Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία: Το 6,3% των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες

Η μέρα για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, με στόχο την υποστήριξη της αξιοπρέπειας και της ευημερίας τους.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM

Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία η σημερινή, 3η Δεκεμβρίου, αποτελεί μία αφορμή για να εστιαστεί η προσοχή όχι μόνο των φορέων πολιτικής, αλλά και της κοινωνίας γενικότερα, στα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, με στόχο την υποστήριξη της αξιοπρέπειας και της ευημερίας τους.

Ιδιαίτερο κομμάτι του πληθυσμού των ατόμων με αναπηρία αποτελούν οι μαθητές με αναπηρία ή/και εκπαιδευτικές ανάγκες. Η πλειονότητα των μαθητών αυτών φοιτά όχι σε σχολεία Ειδικής, αλλά σε σχολεία της Γενικής Εκπαίδευσης. Αξίζει, λοιπόν, με αφορμή τη σημερινή μέρα να δούμε σε ποιο σημείο βρίσκεται το ελληνικό σχολείο, σε επίπεδο συμπερίληψης. Σε ό,τι αφορά, δηλαδή, την περίληψη όλων των μαθητών (με αναπηρία ή χωρίς) στο γενικό σχολείο, σε μία προσπάθεια κατά της περιθωριοποίησης των ατόμων με αναπηρία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Οι δηλώσεις της Σοφίας Ζαχαράκη

Στην προσπάθεια αυτή, αρωγός και το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, που μέσω πρωτοβουλίας της υφυπουργού, Σοφίας Ζαχαράκη, διοργανώνει σήμερα διαδικτυακή ημερίδα, με σκοπό την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της εκπαιδευτικής κοινότητας σε ζητήματα ισότητας, αποδοχής της διαφορετικότητας, κοινωνικής δικαιοσύνης, ένταξης και αλληλεγγύης.

Η ημερίδα θα διαρκέσει από τις 11:00 έως τις 15:30 και κατά τη διάρκειά της θα παρουσιαστούν 26 εργασίες μαθητών Σχολικών Μονάδων Γενικής και Ειδικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, από τις 13 Περιφερειακές Διευθύνσεις της Ελλάδας. Οι εργασίες και οι δραστηριότητες (τέχνης, πολιτισμού, αθλητισμού) θα διαπραγματεύονται ζητήματα αναπηρίας, ένταξης και σεβασμού των δικαιωμάτων των ΑμεΑ.

Τα στοιχεία για τη συμμετοχή των μαθητών με αναπηρία στη Γενική Εκπαίδευση

"Η de facto ένταξη στα γενικά σχολεία δεν συνεπάγεται την ισότιμη πρόσβαση των μαθητών με αναπηρία σε ποιοτική, χωρίς αποκλεισμούς εκπαίδευση, αντιθέτως μπορεί να δημιουργεί νέες ανισότητες και διαχωρισμούς", επισημαίνει ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ), Γιάννης Βαρδακαστάνης, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Καθίσταται, λοιπόν, αναγκαία η σχεδίαση και υλοποίηση εκπαιδευτικών πολιτικών, με γνώμονα τη συμπερίληψη.

Τα στοιχεία που έχουν έρθει στο φως από το Παρατηρητήριο Θεμάτων Αναπηρίας της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία –που αποτελεί τον επίσημο φορέα-συνομιλητή της ΕΛΣΤΑΤ για θέματα στατιστικών που αφορούν την αναπηρία– έχουν δείξει ότι το 57,3% των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα γενικά σχολεία δεν λαμβάνουν εξειδικευμένη υποστήριξη, παρά υποστηρίζονται μόνο από τον εκπαιδευτικό της γενικής τάξης.

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, του 5ου Δελτίου Στατιστικής Πληροφόρησης του Παρατηρητηρίου, ειδικά στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, μόλις 1 στους 10 μαθητές λαμβάνει εξειδικευμένη υποστήριξη. Θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι οι ανάγκες υποστήριξης στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση είναι μειωμένες, σε σχέση με την Πρωτοβάθμια. Τουναντίον, "οι ανάγκες υποστήριξης προφανώς και δεν μειώνονται στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση", τονίζει ο κ. Βαρδακαστάνης. "Ωστόσο στη χώρα μας οι πολιτικές και τα προγράμματα συμπερίληψης έχουν περιοριστεί σε μεγάλο βαθμό στην Πρωτοβάθμια, γεγονός που σαφέστατα δυσχεραίνει την εκπαιδευτική συνέχεια και πρόοδο των μαθητών με αναπηρία ή και ωθεί τους μαθητές αυτούς μετά το δημοτικό, να στραφούν αναπόφευκτα στην διαχωρισμένη Ειδική Αγωγή".

Όσο για τα στοιχεία που αφορούν τα τμήματα ένταξης, δείχνουν ότι το 35% των μαθητών των τμημάτων ένταξης έχουν τοποθετηθεί χωρίς καμία αξιολόγηση από διαγνωστικό φορέα. Όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Βαρδακαστάνης, εκεί έγκειται ο κίνδυνος δημιουργίας επιπλέον ανισοτήτων. "Πολλές φορές, στα τμήματα ένταξης παραπέμπονται αδιακρίτως μαθητές με πολλές και ετερόκλητες ανάγκες υποστήριξης. Παράλληλα, για μεγάλο ποσοστό των μαθητών αυτών δεν υπάρχει καν επίσημη αξιολόγηση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών τους".

Ένα σχολείο συμπερίληψης

Μέσα στο πλαίσιο του συμπεριληπτικού σχολείου, μεγάλο ρόλο παίζει ο θεσμός της παράλληλης στήριξης, ο οποίος, όπως σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Βαρδακαστάνης, έχει αποδείξει διεθνώς την αποτελεσματικότητά του. Στην Ελλάδα, τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου δείχνουν ότι μόλις το 7% των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες υποστηρίχθηκε με παράλληλη στήριξη, από τους οποίους 8 στους 10 για λιγότερο από 20 ώρες την εβδομάδα.

"Πέραν της περιορισμένης εφαρμογής του στην Ελλάδα, η παράλληλη στήριξη εφαρμόζεται στο πλαίσιο μιας στενής λογικής, περισσότερο δηλαδή ως υπηρεσία προσωπικού βοηθού προς τον μαθητή", σχολιάζει ο πρόεδρος της ΕΣΑμεΑ.

"Η παράλληλη στήριξη θα μπορούσε να είναι πολύ πιο αποδοτική εάν εφαρμοζόταν στη βάση των αρχών της συνδιδασκαλίας και της διαφοροποιημένης προσέγγισης που θα έθεταν ένα ουσιαστικά συμπεριληπτικό πλαίσιο", προτείνει.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι κατά το σχολικό έτος 2017-18, οι μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες έφταναν συνολικά τις 90.743, ποσοστό που μεταφράζεται στο 6,3% των μαθητών της Ελλάδας.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΚΡΙΣΙΜΗ Η ΑΥΡΙΑΝΗ ΣΥΣΚΕΨΗ ΤΩΝ ΛΟΙΜΩΞΙΟΛΟΓΩΝ 27 Ιαν 2021 | 12:31

Κορονοϊός: Τρομάζει τους ειδικούς η Αττική - Τι συζητήθηκε στη σύσκεψη με Μητσοτάκη - Ανοιχτό το ενδεχόμενο νέων μέτρων

Κρίσιμη η αυριανή σύσκεψη των λοιμωξιολόγων - Ανοιχτό το ενδεχόμενο και νέων μέτρων - Δεύτερες σκέψεις για το άνοιγμα γυμνασίων και λυκείων την 1η Φεβρουαρίου.

ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΠΑΘΟΛΟΓΙΑΣ ΛΟΙΜΩΞΕΩΝ ΕΚΠΑ 27 Ιαν 2021 | 11:20

Γιαμαρέλλου: Οι αποφάσεις για τα σχολεία θα εξαρτηθούν από τα κρούσματα

"Θα περιμένουμε στην επιτροπή να δούμε τα σημερινά και τα αυριανά για να αποφασίσουμε τι θα γίνει στη συνέχεια", είπε η κ. Γιαμαρέλλου.

ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ ΤΟΥ CDC 27 Ιαν 2021 | 10:03

Ερευνα: Τα σχολεία δεν συμβάλλουν στην εξάπλωση του κορονοϊού, εφόσον τηρούνται μέτρα

Ο κίνδυνος μόλυνσης από covid-19 στα σχολεία και αν θα πρέπει να επιτραπούν τα δια ζώσης μαθήματα αποτελούν ζητήματα έντονων συζητήσεων.

ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΛΟΙΜΩΞΙΟΛΟΓΙΑΣ 27 Ιαν 2021 | 09:27

Βόμβα Γώγου: Δεν αποκλείεται να αλλάξει η απόφαση για το άνοιγμα των σχολείων - Ολα είναι στο τραπέζι

Ανοιχτό το ενδεχόμενο να μην ανοίξουν Γυμνάσια και Λύκεια από την ερχόμενη Δευτέρα, άφησε ο καθηγητής λοιμωξιολογίας, Χαράλαμπος Γώγος.

ΜΕ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ 27 Ιαν 2021 | 08:54

Κλειστά τα σχολεία στην Ιθάκη λόγω κακοκαιρίας

Κλειστά θα παραμείνουν σήμερα τα σχολεία στην Ιθάκη λόγω της κακοκαιρίας.

ΑΥΤΟΚΤΟΝΟΥΝ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ 26 Ιαν 2021 | 12:39

Το Λας Βέγκας θέλει να ξανανοίξει τα σχολεία γιατί φοβάται αύξηση αυτοκτονιών

Η σχολική περιφέρεια της κομητείας Κλαρκ, στην οποία περιλαμβάνεται το Λας Βέγκας και τα περίχωρά του, έχει ήδη καταγράψει 19 αυτοκτονίες μεταξύ των νέων από τότε που έκλεισαν τα σχολεία.

Η ΛΙΣΤΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ 26 Ιαν 2021 | 11:34

Κορονοϊός: Ολική αναστολή σε 26 σχολεία και μερική απαγόρευση σε 109 λόγω κρουσμάτων - Όλη η λίστα

Δείτε αναλυτικά τη λίστα με τα σχολεία που μένουν κλειστά λόγω κρουσμάτων κορονοϊού.

ΠΟΤΕ ΘΑ ΛΗΦΘΕΙ Η ΑΠΟΦΑΣΗ 26 Ιαν 2021 | 10:12

Σχολεία: Στο τραπέζι "κούρεμα" απουσιών - Σε ποια μαθήματα δεν θα δοθούν βαθμοί τετραμήνου - Διευκρινίσεις υπουργείου

Μεγάλος αριθμός μαθητών έχει ήδη πιάσει... ταβάνι στις απουσίες - Τι προβλέπει νέα εγκύκλιος - Τι θα γίνει με τους βαθμούς τετραμήνου.

ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ 25 Ιαν 2021 | 19:32

Επιστρέφουν οι μαθητές σε Γυμνάσια και Λύκεια: Νέα εγκύκλιος για τις απουσίες και τους βαθμούς του Α' τετραμήνου

Σε ποια περίπτωση οι καθηγητές μπορούν να μη βαθμολογήσουν τους μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων για το τρέχον τετράμηνο

166.204 ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΕΞΕΤΑΣΤΗΚΑΝ ΤΟ 2020 25 Ιαν 2021 | 12:59

Υπoυργείο Εργασίας για αναπηρικές συντάξεις: Τι αλλάζει - Πώς θα ειδοποιούνται οι ενδιαφερόμενοι

Υλοποιείται ο σχεδιασμός του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης για την εξυπηρέτηση των δικαιούχων αναπηρικών συντάξεων.

ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΟΥΝ ΟΙ ΨΥΧΟΛΟΓΟΙ 25 Ιαν 2021 | 11:44

Κορονοϊός: Πώς η πανδημία απειλεί την σωματική και ψυχική υγεία των παιδιών στην ανάπτυξή τους

Τα παιδιά μπορεί να εμφανίσουν μεγαλύτερη εξάρτηση από τους γονείς, ευερεθιστότητα και έλλειψη προσοχής.

ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ 25 Ιαν 2021 | 10:56

Κεραμέως: Είναι κοροϊδία να εισάγεται κάποιος στα πανεπιστήμια με βαθμό 1 ή 2

Τι είπε η Ν. Κεραμέως για τη δυνατότητα των πανεπιστημίων να ορίζουν την ελάχιστη βάση εισαγωγής και αυξημένο συντελεστή σε μαθήματα.

ΠΟΤΕ ΚΛΕΙΝΕΙ ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ ΛΟΓΩ ΚΟΡΟΝΟΙΟΥ 25 Ιαν 2021 | 09:04

Κορονοϊός: Αυτά τα σχολεία έκλεισαν λόγω κρουσμάτων - Δείτε τη λίστα

Δείτε τη λίστα με τα 110 Δημοτικά και Νηπιαγωγεία και τμήματα τάξεων που κλείνουν λόγω κορονοϊού.