τοποθετείται πλέον το φθινόπωρο του 2027 και τη χρονολογική απόκλιση να εκτιμάται στα 2 έτη.
Η εξέλιξη αυτή έχει επιφέρει ένα βαρύ πρόστιμο 3,8 εκατ. € που αντιστοιχεί στο 5% του κόστους του έργου, το οποίο ανήλθε στα 72 εκατ. € που έχει ήδη αυξηθεί κατά 9.5% καθώς υπεγράφη συμπληρωματική σύμβαση.
Αξίζει να σημειωθεί πως στο θέμα αναφέρθηκε χθες στη Βουλή ο υφυπουργός υποδομών, Νίκος Ταχιάος, τονίζοντας ότι σε τέτοιες περιπτώσεις επιβάλλονται ρήτρες προς τις εταιρείες που δεν τηρούν τα χρονοδιαγράμματα, προσθέτοντας ότι τέτοια φαινόμενα παρατηρούνται καθημερινά στις συμβάσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Εκτός, όμως, από το χρονοδιάγραμμα στην ανακαίνιση των γερασμένων συρμών και τις ανθρώπινες συνθήκες μετακίνησης, η καθυστέρηση της CAF έχει και έναν άλλο αντίκτυπο, καθώς έχουν παραχωρηθεί στον ηλεκτρικό 4 συρμοί πρώτης γενιάς του Μετρό Αθήνας, το οποίο υποφέρει από την έλλειψη συρμών.
Η έλλειψη αυτή μπορεί να μην είναι αισθητή στις χρονοαποστάσεις των τρένων, οι οποίες στις ώρες αιχμής είναι στα 4,5 λεπτά στην κόκκινη και στη μπλε γραμμή, αλλά αποδυκνείεται από το συνωστισμό που προκαλείται στα μέσα σταθερής τροχιάς κυρίως τις μεσημεριανές και απογευματινές ώρες.
Στον πάγο το σχέδιο για απόκτηση 15 νέων συρμών
Η Ελληνικό Μετρό Α.Ε., η οποία είναι η αρμόδια εταιρεία για το Μετρό Αθήνας, αναζητά απελπισμένα να προσθέσει νέους συρμούς στο δίκτυο της καθώς και την επιστροφή των 4 τρένων που έχει παραχωρήσει στη Γραμμή 1, αλλά όπως φαίνεται αυτό θα αργήσει για μία ακόμα διετία.
Επιπλέον, η απόκτηση νέων συρμών είναι απαραίτητη και υπήρχε στο παρελθόν ένα σχέδιο απόκτησης 15 νέων συρμών με τους επτά εξ’ αυτών να είναι διαρευματικοί, δηλαδή να πηγαίνουν απευθείας στο Αεροδρόμιο και να μη σταματούν στη Δουκίσσης Πλακεντίας.
Ωστόσο, όπως έχει ήδη γράψει το TheTOC, παρά το γεγονός ότι είχε εξασφαλιστεί χρηματοδότηση 187 εκατ.€ από ευρωπαϊκά κονδύλια, αυτός πάγωσε. Ο λόγος ήταν η καταστροφή που προκάλεσε η κακοκαιρία Ντάνιελ με αποτέλεσμα την ανακατανομή των ευρωπαϊκών πόρων.
Πηγές με πολύ καλή γνώση του θέματος αναφέρουν στο The TOC πως ακόμα και αν ξεπαγώσει το θέμα τη χρηματοδότησης, οι πόροι που θα διατεθούν σε επίπεδο Ευρώπης θα αφορούν πλέον τους μισούς συρμούς καθώς το κόστος απόκτησής τους έχει διπλασιαστεί και η χρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ για τα έργα υποδομών ανέρχεται πλέον στα 2,5 δισ. €, ενώ στο προηγούμενο ήταν στα 8,5 δισ. €.
Σχετικά με την άφιξη των συρμών αυτών σχολιάζουν πως θα πρέπει να περιμένουμε από 4 έως και 5 χρόνα, με αποτέλεσμα οι νέοι συρμοί να αναμένονται στα τέλη της τρέχουσας δεκαετίας στο πιο αισιόδοξο σενάριο, ενώ εξετάζεται και η ανακαίνιση 12 συρμών πρώτης γενιάς.