Ξένες γλώσσες: Πρώτα τα ελληνόπουλα, τελευταίο το Ελληνικό σχολείο

Εννέα στους δέκα μαθητές διδάσκονται την ξένη γλώσσα στο φροντιστήριο. Από 700 έως 4000 ευρώ το χρόνο, δίνουν οι γονείς.

ksenes-glwsses-prwta-ta-ellinopoula-teleutaio-to-elliniko-sxoleio
|
SHARE THIS
0
SHARES

Μπορεί ο Ελληνας μαθητής να βρίσκεται στο υψηλότερο σκαλί της εκμάθησης μιας ξένης γλώσσας στην Ευρώπη, αλλά το ελληνικό σχολείο παίρνει “κάτω από τη βάση” στην παροχή αυτής της γνώσης, μια γνώση που οι γονείς την πληρώνουν πολύ ακριβά.

Σχεδόν ομοφώνως, τα ελληνόπουλα απαξιώνουν τον τρόπο που διδάσκεται η ξένη γλώσσα στο Δημόσιο σχολείο σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε από τον εκπαιδευτικό και διδάκτορα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Αντώνη Παπαοικονόμου και σε δείγμα 370 μαθητών γυμνασίων και λυκείων των νομών Φωκίδας και Φθιώτιδας. Εννέα στους δέκα διδάσκονται τη ξένη γλώσσα εκτός σχολείου γιατί το 90% θεωρεί ότι τα φροντιστήρια τους προετοιμάζουν καλύτερα για τη λήψη ενός πτυχίου.

Είναι οι...χαλαροί ρυθμοί του δημόσιου σχολείου που φταίνε; Είναι η πληρωμένη γνώση που κάνει τους μαθητές πιο επιμελείς (κατόπιν γονεϊκής πίεσης); Ή είναι οι πενιχρές υποδομές του δημόσιου σχολείου που κάνουν το μάθημα βερετό; Ισως και τα τρία. Οι λόγοι που οι ίδιοι οι μαθητές αναφέρουν, είναι ότι στο φροντιστήριο οι τάξεις είναι μικρότερες (ποσοστό 80% των ερωτηθέντων) και ότι εκεί γίνεται χρήση οπτικοακουστικών μέσων (ποσοστό 90%) που λειτουργούν βοηθητικά στην εκμάθηση. Ο τελευταίος παράγοντας έχει εντοπιστεί ως βασικός του ερωτήματος “τι πάει λάθος στο δημόσιο σχολείο” και από το ίδιο το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο που σε παλαιότερη έρευνά του είχε αναδείξει το τρίπτυχο ήχος – εικόνα – διαδραστική χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστώνως εισιτήριο γνώσης για τους μαθητές.

Ο μοναδικός τομέας όπου το σχολείο υπερτερεί έναντι του φροντιστηρίου είναι στο περιβάλλον, που φαίνεται να είναι πιο φιλικό, όμορφο και άνετο για το 70% των ερωτηθέντων.

Ακριβή η πρωτιά της ξένης γλώσσας για τους Ελληνες μαθητές

Στην Ευρώπη, σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο, ο Ελληνας είναι ο πιο καλός ο μαθητής γιατί κατέχει το υψηλότερο ποσοστό μεταξύ των μαθητών που μαθαίνουν τουλάχιστον μία ξένη γλώσσα στο σχολείο (92%) και ακολουθούν οι Ιταλοί μαθητές με ποσοστό 74%.

Η μεγάλη διαφορά είναι ότι στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες δεν υπάρχει καν η λέξη “φροντιστήριο” καθώς η διδασκαλία της ξένης γλώσσας είναι υπόθεση του δημόσιου σχολείου και των υποδομών του κράτους. Ομως στην Ελλάδα το χέρι του γονιού μπαίνει βαθιά στην τσέπη, ως γνωστόν.

Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία έρευνας που πραγματοποίησε το Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, για λογαριασμό του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, το 48% των γονέων δαπανούν από 700 έως 1.500 ευρώ το χρόνο για τα κέντρα ξένων γλωσσών. Ενα σημαντικό ποσοστό (16%) πληρώνει από 1.500 έως 2.200 ευρώ, μία μερίδα γονέων (8%) δίνουν από 2.000 έως 3.000 ευρώ το χρόνο, ενώ αξιοσημείωτο είναι ότι ένα πολύ μικρό ποσοστό (3%) καταβάλλει έως και 4.000 ευρώ για τα φροντιστήρια των παιδιών. Υπολογίστε το συνολικό κόστος με το δεδομένο ότι οι μαθητές φοιτούν κατά μέσο όρο έξι χρόνια στα φροντιστήρια ξένων γλωσσών, όπως καταγράφει η έρευνα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου.

Πτυχίο σημαίνει γνώση;

Στην Ευρώπη, πάντως, το ζητούμενο είναι η απόκτηση πτυχίων ξένων γλωσσών να συμβαδίζει με την γλωσσομάθεια στην πράξη. Η πρώτη ευρωπαϊκή έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που έγινε για τις γλωσσικές ικανότητες των εφήβων μαθητών σε 14 χώρες δείχνει ότι μόνο το 42% έχουν καλή γνώση της πρώτης ξένης γλώσσας και μόνο το 25% της δεύτερης. Ένας σημαντικός αριθμός, το 14%, στην περίπτωση της πρώτης ξένης γλώσσας και το 20% στη δεύτερη, δεν περνούν με επιτυχία ούτε το επίπεδο του "βασικού χρήστη".

Το ποσοστό των μαθητών που γνωρίζουν καλά την πρώτη τους ξένη γλώσσα κυμαίνεται από 82% στη Μάλτα και τη Σουηδία (όπου τα αγγλικά είναι η πρώτη ξένη γλώσσα), μέχρι μόλις 14% στη Γαλλία (που μαθαίνουν αγγλικά) και 9% στην Αγγλία (που μαθαίνουν γαλλικά).

Στην Ελλάδα, το υπουργείο Παιδείας εκτιμώντας τα στοιχεία αυτά, πρόκειται να εφαρμόσει στα σχολεία τη διαδικασία λήψεις πιστοποιητικού γλωσσομάθειας που θα είναι ανεξάρτητη από τη διαδικασία απόκτησης ενός πτυχίου.

 

 

 

Φωτογραφία: eurokinissi/Τατιάνα Μπόλαρη

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook