Ο σμηναγός Χρήστος Μουλάς και ο ανθυποσμηναγός Περικλής Στεφανίδης έπεσαν ηρωικά την Τρίτη 25 Ιουλίου στη συντριβή του Canadair, κατά τη διάρκεια της κατάσβεσης της φωτιάς στην Κάρυστο. Ο ταξίαρχος εν αποστρατεία Μάμας Κρασσάς, ο γιος του οποίου ήταν ο κυβερνήτης του δεύτερου αεροσκάφους που επιχειρούσε στο σημείο, μίλησε στο Open και την εκπομπή "Ανοιχτή Επικοινωνία", για τα πιθανά αίτια της συντριβής.
Όπως ανέφερε, ο γιος του - πιλότος του δεύτερου Canadair που επιχειρούσε στο σημείο- δεν έβλεπε λόγω των καπνών τα δέντρα στο σημείο, κάτι που, πιθανότατα, ίσχυε και για τους χειριστές του μοιραίου αεροσκάφους.
Ταξίαρχος εν αποστρατεία για συντριβή Canadair: O χειριστής κατά πάσα πιθανότητα δεν είδε τι υπήρχε πίσω από τον καπνό
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον κ. Κρασσά που χειριζόταν τρεις δεκαετίες Canadair: "Οι χειριστές προσπάθησαν να κατέβουν χαμηλά για να είναι αποτελεσματικοί στη φωτιά, να την σβήσουν. Πάντα κατεβαίνουν με αντίθετη ροή ανέμων για να υπάρχει στήριξη στο αεροπλάνο. Οι καπνοί από την φωτιά πήγαιναν προς το μέρος τους με αποτέλεσμα να μην μπορούν να δουν πίσω από την φωτιά τα δέντρα. Στην απαγκίστρωση, στη δεξιά στροφή βρήκε το ακρυπτερύγιο του δεξιού φτερού του αεροσκάφους στα δέντρα, αποκολλήθηκε ο πλωτήρας και από ότι φαίνεται χτύπησε τα πηδάλια του αεροσκάφους και τα κατέστρεψε".
"Δεν θα μπορούσε να γίνει τίποτα (για να σωθούν). Είναι ανεξέλεγκτο το αεροπλάνο, κάνει ό,τι θέλει αυτό, δεν υπακούει στις εντολές του χειριστή καθώς δεν υπάρχουν πηδάλια για να το οδηγήσεις. Εάν έφευγε μόνο αυτό το κομμάτι (που φαίνεται στο βίντεο) το αεροπλάνο μπορεί να πετάξει κανονικά, δεν υπάρχει πρόβλημα πλην όμως το γεγονός πως φαίνεται ότι όπως αποκολλήθηκε από το φτερό χτύπησε πίσω στην άκρη του φτερού που είναι τα πηδάλια του αεροσκάφους και τα κατέστρεψε. Αυτό είναι δική μου προσωπική εκτίμηση", συνέχισε ο ταξίαρχος.
"O χειριστής κατά πάσα πιθανότητα δεν είδε τι υπήρχε πίσω από τον καπνό. Αυτό μου το επιβεβαίωσε και ο γιος μου, ο οποίος μου είπε ότι ‘’ούτε εγώ, καθώς έπεφτα, είδα το δέντρο πίσω από την φωτιά’’. Είχαν σβήσει μισό βουνό, όπως μου είπε ο γιος μου που κινδύνευε να πάει σε ένα χωριό και τους έστειλαν εκεί. Αυτή ήταν η τελευταία ρίψη και θα έφευγαν μετά για επιστροφή", συνέχισε ο κ. Κρασσάς.
"Όσο παλιό και αν είναι ένα αεροπλάνο, όταν είναι ελεγμένο, όταν είναι συντηρημένο, πετάει και αποδίδει όπως ακριβώς όταν είναι καινούριο. Το πρόβλημα τους είναι πως κατά τη χρήση τους παρουσιάζει συχνά βλάβες, όπως ένα αυτοκίνητο", σημείωσε ο ταξίαρχος εν αποστρατεία.
"Δεν ήταν ακραίες οι συνθήκες για να γίνει από αέρος η κατάσβεση"
Ο Π. Παλαιολόγος, καθηγητής Δασοπροστασίας με τη σειρά του επισήμανε στην εκπομπή πως "οι πυρκαγιές δεν σβήνουν μόνο από τον αέρα αλλά από το έδαφος. Τα αεροσκάφη πρέπει να έρχονται επικουρικά. Πόνεσε η καρδιά μας με αυτό που έγινε. Δεν ήταν οι συνθήκες της πυρκαγιάς τόσο ακραίες ή αναγκαίες για να γίνει μια τέτοια πτήση. Όταν βλέπεις πίσω ότι υπάρχει δρόμος, είναι χαμηλή η βλάστηση, είναι μια δουλειά που θα μπορούσαν να κάνουν οι δασοκομάντο. Πρέπει να παίρνονται καλύτερες αποφάσεις. Άδικα έφυγαν οι πιλότοι μας".