
Στις 2 Ιουνίου ξεκινούν οι Πανελλήνιες Εξετάσεις 2023, για τα Γενικά Λύκεια και το TheTOC σε συνεργασία με τα Φροντιστήρια "Βαφειαδάκης", καθημερινά, θα δημοσιεύει προτεινόμενα θέματα και τις λύσεις τους σε όλα τα μαθήματα, για τους μαθητές που πρόκειται να εξεταστούν.
Προτεινόμενο θέμα Έκθεσης
"Η ακαδημαϊκή εργασία πέθανε" ήταν ο τίτλος άρθρου στο περιοδικό Atlantic
πριν από μερικές εβδομάδες για να περιγράψει με ζοφερό τρόπο την τύχη των
εργασιών που εκπονούν οι φοιτητές στο πλαίσιο της ακαδημαϊκής τους πορείας στο
πανεπιστήμιο. Ο λόγος για την απαισιοδοξία δεν είναι άλλος από μία ακόμη νέα
τεχνολογική εφαρμογή, το Chat GPT, που ανήκει στην κατηγορία της "παραγωγικής
τεχνητής νοημοσύνης" ("productivity AI"). Το Chat GPT αποτελεί την πρώτη
ολοκληρωμένη και με δυνατότητες χρήσης από το ευρύ κοινό εφαρμογή παραγωγής
λόγου, η οποία είναι σε θέση να συγκεντρώνει, να επεξεργάζεται και να συνθέτει
δεδομένα, δομώντας με τρόπο απολύτως πειστικό επιχειρήματα και προβληματισμούς
– αντιγράφοντας στην ουσία τον ανθρώπινο συλλογισμό.
Η επιτυχία και η διάδοση της εφαρμογής ήταν άμεση, αφού μετράει μόλις
λίγους μήνες ζωής από το λανσάρισμά της τον Νοέμβριο του 2022 και ήδη
υπολογίζεται ότι την έχουν δοκιμάσει μισό δισεκατομμύριο χρήστες. Μέσα σε 5
ημέρες από την παρουσίασή του, το Chat GPΤ είχε συγκεντρώσει 1 εκατομμύριο
χρήστες, ενώ οι λειτουργίες της εφαρμογής είναι πολυποίκιλες. Πλήθος γραπτών
παράγωγων δημιουργήθηκαν, από λογοτεχνικά και ποιητικά κείμενα μέχρι επιστολές
και δοκίμια, και κάπως έτσι φτάνουμε και στην πηγή του προβληματισμού: τη χρήση
της εφαρμογής στις ακαδημαϊκές εργασίες. Σε εκτενές ρεπορτάζ των The New York
Times την περασμένη εβδομάδα, καταγράφονται οι έντονες αντιδράσεις των
ακαδημαϊκών στα αμερικανικά πανεπιστήμια, οι οποίοι φοβούνται ότι πλέον θα
αδυνατούν να ξεχωρίσουν ποιο κείμενο είναι αποτέλεσμα της παραγωγικής σκέψης
του φοιτητή και ποιο ένα αποστειρωμένο παράγωγο ενός όγκου δεδομένων που
εισήχθησαν ατάκτως ερριμμένα στον "εγκέφαλο" της εν λόγω εφαρμογής.
Οι ακαδημαϊκοί κύκλοι στην Αμερική έχουν ήδη μπει σε μία διαδικασία
αναθεώρησης της εκπαιδευτικής διαδικασίας εν γένει και των διαδικασιών
αξιολόγησης, δίνοντας έμφαση σε δραστηριότητες που θα επιβάλλουν με τρόπο
συστηματικότερο την ενεργό συμμετοχή των φοιτητών στην παραγωγή δικών τους
συμπερασμάτων και παρατηρήσεων. Οι προφορικές εξετάσεις, οι ομαδικές εργασίες
και οι περισσότερες ασκήσεις συζήτησης και επεξεργασίας δεδομένων την ώρα των
παραδόσεων είναι μερικές από τις εναλλακτικές που προωθούνται. Το παραδοσιακό
"essay" που αποτελούσε την κατεξοχήν εργασία για το σπίτι ως μορφή αξιολόγησης
σε πολλά ακαδημαϊκά μαθήματα φθίνει, καταλήγοντας να θεωρείται επιζήμιο για την
ακαδημαϊκή ακεραιότητα. Είναι ακριβώς η μορφή εργασίας που ευνοεί τη συγγραφή
με "βοήθεια" από τέτοιου είδος εφαρμογές, το έργο των οποίων είναι εξαιρετικά
δύσκολο να διακρίνει και να ξεχωρίσει κανείς από εκείνο ενός ανθρώπου. Για το
ακαδημαϊκό προσωπικό, μία εργασία που εκπονείται κατά τέτοιον τρόπο, ορθώς
συνιστά ξεκάθαρη περίπτωση λογοκλοπής, ως παράγωγο εξωγενούς σύνθεσης
δεδομένων και ιδεών που δεν πραγματοποιείται από τον ίδιο τον σπουδαστή.
Ακόμη κι αν το πανεπιστημιακό δοκίμιο παραγκωνιστεί αποφασιστικά, θα είναι
αυτό αρκετό για να θωρακίσει τις ακαδημαϊκές διαδικασίες από τέτοιου είδους
εφαρμογές και φαινόμενα; Η Open AI, η εταιρία πίσω από το Chat GPT, έχει ήδη
ανακοινώσει πως πρόκειται σύντομα να εκδώσει μία ακόμη εφαρμογή –ουσιαστικά μία
πιο βελτιωμένη έκδοση της υπάρχουσας– στην οποία η παραγωγή κειμένων θα είναι
ακόμη πιο εξευγενισμένη και κοντά στο ανθρώπινο παράγωγο λόγου. Ακόμη κι έτσι να
μην ήταν, όμως, είναι δεδομένο πως και οι υπόλοιποι κολοσσοί τεχνολογίας θα μπουν
σύντομα στο παιχνίδι, λανσάροντας το δικό τους ανταγωνιστικό προϊόν τα επόμενα
χρόνια. Είναι, επομένως, αυτονόητο ότι σε σύντομο χρόνο η κανονικοποίηση της
χρήσης των εφαρμογών αυτών θα είναι τελειωμένη υπόθεση. Εφαρμογές όπως το
Chat GPT θα προστεθούν στην γκάμα των ψηφιακών εργαλείων που επηρεάζουν κάθε
πτυχή της ζωής σήμερα.
Σε ό,τι έχει να κάνει με τις ανθρωπιστικές επιστήμες ειδικότερα, αυτές ήδη
βάλλονται τα τελευταία χρόνια, τόσο επειδή δεν αποτελούν ελκυστικό πεδίο
επαγγελματικής αποκατάστασης, όσο και γιατί όλο και περισσότεροι νέοι έλκονται από
σύγχρονους κλάδους που έχουν να κάνουν με την πληροφορική, την ανάλυση
δεδομένων, το ψηφιακό μάρκετινγκ κ.λπ. Μιας και οι δοκιμιακές εργασίες είναι
συνυφασμένες με τις ανθρωπιστικές σπουδές, θα είναι η παραγωγική τεχνητή
νοημοσύνη το τελειωτικό χτύπημα;
Προκειμένου όχι απλώς να επιβιώσουν, αλλά να ευδοκιμήσουν οι
ανθρωπιστικοί κλάδοι, το καλύτερο που πρέπει να γίνει είναι να προσαρμοστούν στη
νέα πραγματικότητα, και όχι να κλείσουν φοβικά τα μάτια μπροστά στην αναπόφευκτη
αλλαγή που ήδη συντελείται. Αν το Chat GPT καθιερωθεί ως εργαλείο, πρέπει
πρωτίστως να επιβληθεί από τα πανεπιστήμια η εξοικείωση και ενημέρωση φοιτητών
και ακαδημαϊκού προσωπικού ως προς τη χρήση του (ήδη στην Αμερική αυτός ο κύκλος
συζήτησης έχει ανοίξει και προετοιμάζονται ειδικά σεμινάρια). Χρειάζεται επίσης να
καταστεί σαφές το γεγονός πως οι ανθρωπιστικές επιστήμες δεν έχουν να κάνουν
αποκλειστικά και μόνο με τη συγγραφή δοκιμίων. Αυτού του είδους η εργασία
αποτελείται ούτως ή άλλως από τη συρραφή άλλων κειμένων, αναπαράγοντας την ήδη
υπάρχουσα γνώση, χωρίς να εξυπηρετεί ευθέως το βασικό προκείμενο ενός
επιστημονικού αντικειμένου, που είναι η παραγωγή νέων συμπερασμάτων και ο
εμπλουτισμός των ήδη διατυπωμένων απόψεων.
Το κείμενο δημοσιεύθηκε από την αρθρογράφο Σοφία Καλαμαντή στην Athens Voice
ΘΕΜΑΤΑ
Θέμα Β
Β1. Ποιες από τις παρακάτω προτάσεις αποδίδουν ορθά τις απόψεις του συγγραφέα;
(Σ-Λ). Να τεκμηριώσετε τις απαντήσεις παραθέτοντας το αντίστοιχο χωρίο του
κειμένου.
Α. Η παραγωγή γραπτού λόγου από την εφαρμογή Chat GPT αφορά κατά κύριο λόγο
σε επιστημονικά κείμενα με σύνθετες δυνατότητες εφαρμογής.
Β. Ο φόβος των ακαδημαϊκών έγκειται στην πιθανή στείρα αναπαραγωγή των
δεδομένων, πράξη που διευκολύνεται από τη δομημένη οργάνωση αυτών.
Γ. Οι ακαδημαϊκοί αντιλαμβάνονται την ανάγκη μεταβολής του εκπαιδευτικού
πλαισίου σχετικά με την αξιολόγηση των φοιτητών.
Δ. Η εφαρμογή Chat GPT αναγνωρίζεται ως τελειοποιημένη χωρίς να υπάρχει
πιθανότητα τροποποίησής της.
Ε. Η χρήση της εφαρμογής δεν αναιρεί την αυτενέργεια του φοιτητή στις
ανθρωπιστικές επιστήμες.
ΜΟΝΑΔΕΣ 10
Β2. α. Πόσο σίγουρη παρουσιάζεται η αρθρογράφος στην 4η
παράγραφο του
κειμένου σχετικά με τη μελλοντική επιτυχία των εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης;
Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας κάνοντας αναφορά σε συγκεκριμένους
κειμενικούς δείκτες (ρηματικές φράσεις/εγκλίσεις, επιρρηματικές φράσεις, σημεία
στίξης).
ΜΟΝΑΔΕΣ 8
β. Στην τελευταία παράγραφο του κειμένου: "Προκειμένου όχι απλώς… των ήδη
διατυπωμένων απόψεων." α) να εντοπίσετε και να καταγράψετε δύο προτάσεις που
δηλώνουν αναγκαιότητα-υποχρέωση (μονάδες 5), β) τις προτάσεις που επιλέξατε να
τις μετατρέψετε ώστε να δηλώνουν βεβαιότητα και δυνατότητα. (μονάδες 5).
ΜΟΝΑΔΕΣ 10
Β3. Γιατί η συγγραφέας επιλέγει στο παρακάτω απόσπασμα την παθητική σύνταξη; Να
μεταφέρετε το απόσπασμα στο αντίθετο είδος της σύνταξης. Ποιες αλλαγές
παρατηρείτε στο ύφος;
"Αν το Chat GPT καθιερωθεί ως εργαλείο, πρέπει πρωτίστως να επιβληθεί από τα
πανεπιστήμια η εξοικείωση και ενημέρωση φοιτητών και ακαδημαϊκού προσωπικού
ως προς τη χρήση του."
Δείτε ΕΔΩ τις ενδεικτικές απαντήσεις:
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr