X

Σύγκρουση πλοίων στον Πειραιά: Η τραγωδία του 1972 στην ίδια περιοχή- Δεξαμενόπλοιο βύθισε το οχηματαγωγό Μέρλιν

Η μεγάλη τραγωδία του οχηματαγωγού ΜΕΡΛΙΝ στην ίδια περιοχή που σήμερα συγκρούσθηκε το "Καλλιστώ" με το φορτηγό πλοίο.

Γράφει: TheToc team

Πριν 48 χρόνια και πιο συγκεκριμένα στις 15 Νοεμβρίου 1972, το οχηματαγωγό ΜΕΡΛΙΝ του Πολεμικού Ναυτικού βυθίστηκε μέσα σε λίγα λεπτά, τρία μίλια νότια από το λιμάνι του Πειραιά, όταν συγκρούστηκε με το γιγαντιαίο δεξαμενόπλοιο WORLD HERO.

Τότε είχαν βρει τον θάνατο 44 από τα μέλη του πληρώματος που εγκλωβίστηκαν στο εσωτερικό του πλοίου.

Το δυστύχημα έγινε στην θαλάσσια περιοχή πολύ κοντά στο σημείο που έγινε σήμερα Τρίτη η σύγκρουση του ναρκοθηρευτικου "Καλλιστώ".

Όπως γράφει το Militaire.gr, εκείνη τη μέρα, στις 3 το απόγευμα η θάλασσα ήταν γαλήνια και η ορατότητα μεγάλη. Στη θαλάσσια περιοχή, 4 μίλια από τις ακτές του Παλαιού Φαλήρου, έπλεαν η ναυαρχίδα του στόλου του Σταύρου Νιάρχου "WORLD HERO" χωρητικότητας 215.914 τόνων και το οχηματαγωγό του Πολεμικού Ναυτικού "ΜΕΡΛΙΝ" που με κυβερνήτη τον πλωτάρχη Μπεγιετη είχε βάλει πλώρη για την Ρόδο.

Τα δύο πλοία βρέθηκαν στην ίδια πορεία πλεύσεως.

Λίγα λεπτά αργότερα μια τρομακτική σύγκρουση συντάραξε τη θαλάσσια περιοχή ανοιχτά του Πειραιά αλλά και τα γύρω παράλια.

Το γιγαντιαίο δεξαμενόπλοιο είχε εμβολίσει το ΜΕΡΛΙΝ πέφτοντας με τον τεράστιο όγκο του στην πρύμνη του μικρού οχηματαγωγού.

Τραγωδία στα νερά του Σαρωνικού

Ακολούθησαν τραγικές στιγμές. Οι σειρήνες του αποβατικού ούρλιαζαν συνεχώς, όσοι από το πλήρωμα βρίσκονταν στο κατάστρωμα προσπαθούσαν να ειδοποιήσουν τους συνάδελφους από τα κάτω διαμερίσματα, ενώ συνεχώς ακούγονταν τα τριξίματα από τις λαμαρίνες που υποχωρούσαν κάτω από τον τεράστιο όγκο του υπερδεξαμενόπλοιου.

Συνολικά 44 άνδρες παγιδεύτηκαν στα κάτω διαμερίσματα, στο μηχανοστάσιο και στους άλλους χώρους εργασίας του οχηματαγωγού.

Η κινητοποίηση ήταν άμεση. Λίγα λεπτά αργότερα, 5 ρυμουλκά απομακρύνονταν από το λιμάνι κατευθυνόμενα στο τόπο του ναυαγίου.

Την ίδια ώρα, δεκάδες πλοία επιβατηγά, ρυμουλκά, ναυαγοσωστικά, αλιευτικά, τορπιλάκατοι ναρκαλιευτικά ακόμη και μικρά πλοιάρια της γραμμής Πειραιά-Σαλαμίνα έβαλαν πλώρη προς την περιοχή της τραγωδίας σε μια προσπάθεια να παρέχουν πάσης φύσεως βοήθεια στους ναυαγούς.

Πρώτο στον τόπο του δυστυχήματος έφθασε το ολλανδικό φορτηγό "SWINDREGT" το οποίο – σύμφωνα με δημοσιεύματα της εποχής – έπλεε στην ίδια περιοχή και συγκεκριμένα ερχόταν πίσω από το δεξαμενόπλοιο.

Το ολλανδικό φορτηγό και το "WORLD HERO" περισυνέλεξαν 14 άνδρες λίγο μετά τη βύθιση του οχηματαγωγού, και ήταν και οι μόνοι που βγήκαν ζωντανοί από το δυστύχημα.

Τι ακολούθησε - Τι έδειξαν οι ανακρίσεις

Όπως αναμενόταν αμέσως μετά τη σύγκρουση και την τραγωδία αφαιρέθηκαν τα ναυτιλιακά έγγραφα του δεξαμενόπλοιου το οποίο κατέπλευσε ανοιχτά του Πειραιά, όπου παρέμενε φρουρούμενο.

Στη συνέχεια εξετάστηκαν ο Πλοίαρχος του "WORLD HERO” Σαρίδης, και ο Υποπλοίαρχος Γριλλάκης.

Σύμφωνα με τις καταθέσεις, το δεξαμενόπλοιο βρισκόταν πίσω από το "MERLIN”. Σ’ αυτή την περίπτωση, σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς περί ασφάλειας της ναυσιπλοΐας, η ευθύνη για τη σύγκρουση βαραίνει το "WORLD HERO”.

Στα τάνκερ αυτού του εκτοπίσματος, υπάρχει η λεγόμενη "blank area” ("τυφλή περιοχή”), ιδιαίτερα όταν πλέουν κενά φορτίου. Ο αξιωματικός που βρίσκεται στον θάλαμο διακυβέρνησης, δεν έχει ορατότητα κατ’ ευθείαν μπροστά του και σε απόσταση περίπου 3 μιλίων.

Έτσι φαίνεται ότι το "MERLIN” βρέθηκε στην "τυφλή περιοχή” του "WORLD HERO” το οποίο έπεσε πάνω του χωρίς να το αντιληφθεί. Έπρεπε το "WORLD HERO” να έχει κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης ή ο πλοίαρχός του να έχει τοποθετήσει ναύτη-οπτήρα στην πλώρη του για να εποπτεύει την θαλάσσια περιοχή μπροστά απ’ αυτό.

Ας μην ξεχνάμε ότι έπλεε στον Σαρωνικό, όπου υπάρχει αυξημένη κίνηση πλοίων.

Μετά το τέλος των ανακρίσεων, ο Εισαγγελέας άσκησε δίωξη κατά του πλοιάρχου του "WORLD HERO” Ι. Σαρίδη, του ανθυποπλοιάρχου Κ. Αναστασίου που βρισκόταν σε υπηρεσία στη γέφυρα την ώρα της σύγκρουσης και του ναύτη Α. Παπακυρίτση, ο οποίος επιτελούσε εκείνη την ώρα χρέη παρατηρητή. Κατηγορήθηκαν για ανθρωποκτονία εξ αμελείας, πρόκληση ναυαγίου και σωματικών βλαβών εξ αμελείας και παράβαση του Ποινικού και Πειθαρχικού Κώδικα του Εμπορικού Ναυτικού. Αμέσως μετά, με καταβολή εγγύησης 190 εκ. δραχμών, επιτράπηκε ο απόπλους του τάνκερ.

Σύμφωνα με το πόρισμα, το "WORLD HERO” δεν είχε αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα και έπλεε κανονικά, χωρίς ελιγμούς. Όμως, την ώρα της σύγκρουσης, βρισκόταν στον αυτόματο πιλότο ενώ έπλεε 4-5 μίλια μακριά από το λιμάνι του Πειραιά.

Επιπλέον, ο ναύτης-παρατηρητής δεν επέβλεπε την γύρω από το τάνκερ περιοχή, αλλά ασχολούνταν με την υποστολή σημάτων-σημαιών από τους ιστούς του πλοίου.

Διαβάστε ακόμη: Πειραιάς: Ναρκοθηρευτικό του Πολεμικού Ναυτικού συγκρούστηκε με εμπορικό - Ρυμουλκείται στη Σαλαμίνα

Πηγή: Militaire.gr