Ήταν τέτοια η εμμονή του με την τέχνη που έμεινε κρυμμένος για πάνω από 5 ώρες ανάμεσα σε μια γυψοσανίδα και την μπαλκονόπορτα της Εθνικής Πινακοθήκης ενεργοποιώντας διαρκώς τον συναγερμό με σκοπό να "ξεγελάσει" τον φρουρό τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου του 2012.
"Το έργο τέχνης είναι (η) πολλές φορές απελπιστική προσπάθεια, να ταιριάξουμε ελαφρώς τα συναισθήματά μας για τον κόσμο που μας περιβάλλει σε ένα έργο οποιουδήποτε είδους”. Την παραπάνω φράση αναγράφει σε λογαριασμό του σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης ο 49χρονος άνδρας που επί 9 χρόνια έκρυβε πρώτα σε σπίτι της οικογένειας του στον Περισσό και πρόσφατα σε μια ρεματιά στην Κερατέα, τους δύο πίνακες που είχε κλέψει με κινηματογραφικό τρόπο από την Εθνική Πινακοθήκη. Ο ελαιοχρωματιστής που ήθελε να γίνει …συλλέκτης έργων τέχνης ομολόγησε τη Δευτέρα στους αστυνομικούς ότι ήταν ο δράστης που κρυβόταν πίσω από την "ληστεία του αιώνα".
Επί 6 μήνες προετοίμαζε την κλοπή και για 9 χρόνια έκρυβε τους πίνακες του Πικάσο και του Μοντριάν τους οποίους δεν σκόπευε να πουλήσει όπως ισχυρίστηκε. Το τρίτο έργο που αφαίρεσε, την θρησκευτική απεικόνιση του Γουλιέλμο Κάτσια, το "τσαλάκωσε" την ώρα που προσπαθούσε να το βάλει στο σάκο του. Υποστηρίζει ότι το ξεφορτώθηκε το βράδυ της κλοπής, κάνοντας το κομμάτια και πετώντας το στην τουαλέτα.
Οι αρχές κατάφεραν να φτάσουν στα ίχνη του 49χρονου αξιοποιώντας πρόσφατες πληροφορίες από άτομα στα οποία φαίνεται ότι είχε εκμυστηρευτεί την κλοπή, αλλά και στοιχεία που συγκέντρωναν όλα τα προηγούμενα χρόνια. Ο άνδρας θα ταξίδευε χθες για Ολλανδία, με τους αστυνομικούς υπό τον φόβο διαφυγής να τον καλούν στη Γ.Α.Δ.Α, όπου και ομολόγησε την πράξη του.
"Εγώ είμαι ένας άνθρωπος που αγαπάω την τέχνη, ήθελα να το κάνω για μένα, δεν είχα σκοπό να τα πουλήσω", είπε στους αστυνομικούς του Τμήματος Δίωξης Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας ο 49χρονος δράστης, ομολογώντας ότι κρύβεται πίσω από την κλοπή των πινάκων.
Τους έκρυβε για χρόνια στο σπίτι ενός θείου του που είχε φύγει από τη ζωή στον Περισσό. Δημοσιεύματα στις αρχές Φεβρουαρίου που έκαναν τον γύρο του διαδικτύου λίγες ημέρες πριν τα εγκαίνια της νέας Εθνικής Πινακοθήκης στις 25 Μαρτίου, τα οποία ανέφεραν ότι οι αρχές βρίσκονταν κοντά στον εντοπισμό των κλεμμένων έργων τέχνης, φαίνεται ότι τρομοκράτησαν τον ελαιοχρωματιστή που αποφάσισε να απομακρύνει τα πολύτιμα κλοπιμαία από τον Περισσό.
Αφού συσκεύασε τους δύο πίνακες για να τους προστατεύσει, του έκρυψε σε ρεματιά στον Κουβαρά. Την δασική τοποθεσία αποκάλυψε ο ίδιος στους αστυνομικούς, περιγράφοντας ακριβώς τη διαδρομή του "χάρτη" που είχε στο μυαλό του. Τα έργα τέχνης βρίσκονταν "στην επαρχιακή οδό Κουβαρά - Κερατέας μετά το Πόρτο Ράφτη, δεξιά προς Κουβαρά, στο πρώτο παγκάκι δεξιά, μετά από 300 μέτρα περπάτημα σε μια τρύπα δίπλα στο πλάτωμα". Φοβούμενος μάλιστα ότι θα τους κάνουν ζημιά και θα τα "τραυματίσουν", ζήτησε ο ίδιος να βγάλει τη συσκευασία με την οποία τα είχε "προστατεύσει".
"Κατά καιρούς είχαμε πληροφορίες. Ερευνήθηκαν μέχρι την τελευταία που είχαμε αποτέλεσμα. Ήταν χρέος τιμής να επιστρέψει στη θέση του", ανέφεραν αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. που κατάφεραν μετά από προσπάθειες αρκετών ετών να φτάσουν στα ίχνη του "ψηλόλιγνου" δράστη που με ένα μαχαίρι είχε αφαιρέσει μέσα σε 7 λεπτά τα τρία έργα και είχε εξαφανιστεί. Νόμιμες και παράνομες δημοπρασίες, ιδιωτικές συλλογές σε Ελλάδα και εξωτερικό, λίστες από ύποπτους ποινικούς μπήκαν στο μικροσκόπιο των αρχών χωρίς όμως ποτέ να εντοπιστούν οι πίνακες, αλλά και ίχνη του περιβόητου δράστη η ταυτότητα του οποίου μέχρι πρόσφατα παρέμενε άγνωστη.
Για 6 ολόκληρους μήνες ο 49χρονος προετοίμαζε μεθοδικά την "κλοπή του αιώνα". Επισκεπτόταν σχεδόν καθημερινά τον χώρο της Παλαιάς Εθνικής Πινακοθήκης είτε ως επισκέπτης, είτε ως "παρατηρητής", καταγράφοντας τις κινήσεις του προσωπικού ασφαλείας. Γνώριζε όπως είπε στους αστυνομικούς ακόμα και την ώρα που έκαναν διάλειμμα για τσιγάρο. Είχε εντοπίσει όλα τα σημεία στα οποία υπήρχαν κάμερες ασφαλείας όπως επίσης και όλες τις εισόδους του κτιρίου. Εισέβαλε τελικά τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου του 2012 από μια μπαλκονόπορτα σε βεράντα του παλαιού κτιρίου της Πινακοθήκης, επί της Λεωφόρου Βασιλέως Κωνσταντίνου.
Πίσω από την μπαλκονόπορτα βρισκόταν γυψοσανίδα πάνω στην οποία ήταν τοποθετημένα έργα τέχνης. Ο 49χρονος μάλιστα έμεινε για ώρες κρυμμένος ανάμεσα στη συγκεκριμένη γυψοσανίδα και στην μπαλκονόπορτα την οποία ανοιγόκλεινε επανειλημμένα ενεργοποιώντας τον συναγερμό, παραπλανώντας έτσι τον φύλακα που πίστεψε ότι υπήρχε τεχνικό πρόβλημα.
Στις 04:30 τα ξημερώματα μπήκε στο χώρο και απέσπασε τους πίνακες μαζί με τα τελάρα, αφήνοντας πίσω μόνο τις κορνίζες και το κοπίδι που χρησιμοποίησε. Την ημέρα της κλοπής, όπως αποκάλυψε πήγε στην Πινακοθήκη με το Μετρό και αποχώρησε τα ξημερώματα με ταξί, έχοντας κρύψει τους πίνακες σε έναν σάκο, αναφέρει δημοσίευμα της εφημερίδας Ελεύθερος Τύπος.
Ο δράστης, ο οποίος είναι χωρισμένος και πατέρας δύο παιδιών, δηλώνει ελαιοχρωματιστής στο επάγγελμα και είχε απασχολήσει σε νεαρή ηλικία τις αρχές για κλοπή σε κατάστημα. Είχε φιλικές σχέσεις με άτομα του καλλιτεχνικού χώρου και από εκεί προέκυψε η επιθυμία του να αποκτήσει κάποιο έργο τέχνης.
Πραγματοποιούσε συχνά ταξίδια στο εξωτερικό, κυρίως στη Βρετανία αλλά και στην Ολλανδία από που ήρθε τον περασμένο Φεβρουάριο για να εγκατασταθεί μόνιμα στο Πόρτο Ράφτη. Η επιλογή των έργων όπως είπε στους αστυνομικούς έγινε τυχαία καθώς ήθελε να έχει ένα στην κατοχή του ένα σπουδαίο πίνακα.
Το σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης του Ιταλού Γουλιέλμο Κάτσια, φαίνεται ότι το κατέστρεψε την ώρα που το τοποθετούσε στο σάκο και το ίδιο βράδυ το ξεφορτώθηκε κόβοντας στο κομμάτι και πετώντας το στη λεκάνη της τουαλέτας. "…στην ανεύρεση και ανάκτηση αυτή, καθοριστικό ρόλο έπαιξε ο εντολέας μου, με την εξ αρχής πλήρη συνεργασία του με τις διωκτικές αρχές και την έμπρακτη μεταμέλεια που επέδειξε", ανέφερε σε δήλωσή του ο δικηγόρος του 49χρονου, Σάκης Κεχαγιόγλου. Σε έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε οικίες βρέθηκαν επίσης και κατασχέθηκαν τρία μαχαίρια και αεροβόλο πιστόλι.
"Είχαμε μια πολύ μεγάλη επιτυχία με την ανάκτηση των πινάκων του Πικασό και του Μοντριάν", ανέφερε ο, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης κατά την ενημέρωση που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, δίνοντας συγχαρητήρια στις ομάδες της Ασφάλειας Αττικής που προχώρησαν στην εξιχνίαση της υπόθεσης. "Δούλεψαν με σύστημα, συνεργασίες και δημιουργικότητα.
Είναι εδώ μπροστά σας και τους αξίζει το ευχαριστώ", δήλωσε χαρακτηριστικά ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, προσθέτοντας ότι "ο Πικάσο είχε αφιερώσει τον πίνακα στον Ελληνικό λαό σαν αναγνώριση της Εθνικής Αντίστασης. Βρέθηκε Έλληνας να το στερήσει. Βρέθηκαν Έλληνες να το φέρουν πίσω".
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr