
Απαντήσεις αναζητούνται στα ερωτήματα που προκύπτουν μετά την τραγωδία στην Πύλο, σχετικά με τα αίτια που προκάλεσαν το πολύνεκρο ναυάγιο.
Πολλοί είναι αυτοί που αναρωτιούνται γιατί δεν έγινε επιχείρηση του Λιμενικού που παρακολουθούσε το αλιευτικό, έτσι ώστε να αποφευχθεί η απώλεια τόσο πολλών ανθρώπινων ζωών.
Ελληνικό Λιμενικό και FRONTEX γνώριζαν από χτες το πρωί για την ύπαρξη του αλιευτικού. Στις προσπάθειες μάλιστα να το προσεγγίσουν για να τους παράσχουν βοήθεια, εκείνοι αρνήθηκαν τη συνδρομή των ελληνικών Αρχών, ενώ στη δεύτερη κρούση μάλιστα δεν δέχτηκαν ούτε τα τροφοεφόδια.
"Το Λιμενικό θα μπορούσε εκείνο να είχε προκαλέσει το ναυάγιο του αλιευτικού αν είχε επέμβει ενώ εκείνο έπλεε κανονικά και με καλές καιρικές συνθήκες", υποστήριξε μιλώντας στον ΣΚΑΪ ο εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού Σώματος, πλωτάρχης Νίκος Αλεξίου.
"Αν υπήρχε επέμβαση, υπήρχε ο κίνδυνος να προκαλέσουμε εμείς το ναυάγιο"
Απαντώντας στις επικρίσεις που έχουν αρχίσει να διατυπώνονται έντονα, γιατί το Λιμενικό δεν παρενέβη ενώ σκάφη του είχαν προσεγγίσει το αλιευτικό και είχαν δει ότι στα καταστρώματά του ήταν στοιβαγμένοι εκατοντάδες άνθρωποι, ο κ. Αλεξίου υποστήριξε ότι "αν γινόταν κάποια βίαιη επέμβαση, σε αλιευτικό με κόσμο φορτωμένο στα έξαλα και τα ύφαλά του, θα μπορούσαμε να προκαλούσαμε εμείς το ναυτικό ατύχημα. Αν υπήρχε επέμβαση, υπήρχε ο κίνδυνος να προκαλέσουμε εμείς το ναυάγιο".
Ο κ. Αλεξίου πρόσθεσε ότι το Λιμενικό δεν ήταν απλός παρατηρητής στην πορεία του αλιευτικού: "Απλοί παρατηρητές που σώζουν 104 συνανθρώπους, δεν υπάρχουν. Ήμασταν εκεί προσπαθώντας να τους πείσουμε να λάβουν τη βοήθεια, δεν αντιλαμβάνονταν τον κίνδυνο, καλές καιρικές συνθήκες, έπλεαν κανονικά".
Στην ερώτηση αν το ναυάγιο θα μπορούσε να αποφευχθεί ο κ. Αλεξίου είπε ότι δέκα λεπτά πριν βυθιστεί έχασε τη μηχανή του. Αν δεν είχε συμβεί αυτό, πιθανότατα να μην είχαν μετακινηθεί. Δεν είχαμε να αντιμετωπίσουμε εμπόρους όπλων ή ναρκωτικών, αν γινόταν βίαιη επέμβαση σε ένα σκάφος με τόσο κόσμο, θα είχαμε μετατόπιση φορτίου και ναυάγιο Παραμείναμε δίπλα, αν μας χρειασθούν να σώσουμε ανθρώπους, και αυτό κάναμε.
Ειδοποιηθήκαμε από ιταλικό λιμενικό για την ύπαρξη του σκάφους, κάναμε ό,τι έπρεπε, εντοπίσθηκε το σκάφος, προσεγγίστηκε από φορτηγά, παρέλαβαν από ένα εφόδια, αρνήθηκαν στη συνέχεια. Αργότερα έφτασε και το δικό μας πλωτό, σκάφος 25-30 μέτρων που δήλωναν ότι δεν ήθελαν διάσωση, δεν ήθελαν να έρθουν στην Ελλάδα. Βλέποντας την κατάσταση δεν φύγαμε, δεν αποδεσμεύσαμε, τα ξημερώματα έχασε τη μηχανή του, μετακινήθηκε κόσμος, έχασε το κέντρο βάρους και ανετράπη".
"Το πλοίο, αφού εντοπίστηκε και από τα ελικόπτερα του Λιμενικού αλλά και από το αεροπλάνο της Frontex, εν συνεχεία προσεγγίστηκε από παραπλέοντα πλοία που είχε επιστρατεύσει το ελληνικό Λιμενικό. Από το πρώτο φορτηγό πήραν τροφοεφόδια και στη συνέχεια αρνήθηκαν οποιαδήποτε συνδρομή. Από το 2ο φορτηγό αρνήθηκαν ακόμα και τα τροφοεφόδια. Εμείς ως Ελλάδα ενεργοποιήσαμε τις δικές μας δυνάμεις και ό,τι προβλέπεται από τα σχέδια για τα παραπλέοντα πλοία και ήμασταν στο σημείο. Επιχειρήσαμε και τηλεφωνικά να συνεννοηθούμε μαζί τους και να προσπαθήσουμε να τους βοηθήσουμε, αρνήθηκαν κατηγορηματικά και είπαν ότι θέλουν να παραμείνουν στο πλωτό και να πάνε Ιταλία και δεν θέλουν να έρθουν στην Ελλάδα. Αυτό είπαν και στο πλωτό το δικό μας", είπε σε άλλη παρέμβαση στο Mega.
"Το Λιμενικό δεν θα μπορούσε να επέμβει και θα μπορούσε να κατηγορηθεί αν επέμβει"
"Το λιμενικό δεν νομιμοποείται να επέμβει σε διεθνή ύδατα σε ένα τέτοιο πλοίο που δεν δέχεται την επέμβαση. Άρα δεν θα μπορούσε να επέμβει και θα μπορούσε να κατηγορηθεί αν επέμβει", είπε από την πλευρά του ο υπηρεσιακός υπουργός Πολιτικής Προστασίας, Ευάγγελος Τουρνάς.
Για την τραγωδία στα ανοιχτά της Πύλου μίλησε στην εκπομπή "Κοινωνία Ώρα Mega" ο καθηγητής του ΕΜΠ της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων, Γρηγόρης Γρηγορόπουλος.
Ο καθηγητής σημείωσε ότι το σκάφος ήταν υπερφορτωμένο και δεν υπήρχε δυνατότητα μετακίνησης των ατόμων.
Ακόμη, επισήμανε πως, σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο, δεν μπορούσε να παρέμβει το ελληνικό Λιμενικό και εκτίμησε πως στο αλιευτικό βρίσκονταν περίπου 600 άτομα.
Αναφορικά γιατί δεν έλαβε βοήθεια ο κυβερνήτης του σκάφους, εξήγησε ότι δεν μπορεί να υπάρξει νόμιμη παρέμβαση τρίτου και ο μόνος υπεύθυνος είναι ο καπετάνιος.
"Όπως προκύπτει από τη φωτογραφία, δυνατότητα μετακίνησης των ατόμων πάνω σε αυτό το σκάφος δεν υπήρχε. Ήταν φορτωμένο πλήρως. Τα θύματα που έχουν ανασυρθεί, καθώς και αυτοί που διασώθηκαν, είναι μεταξύ αυτών που βλέπουμε στη φωτογραφία. Μέσα, όμως, στο κύριο κατάστρωμα, κατά την ανατροπή δεν υπάρχει δυνατότητα διάσωσης", είπε αρχικά.
Ναύαρχος Σπανός: Έπρεπε να πράξουμε τα δέοντα - Δεν ρωτάμε το προσωπικό σε ένα σκάφος που κινδυνεύει αν χρειάζεται βοήθεια
Ο ναύαρχος Νίκος Σπανός από πλευράς του τόνισε πως υπήρχε τρόπος να διασωθούν οι μετανάστες χωρίς να ανατραπεί η βάρκα.
Μιλώντας στην ΕΡΤ, ο κ. Σπανός τόνισε ότι το Λιμενικό θα έπρεπε να επέμβει σε κάθε περίπτωση, ακόμη και αν υπήρχε άρνηση διάσωσης από τους επιβαίνοντες του "πλωτού νεκροταφείου". Μάλιστα διευκρίνισε ότι υπήρχαν και τα μέσα στη διάθεση του Λιμενικού για να το πράξει άμεσα.
"Το Υπουργείο Ναυτιλίας ενημερώθηκε μέσω Frontex. H Ιταλία παρέδωσε το περιστατικό σε μας αφού στο δικό μας χώρο λάμβανε χώρα. Το σκάφος βρισκόταν σε κίνδυνο. Άρα πρέπει να δράσει άμεσα η ελληνική Πολιτεία. Θα πρέπει να οργανώσει τον επιχειρησιακό της σχεδιασμό, πλωτά μέσα πρέπει να σπεύσουν στην περιοχή έτσι ώστε να αποβιβάσουν τον κόσμο σε άλλα σκάφη".
Ερωτηθείς για τις δυνατές ενέργειες του Λιμενικού στη συγκεκριμένη περίπτωση, όπου γίνεται λόγος για άρνηση διάσωσης εκ μέρους των επιβατών, απάντησε: "Είναι σαν να μου λέτε ότι μπορώ να σας βλέπω να πνίγεστε αλλά εγώ σας αφήνω να πνίγεστε. Δεν ρωτάμε το προσωπικό σε ένα σκάφος που κινδυνεύει αν χρειάζεται βοήθεια. Βοήθεια χρειάζονται και με το παραπάνω, αφού το σκάφος είναι ακυβέρνητο. Έπρεπε να πράξουμε τα δέοντα. Στο Γύθειο υπήρχε σκάφος που μπορούσε να βοηθήσει, είναι ναυαγοσωστικό. Θα μπορούσε να φιλοξενήσει τους ανθρώπους, μέχρι και νοσοκομείο έχει μέσα".
Κώστας Ντάλτας: "Έχει υποχρέωση το Λιμενικό να διασώσει"
Ο ποινικολόγος, Κώστας Ντάλτας, μίλησε στην εκπομπή "LIVE NEWS" του Mega για τον λόγο που δεν επενέβη το Λιμενικό.
"Το Δίκαιο της θάλασσας το έχουν υπογράψει όλες οι χώρες πλην της Τουρκίας, των ΗΠΑ, του Περού, του Ισραήλ, της Βενεζουέλα και της Συρίας. Όταν είμαστε σε διεθνή ύδατα καμία χώρα δεν έχει αρμοδιότητα εκτός από τη χώρα της σημαίας του πλοίου. Σε αυτή τη περίπτωση, βρίσκεται στα διεθνή ύδατα και εκεί υπάρχει το FIR Αθηνών. Είναι δικό μας και γι’ αυτό οι Ιταλοί έστειλαν σε εμάς και δεν πήγαν εκείνοι", είπε αρχικά.
"Είναι ένα σοβαρό θέμα, εθνικό και τα στοιχεία θα βγουν αργά ή γρήγορα. Αφού έχει έρθει ένα σήμα πριν από μία ήμερα, εάν το έδωσε ΜΚΟ αυτό είναι αδιάφορο. Υπάρχει μία ανησυχία και οι ειδήσεις που βλέπω να έρχονται μου προκαλούν ανησυχία. Μας λένε πως τους απάντησαν πως δεν έχουν κανένα πρόβλημα και μάλιστα πως πέταξαν τα εφόδια στη θάλασσα. Σε πολλές περιπτώσεις εσκεμμένα βουλιάζουν το πλοίο. Μου κάνει εντύπωση για παράδειγμα, πως στα σκάφη υπάρχουν κάμερες. Πώς δεν έχει αποτυπωθεί η στιγμή που αναποδογύρισε. Εμένα μου κάνει εντύπωση. Η αλήθεια θα βγει. Υπάρχει υποχρέωση από τη Διεθνή Σύμβαση της Θάλασσας να υπάρξει επιχείρηση διάσωσης από την πρώτη στιγμή που ξεκινάει ο κίνδυνος".
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr