Απογοητευτική είναι η απήχηση και η αποτελεσματικότητα του προγράμματος επιδότησης των πράσινων ταξί που τρέχει από το υπουργείο υποδομών και μεταφορών.
Αυτό συμβαίνει καθώς όπως ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ, Θύμιος Λυμπερόπουλος, κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνέντευξης τύπου για τις αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), μόνο οι 100 οδηγοί από τους τουλάχιστον 26.000 σε όλη την Ελλάδα έχουν κάνει αίτηση για την εν λόγω επιδότηση.
Γεγονός και το οποίο σημαίνει ότι το 0,05% των οδηγών ταξί έχει ενδιαφερθεί για τα ηλεκτρικά οχήματα, ενώ εάν λάβουμε υπόψη ότι η χρηματοδότηση αφορά αγορά 2.000 οχημάτων, τότε ούτε και εδώ τα νέα είναι καλά, καθώς όπως φαίνεται ούτε ένας στους 100 δυνητικά ενδιαφερόμενους δεν προτιμούν την ηλεκτροκίνηση.
Ο κ. Λυμπερόπουλος, τονίζει ότι υπάρχει σοβαρό έλλειμμα υποδομών φόρτισης στα μητροπολιτικά κέντρα, ενώ είναι σχεδόν αδύνατο να υπάρξει σωστή κατανομή των φορτιστών στο δίκτυο της πόλης ώστε τα ηλεκτρικά ταξί να μπορούν να εργάζονται χωρίς διακοπές.
Τονίζει, δε, ότι η Ελλάδα είναι η μόνη ευρωπαϊκή χώρα, στην οποία θα εφαρμοστεί τόσο άμεσα το μέτρο της υποχρεωτικής ηλεκτροκίνησης στα ταξί, καθώς από 1/1/2026 όλα τα οχήματα θα πρέπει να είναι ηλεκτροκίνητα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει αποφασίσει πρόσφατα να δώσει παράταση έως και τα τέλη Μαρτίου για την υποβολή αιτήσεων, καθώς το πρόγραμμα των επιδοτήσεων που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης θα λήξει και επίσημα το Δεκέμβριο του 2026.
Να υπενθυμίσουμε σε αυτό το σημείο ότι το ποσό που διατίθεται σε κάθε οδηγό ταξί ανέρχεται στο 40% της αξία του ηλεκτρικού οχήματος με το μέγιστο ποσό να διαμορφώνεται στις 22.500 ευρώ εάν αποσύρουν το παλιό τους όχημα και επιδοτείται με επιπλέον 500 € η αγορά και εγκατάσταση φορτιστών.
Το συνολικό ποσό της επιδότησης που θα δοθεί μέσω του Ταμείου ανέρχεται έως και τα 40 εκατ. € τα οποία θα χαθούν με τη λήξη του προγράμματος, στερώντας σημαντικούς πόρους από άλλα έργα και μεταρρυθμίσεις που είναι ίσης ή ακόμα και μεγαλύτερης σημασίας.
"Πειραματόζωο η Ελλάδα"
Η τακτική αυτή έρχεται σε αντίθεση με τα όσα συμβαίνουν στην Ευρώπη στον κλάδο της ηλεκτροκίνησης, καθώς όπως φαίνεται και από τις εξελίξεις, στη Γερμανία η υποχρεωτική στροφή στην ηλεκτροκίνηση μετατέθηκε από το 2030, σύμφωνα πάντοτε με τα όσα ανέφερε ο Πρόεδρος του ΣΑΤΑ.
Η κατάσταση αυτή έχει ως αποτέλεσμα η Ελλάδα, όπως αναφέρουν οι οδηγοί των ταξί, έχει ως αποτέλεσμα ο κλάδος να χρησιμοποιείται ως "πειραματόζωο", ενώ αναφέρουν χαρακτηριστικά ότι εάν εφαρμοστεί το μέτρο αυτό τότε θα δεχθούν ένα ισχυρό σοκ.
Προσθέτουν, δε, ότι το κόστος για την αγορά και τη συντήρηση ενός ηλεκτρικού οχήματος είναι αρκετά υψηλό, ενώ δεν επιτρέπεται η αγορά μεταχειρισμένου οχήματος. Σχολιάζουν, δε, ότι ο στόλος των ταξί είναι σχετικά νέος με τα οχήματα τους να είναι κατά μέσο όρο 7 έως και 9 ετών και το μέγιστο όριο ηλικίας να ορίζεται για τα αυτοκίνητα κάτω των 1500 κυβικών στα 15 έτη και για τα 1800 κυβικά στα 18 έτη.
Όσον αφορά τα εναλλακτικά καύσιμα για να αποφευχθεί το ζημιογόνο προς το περιβάλλον diesel και το πετρέλαιο, οι οδηγοί επισημαίνουν ότι έχουν ήδη μετατρέψει τα οχήματά τους σε φυσικού αερίου και βλέπουν αρκετά φιλικά το υδρογόνο.