Συνεχίζουν οι οδηγοί να πληρώνουν το φόρο αίματος στο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), όπως φάνηκε και με το τροχαίο ατύχημα της 17ης Αυγούστου, το οποίο στοίχισε τη ζωή σε τρεις νεαρούς συμπολίτες μας, ανεβάζοντας συνολικά τον αριθμό των νεκρών στους 39 μόνο για το 2024 στη Μεγαλόνησο.
Την ίδια στιγμή μία νεαρή κοπέλα δίνει μάχη για τη ζωή της, ενώ τις πρώτες πρωινές ώρες της 19ης Αυγούστου σημειώθηκε ένα ακόμα τροχαίο με έναν 23χρονο οδηγό μηχανής να φέρει σοβαρά τραύματα το κεφάλι και να νοσηλεύεται στη ΜΕΘ.
Συγκεκριμένα στον ΒΟΑΚ τα θύματα από τις αρχές του έτους ανέρχονται στα 14 και το ποσοστό τους ξεπερνά το 36% των νεκρών από τροχαία στην Κρήτη, χωρίς καν να έχει τελειώσει το τρίτο τρίμηνο της χρονιάς.
Η κατάσταση αυτή κάνει ολοένα και περισσότερο απαραίτητη τη συνέχιση και την επιτάχυνση των τριών έργων που έχουν δημοπρατηθεί σταδιακά από το 2021 και θα έχουν ολοκληρωθεί έως το 2030 με τα δύο εξ αυτών να βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια υλοποίησης και το τρίτο να περιμένει το τελικό πράσινο φως ώστε να υπογραφεί και να ξεκινήσει.
Συνολικά πρόκειται για έναν οδικό άξονα μήκους 193 χλμ και αξίας άνω των 2,3 δισ. ευρώ για τον οποίο έχουν χρησιμοποιηθεί οι τρεις τρόποι δημοπράτησης (δημόσιο έργο, ΣΔΙΤ και παραχώρηση), μέσω του οποίου θα αυξηθεί σημαντικά η οδική ασφάλεια και θα μειωθούν οι χρόνοι των αποστάσεων.
Με την ολοκλήρωση του "τριχοτομημένου" αυτού έργου η Κρήτη θα αποκτήσει έναν ασφαλή οδικό άξονα σύγχρονων προδιαγραφών και θα πάψει να υφίσταται η υφιστάμενη τριτοκοσμική εικόνα, ενώ θα σταματήσουν οι οδηγοί, τόσο οι Κρητικοί όσο και οι τουρίστες, να πληρώνουν τον τόσο "ακριβό" ετήσιο "φόρο αίματος".
Τα τρία τμήματα του ΒΟΑΚ
Το πιο προχωρημένο εκ των τριών τμημάτων του ΒΟΑΚ είναι το Άγιος Νικόλαος-Νεάπολη συνολικού μήκους 14 χιλιομέτρων και ανάδοχο κατασκευής την ΑΚΤΩΡ του Ομίλου Intrakat. Η σχετική σύμβαση υπεγράφη πριν από περίπου δύο χρόνια (σ.σ. στις 5 Σεπτεμβρίου 2022) και ως χρόνος ολοκλήρωσης για το δημόσιο έργο αξίας 186 εκατ. ευρώ είχε οριστεί αρχικά το φθινόπωρο του 2025.

Ωστόσο, δόθηκε παράταση μεγαλύτερη του ενός έτους ύστερα από απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα, καθώς το έργο είχε κολλήσει στα γρανάζια της γραφειοκρατίας και πιο συγκεκριμένα των απαλλοτριώσεων.
Αξίζει, ωστόσο, να αναφερθεί ότι στην παρούσα φάση λύνονται τα θέματα των απαλλοτριώσεων των ακινήτων και έχουν ήδη ξεκινήσει οι πρώτες εκσκαφές και έχουν τεθεί σε λειτουργία κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.
Το δεύτερο έργο του ΒΟΑΚ είναι η σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου (ΣΔΙΤ) με ανάδοχο τη κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις-Intrakat και αφορά στην κατασκευή του τμήματος Χερσόνησος-Νεάπολη μήκους 22,5 χλμ με την αξία του να ανέρχεται στα 360 εκατ. Ευρώ.
Η σχετική σύμβαση υπεγράφη τον Απρίλιο του 2023 και ως χρόνος ολοκλήρωσης έχει οριστεί το 2027, ενώ στη συνέχεια θα ακολουθήσει μία 26ετής περίοδος διαχείρισης και λειτουργίας από το ανάδοχο σχήμα.
Σύμφωνα με τα όσα έχει αναφέρει τελευταία ο υφυπουργός υποδομών, Νίκος Ταχιάος, από το βήμα της Βουλής έχουν εγκατασταθεί τα πρώτα εργοτάξια στο τμήμα από τη Χερσόνησο Ηρακλείου έως τον Άγιο Νικόλαο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην αντιμετώπιση των εμποδίων υλοποίησης του έργου συμβάλλει και το γεγονός ότι τόσο η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ όσο και ο Όμιλος Intrakat διαθέτουν μηχανήματα και προσωπικό στη Κρήτη, καθώς κατασκευάζουν το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι και το πρώτο τμήμα του ΒΟΑΚ.
Το εμβληματικότερο έργο του ΒΟΑΚ είναι η παραχώρηση Χανιά-Ηράκλειο με ανάδοχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ όπως ανακοινώθηκε τον περασμένο Απρίλιο. Το εν λόγω έργο, που είναι το μεγαλύτερο προς κατασκευή οδικό τμήμα στη χώρα μας και αποτέλεσε μήλον της έριδος για μεγάλους ελληνικούς και γαλλικούς ομίλους, αφορά σε έναν άξονα μήκους 157,5 χλμ συνολικής αξίας 1,8 δισ.ευρώ.
Σύμφωνα πάντοτε με τον υφυπουργό η συμβασιοποίηση του αναμένεται εντός του 2024 "δείχνοντας" ως πιθανό μήνα υπογραφής της σύμβασης το Νοέμβριο τονίζοντας, ωστόσο, ότι πρέπει να ληφθεί υπόψη και ο χρόνος που θα χρειαστεί για τις τράπεζες και τις δανειακές συμβάσεις για να δώσουν το τελικό πράσινο φως.
Εφόσον "πέσουν" οι υπογραφές θα ακολουθήσει η κατασκευή του οδικού άξονα, η οποία θα διαρκέσει τέσσερα χρόνια (σ.σ. πέντε έτη μαζί με τις μελέτες). Επομένως το τμήμα θα δοθεί στη κυκλοφορία στα τέλη του 2029 ή τις αρχές του 2030, εάν, βεβαίως, δεν υπάρξουν τα "γνωστά" εμπόδια των προσφυγών των κατοίκων και των ελλιπών μελετών.
Στη συνέχεια θα ακολουθήσει μία 26ετής περίοδος διαχείρισης και λειτουργίας από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, και οι χρήστες του τμήματος Χανιά-Ηράκλειο, θα πληρώνουν διόδια που θα επιδοτούνται εν μέρει από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Πρόκειται για τα "σκιώδη διόδια", δηλαδή την κρατική αποζημίωση που θα δίνεται στο διαχειριστή από το κράτος προκειμένου να καλυφθεί η διαφορά μεταξύ των 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο, που ανέρχεται στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο της χώρας, και της τιμής που θα χρεώνει το χιλιόμετρο ο παραχωρησιούχος του ΒΟΑΚ.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr