Πανελλαδικές - Γρηγοριάδης: Συγκίνηση και τιμή που επιλέχθηκε το κείμενό μου για την Εκθεση

Ένα κείμενο που γράφτηκε τις ημέρες της καραντίνας.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM

Πρεμιέρα σήμερα για τις Πανελλαδικές εξετάσεις, με τους μαθητές να εξετάζονται στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας.

Τα παιδιά κλήθηκαν να εξεταστούν πάνω σε δύο κείμενα των Θεόδωρου Γρηγοριάδη, Κώστα Ε. Τσιρόπουλο και ένα ποίημα του Τίτου Πατρίκιου. Επιπλέον, το θέμα της έκθεσης αναφερόταν στη σχέση των μαθητών με την ανάγνωση βιβλίων και τη διαχείριση του προσωπικού τους χρόνου. "Ποια είναι η σχέση σας με την ανάγνωση βιβλίων και ποιος ο ρόλος της στη γενικότερη διαχείριση του προσωπικού σας χρόνου; Με αφόρμη τα Κείμενα 1 και 2 αποφασίζετε να καταθέσετε την προσωπική σας εμπειρία στο ιστολόγιο του σχολείου σας. Να δικαιολογήσετε την όποια επιλογή σας", ήταν το ερώτημα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Το πρώτο κείμενο που δόθηκε στους μαθητές ήταν "Το γιατρικό της αμόλυντης λογοτεχνίας", του συγγραφέα Θεόδωρου Γρηγοριάδη.

Ο ίδιος, σε ανάρτησή του στο facebook, έγραψε χαρακτηριστικά πως αισθάνεται "συγκίνηση και τιμή", που ένα δικό του κείμενο επιλέχθηκε για τις Πανελλαδικές εξετάσεις.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

"Τι συγκίνηση και τιμή! Ένα κείμενο που γράφτηκε τις ημέρες της καραντίνας και δημοσιεύτηκε στην Καθημερινή είναι ανάμεσα στα θέματα στις Πανελλήνιες εξετάσεις στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία!", έγραψε χαρακτηριστικά ο κ. Γρηγοριάδης.

Διαβάστε ολόκληρο το κείμενο του Θεόδωρου Γρηγοριάδη

Το γιατρικό της αμόλυντης λογοτεχνίας

Το διάβασμα είναι μία από τις πιο μοναχικές τέχνες, προσωπικά το θεωρώ μία δημιουργική ενασχόληση. Να μπορείς να συγκεντρώνεσαι πάνω σε ένα κείμενο, να το αφουγκράζεσαι αλλά και να το κάνεις δικό σου. Η προσωπική ανάγνωση απαιτεί συνήθως μια εσωτερική απομόνωση και όχι να σου επιβάλλεται εξωτερικά. Φαντάζομαι σε ένα κελί ή σε ένα καταφύγιο, μαζί με άλλους, δεν δραπετεύεις πάντα με ένα βιβλίο. Εφηβος, όταν αρρώσταινα, καθόμουν στο σπίτι και αποτελείωνα ένα ολόκληρο μυθιστόρημα, μάλιστα μια φορά "ανέβασα πυρετό" παραπάνω για να τελειώσω το "Ανθρώπινο κτήνος" του Ζολά – το θυμάμαι ακόμη.

Και να που βρέθηκε χρόνος για διάβασμα τις μέρες αυτές, χρόνος πολύς, χρόνος που μας επιβλήθηκε. Ως μοναχικός χαρακτήρας το αποδέχθηκα σαν μια προέκταση της μέχρι τώρα ζωής μου. Στα κοινωνικά δίκτυα πολλοί αναφέρουν ότι δεν μπορούν να συγκεντρωθούν σε ένα βιβλίο, κάποιοι το έχουν ρίξει στο ψυχαναγκαστικό διάβασμα όσων βιβλίων είχαν παραμερίσει τις ανέμελες μέρες.

Για εμένα, που το διάβασμα ήταν μια καθημερινότητα, εξακολουθεί να παραμένει αλλά οι περιστάσεις το καθιστούν ακόμη πιο αδέσμευτο. Με δεδομένο ότι δεν υπάρχει καμιά σιγουριά για το αύριο, αποδεσμεύθηκα από κάθε "υποχρεωτικό" διάβασμα, που οφειλόταν σε κάποιες κοινωνικές υποχρεώσεις όπως να διαβάσεις πρώτα, πριν πας σε κάποια εκδήλωση ή επειδή κάποιο βιβλίο συζητιέται στους βιβλιόφιλους κύκλους. Θα διαβαστούν κάποια στιγμή, αργότερα.

Αναζητώντας την ουσία

Τώρα, περισσότερο από ποτέ, αναζητώ την ουσία της ανάγνωσης γιατί ο χρόνος από τη μια φαντάζει άπλετος, από την άλλη όμως αβέβαιος. Αυτή η ουσιαστική ανάγνωση δεν έχει ανάγκη καμιάς επίδειξης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δεν ασκώ πρωταθλητισμό ανάγνωσης ούτε τον σνομπισμό του εκλεκτού αναγνώστη. Επανέρχομαι στην εφηβεία μου, χάνομαι μέσα στο κείμενο και ας είναι ό,τι θέλει. Περιφέρομαι στις βιβλιοθήκες μου, κατεβάζω τόμους, ένα διήγημα από δω, μία σελίδα από εκεί, ένα ποίημα κάθε τόσο.

Κρατώντας το βιβλίο στο χέρι αισθάνομαι μια τρυφερότητα, μια σιγουριά, λες και εγείρονται οι συγγραφείς και συνομιλούν μαζί μου. Δεν βιάζομαι να αποτελειώσω πολλά βιβλία, οι ώρες του διαβάσματος είναι διάσπαρτες σε όλη τη διάρκεια της μέρας και της νύχτας που τείνουν να ενοποιηθούν σε έναν αλλόκοτο χωροχρόνο.
Αφοσιώνομαι στο κείμενο, γιατί εκεί έξω δεν με περιμένει κανείς, είναι όλα κλειστά, ακόμη και τα βιβλιοπωλεία που σύχναζα, αντλώ δύναμη και μια –ίσως φαινομενική– αυτάρκεια απαραίτητη στο παράλογο των ημερών. Αν στην εφηβεία μου έκλεβα χρόνο για διάβασμα, τώρα –τι ειρωνεία!– ο χρόνος αυτός ξανακερδίζεται αλλά μέσα σε τόσο δυσοίωνες συνθήκες.

Διαβάζοντας ηρεμώ και όταν αφήσω το βιβλίο στην άκρη (γιατί μου αρέσει να σκορπίζω τα βιβλία σε διαφορετικά σημεία του σπιτιού), οραματίζομαι ότι μπορεί να επιβιώσουμε ως ήρωες μιας εποχής. Και ότι ήδη είμαστε μέσα σε δυστοπικό αφήγημα που θα επιβιώσει για τις επόμενες γενιές.

Συνταξιδιώτες

Τις μέρες της απομόνωσης δεν είμαι μόνος, ταξιδεύουν πολλοί μαζί μου, βρίσκομαι στο τρένο με τους ήρωες του Μοπασάν, ξαφνικά επιστρέφω με τον Ιζό στο λιμάνι της Μασσαλίας και ύστερα στο Βερολίνο του μεσοπολέμου με τον Ισεργουντ, στον φάρο με τη Βιρτζίνια Γουλφ, στις στέπες του Τσέχοφ, στις δυστοπίες του Μπόρχες, στην Ομόνοια του Γιώργου Ιωάννου, στις πολιτείες του Τσίρκα, στις λεκτικές επικράτειες του Χειμωνά. Βρίσκομαι παντού.

Και τότε σκέφτομαι τον ήρωα του Χέρμαν Μέλβιλ, τον Μπάρτλεμπι τον γραφέα, που, κλεισμένος μέσα σε ένα γραφείο, αρνείται να δουλέψει, να βγει στον κόσμο, δεν έχει ελπίδα, ο εγκλεισμός του είναι αμετάκλητος όπως και η μεταμόρφωση σε έντομο του ήρωα του Κάφκα.

Ο Μέλβιλ είναι ένας συγγραφέας που τον διαβάζω τακτικά αλλά, υπό τις τωρινές συνθήκες, μου είναι πιο διαυγής, ειδικά στις νουβέλες του, στον "Μπίλι Μπαντ", στον "Μπενίτο Σερένο". Οι χαρακτήρες του Μέλβιλ δοκιμάζονται σωματικά, ηθικά, κοινωνικά, άλλοι επιβιώνουν άλλοι όχι. Και μετά είναι και ο ίδιος ο Μέλβιλ που, απομονωμένος από μια σπάνια αρρώστια και πικραμένος γιατί δεν αναγνωρίστηκε το έργο του όσο ζούσε, πεθαίνει άδοξα πριν τον ανακαλύψει ο μοντέρνος εικοστός αιώνας.

Και να η θαυματουργή ίαση της λογοτεχνίας. Τέτοια κείμενα έρχονται και γιατρεύουν τη ψυχή, χαμένοι και σωσμένοι χαρακτήρες σε παρασύρουν με τις ιστορίες τους. Η καταξίωση μπορεί να ήρθε αργά για τον Μέλβιλ, αλλά το έργο του είναι άτρωτο. Γιατί η λογοτεχνία είναι αμόλυντη, κανένας ιός δεν θα τη μεταλλάξει, θα είναι πάντα εκεί και τα λογοτεχνικά αντισώματα θα μεταμορφώνουν τις ψυχές μας και θα μας οπλίζουν με κουράγιο.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΨΥΧΟΓΙΟΣ 11 Απρ 2021 | 17:27

Η Βικτόρια Χίσλοπ επιστρέφει με τη συνέχεια του μπεστ σέλερ "Το Νησί" - Πότε κυκλοφορεί

Η Βικτόρια Χίσλοπ επιστρέφει με τη συνέχεια του μπεστ σέλερ "Το Νησί", που καθήλωσε και μάλιστα μεταφέρθηκε και στη μικρή οθόνη.

ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕ ΤΙΣ ΠΡΟΑΓΩΓΙΚΕΣ 08 Απρ 2021 | 12:20

Πανελλαδικές 2021: Πότε θα δώσουν εξετάσεις όσοι μαθητές κολλήσουν κορονοϊό - Τι λέει στο TheTOC η Ζ. Μακρή

Το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις και τους μαθητές που θα βρεθούν θετικοί στον κορονοϊό.

ΣΤΟΝ ΕΘΝΙΚΟ ΚΗΠΟ 04 Απρ 2021 | 15:29

Ξενάγηση της ΠτΔ στη δράση "200 Χρόνια Ελλάδα - 40 Χρόνια Ευρώπη" και στην έκθεση " Η Ιστορία έχει πρόσωπο"

Την Πρόεδρο της Δημοκρατίας συνόδευσε ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης.

ΠΟΣΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΘΑ ΜΕΙΝΟΥΝ ΚΕΝΕΣ 02 Απρ 2021 | 14:00

Πανελλαδικές 2021: Αυτοί είναι οι συντελεστές για τις βάσεις εισαγωγής στα πανεπιστήμια

Τους συντελεστές για την ελάχιστη βάση εισαγωγής όρισαν τα Πανεπιστήμια, ενόψει των πανελλαδικών εξετάσεων του 2021 - Πώς διαμορφώνονται στα κεντρικά και περιφερειακά ΑΕΙ.

Η ΑΠΟΦΑΣΗ 01 Απρ 2021 | 10:35

Πανελλαδικές 2021: Αυτοί είναι συντελεστές Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής για στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές

Οι Συντελεστές Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής των Πανελλαδικών Εξετάσεων για τις Σχολές Στρατιωτικές, Αστυνομικές, Πυροσβεστικής και Λιμενικού Σώματος.

ΣΤΗΝ ΑΜΑΛΙΑΔΑ 31 Μαρ 2021 | 09:11

Πέθανε από κορονοϊό ο τσιγγάνος συγγραφέας Κωνσταντίνος Χηνάς

Ο Κωνσταντίνος Χηνάς πέθανε από κορνοϊό στο Νοσοκομείο Πύργου. Είχε γράψει το βιβλίο "Γκογκί – Μνήμη" για τη ζωή των τσιγγάνων.

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΟΜΙΛΟΥ ΠΕΙΡΑΙΩΣ 30 Μαρ 2021 | 11:56

"Αφηγήσεις της Ιστορίας": Podcast με τον βραβευμένο συγγραφέα Ισίδωρο Ζουργό

Πώς μπορεί η Ιστορία να γίνει πιο προσιτή στο ευρύ κοινό;

ΝΕΑ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΤΟ FACEBOOK 23 Μαρ 2021 | 20:29

Η Μαρίνα Πατούλη "ξαναχτυπά": Το όλο νόημα κείμενο που αναδημοσίευσε - "Σαν να με γνώριζε χρόνια"

Μετά από 35 χρόνια κοινής πορείας, όπως φαίνεται, ο Γιώργος και η Μαρίνα Πατούλη τραβούν χωριστούς δρόμους.

ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΜΕΤΑ ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΩΝ ΥΠΕΞ 22 Μαρ 2021 | 19:14

Μπορέλ για Τουρκία: "H διαδικασία της αποκλιμάκωσης είναι εύθραυστη" - Τα νέα "αγκάθια"

Ο Ζοζέπ Μπορέλ ανέφερε πως "είναι σημαντικό να συνεχίσουμε να έχουμε θετική ατζέντα, αλλά όλες οι επιλογές είναι στο τραπέζι εάν χρειαστεί".

ΤΙ ΑΝΑΦΕΡΟΥΝ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΟ 22 Μαρ 2021 | 16:02

Το ελληνικό ΥΠΕΞ βαθμολογεί την έκθεση Μπορέλ για την Τουρκία- "Μαστίγιο και καρότο" από την Ευρώπη

Η έκθεση Μπορέλ περιέχει μια διττή προσέγγιση: τόσο στοιχεία για ενδεχόμενη θετική ατζέντα, όσο και προοπτική λήψης μέτρων, τονίζουν διπλωματικές πηγές.

ΤΙ ΕΙΠΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ 18 Μαρ 2021 | 19:45

Δένδιας: "Μαστίγιο και καρότο" στην Τουρκία - Η Ελλάδα υποστηρίζει τη διττή προσέγγιση της ΕΕ

Ο Νίκος Δένδιας διαμήνυσε πως η Ελλάδα υποστηρίζει τη διττή προσέγγιση της ΕΕ, επί τη βάσει και της έκθεσης που θα υποβάλουν ο Ζοζέπ Μπορέλ.

ΤΙ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΠΑΦΕΣ 18 Μαρ 2021 | 15:34

ΥΠΕΞ: Στην έκθεση της ΕΕ για την Τουρκία πρέπει το "καρότο και το μαστίγιο να είναι πάντα στο τραπέζι"

"Η έκθεση της Κομισιόν για την Τουρκία θα πρέπει να έχει μια διττή προσέγγιση", τόνισε ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών Αλέξανδρος Παπαϊωάννου.

ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΔΙΚΑ 18 Μαρ 2021 | 13:10

Δολοφονία Μένη Κουμανταρέα: Ένοχοι από το Εφετείο οι δύο κατηγορούμενοι

Ένοχοι κρίθηκαν από το Δευτεροβάθμιο Κακουργιοδικείο οι δύο κατηγορούμενοι για τη δολοφονία του συγγραφέα Μένη Κουμανταρέα, στις 5 Δεκεμβρίου του 2014.