Ένα διαδικτυακό παιχνίδι, το οποίο έχει ως στόχο την πρόληψη της παιδικής κακοποίησης και κακομεταχείρισης καθώς και την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης των παιδιών αναφορικά με την κακοποίηση και τη βία, δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του Erasmus+ έργου "Co-Happiness: Happy and Safe in the Community".
Πρόκειται για το παιχνίδι "Ο Happy σε Αποστολή", το οποίο απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 6 – 9 ετών και αναπτύχθηκε ώστε να τα βοηθήσει να ενημερωθούν για καταστάσεις που μπορεί να επηρεάσουν την προσωπική τους ασφάλεια αλλά και για το πώς μπορούν να αντιδράσουν προκειμένου να προστατευθούν.
Tο παιχνίδι αποτελεί ένα μαθησιακό περιβάλλον όπου ο χρήστης (παιδί) αποκτά την ικανότητα να κατανοεί τη μη αποδεκτή συμπεριφορά και να αρχίζει να μιλάει ανοιχτά γι’ αυτήν. Παραλλήλως, ο επαγγελματίας (δάσκαλος/εκπαιδευτικός) που συνοδεύει το παιδί κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού υποστηρίζεται ειδικώς προκειμένου να εντοπίσει ενδείξεις που μπορεί να αποκαλύψουν πιθανές καταστάσεις κακοποίησης και κακομεταχείρισης. Η υποστήριξη παρέχεται τόσο από το Εκπαιδευτικό Υλικό που αφορά την Πρόληψη και Ευαισθητοποίηση της Κοινότητας επί του θέματος, όσο και από τη Συλλογική Έκθεση που περιέχει πληροφορίες για το εθνικό πλαίσιο και τις υπάρχουσες επιτυχημένες παρεμβάσεις που έχουν συμβάλει στην αποτροπή του φαινομένου στις χώρες-εταίρους που συμμετέχουν στο "Co-Happiness" (Ολλανδία, Πορτογαλία, Φινλανδία, Ελλάδα, Ιταλία και Ρουμανία).
Σύμφωνα με την κοινωνιολόγο και ερευνήτρια του έργου από το ΚΜΟΠ-Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας, Μαρία Έλλη Δουφεξή Καπλάνη, "ο Happy σε Αποστολή" είναι ένα παιχνίδι περιπέτειας ενός παίκτη, το οποίο αναπτύσσεται σε τρία περιβάλλοντα (σπίτι, σχολείο, εξωτερικούς χώρους), με ενσωματωμένες καταστάσεις όπου ο παίκτης καθοδηγεί τον κύριο χαρακτήρα και περνάει μέσα από διάφορες αποστολές προσπαθώντας να ολοκληρώσει το παιχνίδι.
"Η δημιουργία του εν λόγω παιχνιδιού προέκυψε από την ανάγκη να ληφθούν περισσότερα παιδοκεντρικά μέτρα για την πρόληψη και τη διαχείριση υποθέσεων παιδικής κακοποίησης και κακομεταχείρισης, και την ενδυνάμωση των παιδιών. Στο πλαίσιο της αξιολόγησης αναγκών που διενεργήθηκε στο αρχικό στάδιο του έργου, εντοπίστηκε πως παρότι υπάρχουν μέθοδοι και στρατηγικές για την πρόληψη και καταπολέμηση του φαινομένου, ελάχιστες πρακτικές σε όλες τις συμμετέχουσες χώρες είναι φιλικές προς το παιδί και το εμπλέκουν στη διαδικασία", εξηγεί στο TheTOC η κ. Καπλάνη, επισημαίνοντας πως οι περισσότερες πρακτικές εστιάζουν στη διαχείριση των υποθέσεων, δηλαδή στην περίοδο μετά την τέλεση του περιστατικού κακοποίησης και όχι πριν από αυτό ώστε να προληφθεί-αποτραπεί.
Το παιχνίδι περιλαμβάνει διαφορετικές καταστάσεις, με στόχο να ενδυναμώσει το παιδί-παίκτη να κατανοήσει τις διαφορετικές μορφές κακοποίησης και κακομεταχείρισης, αλλά και να μπορεί να διαχωρίσει κακοποιητικές και μη κακοποιητικές συμπεριφορές, με έναν διασκεδαστικό τρόπο. Στο παιχνίδι εκτυλίσσεται η ημέρα του κεντρικού χαρακτήρα, του Happy, ο οποίος πρέπει να περάσει από διάφορες καθημερινές αποστολές, χωρίς να στενοχωρηθεί. Σε κάθε αποστολή, το παιδί-παίκτης, που καθοδηγεί τον Happy, χρειάζεται να απαντήσει μία ερώτηση σχετικά με τον τρόπο αντίδρασης στην εκάστοτε κατάσταση.
Κάθε ερώτηση έχει δύο πιθανές απαντήσεις, ενώ συνοδεύεται από μία επεξήγηση για τη σωστή και τη λάθος απάντηση. Για την απάντηση στις ερωτήσεις αυτές, το παιδί-παίκτης υποστηρίζεται από τον Joe Guide, ο οποίος εμφανίζεται κάθε φορά που ο παίκτης ή η παίκτρια χρειάζεται να λάβει μία απόφαση. Κάθε φορά που το παιδί απαντά σωστά κερδίζει ένα αστέρι, ενώ εάν επιλέξει τη σωστή απάντηση με την πρώτη του προσπάθεια, η ‘Ευτυχία’ του ανεβαίνει. Στόχος είναι να μην μηδενιστεί ο ‘δείκτης Ευτυχίας’ και να ολοκληρωθούν όλες οι αποστολές.
Το παιχνίδι προορίζεται να εφαρμόζεται με τη συνοδεία ενός επαγγελματία/εκπαιδευτικού ή ενός ενήλικα που έχει γνώσεις πάνω στο θέμα, τις οποίες μπορεί να αντλήσει και από τα υπόλοιπα πνευματικά προϊόντα του έργου. Με αυτόν τον τρόπο, το παιχνίδι ακολουθεί τη μέθοδο της μικτής μάθησης, καθώς ο/η επαγγελματίας/εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιήσει το παιχνίδι, μεταξύ άλλων, για την περαιτέρω διερεύνηση του θέματος, την επεξήγηση των εννοιών και την ανάπτυξη ενός εποικοδομητικού διαλόγου με το παιδί.
Η κ. Καπλάνη αναφέρει, επίσης, ότι τα βασικά ευρήματα της έρευνας του έργου "Co-Happiness" δείχνουν ότι είναι μικρός ο αριθμός των πρακτικών που εστιάζουν στην εκπαίδευση των επαγγελματιών πρώτης γραμμής και των δασκάλων για την αναγνώριση των ενδείξεων κακοποίησης, γι’ αυτό και δημιουργήθηκε το σχετικό συνοδευτικό υλικό υποστήριξης τους.
Σημειώνεται ότι το ευρωπαϊκό έργο "Co-Happiness" έχει στόχο να συμβάλει στην πρόληψη και αντιμετώπιση της παιδικής κακοποίησης καθώς και στην ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με τις μορφές και τις συνέπειες που αυτή μπορεί να έχει. Μέσα από ποικίλες δραστηριότητες και συνεργασίες με εκπαιδευτικούς και επαγγελματίες, το έργο δημιούργησε μία σειρά από καινοτόμες δράσεις για την καταπολέμηση του φαινομένου. Στο έργο, εκτός από το ΚΜΟΠ-Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας συμμετείχαν εταίροι από έξι ευρωπαϊκές χώρες (Ολλανδία, Πορτογαλία, Φινλανδία, Ελλάδα, Ιταλία και Ρουμανία).
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφτείτε τον ιστότοπο του έργου, πατώντας εδώ ή να αναζητήσετε απευθείας το παιχνίδι στα ελληνικά, κάνοντας κλικ εδώ.