X

Πανελλαδικές 2025: Πλάτωνας, Ξενοφώντας και Τζόρτζ Όργουελ στα Αρχαία - Βατά και χωρίς δυσκολίες τα θέματα

Οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών 2025 στα Αρχαία εξετάζονται σε κείμενα του Πλάτωνα, του Ξενοφώντα και του Τζόρτζ Όργουελ.

Γράφει: TheToc team

Συνεχίστηκαν σήμερα, Δευτέρα 2 Ιουνίου, οι Πανελλαδικές εξετάσεις 2025 για τους υποψήφιους των Γενικών Λυκείων.

Οι μαθητές της Ομάδας Ανθρωπιστικών Σπουδών εξετάστηκαν στα Αρχαία Ελληνικά, ενώ εκείνοι των Ομάδων Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής εξετάστηκαν στα Μαθηματικά. Οι υποψήφιοι της Ομάδας Σπουδών Υγείας διαγωνίστηκαν στη Βιολογία.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασαν τα θέματα στα Αρχαία Ελληνικά, τα οποία διαγωνίστηκαν οι υποψήφιοι του 1ου επιστημονικού πεδίου.

Το κεντρικό κείμενο προερχόταν από την "Πολιτεία" του Πλάτωνα και συγκεκριμένα το "Σπήλαιο", μία ενότητα αρκετά αναμενόμενη, ενώ το παράλληλο κείμενο, που κλήθηκαν να σχολιάσουν οι μαθητές ήταν απόσπασμα από το "1984" του Τζόρτζ Όργουελ, ένα εμβληματικό έργο της παγκόσμιας λογοτεχνίας με έντονο πολιτικό και φιλοσοφικό προβληματισμό.

Στο αδίδακτο κείμενο, οι υποψήφιοι ήρθαν σε επαφή με απόσπασμα από τα "Απομνημονεύματα" του Ξενοφώντα, ένα κλασικό έργο με ιδιαίτερη αξία για την κατανόηση της σωκρατικής σκέψης και της ηθικής φιλοσοφίας της εποχής.

Βατά τα θέματα στα Αρχαία

Τα σημερινά θέματα των Αρχαίων Ελληνικών κρίνονται ως φυσιολογικά, διαβαθμισμένης δυσκολίας και στο ίδιο επίπεδο με τα προηγούμενα χρόνια.

Ως διδαγμένο κείμενο επιλέχθηκε η περιγραφή του σπηλαίου από την Πολιτεία του Πλάτωνα, ενώ πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση αποτελεί το παράλληλο κείμενο από το έργο "1984" του Τζώρτζ Όργουελ. Η άσκηση Α1α δεν αναμένεται να δυσκολέψει τους μαθητές, ενώ μια μικρή "παγίδα" κρύβει το δεύτερο ζητούμενο του Α1β.

Οι ασκήσεις Β1 και Β2 κρίνονται ως φυσιολογικές, ενώ στην άσκηση Β3 θα ξεχωρίσουν οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές με λεξιλογικές ικανότητες έναντι των υπολοίπων.

Στη Β4 δεν αναμένονται προβλήματα, αν και η πρώτη ερώτηση της άσκησης εξετάζει μια μικρή λεπτομέρεια της εισαγωγής. Το αδίδακτο κείμενο κρύβει δυσκολίες στη μετάφραση των πρώτων περιόδων, το δεύτερο μισό του είναι πιο εύκολο. Οι υπόλοιπες ερωτήσεις του αδίδακτου, αν και διαβαθμισμένης δυσκολίας, θα μπορούσαν να απαντηθούν από τους μαθητές, από τους οποίους οι πιο καλά προετοιμασμένοι θα μπορούσαν να τις απαντήσουν όλες
επιτυχημένα.

Συνολικά, ήταν ένα διαγώνισμα που οι καλά προετοιμασμένοι μαθητές θα αντιμετώπιζαν με επιτυχία, ενώ όσοι δεν ήταν σωστά προετοιμασμένοι θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν το διδαγμένο κείμενο πιο άνετα από ό,τι το αδίδακτο.

"Αρκετά βατά ήταν τα θέματα στα Αρχαία Ελληνικά" σχολίασε και η ακαδημαϊκή υπεύθυνη του μαθήματος, του Ομίλου Φροντιστηρίων Πουκαμισάς, Γεωργία Μακρή.

"Στο διδαγμένο κείμενο έπεσε ένα απόσπασμα από την "Πολιτεία" του Πλάτωνα. Συγκεκριμένα το "Σπήλαιο", μία ενότητα αρκετά αναμενόμενη. Στο αδίδακτο κείμενο έπεσε κείμενο του Ξενοφώντα από το έργο του "Απομνημονεύματα"" είπε η κ. Μακρή.

"Τα θέματα και στη γραμματική και στο συντακτικό είναι αρκετά αναμενόμενα. Δεν είχαν ιδιαίτερες δυσκολίες. Τα παιδιά που είχαν διαβάσει ικανοποιητικά θα ανταποκριθούν", σημείωσε.

Τα θέματα και οι απαντήσεις στα Αρχαία

Δείτε τα θέματα στα Αρχαία εδώ.

Δείτε τις απαντήσεις στα Αρχαία εδώ.