
Λίγες ώρες μετά την προσπάθεια της αστυνομίας να σφραγιστεί εκ νέου με λαμαρίνες το Θέατρο Εμπρός και τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν, ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης, προχώρησε σε μια κίνηση εκτόνωσης της έντασης.
Κρατώντας διακριτά πολιτικές αποστάσεις από τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, ο δήμαρχος κατέθεσε επίσημη πρόταση στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) στην οποία ανήκει το κτίριο του "Εμπρός", για την παραχώρησή του στον Δήμο της Αθήνας.
Μοντέλο "Λυκαβηττού" για το Θέατρο Εμπρός
Σε τηλεφωνική επικοινωνία με τον διευθύνοντα Σύμβουλο της ΕΤΑΔ κ. Στέφανο Βλαστό, ο Κώστας Μπακογιάννης πρότεινε να ακολουθηθεί μοντέλο Λυκαβηττού και ο χώρος που φιλοξενεί το "Εμπρός" να περάσει στον Δήμο της Αθήνας.
Η πρωτοβουλία αυτή, όπως υπογραμμίζει ο δήμαρχος Αθηναίων, υπαγορεύεται από την ανάγκη να στηριχθεί η καλλιτεχνική έκφραση και οι καλλιτέχνες της πόλης και είναι απολύτως συμβατή με το τριετές σχέδιο για τον πολιτισμό που έχει ήδη εξαγγελθεί.

Οι αντιδράσεις
Πρόκειται για τη δεύτερη -μέσα σε ένα μήνα- προσπάθεια της αστυνομίας να εκκενώσει το Θέατρο Εμπρός. Η πρώτη έγινε στις 19 Μαΐου όταν ειδική Ομάδα ΟΠΚΕ της αστυνομίας είχε χτίσει με τσιμέντο την είσοδο στο κτίριο, που είχε μετατραπεί σε αυτοδιαχειριζόμενο χώρο πολιτισμού. Το περασμένο Σάββατο, πολίτες είχαν προχωρήσει σε επανακατάληψη του θεάτρου, σπάζοντας τις πόρτες του κτιρίου.
Στο σημείο βρέθηκαν χθες πολίτες και κάτοικοι της περιοχής. Η δημοτική παράταξη "Ανοιχτή Πόλη" και ο επικεφαλής Νάσος Ηλιόπουλιος κατέθεσαν μήνυση σε βάρος του συνεργείου για να σταματήσει η διαδικασία.
"Βρεθήκαμε εδώ από το πρωί γιατι ενημερωθήκαμε ότι γίνεται προσπάθεια σφραγίσματος με λαμαρίνες και οξυγονοκόλληση, διαδικασία παράνομη γιατί μιλάμε για ένα μνημείο αρχιτεκτονικής μνήμης της πόλης, χωρίς να υπάρχει άδεια από τη Νεωτέρων Μνημείων. Ακριβώς γι' αυτό το λόγο καταθέσαμε μήνυση και με αυτόν τον τρόπο έχουν σταμτήσει τώρα οι διαδικασίες. Η θέση μας είναι ότι το Θέατρο Εμπρός είναι ένας ζωντανός πολιτιστικό χώρος, που πρέπει να μείνει ανοιχτός και να διατηρηθεί ως χώρος πολιτισμού και αρχιτεκτονικής μνήμης της πόλης, γι αυτό θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας", σημείωσε.

Η ιστορία του Θεάτρου Εμπρός
Το Θέατρο στο Παλιό Τυπογραφείο του Εμπρός ή Θέατρο ΕΜΠΡΟΣ είναι θεατρικός χώρος στη συνοικία Ψυρρή του δήμου Αθηναίων. Στεγάζεται σε διατηρητέο κτίριο που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1930 και το οποίο αρχικά λειτουργούσε ως τυπογραφείο της εφημερίδας ΕΜΠΡΟΣ. Από το 1988 έως το 2007 λειτούργησε ως θέατρο. Αν και ανήκε στο υπουργείο Πολιτισμού, το 2011 κατελήφθη από την καλλιτεχνική "Κίνηση Μαβίλη" και τα επόμενα χρόνια χρησιμοποιήθηκε ως αυτοδιαχειριζόμενο θέατρο μέχρι την εκκένωση και το επακόλουθο σφράγισμά του τον Μάιο του 2021, μετά από αστυνομική επιχείρηση.
Το 1988 ο χώρος ενοικιάστηκε από τη θεατρική ομάδα "Μορφές" των Δημήτρη Καταλειφού, Τάσου Μπαντή και Ράνιας Οικονομίδου και ακολούθως μετατράπηκε σε θέατρο, ενώ με τη διάλυση της θεατρικής εταιρείας πέρασε στην Εταιρεία Θεάτρου "Εμπρός" μέχρι και τον Ιανουάριο του 2007, όταν απεβίωσε ο Τ. Μπαντής. Ενδιάμεσα υπέστη σοβαρές ζημιές από τον σεισμό του 1999.

Το Νοέμβριο του 2011, επταμελής ομάδα καλλιτεχνών υπό την επωνυμία "Κίνηση Μαβίλη" προχώρησαν στην κατάληψη του κτιρίου του - ανενεργού από το 2006 ή 2007 - θεάτρου, το οποίο υπαγόταν στη δικαιοδοσία του υπουργείου Πολιτισμού, ισχυριζόμενοι πως επρόκειτο για μια συμβολική ενέργεια με σκοπό την "ενεργοποίησή του" στο πλαίσιο μιας ευρύτερης εναλλακτικής πολιτιστικής πρότασης. Κατόπιν η ομάδα ανακοίνωσε πολυήμερο πρόγραμμα διαφόρων καλλιτεχνικών εκδηλώσεων (στις οποίες συμμετείχαν μεταξύ άλλων οι Δημήτρης Παπαϊωάννου και Εύα Στεφανή), καθώς και το αίτημά της να της παραχωρηθεί δοκιμαστικά ο χώρος από τους αρμόδιους φορείς μαζί με την ανάλογη υλικοτεχνική υποστήριξη.
Το εγχείρημα προσέλκυσε και άλλους καλλιτέχνες και ακτιβιστές, ενώ το πολιτικό άνοιγμα προς τον αντεξουσιαστικό χώρο οδήγησε σε διαφωνίες και προσθαφαιρέσεις στις τάξεις των ατόμων και των κινήσεων που συμμετείχαν στην κατάληψη, αλλά και την αποχώρηση της "Κίνησης Μαβίλη" από το θέατρο.

Το 2012 το κτίριο πέρασε στο ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο προσπάθησε ανεπιτυχώς να το ανακτήσει. Ακολούθως στο ΕΜΠΡΟΣ βρήκαν στέγη διάφορες συλλογικότητες και κινήσεις. Η λειτουργία του θεάτρου καθοριζόταν από ανοιχτή συνέλευση. Οι δραστηριότητες και οι εκδηλώσεις πραγματοποιούνταν με ελεύθερη οικονομική συνεισφορά του κοινού και περιλάμβαναν πέρα από θεατρικές παραστάσεις προβολές ταινιών, διημερίδες, ανοικτές συζητήσεις, φεστιβάλ, πάρτι, συναυλίες, σεμινάρια, δράσεις αλληλεγγύης κ.ά.
Τον Σεπτέμβριο του 2013, ο χώρος σφραγίστηκε κατόπιν αιτήματος της ιδιοκτήτριας εταιρείας. Παρά τις προσπάθειες εκκένωσης της κατάληψης, άνοιξε και πάλι στις 30 Οκτωβρίου του 2013. Το 2016, με τη συνδρομή της αστυνομίας, η ΔΕΗ διέκοψε την παροχή ρεύματος μετά από αίτημα του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς είχαν προκύψει ζητήματα ασφαλείας αλλά και κλοπής ρεύματος, ενώ τυχόν νομικά ζητήματα θα βάρυναν το ίδιο το Ταμείο, στο οποίο ανήκει ο χώρος. Η δημοσιοποίηση του θέματος προκάλεσε την επέμβαση του προέδρου του Ταμείου, Στέργιου Πιτσιόρλα, ο οποίος ζήτησε την επανασύνδεση του κτιρίου με τα έξοδα να βαραίνουν το ΤΑΙΠΕΔ.

Κατά καιρούς υπήρχαν αντιδράσεις από μερίδα της τοπικής κοινωνίας λόγω περιστατικών που σχετίζονταν με κλοπή ρεύματος, παράνομη υδροδότηση, επεισόδια, ηχορύπανση και βανδαλισμούς σε γειτονικό ναό.
Τον Φεβρουάριο του 2018, κατά τη διάρκεια επεισοδίων, ομάδα ακροδεξιών επιτέθηκε στο θέατρο με αποτέλεσμα την εκατέρωθεν ρίψη πετρών και αντικειμένων ανάμεσα στους ίδιους και άτομα που ευρισκόμενα στην ταράτσα του κτιρίου λειτουργούσαν ως ομάδα περιφρούρησης. Τον Μάιο του 2021 ο χώρος εκκενώθηκε και σφραγίστηκε μετά από αστυνομική επιχείρηση.
Με πληροφορίες από el.wikipedia.org
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr