X

Γλυπτά και έργα τέχνης που δίχασαν και προκάλεσαν οργή- Ο Phylax, ο εσταυρωμένος και η ροζ σημαία

Στην Ελλάδα του 21ου αιώνα οι προκαταλήψεις δίνουν θέση πολλές φορές στον φανατισμό, με κόκκινες γραμμές για ορισμένους, άλλοτε τα εθνικά και άλλοτε τα θρησκευτικά σύμβολα.

Γράφει: TheToc team

Δεν είναι η πρώτη φορά που στην επικαιρότητα κυριαρχεί ένα έργο τέχνης, το οποίο για κάποιους προκαλεί αντιδράσεις και οργή. Όπως συνέβη στην περίπτωση του βουλευτή της "Νίκης" Νίκου Παπαδόπουλου, που βανδάλισε πίνακες στην Εθνική Πινακοθήκη.

Από τη ροζ σημαία της Γεωργίας Λαλέ που ξεκρεμάστηκε από το ελληνικό προξενείο στη Νέα Υόρκη, μετά από εντολή του υπουργείου Εξωτερικών Γιώργου Γεραπετρίτη, στον φωτεινό εσταυρωμένο του Μανώλη Αναστασάκου, που προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις σε Δωδεκαθεϊστές και από εκεί, στο κόκκινο γλυπτό που βανδαλίστηκε στο Παλαιό Φάληρο και στους πίνακες του εικαστικού Χριστόφορου Κατσαδιώτη, που κατέληξαν στο πάτωμα της Εθνικής Πινακοθήκης από τα χέρια βουλευτή.

Διαβάστε Επίσης

Στην Ελλάδα του 21ου αιώνα οι προκαταλήψεις δίνουν θέση πολλές φορές στον φανατισμό, με κόκκινες γραμμές για ορισμένους, άλλοτε τα εθνικά και άλλοτε τα θρησκευτικά σύμβολα.

Το 2013 ένας τεράστιος εσταυρωμένος του καλλιτέχνη Μανώλη Αναστασάκου είχε προκαλέσει την αντίδραση Δωδεκαθεϊστών, που απαίτησαν την απομάκρυνσή του, από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Τέσσερα χρόνια μετά, στο Παλαιό Φάληρο, ο "Phylax" έγινε το πιο πολυσυζητημένο γλυπτό, των τελευταίων δεκαετιών στην Ελλάδα. Μέχρι την καταστροφή του.

Σφοδρές αντιδράσεις τόσο για έργα που παρέπεμπαν ορισμένους στην Παναγία και τον Χριστό, όσο και για δημιουργίες, που θεωρήθηκε προσβλητική για το εθνικό μας σύμβολο.

Η περιβόητη ροζ σημαία ξεκρεμάστηκε τον Δεκέμβριο του 2023 από τον τοίχο του Γενικού Προξενείου στη Νέα Υόρκη.

Όπως έλεγε η δημιουργός, η ροζ ελληνική σημαία φτιάχτηκε από σεντόνια σπιτιών, οι γυναίκες των οποίων έζησαν στο πετσί τους, την ενδοοικογενειακή βία.

Διαβάστε Επίσης

Τα έργα και οι δημιουργίες στο πέρασμα των χρόνων αλλάζουν, όμως οι αντιδράσεις είναι συνήθως πανομοιότυπες.

Ο βανδαλισμός στην Εθνική Πινακοθήκη επανέφερε στο προσκήνιο μια σειρά από εικόνες περασμένων ετών που ενόχλησαν, συζητήθηκαν και σχολιάστηκαν ποικιλοτρόπως.

Ο Μάνος Στεφανίδης, κριτικός τέχνης, ομότιμος καθηγητής στο ΕΚΠΑ και αρθρογράφος στα "ΝΕΑ" μιλώντας στο Live News επεσήμανε:

"Είναι μία ευκαιρία να δούμε τι είναι εθνικό σύμβολο και ποια είναι τα όρια. Είναι σπουδαίο που νεότεροι καλλιτέχνες μέσα σε αυτή την κρίση της εποχής μας ψάχνουν να βρουν αναφορές στο ιερό, αλλά και στο ανίερο, για να πάρουν θέση. Στα έργα Τέχνης υπάρχει απόλυτα η προσωπική άποψη και ανάγνωση. Αυτή τη στιγμή η Εθνική Πινακοθήκη είναι βαριά εκτεθειμένη, είναι αστειότητα που έχουν αφήσει τα έργα κάτω".