Μετρό: Ξεκινούν ο εργασίες για τη Γραμμή 4 μέσα στο καλοκαίρι

Πως η Γραμμή 4 του Μετρό θα αλλάξει τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Τρεις «μνηστήρες» για τη νέα γραμμή 4 του Μετρό

Μετά από καθυστερήσεις πολλών ετών, επιτέλους ξεκινάει το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που θα γίνει στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια, δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, ενημερώνοντας τα μέλη της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, για την πορεία του έργου της Γραμμής 4 του Μετρό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Παρόντες στην Επιτροπή ήταν ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Αττικό Μετρό Α.Ε. κ. Νίκος Κουρέτας. Ο κ. Καραμανλής χαρακτήρισε τη Γραμμή 4 του Μετρό το σημαντικότερο έργο της τελευταίας 20ετίας, μετά την Αττική Οδό, και τόνισε ότι μετά από αρκετές δυσκολίες και πολλές επιπλοκές, το έργο συμβασιοποιείται, δηλαδή πλέον ξεκινάει. Σημείωσε δε, ότι οι πρόδρομες εργασίες ξεκινούν μέσα στο καλοκαίρι.

Το ιστορικό του έργου

Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε αναλυτικά στο ιστορικό του έργου. Υπενθύμισε πως η αρχική Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό - στα τέλη της δεκαετίας του '90 - προέβλεπε την κατασκευή δύο επεκτάσεων: Της Γραμμής 2 από το Πανεπιστήμιο προς το Άλσος Βεΐκου, και της Γραμμής 3 από την Πανόρμου προς το Μαρούσι.

Για κατασκευαστικούς και λειτουργικούς λόγους, το 2004 επελέγη η δημιουργία μια νέας Γραμμής - της Γραμμής 4 σε σχήμα U - με συνένωση σε κάποια σημεία με το υπάρχον δίκτυο, με πρώτη εξαγγελία για την εκκίνηση του διαγωνισμού το 2005.

Το 2006 ολοκληρώθηκαν οι μελέτες συγκοινωνιακού επιπέδου και οι μελέτες σε επίπεδο engineering ξεκίνησαν το 2008. "Από τότε έγιναν πολλά, και το έργο πήγε αρκετά ''πίσω''. Από τα μνημόνια του 2010, μέχρι την περήφανη διαπραγμάτευση του 2015", υπενθύμισε. Αναγνώρισε όμως ότι ορθώς στα μέσα του 2017 ξεκίνησε ο διαγωνισμός. Σημείωσε όμως ότι ξεκίνησε και ο "χορός" των δικαστικών προσφυγών στο ΣτΕ, που έβαλε "φρένο" στην υλοποίηση του έργου.

μετρο

Τόνισε ότι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας παρέλαβε ένα έργο σταματημένο, που αντιμετώπιζε πολλά και σύνθετα προβλήματα, και είχε ένα και μοναδικό στόχο: Να το ξεμπλοκάρει, ώστε μετά από 15 και πλέον χρόνια να μπει σε τροχιά υλοποίησης. Υπενθύμισε ότι το Δεκέμβριο του 2019 επανεκκίνησε η διαδικασία ελέγχου των υποφακέλων Δικαιολογητικών συμμετοχής και Τεχνικής Προσφοράς, που είχε σταματήσει.

Μετά από νέες προσφυγές, δικαιώθηκε η Αττικό Μετρό στο ΣτΕ. Κι έτσι προχώρησε το άνοιγμα των Οικονομικών προσφορών στις 19.10.2020, όπου αναδείχθηκε προσωρινός Ανάδοχος η ένωση των εταιρειών AVAX, ALSTOM και GHELLA. Κατόπιν διαπιστώθηκε, από τον έλεγχο της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, ότι τα δικαιολογητικά κατακύρωσης ήταν ορθά. Τότε κατακυρώθηκε το έργο υπό την προϋπόθεση ότι θα εγκρίνει την όλη διαδικασία το Ελεγκτικό Συνέδριο, όπως και έγινε.

γραμμη 4

Ταυτόχρονα τα δύο τελευταία χρόνια, επισήμανε ο κ. Καραμανλής, επιλύθηκαν και τα νομικά ζητήματα που τέθηκαν και για την εργολαβία των Πρόδρομων Εργασιών: Διενέξεις μεταξύ των διαγωνιζόμενων με προδικαστικές προσφυγές, ασφαλιστικά μέτρα των αιτήσεων ακυρώσεως κ.λπ.. Ξεμπλέξαμε άμεσα τα ζητήματα που είχαν τεθεί και υπογράψαμε Σύμβαση στις 29 Μαρτίου 2021, σημείωσε.

Πως η Γραμμή 4 θα αλλάξει τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε ότι η Γραμμή 4 έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του κέντρου της Αθήνας και γι' αυτό προβλέπεται η κατασκευή νέων σταθμών σε κομβικά σημεία του κέντρου, όπως π.χ. τα Εξάρχεια και το Κολωνάκι. Επίσης, η Γραμμή 4 θα διευκολύνει την πρόσβαση των πολιτών σε πολλά σημαντικά κτήρια και εγκαταστάσεις, όπως δικαστήρια, νοσοκομεία, εκπαιδευτικά Ιδρύματα κλπ. Αποσυμφορούνται σταθμοί επιβαρυμένοι όπως πχ ο σταθμός του Συντάγματος, ενώ ταυτόχρονα αυξάνεται η δικτύωση των υφιστάμενων Γραμμών Μετρό με δύο σταθμούς ανταπόκρισης, στο Πανεπιστήμιο και τον Ευαγγελισμό.

Όπως εξήγησε ο κ. Καραμανλής το έργο θα έχει θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα καθώς εκτιμάται ότι η μέση εξοικονομούμενη ημερήσια ενέργεια υπολογίζεται σε 1.216 μεγαβατώρες και η μέση ημερήσια μείωση του διοξειδίου του άνθρακα υπολογίζεται σε 318 τόνους. Μάλιστα, υπολογίζεται ότι με τη Γραμμή 4 θα μετακινούνται συνολικά περίπου 340.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ οι μετακινήσεις με ΙΧ αναμένεται να μειωθούν κατά 60.000.

Οι πρόδρομες εργασίες

Η Αττικό Μετρό Α.Ε. και η ανάδοχος εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε. υπέγραψαν τη σύμβαση για την υλοποίηση των πρόδρομων εργασιών του Τμήματος Α' της Γραμμής 4 και το αμέσως επόμενο διάστημα θα αρχίσουν να εγκαθίστανται τα εργοτάξια. Οι πρόδρομες εργασίες, που όπως αναφέρθηκε θα ξεκινήσουν μέσα στο καλοκαίρι, αφορούν αρχαιολογικές εργασίες και μετατόπιση δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφελείας σε όλους τους χώρους που θα γίνουν οι σταθμοί μετρό και τα φρέατα, κυκλοφοριακές μελέτες και παρακάμψεις.

Οι πρόδρομες εργασίες αφορούν συνολικά 25 θέσεις του έργου (σταθμοί, φρέατα, επίσταθμοι Βεϊκου και Κατεχάκη), που θα χωριστούν σε τρεις ομάδες.

Η πρώτη ομάδα αφορά δέκα θέσεις όπου οι εργασίες θα ξεκινήσουν άμεσα. Πρόκειται για φρέατα στα δύο "άκρα" του έργου, από όπου θα μπει ο "Μετροπόντικας" για να ξεκινήσει την κατασκευή της σήραγγας, δηλαδή σε Βεΐκου και Κατεχάκη, για τους σταθμούς Ακαδημία, Ευαγγελισμός, Εξάρχεια, Κολωνάκι και για τα φρέατα, Ανοιχτού Ορύγματος Βεΐκου, Βιβλιοθήκη, Διακλάδωση Ευαγγελισμού και ΓΝΑ.

Μετρό

Η δεύτερη ομάδα αφορά επίσης οκτώ θέσεις. Πρόκειται για τους σταθμούς Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Άλσος Βεΐκου, Κυψέλη, Ελικώνος και τα φρέατα ΕΥΔΑΠ, Φορμίωνος και Δικαιοσύνης. Η τρίτη ομάδα, τέλος, αφορά επτά θέσεις. Πρόκειται για τους σταθμούς Γαλάτσι, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή και το φρέαρ Νήαρ Ήστ.

Η χρηματοδότηση του έργου

Η συνολική προβλεπόμενη δαπάνη του έργου κυμαίνεται περίπου στο 1,6 δισ ευρώ με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Εξετάζεται μάλιστα η εφαρμογή ενός νέου χρηματοδοτικού μοντέλου ΒΙΜ (Building Information Modeling), που ενισχύεται από την Κομισιόν και αποτελεί μέρος του Ταμείου Ανάκαμψης. Το νέο μοντέλο εξυπηρετεί την καλύτερη διαχείριση των έργων και στην εξοικονόμηση σημαντικών πόρων στο τελικό κόστος των έργων.

Όπως τόνισε ο κ. Καραμανλής, η Γραμμή 4 του Μετρό θα συνεισφέρει καθοριστικά τόσο αναπτυξιακά, όσο και προσφέροντας νέες θέσεις εργασίας, και όταν ολοκληρωθεί, θα αλλάξει την καθημερινότητα στην Αθήνα και τις πιο επιβαρυμένες περιοχές της.

Η φιλοπεριβαλλοντική διάσταση του έργου

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών απαντώντας στα ερωτήματα των μελών της Επιτροπής στάθηκε ιδιαίτερα στην περιβαλλοντική διάσταση του έργου. Ανέφερε μεταξύ άλλων ότι η κατασκευή του Μετρό γίνεται από κάτω προς τα πάνω και όχι από πάνω προς τα κάτω, επομένως οι πλατείες θα παραδοθούν στους κατοίκους ως είχαν και σε πολλές περιπτώσεις και με ανάπλαση. Σημείωσε επίσης ότι κοινή πρακτική σε όλη την Ευρώπη είναι η ενίσχυση των μέσων σταθερής τροχιάς για τη μείωση της ρύπανσης, καθώς το 21% με 30% της ρύπανσης στις πόλεις οφείλεται στα ΙΧ.

Όσον αφορά στο σταθμό στην πλατεία των Εξαρχείων, ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι ακολουθείται η δημοπράτηση του 2018.

Οι επεκτάσεις του Μετρό

Οι σταθμοί της επέκτασης του Μετρό προς Πειραιά (Μανιάτικα, Δημοτικό Θέατρο και Πειραιάς) θα είναι έτοιμοι το 2022, επανέλαβε ο κ. Καραμανλής. Υπενθύμισε ότι καταφέραμε να ξεπεράσουμε μία μικρή καθυστέρηση, που υπήρξε, η οποία οφείλεται και σε όσα πέρασε η χώρα τα τελευταία 10 χρόνια, αλλά και σε τεχνικούς λόγους καθώς είναι δίπλα στη θάλασσα.

Όσον αφορά στην υπογειοποίηση της υπάρχουσας γραμμής στο τμήμα Φάληρο - Πειραιάς, ανέφερε ότι επικαιροποιούνται οι μελέτες και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσπαθεί να τρέξει τις διαδικασίες όσο πιο γρήγορα. Σημείωσε ότι πρόκειται για 1,4 χλμ και έναν σταθμό, κόστους 130 εκ ευρώ, καθώς και για ένα έργο, που πραγματικά θα δώσει πίσω την πόλη του Πειραιά στους πολίτες και θα βοηθήσει πολύ την ανάπλαση, μαζί και με το Τραμ, που θα ξεκινήσει άμεσα.

Όσον αφορά στην επέκταση του Μετρό προς τη Δυτική Αττική, στο τμήμα Ανθούπολη - Ίλιον, ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι το έργο θα δημοπρατηθεί το 2022 και σημείωσε ότι το έργο που είναι σχετικά πιο ώριμο είναι η επέκταση της Γραμμής 4 προς Πετρούπολη, το λεγόμενο "U", η οποία θα ξεκινήσει μόλις εξασφαλιστεί η απαραίτητη χρηματοδότηση.

Το Μετρό Θεσσαλονίκης

Απαντώντας σε ερωτήματα μελών της Επιτροπής για το Μετρό Θεσσαλονίκης, ο κ. Καραμανλής παρέπεμψε στην απόφαση του ΣτΕ, σημειώνοντας ότι η προσφυγή πήγε αρκετά πίσω τα χρονοδιαγράμματα.

"Σε μία χώρα όπως η Ελλάδα μπορούμε να έχουμε και αρχαία και μετρό", εκτίμησε, ενώ σχολίασε ότι εφόσον μπορεί να γίνει απόσπαση και επανατοποθέτηση αρχαίων στην Ακρόπολη και στη Ρώμη, ο κοινός νους υπαγορεύει ότι μπορεί τεχνικά να γίνει το ίδιο και στη Θεσσαλονίκη και το σταθμό Βενιζέλου.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

«ΕΥΤΥΧΙΑ ΝΑ ΒΛΕΠΕΙΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΟΥ ΝΑ ΕΝΗΛΙΚΙΩΝΟΝΤΑΙ» 12 Ιουν 2021 | 13:59

Οικογένεια Καραμανλή: Τα δίδυμα έκλεισαν τα 18 - Δείτε το συγκινητικό βίντεο που ανέβασε η Νατάσα Παζαΐτη

Με ένα συγκινητικό βίντεο ο Κώστας Καραμανλής και η Νατάσα Παζαΐτη γιορτάζουν την ενηλικίωση των παιδιών τους.

ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ 08 Ιουν 2021 | 16:47

Aπεργία την Πέμπτη: Xειρόφρενο σε μετρό, τραμ, τρόλεϊ και ηλεκτρικό - Ποια μέσα και πώς θα κινηθούν

Ακινητοποιημένα θα είναι όλη την ημέρα την Πέμπτη τα μέσα σταθερής τροχιάς (Μετρό, Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος και Τραμ) και τα τρόλεϊ.

ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ 08 Ιουν 2021 | 07:23

Ο Κωστής Χατζηδάκης μιλάει στο TheTOC για το 8ωρο, τις απεργίες και τον... ΣΥΡΙΖΑ

Ο Κωστής Χατζηδάκης μιλάει στο TheTOC για το εργασιακό νομοσχέδιο, τις ρυθμίσεις για τον χρόνο εργασίας και τις αντιδράσεις του ΣΥΡΙΖΑ.

ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ 04 Ιουν 2021 | 15:42

Απεργία σε Μετρό, ΗΣΑΠ και τραμ την Πέμπτη 10 Ιουνίου

Χωρίς μέσα μεταφοράς την Πέμπτη 10 Ιουνίου για το εργασιακό

ΤΟΝ ΙΟΥΛΙΟ ΟΙ ΔΟΚΙΜΑΣΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ ΣΤΟ ΥΠΟΓΕΙΟ «ΜΕΤΩΠΟ» 01 Ιουν 2021 | 12:49

Υποσχέσεις Ταχιάου: Στο τέλος του 2023 το πρώτο εισιτήριο στο μετρό Θεσσαλονίκης

Μέχρι το τέλος του 2023 η Θεσσαλονίκη θα έχει Μετρό διαβεβαίωσε ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Νίκος Ταχιάος.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ & ΥΠΟΔΟΜΩΝ 26 Μαϊ 2021 | 10:18

Καραμανλής: Η απεργία στο Μετρό ήταν ξαφνική και κρίθηκε καταχρηστική

Κυκλοφοριακό κομφούζιο στους δρόμους της Αθήνας, εξαιτίας της στάσης εργασίας στο Μετρό - Τι είπε ο υπουργός Μεταφορών.

ΔΕΙΤΕ 26 Μαϊ 2021 | 06:20

Στάση εργασίας του Μετρό σήμερα - Ποιες ώρες τραβάει χειρόφρενο

Ακινητοποιημένο θα μείνει για κάποιες ώρες το Μετρό σήμερα, Τετάρτη 26 Μαΐου.

ΝΕΟΤΕΡΟ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 25 Μαϊ 2021 | 20:16

Μετρό: Στάση εργασίας αύριο Τετάρτη - Ποιες ώρες

Στάση εργασίας ανακοίνωσε το Σωματείο Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό Αθηνών - Το μονομελές πρωτοδικείο Αθηνών την έκρινε παράνομη και καταχρηστική

ΕΡΕΥΝΕΣ ΤΗΣ ΕΛΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΡΑΣΤΕΣ 22 Ιουν 2021 | 20:00

Σοκ στην Πάτρα: Έστειλαν στο χειρουργείο 70χρονο επειδή τους έκανε παρατήρηση για τη μουσική - Του επιτέθηκαν 10 άτομα

Ένας 70χρονος άνδρας δέχθηκε επίθεση από δέκα άτομα όταν τους έκανε παρατήρηση να μειώσουν την ένταση της μουσικής - Τον χτύπησαν και τον πέταξαν στο έδαφος

ΠΡΟΦΥΛΑΚΙΣΤΕΟΣ 22 Ιουν 2021 | 19:54

Γλυκά Νερά: Στις φυλακές Κορυδαλλού ο Αναγνωστόπουλος - Τι φώναξε στους δημοσιογράφους

Την προφυλάκιση του δολοφόνου της Καρολάιν στα Γλυκά Νερά αποφάσισαν εισαγγελέας και ανακριτής

ΤΙ ΛΕΕΙ Ο ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ ΤΗΣ 22 Ιουν 2021 | 19:44

Γλυκά Νερά: "Έχασα το παιδί μου, χαριστική βολή να χάσω και το εγγόνι μου" - Συγκλονίζει η μητέρα της Καρολάιν

Η μητέρα της Καρολάιν, που δολοφονήθηκε από τον σύζυγό της στα Γλυκά Νερά, θέλει να μεγαλώσει το παιδί της αδικοχαμένης κόρης της.

ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΕΡΕΥΝΕΣ 22 Ιουν 2021 | 19:37

Γρίφος ο θάνατος Δογιάκη: Ολα δείχνουν αυτοκτονία - Το σημείωμα και το όπλο δίπλα στον ιδιοκτήτη της ταβέρνας "Κρητικός"

Η σορός του Σταύρου Δογιάκη, που βρέθηκε σε δασώδη περιοχή στην Αγία Παρασκευή, αναγνωρίστηκε από συγγενή του - Τελευταία φορά εθεάθη ζωντανός σε γάμο