Follow us

Τραγωδία στο Μάτι: Τι άλλαξε και τι όχι στην Πυροσβεστική και την Πολιτική Προστασία δύο χρόνια μετά

Η τραγωδία στο Μάτι, οφείλεται κατά μεγάλο ποσοστό στις "θανατηφόρες", όπως εξελίχθηκαν, εντολές στην μεταφορά επίγειων και εναέριων πυροσβεστικών δυνάμεων.

"Μαύρη Δευτέρα", Μάτι, 23 Ιουλίου 2018. Δύο χρόνια περνούν από την θλιβερή επέτειο τις επόμενες ημέρες, που η Ελλάδα θρήνησε 102 πολίτες της. Τι έχει αλλάξει σε επίπεδο σχεδιασμού, συντονισμού, εξοπλισμού, οχημάτων, εναέριων μέσων, προσωπικού πυρόσβεσης και επικοινωνιών; Το… σκορ φαίνεται να είναι 4-3 υπέρ του κρατικού μηχανισμού πυρόσβεσης, αλλά μένουν πάρα πολλά να γίνουν ώστε να μειωθούν τα ποσοστά εξέλιξης δυσάρεστων καταστάσεων απώλειας ανθρωπίνων ζωών και περιουσιών.

Η δαιδαλώδης εγκληματική διαδικασία λήψης πληροφοριών, που οδηγούσαν στην ατολμία αποφάσεων και εντολών μοιάζει να έχει ξεπεραστεί, όπως και η διασπορά πυροσβεστικών δυνάμεων από επικίνδυνες περιοχές. Η εναέρια πυρόσβεση ενισχύθηκε από μισθωμένα ελικόπτερα. Ο αριθμός των πυροσβεστών αυξήθηκε με 5ετούς υποχρέωσης και "8μηνίτες" εποχικούς, ωστόσο ο μέσος όρος ηλικίας του πυροσβεστικού δυναμικού είναι τα 45 έτη!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Απαισιόδοξη ένδειξη αποτελεί για την ηγεσία του Πυροσβεστικού Σώματος και της Πολιτικής Προστασίας, το στοιχείο των κλιματολογικών συνθηκών αυτό το καλοκαίρι. Επικρατεί το ίδιο… κλίμα με αυτό του θλιβερού καλοκαιριού του 2018. Τους μήνες Μάιο, Ιούνιο, Ιούλιο υπήρχαν πολλές βροχοπτώσεις, δεν έχει σημαντικό αριθμό πυρκαγιών, αλλά μια αύξηση της ξηρασίας σε συνδυασμό με ενίσχυση των ανέμων μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα και αύξηση του κινδύνου στην περίπτωση εκδήλωσης τουλάχιστον δύο μεγάλων πυρκαγιών. Στα σημαντικά, η πλήρης λειτουργία του 112 για την ειδοποίηση πολιτών, σε περιπτώσεις αναγγελίας εκκένωσης, στοχευμένα σε περιοχές που κινδυνεύουν.

Δύναμη "μπαλαντέρ"-Πολλά ελικόπτερα

Η τραγωδία στο Μάτι, οφείλεται κατά μεγάλο ποσοστό στις "θανατηφόρες", όπως εξελίχθηκαν, εντολές στην μεταφορά επίγειων και εναέριων πυροσβεστικών δυνάμεων, που βρίσκονταν σε Νέα Μάκρη και Μάτι, προς την φωτιά της Κινέττας. Η επιστροφή των επίγειων στο Μάτι ήταν καθυστερημένη και η εναέρια βοήθεια δεν ήρθε ποτέ με την καθήλωση αεροπλάνων και ελικοπτέρων στα… ανατολικά αεροδρόμια, εξαιτίας των ισχυρών ανέμων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Το 2019 δημιουργήθηκε το Μ.Ε.Τ.Π.Ε. "Μηχανοκίνητο Ειδικό Τμήμα Πυροσβεστικών Επιχειρήσεων" με έδρα τις εγκαταστάσεις της 1η ΕΜΑΚ στην Ελευσίνα. Αποτελείται από 200 πυροσβέστες με τουλάχιστον 25 πυροσβεστικά οχήματα. Είναι η δύναμη "μπαλαντέρ", καθώς κινείται όπου υπάρχει μεγάλο μέτωπο φωτιάς, εξασφαλίζοντας την άμεση κινητοποίηση για αντιμετώπιση συμβάντων σε όλη την επικράτεια, αποτρέποντας τις μετακινήσεις πυροσβεστικών δυνάμεων άλλων περιοχών, όπως την μοιραία, από Μάτι προς Κινέττα.

