Το δυστύχημα, που είναι το μεγαλύτερο και το πιο τραγικό στην ιστορία των ελληνικών σιδηροδρόμων, συνέβη στα Τέμπη, όταν μια αμαξοστοιχία- με 342 επιβάτες και 10 προσωπικό- που πήγαινε προς Θεσσαλονίκη βρέθηκε στις ράγες της καθόδου και συγκρούστηκε μετωπικά με εμπορική αμαξοστοιχία. Το παράδοξο είναι ότι όλη η γραμμή Αθήνα- Θεσσαλονίκη έχει διπλές ράγες. Και άνοδο και κάθοδο.
Το τραγικό δυστύχημα συνέβη λίγο πριν τα μεσάνυχτα της Τρίτης, αλλά το μέγεθος της καταστροφής και ο τραγικός απολογισμός για τα θύματα, έγινε γνωστό τα ξημερώματα της Τετάρτης.
Μέχρι στιγμής, οι πληροφορίες κάνουν λόγο για 40 νεκρούς και δεκάδες τραυματίες. Εκτιμάται ότι ο αριθμός των νεκρών, δυστυχώς, θα αυξηθεί σημαντικά.
Ο σταθμάρχης της Λάρισας εκτιμάται ότι έχει τεράστιες ευθύνες για την τραγωδία, αφού έδωσε τη μοιραία εντολή στον εργοδηγό να κινηθεί στις ράγες της καθόδου. Συνελήφθη και αρνείται την κατηγορία της ανθρωποκτονίας που αντιμετωπίζει, υποστηρίζοντας ότι διόρθωσε την εντολή, αλλά το σύστημα δεν υπάκουσε. Στον τόπο της σύγκρουσης, βρέθηκε αργά το πρωί ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, που δεσμεύθηκε να κάνει ό,τι είναι δυνατόν ώστε να μην ξανασυμβεί τέτοια τραγωδία. Με σπασμένη φωνή απο τη συγκίνηση, έρευνα ενδελεχή προς όλες τις κατευθύνσεις, υποσχέθηκε ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.
Νεκρός είναι και ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας Γιώργο Κουτσούμπας
O μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας Intercity, ο Γιώργος Κουτσούμπας, είναι μεταξύ των θυμάτων.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσιεύει ο ιστότοπος protinews.com.gr, νεκρός είναι ο μηχανοδηγός Γιώργος Κουτσούμπας με καταγωγή από την Αμαλιάδα, που εργαζόταν τα τελευταία χρόνια στην Hellenic train, από τότε που σταμάτησε η λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου στην Ηλεία. Ο Γιώργος Κουτσούμπας ήταν ιδιαίτερα γνωστός και αγαπητός στην πόλη της Αμαλιάδας, όπου ζούσε εδώ και χρόνια με την οικογένεια του.
Στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook, φίλοι έχουν αρχίσει να στέλνουν συλλυπητήρια μηνύματα, αποχαιρετώντας τον Γιώργο Κουτσούμπα.
Λένα Δουρμίκα: Επαγγελματίας οπλίτης, 39 ετών και μητέρα δυο παιδιών- Εχασε τη ζωή της στο τρένο
Η 39χρονη επαγγελματίας οπλίτης Λένα Δουρμίκα συγκαταλέγεται μεταξύ των θυμάτων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών.
Όπως αναφέρει το 24oresimathia.gr η 39χρονη Βεροιώτισσα στρατιωτικός επέστρεψε από την Αθήνα με προορισμό το σπίτι της στη Βέροια, αλλά έχασε την ζωή της στο πολύνεκρο δυστύχημα.
Αλέξης Τσίπρας: Δεν είναι η ώρα για αποδοση ευθυνών
Το σημείο της τραγωδίας επισκέφθηκε και ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας.
Όπως είπε, "ζούμε στιγμές βαθιάς οδύνης και θλίψης. Οι εικόνες που είδα είναι συγκλονιστικές. Ζούμε μία αδιανόητη τραγωδία με δεκάδες νεκρούς και αγνοούμενους μεταξύ των οποίων δυστυχώς και πολλά νέα παιδιά. Τούτη την ώρα που ακόμα μετράμε τους νεκρούς μας και πενθούμε, δεν θέλω να μιλήσω για ευθύνες τώρα, θα τα πούμε στην ώρα τους. Εκφράζω τη βαθύτατη οδύνη στους συγγενείς των θανόντων και τις ευχές μου για ταχεία ανάρρωση στους τραυματισμένους".
Αφησε λουλουδια η Κατερίνα Σακελλαροπούλου
Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου διέκοψε την επίσημη επίσκεψη της στη Μολδαβία, το αεροπλάνο που τη μετέφερε προσγειώθηκε στη Λάρισα και λίγη ώρα αργότερα μετέβη στον τόπο της τραγωδίας με το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Συγκλονισμένη από την εικόνα που αντίκρισε, αλλά και από τις περιγραφές των υπευθύνων του Πυροσβεστικού Σώματος, για τις προσπάθειες απεγκλωβισμού επιβατών, τις πρώτες ώρες μετά τη σύγκρουση, η κυρία Σακελλαροπούλου άφησε λίγα λουλούδια στα συντρίμμια ενός βαγονιού στη μνήμη των θυμάτων.
Αμέσως μετά η Πρόεδρος Δημοκρατίας αναχώρησε για να επισκεφτεί τα δύο νοσοκομεία της Λάρισας όπου βρίσκονται συγγενείς θυμάτων και τραυματιών.
Η λίστα με τους τραυματίες στα Τέμπη που έδωσε το Υπουργείο Υγείας
Λίστα με τους τραυματίες της θανάσιμης σύγκρουσης των δύο τρένων στα Τέμπη και οι οποίοι έχουν μεταφερθεί σε νοσοκομεία της χώρας, έδωσε το Υπουργείο Υγείας.
Ειδικότερα, μέτα το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, τραυματίες έχουν μεταφερθεί και νοσηλεύονται στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο, στο νοσοκομείο ΑΧΕΠΑ και Γεννηματάς Θεσσαλονίκης, ενώ δύο ακόμη νοσηλεύονται στο Γενικό Νοσοκομείο Κατερίνης.
Σύμφωνα με τη λίστα του Υπουργείου Υγείας, 14 άτομα νοσηλεύονται σε ΑΧΕΠΑ, 4 στο Γεννηματά και 2 Νοσοκομείο Κατερίνης, 22 στο ΓΝΛ, 32 στο ΠΓΝΛ και έξι νοσηλεύονται στις ΜΕΘ στη Λάρισα, ενώ ένα κοριτσάκι 6,5 μηνών νοσηλεύεται στην χειρουργική του ΠΓΝΛ.
Δείτε τη λίστα εδώ:
Εμπειρογνώμονας σιδηροδρομικών Ατυχημάτων: Η ενέργεια του σταθμάρχη είναι για μένα τελείως αψυχολόγητη
Μιλώντας για το πώς συνέβη η τραγωδία με την σύγκρουση της επιβατικής αμαξοστοιχίας και της εμπορικής στα Τέμπη, ο εμπειρογνώμονας κ. Δέδες δήλωσε, ότι η ενέργεια του σταθμάρχη ήταν αψυχολόγητη.
«Το τρένο είχει ξεκινήσει από Αθήνα, έφτασε στη Λάρισα και από εκεί και πέρα άλλαξε γραμμή κατόπιν εντολής του σταθμάρχη προς τον κλειδούχο και πήγε στη γραμμή η οποία ήταν η γραμμή καθόδου.
Αυτή η ενέργεια η οποία έγινε ήταν για μένα εντελώς αψυχολόγητη, λανθασμένη και επικίνδυνη, καθόσον δεν υπήρχε έλεγχος από τον μηχανοδηγό της κίνησης η οποία υπήρχε στην κάθοδο", είπε ο κ. Δέδες.
Όπως τόνισε ο εμπειρογνώμονας, "τα αίτια της τραγωδίας θα προκύψουν από τις απομαγνητοφωνήσεις, οι οποίες υπάρχουν και δεν μπορούν να σβηστούν".
"Είναι ξεκάθαρο ότι πρόκειται για ένα ανθρώπινο λάθος σε συνδυασμό με τη μη ύπαρξη των συστημάτων", δήλωσε για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ο Aναστάσιος Δέδες, πραγματογνώμονας Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων.
Εμμανουέλ Μακρόν: Η Γαλλία είναι στο πλευρό των Ελλήνων
Το δικό του μήνυμα στήριξης στην Ελλάδα έστειλε με ανάρτησή του στα ελληνικά ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν, για το πολύνεκρο δυστύχημα με την σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη.
"Η σκέψη μου είναι στους οικείους των θυμάτων του τραγικού δυστυχήματος που συνέβη χθες τη νύχτα κοντά στη Λάρισα. Η Γαλλία βρίσκεται στο πλευρό των Ελλήνων" γράφει στο μήνυμά του ο Γάλλος πρόεδρος.
Το μοιραίο λάθος του σταθμάρχη- "Εγώ πάτησε το κουμπί αλλά το σύστημα δεν λειτούργησε", λέει
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, το δυστύχημα φαίνεται να οφείλεται σε λάθος χειρισμό του σταθμάρχη, ο οποίος στο τμήμα "Λάρισα – Ευαγγελισμός", έδωσε οδηγίες το τρένο να μπει στη γραμμή καθόδου κυκλοφορίας, με αποτέλεσμα να βρεθεί στην ίδια γραμμή με το εμπορευματικό. Και αυτό παρά το γεγονός ότι σε όλο το μήκος της, η σιδηροδρομική γραμμή που ενώνει την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη είναι διπλή. Γιατί έδωσε αυτήν την εντολή, μένει να εξηγηθεί.
Το τρένο κινήθηκε στην αντίθετη ροή κυκλοφορίας για περίπου 23 χιλιόμετρα, χωρίς να υπάρξει κινητοποίηση και χωρίς κανείς να αντιληφθεί το παραμικρό. Θα είχε προληφθεί αν είχε τεθεί σε λειτουργία το σύστημα τηλεδιοίκησης- σηματοδότησης, αλλά το σύστημα έχει μείνει ανενεργό εδώ Ο ίδιος λέει στους αστυνομικούς ότι έδωσε εντολή για αλλαγή τροχιάς αλλά αυτή δεν υλοποιήθηκε από το σύστημα. Υποστηρίζει δηλαδή ότι υπήρξε τεχνικό πρόβλημα.
"Εγώ πάτησα κανονικά το κουμπί γιατι είναι αυτόματο το σύστημα πλέον για να αλλάξει η γραμμή οπότε κάθε τρένο θα έμπαινε σε διαφορετική τροχιά , αλλά δεν λειτούργησε", φέρεται να είπε.
Το αν ισχύει, το αν έδωσε τέτοια εντολή θα αποκαλυφθεί από τις μαγνητοφωνημένες συνομιλίες του σταθμάρχη και των μηχανοδηγών, αλλά δημιουργεί απορίες πώς αφού είδε το πρόβλημα, δεν έδωσε εντολή να ακινητοποιηθούν οι δυο αμαξοστοιχίες, αφού για περίπου 25 χιλιόμετρα ήταν σε πορεία σύγκρουσης.
Για ανθρωποκτονία κατηγορείται ο σταθμάρχης
Για ανθρωποκτονία, αμέλεια, σωματικές βλάβες και κίνδυνο ζωής κατηγορείται ο 59χρονος σταθμάρχης, που συνελήφθη λίγες ώρες μετά το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, με τον ίδιο να αρνείται ότι φταίει.
Όπως εξήγησε στην κατάθεσή του, ο σταθμάρχης υποστηρίζει ότι έδωσε εντολή για αλλαγή στην τροχιά αλλά το σύστημα δεν υπάκουσε.
Ο σταθμάρχης, ηλικίας 59 ετών, σύμφωνα με την Αστυνομία, χαρακτηρίζεται ως υπαίτιος του δυστυχήματος και κατηγορείται εκτός των άλλων, για ανθρωποκτονία από αμέλεια άρθρο 302 του Ποινικού Κώδικα), σωματική βλάβη από αμέλεια (314 ΠΚ) και επικίνδυνες παρεμβάσεις στην συγκοινωνία μέσων (291 ΠΚ). Στο πλαίσιο της δικογραφίας που σχηματίζεται από την ΕΛΑΣ έχουν δώσει ανωμοτί καταθέσεις και άλλοι δύο υπάλληλοι στην Τροχαία Λάρισας.
Δημοσία δαπάνη οι κηδείες των θυμάτων
Με αφορμή την τραγωδία στα Τέμπη με τη σύγκρουση των δύο τρένων οι υπουργοί Εσωτερικών Μάκης Βορίδης και Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας αποφάσισαν την τέλεση της κηδείας των θυμάτων με δημόσια δαπάνη.
Παράλληλα, με απόφαση του κ. Βορίδη, από την 1η Μαρτίου έως την 3η Μαρτίου 2023 οι σημαίες σε όλα τα δημόσια κτήρια της χώρας θα κυματίζουν μεσίστιες ενώ αναστέλλεται και κάθε δημόσια εορταστική εκδήλωση, σε εφαρμογή της κήρυξης από τον πρωθυπουργό τριήμερου εθνικού πένθους για τα θύματα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος.
