Το καλοκαίρι αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες για την αναστήλωση του ιστορικού γεφυριού της Πλάκας στον Άραχθο ποταμό, όπως τονίστηκε στη συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης για την αναστήλωση.
Στην Επιτροπή εξετάστηκε η πορεία των εργασιών για την αναστήλωση, παρουσία της υπουργού Πολιτισμού Λυδίας Κιονόρδου, του γενικού γραμματέα Υποδομών Γιώργου Δέδε, του δημάρχου Βορείων Τζουμέρκων Γιάννη Σεντελέ κ.α.
Όπως ανακοινώθηκε, παραδόθηκε από τον μελετητή στο Υπουργείο Πολιτισμού η Στατική - Αρχιτεκτονική Μελέτη του έργου της αναστήλωσης, η οποία θα εγκριθεί από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων, μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου. Μετά την έγκριση, θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες ανάθεσης του έργου, έτσι ώστε μέχρι την άνοιξη να έχει ανακηρυχθεί ο ανάδοχος και το καλοκαίρι να ξεκινήσουν οι εργασίες.
Τονίστηκε, επίσης, πως εκτελέστηκαν, με άριστο τρόπο, από την Περιφέρεια Ηπείρου οι εργασίες στερέωσης και ενίσχυσης του δυτικού μεσόβαθρου και του δυτικού βάθρου του Γεφυριού, κατά τους μήνες Σεπτέμβριο και Οκτώβριο.
Την ικανοποίησή του για την επιτυχή ολοκλήρωση των εργασιών στερέωσης - ενίσχυσης των βάθρων, κατά τους προηγούμενους μήνες, και την αισιοδοξία του για τη συνέχεια, εξέφρασε με δήλωσή του ο δήμαρχος Βορείων Τζουμέρκων Γιάννης Σεντελές.
«Η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων των εγκρίσεων των μελετών και των διαδικασιών ανάθεσης αποτελεί κρίσιμο ζήτημα και απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάδειξη του αναδόχου μέχρι την ερχόμενη άνοιξη και την έναρξη των εργασιών το καλοκαίρι. Είμαι αισιόδοξος ότι το χρονοδιάγραμμα θα τηρηθεί και το καλοκαίρι του 2018 θα δούμε το γεφύρι να στήνεται πάλι πάνω από τον 'Αραχθο. Όλα τα μέλη της Επιτροπής Παρακολούθησης θα εργαστούμε προς αυτή την κατεύθυνση» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Η ιστορία του γεφυριού
Το γεφύρι της Πλάκας ήταν πέτρινο τοξωτό, σε απόσταση 50 χιλιομέτρων από τα Ιωάννινα και συνέδεε τους νομούς Ιωαννίνων και Άρτας. Χτισμένο το 1866 με άνοιγμα κάμαρας 40 μέτρα και ύψος 21. Θεωρούνταν το μεγαλύτερο μονότοξο γεφύρι των Βαλκανίων και το τρίτο μεγαλύτερο στην Ευρώπη.
Κατέρευσσε τρείς φορές, το 1860, το 1863, και το 2015, την τελευταία φορα έπειτα από ισχυρή βροχόπτωση.
Στις 3 Φεβρουαρίου του 1878, σε εξέγερση κατά των Οθωμανών, ελληνικά στρατεύματα νίκησαν την τουρκική φρουράς της γέφυρας και τους εξανάγκασαν σε συνθηκολόγηση.
Τη δεκαετία του 1880 ο ποταμός Άραχθος ήταν το σύνορο της Ελλάδας με την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Τότε ήταν που σταμάτησε να χρησιμοποιείται.
Μετά το 1928 πραγματοποιήθηκαν διάφορες απόπειρες συντήρησης και παράλληλα δημιουργήθηκε νέος δρόμος που συνέδεε τις κοινότητες.
Κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλέμο, η γέφυρα βομβαρδίστηκε από τους Γερμανούς αλλά άντεξε. Οι ντόπιοι την επισκεύασαν με τσιμέντο το 1943.
Λίγα μέτρα από τη γέφυρα υπογράφηκε στις 29 Φεβρουαρίου 1944 η συμφωνία Πλάκας-Μυρόφυλλου. Επρόκειτο για την ειρηνευτική συμφωνία ανάμεσα στις κυριότερες αντιστασιακές οργανώσεις, ΕΑΜ-ΕΛΑΣ, ΕΔΕΣ και ΕΚΚΑ, οι οποίες συγκρούονταν και μεταξύ τους. Παρών ήταν ο Βρετανός Συνταγματάρχης Κρις Γουντχάους. Στη διάσκεψη αποκηρύχθηκε η δοσιλογική κυβέρνηση του Ι. Ράλλη και τα Τάγματα Ασφαλείας.
Φωτό: Ευρωκίνηση