Η εναέρια πυρόσβεση έχει ενισχυθεί με την μίσθωση εννέα ελικοπτέρων Sikorsky S-64, χωρητικότητας 5 τόνων, από τα συνολικά 21 που είναι διαθέσιμα παγκοσμίως. Σημειώνεται πως το 2017 είχαμε μισθώσει τρία τέτοια ελικόπτερα, το "οδυνηρό" 2018 μόλις τέσσερα, το 2019 έξι και φέτος αυτά αυξήθηκαν σε εννέα. Διαθέσιμα είναι 12 μεσαίου τύπου ελικόπτερα Kamov, χωρητικότητας 4 τόνων, και τρία ελικόπτερα Σινούκ από την Αεροπορία Στρατού, με κάδο χωρητικότητας 5τόνων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Σημαντική ενίσχυση αποτελούν οι αερομεταφερόμενες πυροσβεστικές ομάδες κυρίως για κατασβέσεις σε νησιά της Ελλάδας, όπου υπάρχει έλλειψη πυροσβεστικού δυναμικού. Μέχρι σήμερα υπήρχε μόλις μία στην Ελευσίνα, και προστέθηκαν άλλες δύο σε Σάμο και Άραξο με διαθέσιμα δύο επιπλέον ελικόπτερα για την μεταφορά τους.

"Γερασμένα" αεροπλάνα-οχήματα

Τα πυροσβεστικά αεροπλάνα, CL 425 και CL 215, τα γνωστά Καναντέρ, είναι ηλικίας από 30 έως 40 χρόνων. Αυτό το καλοκαίρι ο αριθμός τους είναι 14 CL 215 και 7 CL 425, εκ των οποίων τα 9 και 6, αντίστοιχα, είναι διαθέσιμα ημερησίως καθώς τα υπόλοιπα καθηλώνονται από βλάβες ή δεν απογειώνονται ποτέ από την ίδια αιτία. Σημαντική είναι και η συνεισφορά 20 αεροπλάνων PZL, τα γνωστά Πετζετέλ, τα οποία φαίνονται χρήσιμα στην πρώτη εναέρια ανταπόκριση ωστόσο και αυτά ξεπερνούν τα 20 χρόνια ηλικίας.

Ο στόλος των πυροσβεστικών οχημάτων είναι επίσης "γερασμένος". Από τα συνολικά 3.350 οχήματα, τα 1.970 είναι υδροφόρα και τα υπόλοιπα 1.380 είναι βοηθητικά. Σε ετοιμότητα ημερησίως, βρίσκεται το 85%, ως μία αισιόδοξη πρόβλεψη. Από αυτά τα οχήματα το 12% είναι ηλικίας 30-40 χρόνων, το 20% από 20 έως 30 έτη, το 50% από 10 έως 20 έτη και μόλις το 18% είναι ηλικίας κάτω των 10 χρόνων. Σε αυτόν τον στόλο έχουν προστεθεί τουλάχιστον 150 καινούργια υδροφόρα οχήματα, που προήλθαν από δωρεές.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

"Γέροι" πυροσβέστες-Ατομικός εξοπλισμός

Το 2020, αριθμός των πυροσβεστών αυξήθηκε κατά 1.300 άτομα. Ο συνολικός αριθμός ανέρχεται σε 16.360, από τους οποίους οι 11.140 είναι μόνιμο προσωπικό, οι 2.670 πενταετούς υποχρέωσης και 2.550 εποχικοί πυροσβέστες με 8μηνες συμβάσεις. Το απογοητευτικό στοιχείο είναι πως αν εξαιρέσεις τους "5ετής" και "8μηνίτες", που χαμηλώνουν λίγο τον μέσο όρο ηλικίας, αυτός κυμαίνεται στην ηλικία των 45 χρόνων!

"Όσο δυναμικός και πρόθυμος είναι ένας 45χρονος πυροσβέστης, πόσες φορές μπορεί να ανεβοκατέβει μία πλαγιά για να ανταποκριθεί επαρκώς στα πυροσβεστικά του καθήκοντα" δηλώνει με νόημα ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πυροσβεστών Δημήτρης Σταθόπουλος, εκφράζοντας την αναγκαιότητα την σταδιακή ανανέωση του πυροσβεστικού προσωπικού.

Τα μέσα ατομικής προστασίας του κάθε πυροσβέστη ανανεώθηκαν μέσω δωρεάς του Ιδρύματος "Σταύρος Νιάρχος", το οποίο προμήθευσε με ειδικές μπότες δασοπυρόσβεσης, με ειδικά χιτώνια, παντελόνια και κουκούλες πυρκαγιάς το σύνολο του πυροσβεστικού προσωπικού.

Στο μεταξύ φέτος δημιουργήθηκαν 80 νέα εποχικά κλιμάκια, που θα βρίσκονται σε περιοχές υψηλής επικινδυνότητας εκδήλωσης πυρκαγιάς, σταθερά σε επιλεγμένα σημεία χωρίς μετακινήσεις εκτός τομέων ευθύνης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Επικίνδυνη "βουβαμάρα" με… πατέντες

Νηπιακά είναι τα βήματα στον τομέα της επικοινωνίας ανάμεσα στις επίγειες και εναέριες δυνάμεις πυρόσβεσης.

Και πάλι επιχειρείται με ευρεσιτεχνίες και πατέντες μπαλώματα να λυθούν τα προβλήματα επικοινωνίας. Για ακόμη μία χρονιά αναλογικό σύστημα επικοινωνίας, το ίδιο προβληματικό, ίσως και "βουβό", με μικρές αναβαθμίσεις, που δεν μπορεί να ανταποκριθεί στο πιθανό "χαλασμένο" τηλέφωνο ανάμεσα στις συναρμόδιες υπηρεσίες και φορείς για την ορθολογική διασπορά των δυνάμεων σε περιπτώσεις έκτακτων καταστάσεων.

Αν συνεχιστούν οι επικοινωνίες με αναλογικούς ασυρμάτους οι μοναδικές διαβιβάσεις θα είναι ΔΕΝ ΛΑΜΒΑΝΩ και θα γίνονται τηλεφωνικές κλήσεις στα προσωπικά τηλέφωνα των εκφωνητών, όπως είχε διαπιστωθεί τραγικά στο Μάτι.

Το 2019 είχε γίνει η προσπάθεια, το Πυροσβεστικό Σώμα να πάρει με… επιδότηση από την COSMOTE, 1.000 φορητούς ασυρμάτους TETRA, 500 για τα οχήματα, ενώ θα αναβάθμιζε 400 παλιούς, προκειμένου να… πατήσει πάνω στο δίκτυο COSMOTE Tetra, για την επόμενη 5ετία με πλήρη υποστήριξη, κάτι που κόλλησε στα χαρτιά!

Η "ευρεσιτεχνία" αυτή είχε αποφασιστεί παρότι κλιμάκιο αξιωματικών του Πυροσβεστικού Σώματος είχε βρεθεί στην Βαρκελώνη προκειμένου να ενημερωθεί για το νέο ψηφιακό σύστημα επικοινωνίας 5G μέσω πολλαπλών καρτών εταιρειών κινητής τηλεφωνίας, που χρησιμοποιούν τα σώματα ασφαλείας ευρωπαϊκών χωρών. Πρόκειται για εθνικό δίκτυο επικοινωνίας, δηλαδή που μπορούν να μιλούν μεταξύ τους τα στελέχη διαφόρων διωκτικών υπηρεσιών, σε ασφαλείς και κρυπτογραφημένες ομαδικές επικοινωνίες. Στις συσκευές υπάρχει και κουμπί (Press) για άμεση διαβίβαση και ακρόαση του χειριστή.

Για το Μάτι και το σήμερα, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πυροσβεστών Δημήτρης Σταθόπουλος δηλώνει χαρακτηριστικά: "Στο Μάτι έγινε μια αλυσίδα λαθών και παραλείψεων, στον συντονισμό από πολλές κρατικές υπηρεσίες. Κανείς δεν ασχολήθηκε και δεν ασχολείται σήμερα, με τον άνθρωπο που με 10 μποφόρ αέρα πήγε να κάψει χόρτα. Όλοι δείχνουν τον πυροσβέστη όταν γίνεται κάποιο λάθος, ενώ ο πυροσβέστης δεν έχει τα μέσα. Δεν δείχνει ποτέ κανείς τον εμπρηστή και το ποιος έβαλε τη φωτιά".

Πυροσβεστικά Οχήματα

- 3.350 οχήματα (Σύνολο)

- 1.970 υδροφόρα

- 1.380 ειδικά-βοηθητικά οχήματα

- 12% από 30 έως 45 έτη

- 20% από 20 έως 30 έτη

- 50% από 10 έως 20 έτη

- 18% κάτω των 10 ετών

ΕΝΑΕΡΙΟΣ ΣΤΟΛΟΣ

- 7 Καναντέρ CL 415 (30 χρόνων), διαθέσιμα 9 ημερησίως

- 14 Καναντέρ CL 215 (40 χρόνων), διαθέσιμα 6 ημερησίως

- 2 Super Puma

- 9 ελικόπτερα Sikorsky S-64 (ενοικιαζόμενα)

- 12 ελικόπτερα Κamov (ενοικιαζόμενα)

- 3 Σινούκ Αεροπορίας Στρατού

- 20 αεροπλάνα PZL, Πετζετέλ

ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ

- 11.140 μόνιμοι πυροσβέστες

- 2.670 πενταετής

- 2.550 εποχικοί (8μηνη σύμβαση)

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΚΑΚΟΚΑΙΡΙΑΣ 19 Απρ 2024 | 11:05

Ισχυρές καταιγίδες σε Πιερία, Λάρισα, Μαγνησία, Β. Εύβοια ως το μεσημέρι του Σαββάτου - Σύσκεψη στην Πολιτική Προστασία

Λόγω της επιδείνωσης του καιρού και των ισχυρών καταιγίδων σε συγκεκριμένες περιοχές της χώρας γίνεται σύσκεψη στην Πολιτική Προστασία.

Ο ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΩΝ ΑΡΧΩΝ 17 Απρ 2024 | 07:16

Ανησυχία για τις φωτιές που ξεκίνησαν από τον Απρίλιο: Προβλήματα με δασοκομάντος, εναέρια μέσα και γερασμένο στόλο

Με τις πυρκαγιές να έχουν ήδη κάνει την εμφάνισή τους, το επικαιροποιημένο δόγμα του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, βρίσκεται ήδη σε… "μερική εφαρμογή".

ΚΤΙΡΙΟ BØRSEN 16 Απρ 2024 | 16:14

Πύρινος εφιάλτης στην Κοπεγχάγη που βιώνει τη δική της Παναγία των Παρισίων - Στάχτη 400 χρόνια πολιτιστικής κληρονομιάς

Το ιστορικό κτίριο που τυλίχθηκε στις φλόγες αποτελούσε το Παλιό Χρηματιστήριο της Κοπεγχάγης.

ΣΥΝΑΓΕΡΜΟΣ 15 Απρ 2024 | 20:32

Φωτιά στον Ασπρόπυργο - Κοντά σε καταυλισμό Ρομά στο Σοφό

Η φωτιά καίει σε ξερόχορτα κοντά στον καταυλισμό των Ρομά, όμως δεν απειλεί κατοικίες ή ανθρώπινες ζωές.

ΜΑΧΗ ΜΕ ΤΙΣ ΦΛΟΓΕΣ 14 Απρ 2024 | 23:09

Πυροσβεστική: 81 αγροτοδασικές πυρκαγιές το τελευταίο 24ώρο στη χώρα

Από αυτές οι 74 πυρκαγιές αντιμετωπίστηκαν άμεσα, στο αρχικό τους στάδιο, ενώ οι πυροσβεστικές δυνάμεις αντιμετωπίζουν ακόμη επτά

ΑΜΕΣΗ ΕΠΕΜΒΑΣΗ ΤΗΣ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗΣ 14 Απρ 2024 | 18:02

Φωτιά σε ξενοδοχείο στη Λιοσίων: Άνδρας εντοπίστηκε νεκρός σε δωμάτιο

Στο σημείο κλήθηκαν να σπεύσουν 15 πυροσβέστες με 5 οχήματα και ειδικό κλιμακοφόρο όχημα

ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΤΗΚΕ ΣΕ ΠΕΖΟΠΟΡΙΑ 14 Απρ 2024 | 16:49

Όρος Δίρφυς: Επιχείρηση εντοπισμού και διάσωσης για τραυματισμένη γυναίκα

Η κυριακάτικη πεζοπορία είχε δυσάρεστη κατάληξη για 55χρονη που τραυματίστηκε στο κεφάλι

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ Η ΜΑΧΗ 13 Απρ 2024 | 22:43
ΚΑΗΚΑΝ ΕΛΑΙΟΔΕΝΤΡΑ 13 Απρ 2024 | 21:57

Βόλος: Φωτιά σε αγροτική έκταση στο Φυτόκο

Άμεση η επέμβαση της Πυροσβεστικής για την κατάσβεση της φωτιάς

ΕΠΙΤΟΠΟΥ ΙΣΧΥΡΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ 13 Απρ 2024 | 20:54

Πάτρα: Πυρκαγιά σε δασική έκταση στην περιοχή Κάλφα Ερυμάνθου Αχαΐας - Ισχυρή δύναμη και εναέρια μέσα στην κατάσβεση

Ισχυρή δύναμη της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας με επίγεια και εναέρια μέσα επιχειρεί στη φωτιά σε δασική έκταση στην περιοχή Κάλφα Ερυμάνθου Αχαΐας

ΑΝΗΣΥΧΙΑ ΣΤΙΣ ΑΡΧΕΣ 12 Απρ 2024 | 10:04

"Βεντέτα" μεταξύ Ρομά στον Πύργο - Ξέσπασαν επεισόδια

Ξέσπασε "βεντέτα" μεταξύ Ρομά στον Πύργο.

ΦΤΑΝΕΙ Η ΩΡΑ ΤΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ 11 Απρ 2024 | 14:27

Δίκη για τη φωτιά στο Μάτι: Τη Μεγάλη Δευτέρα 29 Απριλίου ανακοινώνεται η ετυμηγορία για τους 21 κατηγορούμενους

Τη Μεγάλη Δευτέρα θα εκδοθεί η απόφαση στη δίκη για την τραγωδία στο Μάτι.

ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ 09 Απρ 2024 | 23:40

Θεσσαλονίκη: Σε εξέλιξη πυρκαγιά στο Μονόπυλο Καστοριάς

Η φωτιά είναι ως επί το πλείστον έρπουσα και καίει φυλλώματα.