Οι εργαζόμενοι είχαν προειδοποιήσει για τους κινδύνους για την ασφάλεια
Οι εργαζόμενοι στους σιδηροδρόμους είχαν καταγγείλει πάντως σε ανακοίνωσή τους τις επικίνδυνες συνθήκες που υπάρχουν στον ΟΣΕ, 20 μέρες πριν εκτυλιχθεί η τωρινή τραγωδία.
"Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις. Όσο δεν παίρνονται μέτρα προστασίας στους εργασιακούς χώρους και την ασφαλή λειτουργία και κυκλοφορία των τρένων, τα ατυχήματα δεν έχουν τελειωμό" κατήγγειλαν μεταξύ άλλων σε ανακοίνωσή τους με ημερομηνία 07-02-2023.
Στην καταγγελία τους, οι εργαζόμενοι αναφέρονταν σε δύο πρόσφατα ατυχήματα τα οποία όπως σημειώνουν, "προστέθηκαν στο μακρύ κατάλογο με τις Αμαξοστοιχίες 51 και 61 αντίστοιχα, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο το συνάδελφο Μηχανοδηγό αλλά και τους επιβάτες".
Ηταν άπειρος ο σταθμάρχης; Τι απαντούν από τον ΟΣΕ
Πολλά ακούγονται για τον σταθμάρχη της Λάρισας που φαίνεται να έχει την ευθύνη για την τραγωδία στα Τέμπη με τη σύγκρουση των τρένων και τους 40 μέχρι στιγμής νεκρούς. Είναι ο μοιραίος άνθρωπος που έδωσε την εντολή στην αμαξοστοιχία να κινηθεί στις ράγες της επιστροφής από Θεσσαλονίκη, με αποτέλεσμα να γίνει η μετωπική σύγκρουση.
Μήπως ο σταθμάρχης ήταν άπειρος και δεν είχε τη σωστή εκπαίδευση;
Πηγές του ΟΣΕ απαντούν σε σχέση με τη φιλολογία περί απειρίας του υπαλλήλου, ότι ο σταθμάρχης είναι 56 ετών, είναι εργαζόμενος για πολλά χρόνια στον οργανισμό και ανέλαβε καθήκοντα μετά από εκπαίδευση ενός έτους. Πήρε τη σχετική πιστοποίηση μαζί με άλλους συναδέλφους του που πέρασαν την ίδια διαδικασία.
Όπως διευκρινίζουν μάλιστα, η εκπαίδευση, η εξέταση και η πιστοποίησή των σταθμαρχών γίνεται μόνο από τον ΟΣΕ, ο οποίος και είναι ο διαχειριστής της Σιδηροδρομικής Υποδομής.
Όσο για την Hellenic Train σημειώνουν ότι είναι η Σιδηροδρομική Επιχείριση που εκτελεί σχεδόν το σύνολο των σιδηροδρομικών δρομολογίων στη χώρα, έχει την ευθύνη εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού, και έχει ως προσωπικό τους μηχανοδηγούς.
Η εκπαίδευση όμως των μηχανοδηγών, γίνεται από τον ΟΣΕ και η εξέταση και πιστοποίησή τους γίνεται από τη ΡΑΣ, την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων.
Ιερώνυμος: Δεν βρίσκω λόγια για να περιγράψω την οδύνη μου
"Ειλικρινά, δεν βρίσκω λόγια για να περιγράψω τη βαθύτατη οδύνη μου και την απέραντη θλίψη μου για το τραγικό δυστύχημα, που στοίχισε τη ζωή σε δεκάδες συνανθρώπους μας, πολλούς μάλιστα ιδιαίτερα νέους στην ηλικία", δήλωσε ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος για την πολύνεκρη σιδηροδρομική τραγωδία στην Kοιλάδα των Τεμπών.
Ακολούθως, τόνισε:
"Εύχομαι και προσεύχομαι για την ανάπαυση των ψυχών των αθώων θυμάτων και οι σκέψεις μου βρίσκονται στις οικογένειές τους που θρηνούν τον αδόκητο χαμό τους. Ο Πανάγαθος Θεός να τους δίδει δύναμη και να τους προσφέρει την εξ ύψους παρηγορία. Τόσο εγώ προσωπικά όσο και η Εκκλησία μας είμαστε και θα είμαστε στο πλευρό τους σε τούτες τις δύσκολες στιγμές".
Νωρίτερα, ο Μακαριώτατος είχε τηλεφωνική επικοινωνία με τον μητροπολίτη Λαρίσης και Τυρνάβου Ιερώνυμο.
Στο ίδιο σημείο έχουν συμβεί δυο ακόμα τραγικά δυστυχήματα- Το 2003 και το 1999
Δεν είναι η πρώτη φορά που θρηνούμε ανθρώπους στο συγκεκριμένο μέρος. Μοιάζει να δημιουργείται εκεί ένα "καταραμένο" τρίγωνο.
Σε μικρή απόσταση και εκατέρωθεν από το σημείο όπου συγκρούστηκαν τα δύο τρένα, στο παρελθόν έχουν σημειωθεί ακόμα δύο πολύνεκρα δυστυχήματα.
Το 1999, 6 οπαδοί του ΠΑΟΚ έχασαν τη ζωή τους σε τροχαίο και μερικά χρόνια αργότερα, το 2003, θρηνήσαμε τον θάνατο 21 μαθητών που επέστρεφαν από εκδρομή στην Αθήνα με λεωφορείο.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να μην ξανασυμβεί τέτοια τραγωδία
Στον τόπο της τραγωδίας στα Τέμπη, εκεί που συγκρούστηκαν τα δύο τρένα βρέθηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Σε δηλώσεις του ο πρωθυπουργός έκανε λόγο για «ανείπωτη τραγωδία».
«Οι σκέψεις μας σήμερα είναι με τους συγγενείς των θυμάτων. Υποχρέωσή μας να περιθάλψουμε τους τραυματίες και να ταυτοποιήσουμε τις σορούς. Από εκεί και πέρα ένα πράγμα μπορώ να εγγυηθώ θα μάθουμε τα αίτια της τραγωδίας και θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να μην ξανασυμβεί ποτέ κάτι τέτοιο», τόνισε.
Η Κατερίνα Σακελαροπούλου διέκοψε την επίσημη επίσκεψή της στη Μολδαβία και επιστρέφει στην Αθήνα
Τη βαθιά της θλίψη για την αδιανόητη τραγωδία στα Τέμπη εξέφρασε η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου από τη Μολδαβία όπου βρισκόταν για επίσημη επίσκεψη. Η πρόεδρος της Δημοκρατίας διέκοψε την επίσκεψη και έστειλε μήνυμα συμπαράστασης και στήριξης στις οικογένειες των θυμάτων, τονίζοντας ότι "Είμαστε δίπλα τους".
Στη δήλωσή της, η κυρία Σακελλαροπούλου αναφέρει:
"Βρισκόμαστε μπροστά σε μια αδιανόητη τραγωδία. Θρηνούμε κατά κύριο λόγο νέους ανθρώπους. Μοιραζόμαστε την οδύνη όσων έχασαν τους δικούς τους, αν και γνωρίζουμε ότι ο πόνος τους είναι τόσο μεγάλος, ώστε κανένας παρηγορητικός λόγος δεν μπορεί να τον ανακουφίσει.
Αγωνιούμε για τους τραυματίες και ευχόμαστε να γίνουν σύντομα καλά. Ευχαριστούμε τα σωστικά συνεργεία και το ιατρικό προσωπικό, που δίνουν όλες τους τις δυνάμεις στις επιχειρήσεις απεγκλωβισμού και διάσωσης.
Εσπασε ο Κώστας Καραμανλής: Θα διερευνηθούν τα αίτια, δεν θα κρύψουμε τίποτα
Εμφανώς συγκινημένος ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, δεν μπόρεσε να συγκρατήσει τα δάκρυά του και λύγισε, την ώρα που έκανε αναφορά στα θύματα του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη. Θα διερευνηθούν τα αίτια και τίποτα δεν πρόκειται να κρυφτεί κάτω από το χαλί, τόνισε, για την απόδοση ευθυνών για την τραγωδία.
Η δήλωση του υπουργού Μεταφορών Κώστα Καραμανλή:
"Σήμερα είναι μια πραγματικά θλιβερή ημέρα. Και σήμερα όσοι έχουμε βρεθεί εδώ εκφράζουμε την οδύνη και τη θλίψη, διότι οι σκηνές που βλέπουμε είναι πραγματικά συγκλονιστικές" ανέφερε ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.
"Αυτή τη στιγμή οι σκέψεις όλων βρίσκονται στα θύματα και στις οικογένειές τους. Γνωρίζετε και καταλαβαίνετε ότι πρόκειται για μια πολύ δύσκολη επιχείρηση έρευνας και διάσωσης. Ακόμα δεν γνωρίζουμε τον ακριβή αριθμό των θυμάτων", συνέχισε ο κ. Καραμανλής.
"Εγώ, όμως, θέλω και είμαι υποχρεωμένος να πω ένα πράγμα: Ότι θα διερευνήσουμε με απόλυτη σοβαρότητα, με απόλυτη διαφάνεια, τα αίτια του τραγικού αυτού συμβάντος. Ό,τι πούμε τώρα θα είναι πρώιμο και στην ουσία θα σας έλεγα ότι βεβηλώνουμε τους ανθρώπους που χάθηκαν. Επομένως, θα ήθελα όλοι να δείξουμε ψυχραιμία και να μείνουμε σε αυτό που σας είπα:
Ότι θα κάνουμε τα πάντα να διερευνήσουμε τα αίτια και να μην αφήσουμε τίποτα κάτω από το χαλί" ανέφερε ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.
Η μεγάλη πληγή του ελληνικού σιδηρόδρομου: Δεν υπάρχει σύγχρονο σύστημα τηλεδιοίκησης- σηματοδότησης
Είναι πολύ νωρίς για να γίνει εκτίμηση για τα αίτια της τραγωδίας, αλλά είναι βέβαιο ότι πληρώνουμε το απαρχαιωμένο σύστημα λειτουργίας του ελληνικού τρένου. Η μη λειτουργία σύγχρονων συστημάτων τηλεδιοίκησης – σηματοδότησης, είναι σίγουρα μία από τις αιτίες της τραγωδίας. Θα μπορούσε να αποτρέψει το ανθρώπινο λάθος.
Κάθε σύγχρονος, ευρωπαϊκός σιδηρόδρομος οφείλει να έχει θέσει σε λειτουργία το διευρωπαϊκό σύστημα ERTMS (European Railways Traffic Management System), το οποίο αποτελείται από τα συστήματα ETCS (European Traffic Control System) και GSM – R (Global System Mobile for Rail), αναφέρει το capital.gr
Εάν λειτουργεί το σύστημα αυτό, η διαχείριση της κυκλοφορίας γίνεται με σύγχρονο τρόπο, διευκολύνοντας, τόσο το έργο των μηχανοδηγών, όσο και του διαχειριστή της κυκλοφορίας υποδομής, με τη μετάδοση, με ψηφιακό τρόπο και σε άμεσο χρόνο, των δεδομένων στην υποδομή και στο τροχαίο υλικό.
Με άλλα λόγια, εάν λειτουργούσε πλήρως ένα τέτοιο σύστημα, θα ειδοποιούνταν όλοι: Οι σταθμάρχες, το κέντρο κυκλοφορίας και ο μηχανοδηγός, ενώ και οι αμαξοστοιχίες θα ακινητοποιούνταν, με το σύστημα αυτόματης πέδησης.
Δυστυχώς, ο ελληνικός σιδηρόδρομος και όπως αναδείχτηκε από το χθεσινό τραγικό συμβάν, "πληρώνει" τις πάμπολλες, κατακερματισμένες συμβάσεις ανάταξης και συντήρησης του σιδηροδρομικού άξονα και προμήθειας των ανωτέρω συστημάτων, καθώς η διαχείριση της κυκλοφορίας συνεχίζεται να γίνεται, στο μεγαλύτερο τμήμα του δικτύου, μέσω ασυρμάτου και σταθμαρχών.
Εφθασαν τους 40 οι νεκροί
Οι τελευταίες πληροφορίες της ΕΡΤ κάνουν λόγο για 40 νεκρούς πλέον, αν και ο επίσημος απολογισμός είναι 36 νεκροί.
Οι πληροφορίες κάνουν λόγο για δυο σορούς που ανασύρθηκαν την τελευταία ώρα, ενώ οι διασώστες έχουν δει ακόμα μέσα στα συντρίμμια ακόμα δυο ανθρώπους νεκρούς...
Νεκρές 5 φοιτήτριες από την Καλαμπάκα
Στο τρένο βρήκαν τον θάνατο 5 φοιτήτριες από την Καλαμπάκα, εκ των οποίων δύο 20χρονες δίδυμες κοπέλες και η ξαδέρφη τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες του trikalavoice.gr, έχει γίνει ήδη η αναγνώρισή τους, ενώ η είδηση έχει βυθίσει στο πένθος την Καλαμπάκα, καθώς πρόκειται για πολύ γνωστή οικογένεια, με έντονη επιχειρηματική δράση στην πόλη.
Επιπλέον, η αγωνία μεγαλώνει και για δυο 22χρονους φοιτητές επίσης από την Καλαμπάκα που ήταν στο τρένο και δεν έχουν δώσει σημεία ζωής.
Συνελήφθη ο σταθμάρχης της Hellenic Trains
Συνελήφθη ο σταθμάρχης της Hellenic Trains, με τις κύριες ευθύνες να επιρρίπτονται σε αυτόν για το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Ο κλειδούχος κλήθηκε για εξηγήσεις και έδωσε ανωμοτί κατάθεση στο Τμήμα Τροχαίας Λάρισας που διενεργεί την προανάκριση και συγκεντρώνει την ογκώδη δικογραφία για το πρωτοφανές αυτό σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Οι καταθέσεις των επιζώντων, ωστόσο, και η πραγματογνωμοσύνη θα ρίξουν περισσότερο φως στα ακριβή αίτια του δυστυχήματος.
Καταθέσεις έχουν δώσει ακόμη ο εκπρόσωπος της Hellenic Trains και δύο προϊστάμενοι τμημάτων, Μηχανοδηγών και Εκδοτηρίων.
Αυτό που κυρίως ερευνάται είναι, εάν πρόκειται για ανθρώπινο λάθος ή για μία σειρά τεχνικών παραλείψεων και σφαλμάτων που οδήγησαν στο μοιραίο δυστύχημα, καθώς και γιατί ο σταθμάρχης έδωσε τη συγκεκριμένη γραμμή στην επιβατική αμαξοστοιχία.
67 οι τραυματίες που νοσηλεύονται στα νοσοκομεία
Μέχρι στιγμής οι τραυματίες είναι 67. Συνολικά 67 εισαγωγές πραγματοποιήθηκαν στα πέντε νοσοκομεία όπου μεταφέρθηκαν τραυματίες μετά το τραγικό δυστύχημα που σημειώθηκε στα Τέμπη, αργά το βράδυ της Τρίτης.
Ειδικότερα, το πρωί της Τετάρτης η εικόνα στα νοσοκομεία ήταν η εξής:
Πανεπιστημιακό Λάρισας
55 προσελεύσεις 29 εισαγωγές
Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας
34 προσελεύσεις 19 εισαγωγές
Γεννηματάς Θεσσαλονίκης
37 προσελεύσεις 4 εισαγωγές
ΑΧΕΠΑ
32 προσελεύσεις 13 εισαγωγές
Κατερίνη
8 προσελεύσεις 2 εισαγωγές
Σύνολο
166 προσελεύσεις 67 εισαγωγές
Πρώτο θέμα στα διεθνή Μέσα Ενημέρωσης το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη
Από την πρώτη στιγμή που έγινε γνωστή η είδηση της πολύνεκρης σύγκρουσης μεταξύ δύο αμαξοστοιχιών, μιας επιβατικής και εμπορευματικής λίγο πριν τη σήραγγα των Τεμπών, τα διεθνή ΜΜΕ ενημερώνουν για όλες τις εξελίξεις. Τα πρακτορεία Reuters, AP και Γαλλικό Πρακτορείο ανανεώνουν την ενημέρωση με νέα τηλεγραφήματα για κάθε νεότερο.
Οι γαλλικές εφημερίδες Figaro και Monde καλύπτουν εκτενώς το τραγικό συμβάν, όπως και το γαλλικό αγγλόφωνο δίκτυο France24, κάνοντας λόγο για "το χειρότερο σιδηροδρομικό δυστύχημα που έχει σημειωθεί ποτέ στην Ελλάδα.
Το βρετανικό ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο μεταδίδει πληροφορίες, δηλώσεις και μαρτυρίες με ειδική live ενημέρωση από την ιστοσελίδα του BBC News.
Ποινές για τους υπευθύνους που μπορούν να φθάσουν μέχρι και τα ισόβια
Σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις, ο σταθμάρχης της Λάρισας φαίνεται να φέρει καθοριστική ευθύνη για την τραγωδία.
Οι εισαγγελικές αρχές, μόλις συγκεντρωθούν τα πρώτα στοιχεία για τις ευθύνες που προκάλεσαν την τραγωδία, θα προχωρήσουν σε ποινικές διώξεις.
Οι διώξεις θα αφορούν το αδίκημα της διατάραξης στην ασφάλεια συγκοινωνιών από την οποία προκλήθηκε θάνατος, αδίκημα που διώκεται ως κακούργημα και επισύρει - με βάση την αλλαγή του ποινικού κώδικα- ποινές που ξεκινούν από πολυετείς καθείρξεις 10 χρόνων και μπορούν υπό προϋποθέσεις να φθάσουν μέχρι και ισόβια.
Επίσης οι διώξεις θα αφορούν και την κατηγορία των ανθρωποκτονιών, στις οποίες πιθανότητα θα αποδοθεί ενδεχόμενος δόλος.
Εκκληση για αίμα από το Εθνικό Σύστημα Αιμοδοσίας
Έκτακτο κάλεσμα για αιμοδοσία για τους τραυματίες του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, απευθύνει το Εθνικό Σύστημα Αιμοδοσίας.
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε επισημαίνεται ότι "το Εθνικό Σύστημα Αιμοδοσίας έχει κινητοποιηθεί πλήρως αυτές τις δύσκολες στιγμές για να εξασφαλιστεί η βέλτιστη περίθαλψη των τραυματιών του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη και νοσηλεύονται στα νοσοκομεία της χώρας. Στις δύσκολες αυτές στιγμές, είναι επιτακτικό να συνεισφέρουμε όλοι όπως μπορούμε, καθώς υπάρχουν συμπολίτες μας που νοσηλεύονται και έχουν ανάγκες για αίμα".
Σε αυτό το πλαίσιο το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας καλεί τους πολίτες να συνδράμουν στην κοινή προσπάθεια ανακούφισης των θυμάτων της τραγωδίας, προσφέροντας αίμα στις πλησιέστερες Νοσοκομειακές Υπηρεσίες Αιμοδοσίας σε όλη τη χώρα.
Μηνύματα συμπαράστασης στο twitter από τους Τούρκους πολίτες
Εκατοντάδες μηνύματα συμπαράστασης για την εθνική τραγωδία με τη σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη κατακλύζουν το Twitter. Είναι Τούρκοι πολίτες που σπεύδουν να εκφράσουν την αλληλεγγύη τους προς τους "φίλους και "αδέρφια" Έλληνες.
Ενα άτομο απολογείται μέχρι στιγμής δήλωσε ο Εισαγγελέας Λάρισας
"Ένα πρόσωπο απολογείται μέχρι στιγμής για την τραγωδία στα Τέμπη και η έρευνα συνεχίζεται", δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ εισαγγελέας Λάρισας Σταμάτης Δασκαλόπουλος,ο οποίος και ανέλαβε την υπόθεση για τη διερεύνηση του δυστυχήματος της αμαξοστοιχίας στα Τέμπη.
Όπως ανέφερε ο κ. Δασκαλόπουλος, πρόκειται για αυτεπάγγελτη διαδικασία, σημειώνοντας πως "βρισκόμαστε σε πρώιμο στάδιο για την ολοκλήρωση της υπόθεσης".
Ο ίδιος σημείωσε πως η έρευνα συνεχίζεται από την αστυνομία και αναμένεται να εξεταστούν όλα τα στοιχεία, ώστε να διαλευκανθούν τα αίτια του δυστυχήματος και να αποδοθούν ευθύνες.
Σημειώνεται ότι ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος ανέθεσε την εποπτεία των ερευνών για το πολύνεκρο δυστύχημα, στον εισαγγελέα Λάρισας Σταμάτη Δασκαλόπουλο.
Αυτό σημαίνει πως η προανάκριση για τη σύγκρουση των δύο τρένων θα διενεργηθεί με την εποπτεία ανώτατου εισαγγελικού λειτουργού.
Ο επίσημος απολογισμός είναι 36 νεκροί, οι πληροφορίες κάνουν λόγο για 38 νεκρούς
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες οι νεκροί ανέρχονται στους 38 και οι τραυματίες στους 66, εκ των οποίων οι 6 νοσηλεύονται σε ΜΕΘ. Επισήμως, σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση από τον εκπρόσωπο Τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος, πύραρχο Βασίλη Βαθρακογιάννη, 36 είναι οι άνθρωποι που έχουν χάσει τη ζωή τους.
Την ίδια ώρα οι επιχειρήσεις έρευνας για την ανάσυρση εγκλωβισμένων σορών είναι σε πλήρη εξέλιξη από διασώστες αλλά και εθελοντές που έχουν σπεύσει στο σημείο, καθώς σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά υπάρχουν ακόμα αγνοούμενοι. Εκτιμάται ότι δυστυχώς οι νεκροί θα είναι περισσότεροι.
Στο σημείο επιχειρούν 150 πυροσβέστες, μαζί με μέλη δασικών επιχειρήσεων και της ειδικής ομάδας. Το ΕΚΑΒ συνδράμει με 30 ασθενοφόρα.