X

Συντριβή Antonov: Πιθανές ελεγχόμενες εκρήξεις στα άθικτα πυρομαχικά - Τι ανησυχεί τους ειδικούς

Τι ανησυχεί για την απομάκρυνση των συντριμμιών και των πυρομαχικών από το σημείο που κατέπεσε το Antonov. Πιθανές ελεγχόμενες εκρήξεις στα άθικτα πυρομαχικά.

Γράφει: TheToc team

Έντονη ανησυχία επικρατεί στους αρμόδιους που συντονίζουν την επιχείρηση για την παράλληλη απομάκρυνση των συντριμμιών αλλά και των πυρομαχικών από τη δασική περιοχή που κατέπεσε το αεροσκάφος Antonov στην Καβάλα. Τις τελευταίες ώρες βρίσκεται σε εξέλιξη επιχείρηση εκκαθάρισης της περιοχής από τα ενεργά βλήματα του αεροσκάφους, μια διαδικασία που προϋποθέτει έρευνα σε μεγάλη έκταση. Πληροφορίες αναφέρουν ότι είναι πιθανό, αλλά όχι σίγουρο, να γίνουν ελεγχόμενες εκρήξεις στα άθικτα πυρομαχικά.

Σε έκταση 1.000 στρεμμάτων από το σημείο της πτώσης επιχειρούν πέντε ομάδες του Τάγματος Ναρκοπεδίων Ξηράς (ΤΕΝΞ) με 36 άτομα και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις όλη η διαδικασία θα διαρκέσει τουλάχιστον έναν με ενάμιση μήνα – ίσως και παραπάνω.

Πηγές εξηγούν στο ThessToday.gr ότι επειδή η γεωργική έκταση που κατέπεσε το αεροσκάφος είναι φρεσκοοργωμένη, υπάρχει ανησυχία ότι έχουν διεισδύσει στο χώμα πυρομαχικά από το αεροσκάφος, γεγονός που δυσχεραίνει την κατάσταση για την περισυλλογή τους. Επίσης, ένα ακόμη σημαντικό στοιχείο είναι ότι λόγω της φωτιάς σε πολλούς από τους όλμους έχει σβηστεί η μπογιά, με συνέπεια να μην αναγράφεται ο τύπος των πυρομαχικών. Ουσιαστικά, έχουν χαθεί στοιχεία τα οποία ενδεχομένως να ήταν χρήσιμα για τους ειδικούς που τα επεξεργάζονται και τα απομακρύνουν με ασφάλεια.

Πιθανότητα για ελεγχόμενες εκρήξεις

Στο σημείο παραμένουν και δυνάμεις της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας. Σύμφωνα με το thesstoday, αναμένεται σταδιακά να ξεκινήσουν ελεγχόμενες εκρήξεις.

Παράλληλα, πηγές από αρμόδιες υπηρεσίες αναφέρουν ότι τα πυρομαχικά που έσκασαν ήταν εκείνα που βρίσκονταν δίπλα στην πυρκαγιά. Ωστόσο, εκείνα που παραμένουν άθικτα χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής γιατί οι ειδικοί καλούνται να απομακρύνουν πυρομαχικά που πέρασαν μέσα από τη φωτιά και ενδεχομένως να έχουν αλλοιωθεί από το αυξημένο θερμικό φορτίο.

Πάντως, λίγο μετά τις 12:30 αποκαταστάθηκε η ηλεκτροδότηση σε όλα σπίτια που έμειναν χωρίς ρεύμα στους οικισμούς Παλαιοχώρι και Αντιφιλίππους, ενώ έχει ξεκινήσει και η σταδιακή καταγραφή για τις ζημιές που υπέστησαν οι αγρότες.

Διάβημα της Ελλάδας προς τη Σερβία

Την ίδια ώρα, σε διάβημα προχώρησε η Αθήνα προς τη Σερβία για το φορτίο του αεροσκάφους Antonov. Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, με εντολή του Υπουργού Εξωτερικών Νίκου Δένδια, ο Πρέσβης της Ελλάδας στο Βελιγράδι θα πραγματοποιήσει άμεσα διάβημα αναφορικά με την ανάγκη πρότερης ενημέρωσης της ελληνικής πλευράς από την σερβική για την φύση του φορτίου του αεροσκάφους.

Στο μεταξύ, συνεχίστηκαν κατά τη διάρκεια όλης της νύχτας οι έρευνες γύρω από το σημείο που κατέπεσε το αεροσκάφος Antonov.

Το Τάγμα Εκκαθάρισης Ναρκοπεδίων Ξηράς συνέχισε με τον εντοπισμό και τη σήμανση πυρομαχικών που έχουν διασκορπιστεί από τα συντρίμμια του αεροσκάφους, ηλικίας 51 ετών σοβιετικής τεχνολογίας. Στη συνέχεια, θα ακολουθήσει συγκέντρωση και απομάκρυνση ή επί τόπου εξουδετέρωσή τους, κάτι που θα κριθεί από το κλιμάκιο.

Για τον λόγο αυτό κριθηκε αναγκαίο να παραμένει σε ισχύ μέχρι νεωτέρας η απαγόρευση της κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών στις αγροτικές περιοχές των Αντιφιλίππων και Παλαιοχωρίου.

Την ίδια ώρα, αναπάντητα παραμένουν τα ερωτήματα γύρω από το φορτίο του ουκρανικού εμπορικού αεροσκάφους που με 8 άτομα πλήρωμα φέρεται να μετάφερε πυρομαχικά από την πόλη Νις της Σερβίας στο Μπαγκλαντές με ενδιάμεσους σταθμούς το Αμμάν της Ιορδανίας, το Ριάντ της Σαουδικής Αραβίας και το Αχμενταμπάντ της Ινδίας.

Παρά το γεγονός ότι οι Σέρβοι υποστηρίζουν πως το φορτίο αφορούσε εκπαιδευτικά και φωτιστικά βλήματα όλμων, πηγές της Πολιτικής Αεροπορίας λένε στην εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ" ότι η συγκεκριμένη πτήση δεν είχε δηλωθεί ως cargo flight και ότι η αποφυγή προσδιορισμού του φορτίου παραπέμπει σε πρακτικές παράνομης διακίνησης χημικών και επικίνδυνων όπλων.

Μιλώντας στον ΣΚΑΪ, το πρωί της Δευτέρας ο γ.γ. του Δήμου Παγγαίου κ. Καλλινικίδης, δήλωσε ότι πρόκειται για μια πρωτόγνωρη και σοκαριστική κατάσταση η πτώση ενός αεροπλάνου και μάλιστα με πυρομαχικά.

Τόνισε ότι πρώτο μέλημα των ανθρώπων του δήμου ήταν να μην προσεγγίσει ο κόσμος το σημείο που έπεσε το αεροσκάφος. Όπως είπε, ξεκίνησε η εκκαθάριση τηης περιοχής που έχει πρόβλημα ο ΔΕΔΔΗΕ, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ηλεκτροδότηση σε δύο οικισμούς.

Αργά χθες το βράδυ έγινε γνωστό ότι ανασύρθηκαν οι οκτώ σοροί των Ουκρανών που επέβαιναν στο αεροσκάφος Antonov. Οι σοροί μεταφέρθηκαν στο Γενικό Nοσοκομείο Κομοτηνής για να υποβληθούν σε ιατροδικαστική εξέταση, ενώ στη συνέχεια θα παραδοθούν στις ουκρανικές αρχές.

Επιπλέον, φαίνεται πως έχει βρεθεί και ένα αντικείμενο που πιθανολογείται ότι είναι το ένα μαύρο κουτί του αεροσκάφους, που γεννά την ελπίδα ότι θα δώσει απαντήσεις στις αιτίες που οδήγησαν στην πτώση του αεροσκάφους σαν φλεγόμενη μπάλα.

Τι είναι η λευκή ουσία που εντοπίστηκε στα συντρίμμια του αεροσκάφους

Δεν εντοπίστηκαν επικίνδυνες ουσίες στο χώρο όπου κατέπεσε το αεροσκάφος Αντόνοφ, έπειτα από τις μετρήσεις που έγιναν, ανέφερε χθες ο εκπρόσωπος τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος, επιπυραγός, Γιάννης Αρτοποιός.

Επίσης, καμία επικινδυνότητα δεν παρουσιάζει η λευκή σκόνη που εντοπίστηκε στο σημείο συντριβής του Αντόνοφ στην Καβάλα, σύμφωνα με πηγές από Στρατό και ΕΛ.ΑΣ.

Σύμφωνα λοιπόν με στελέχη του Στρατού και της ΕΛ.ΑΣ. που επικαλείται η "Καθημερινή", η λευκή σκόνη προέρχεται από τρεις πηγές (ή κάποια από αυτές) και δεν εγκυμονεί κινδύνους. Η πρώτη ενδεχόμενη πηγή είναι ο γύψος, καθώς τα δύο πρώτα βλήματα όλμων, τα εκπαιδευτικά των 60mm και των 82mm έχουν γύψο στο εσωτερικό τους.

Η δεύτερη είναι ο καπνογόνος φώσφορος. Το φωτιστικό βλήμα όλμου 82mm έχει καπνογόνο φώσφορο που όταν διασπαρεί στο πεδίο φαίνεται σαν λευκή σκόνη όπως και ο γύψος. Δεν είναι εμπρηστικός φώσφορος που επίσης είναι λευκός αλλά καίγεται μόλις ελευθερωθεί.

Η τρίτη αιτία θα μπορούσε να είναι η λευκή σκόνη προωθητικών δακτυλίων όλμων. Τα βλήματα των όλμων φέρουν στην ουρά τους προωθητικά δαχτυλίδια από σκληρό πλαστικό που όταν σπάσουν βγαίνει από μέσα χονδρόκοκκη λευκή σκόνη.

Tα 38 λεπτά που οδήγησαν στην τραγωδία

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) σε ανακοίνωσή της επισημαίνει ότι για το δυστύχημα έχει επιληφθεί η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ).

Σύμφωνα με την ΥΠΑ, το ουκρανικού νηολογίου αεροσκάφος τύπου Antonov 12, απογειώθηκε από τον αερολιμένα της Νις στην Σερβία με οκταμελές πλήρωμα και εντεκάμιση τόνους επικίνδυνο φορτίο.

Σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης που είχε καταθέσει στις αρμόδιες αρχές της Σερβίας, το αεροσκάφος θα πραγματοποιούσε πτήση cargo προς το Μπανγκλαντές (Ντάκα) με ενδιάμεσους σταθμούς την Ιορδανία (Αμμάν) και την Σαουδική Αραβία (Ριάντ).

Στον ελληνικό εναέριο χώρο εισήλθε στις 22:09 τοπική ώρα. Το αεροπλάνο στις 22:37 ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών - Μακεδονίας ότι λόγω προβλήματος (operation reasons) δεν θα συνεχίσει για το τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης.

"May Day, φωτιά στον κινητήρα 4"

Στις 22:42 πετώντας ανατολικά της Χαλκιδικής ενημέρωσε τους Ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην προσέγγιση Θεσσαλονίκης ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα νούμερο τέσσερα αναφέροντας: may day φωτιά στον κινητήρα τέσσερα. Η ΥΠΑ άμεσα κήρυξε κατάσταση κινδύνου με την ενεργοποίηση των σχετικών διαδικασιών που προβλέπονται. Στις 22:45 το αεροσκάφος είχε συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας και ενημέρωσε ότι κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση. Αμέσως δόθηκε άδεια προσγείωσης για το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα. Στις 22:47 το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας.

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, όπως αναφέρεται στην σχετική ανακοίνωση, ενημέρωσε το Εθνικό Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης για την κατάσταση κινδύνου και εν συνεχεία για την απώλεια επικοινωνίας και ξεκίνησε άμεσα η διαδικασία εντοπισμού, έρευνας και διάσωσης. Παράλληλα κινητοποιήθηκαν όλοι οι αρμόδιοι φορείς (Πυροσβεστική Υπηρεσία, Ελληνική Αστυνομία, Πολιτική Προστασία, Υπουργείο Εθνικής 'Αμυνας και τοπικοί φορείς) για την απώλεια στίγματος του αεροπλάνου στην ευρύτερη περιοχή της Καβάλας.

Σημειώνεται ότι, τα ΑΝ-12 είναι παλιά αεροπλάνα της δεκαετίας του ΄70 και γι’ αυτό νοικιάζονται φθηνά και τα προτιμούν για τις αερομεταφορές εξαιτίας του χαμηλού κόστους.

Στη φωτογραφία που ακολουθεί φαίνονται πτήσεις που έκανε το Antonov τις τελευταίες μέρες. Όπως ανέφερε ο ανταποκριτής της ΕΡΤ, Νίκος Πέλπας, τον τελευταίο μήνα κατέπεσαν δύο τέτοιου τύπου αεροπλάνα. Το ένα πετούσε από Τουρκία για Ουκρανία και το άλλο κατέπεσε τη δυτική Ουκρανία.