Ολα είναι έτοιμα για την εφαρμογή του νέου συστήματος αξιολόγησης καθηγητών και δασκάλων, στην οποία προχώρα μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων το υπουργείο Παιδείας. Ετοιμα όλα, εκτός από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, οι ομοσπονδίες των οποίων απειλούν με κινητοποιήσεις διαρκείας.
Σύμφωνα με το νέο νόμο οι εκπαιδευτικοί θα κρίνονται κάθε τρία χρόνια. Η θετική κρίση θα σημαίνει βαθμολογική εξέλιξη ενώ η αρνητική καθήλωση τόσο ως προς την εξέλιξη όσο και τις αποδοχές. Το φόβητρο της απόλυσης πίσω από την εφαρμογή της αξιολόγησης βλέπουν ΟΛΜΕ (Oμοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης) και ΔΟΕ (Διδασκαλική Ομοσπονδία) και έχουν τεθεί σε θέσεις...μάχης.
Πώς και πότε θα αξιολογούνται δάσκαλοι και καθηγητές
Η διαδικασία περιλαμβάνει όλους τους δασκάλους και τους καθηγητές καθώς και τα στελέχη διοίκησης της εκπαίδευσης. Θα διενεργείται υποχρεωτικά, με ή χωρίς αίτηση του αξιολογούμενου, τουλάχιστον μια φορά την τριετία και η διάρκεια δε θα υπερβαίνει τους δύο μήνες. Οι πρώτες κρίσεις θα αφορούν εκείνους τους λειτουργούς της στοιχειώδους και της μέσης εκπαίδευσης που στις 31 Μαΐου 2014 συμπληρώνουν χρόνο προαγωγής. Κάθε αξιολογούμενος εκπαιδευτικός έχει δικαίωμα να αξιολογεί τον προϊστάμενο αξιολογητή του εγγράφως και επωνύμως. Δάσκαλοι και καθηγητές αξιολογούνται για την εκπαιδευτική τους ικανότητα από τους σχολικούς συμβούλους, στην υπηρεσιακή περιφέρεια των οποίων ανήκουν οι σχολικές μονάδες, ενώ αν υπηρετούν σε περισσότερες από μία μονάδες αξιολογούνται από τους σχολικούς συμβούλους της περιφέρειας, όπου υπηρετούν περισσότερες ώρες. Οι αξιολογητές θα ενημερώνουν τους εκπαιδευτικούς αρχικά για τη διαδικασία της αξιολόγησης και στη συνέχεια θα πηγαίνουν στο σχολείο και θα παρακολουθούν τουλάχιστον 2 ώρες διδασκαλίας σε όποια μαθήματα ή τάξη επιλέξουν από κοινού με τον δάσκαλο ή τον καθηγητή.
Συνέπεια και επάρκεια τα βασικότερα κριτήρια
Ο πιο καλός ο καθηγητής” θα κριθεί για τη συνέπειά του και την επάρκειά του (με συντελεστή 1,50), αλλά και από μια σειρά άλλων κριτηρίων όπως ο τρόπος που διδάσκει και προετοιμάζει τους μαθητές του (συντελεστής 1,25), το επκαπιδευτικό περιβάλλον που διαμορφώνει μέσα την τάξη (συντελεστής 0,75) και ο προγραμματισμός και η προετοιμασία της διδασκαλίας του (συνετλεστής 0,50).
“Αγκάθι” μεταξύ υπουργείου Παιδείας και εκπαιδευτικών ομοσπονδιών αποτελεί η περιγραφική κλίμακα για την αξιολόγηση των διαπροσωπικών σχέσεων. Δηλαδή, ο αξιολογητής θα χρησιμοποιήσει στην έκθεσή του συγκεκριμένους ποιοτικούς χαρακτηρισμούς όπως:
- Ελλιπής (0 - 30 βαθμοί), όταν το κλίμα στις σχέσεις του εκπαιδευτικού με τους μαθητές είναι αρνητικό και η διδασκαλία του προβληματική
- Επαρκής (31 - 60 βαθμοί), όταν αναπτύσσει σχέσεις αμοιβαίας αποδοχής και αξιοποιεί τον διδακτικό χρόνο
- Πολύ καλός (61 - 80 βαθμοί), εάν δημιουργεί συνθήκες στήριξης όλων των μαθητών και εμπνέει προσδοκίες για τη μάθηση και
- Εξαιρετικός (81 - 100 βαθμοί), όταν διαθέτει άρτια επιστημονική επάρκεια, μεταδοτικότητα, αμβλύνει στις δυσκολίες εκμάθησης με σύγχρονους διδακτικούς τρόπους.
Οι εκπαιδευτικοί που χαρακτηρίζονται ελλιπείς σε περισσότερα του ενός κριτήρια σε μία εκ των κατηγοριών χαρακτηρίζονται συνολικά ελλιπείς, ασχέτως συνολικής βαθμολογίας. Τέλος, οι εκπαιδευτικοί που σύμφωνα με την τελική τους βαθμολογία χαρακτηρίζονται συνολικά ελλιπείς εγγράφονται στον πίνακα των μη προακτέων.
Στα “χαρακώματα” ΟΛΜΕ και ΔΟΕ
Οι ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών έχουν ζητήσει από τους εκπαιδευτικούς να μη συμπληρώσουν το ερωτηματολόγιο σχετικά με την αξιολόγηση αν και μερίδα εκπαιδευτικών αποφάσισε να πάει κόντρα στο ρεύμα και να καταθέσει τις απόψεις του. Σημείο αιχμής είναι οι διατάξεις που συνδέουν τη βαθμολογική και τη μισθολογική εξέλιξη με την αξιολόγηση και ο φόβος ότι μελλοντικά η αξιολόγηση μπορεί να αποτελέσει το “όχημα” για την έξοδό τους από τον δημόσιο τομέα. Σε τροχιά γενικών συνελεύσεων μπαίνουν από το νέο έτος, προκειμένου να καθορίσουν τους τρόπους των κινητοποιήσεών τους.
Το υπουργείο Παιδείας, διαβεβαιώνει ότι δεν θα υπάρχουν κυρώσεις για όσους δεν περάσουν το «τεστ», αλλά αντίθετα θα επιβραβεύονται με βαθμολογική εξέλιξη και πρόσβαση σε διοικητικές θέσεις οι εκπαιδευτικοί που αξιολογηθούν θετικά. Διαμηνύει, δε, ότι τα χρονοδιαγράμματα για την εφαρμογή της αξιολόγησης θα τηρηθούν αυστηρά.
Φωτογραφία: Eurokinissi/Τατιάνα Μπόλαρη
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr