
Η Ρόμπιν είναι έγκυος, αλλά δε θέλει να γίνει μητέρα. Η Κατερίνα θέλει αλλά δεν μπορεί. H Κική θέλει απλώς να πεθάνει με αξιοπρέπεια. Όμως η άμβλωση, η εξωσωματική γονιμοποίηση και η ευθανασία αντίστοιχα, δεν είναι νόμιμες στις χώρες τους.
Αυτά τα ιδιαίτερα δύσκολα θέματα πραγματεύονται τα "Αδέσποτα κορμιά", το ντοκιμαντέρ που προβάλλεται στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Τι συμβαίνει σε μία Ευρώπη, όπου επιτρέπεται να ταξιδέψεις, να εργαστείς, να καταναλώσεις ελεύθερα αλλά όχι απαραίτητα να ζήσεις ή να πεθάνεις όπως επιθυμείς.
Σε πολλές χώρες της Ευρώπης, με βάση πληροφορίες του ΠΟΥ, έως και το 20% όλων των θανάτων κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, οφείλονται σε μη ασφαλείς αμβλώσεις.
Αυτή την πραγματικότητα, αλλά και ευρύτερα το δικαίωμα των ευρωπαίων γυναικών στην τεχνητή γονιμοποίηση και την ευθανασία διερευνά το ντοκιμαντέρ "Αδέσποτα Κορμιά" ("Stray Bodies") της Ελίνας Ψύκου, το οποίο προβάλλεται, σήμερα το απόγευμα στο "Ολύμπιον".
Το "Αδέσποτα Κορμιά" παρακολουθεί τρεις ευρωπαίες γυναίκες που αναζητούν, εντός ΕΕ, τρόπους να εκπληρώσουν την επιθυμία τους για αυτοδιάθεση. Ήδη, έχει κερδίσει το φεστιβαλικό ενδιαφέρον μιας και έχει επιλεγεί, εκτός του Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, και στο διαγωνιστικό τμήμα του CPH:DOX της Κοπεγχάγης.
Ωστόσο, η προβολή του ντοκιμαντέρ έρχεται ενώ υπάρχουν αντιδράσεις και κινητοποίηση φορέων και εξοργισμένων πολιτών, με αφορμή την αφίσα του. Σε αυτήν, απεικονίζεται μία εγκυμονούσα εσταυρωμένη, με τραυματισμένο κορμί.

Η αστυνομία της πόλης προχώρησε σε απαγόρευση δημόσιων συναθροίσεων υπό τον φόβο επεισοδίων από ακραία συντηρητικούς κύκλους, ειδικά λίγες ημέρες μετά την επίθεση στα δύο μέλη της τρανς κοινότητας. Ερώτηση και αίτημα να αποσυρθεί η αφίσα έχει υποβάλει η "Νίκη", ενώ αντέδρασε και η μητρόπολη Θεσσαλονίκης.
Τι λέει η σκηνοθέτις για την ταινία και πώς ξεκινησε η ιδέα
Η ιδέα της ταινίας, όπως λέει η κ. Ψύκου, ξεκίνησε πριν από 13 χρόνια όταν άκουσε μια είδηση για τη Μάλτα. "Εκπληκτη πρωτοάκουσα πως στη Μάλτα οι αμβλώσεις είναι καθολικά απαγορευμένες και πως συχνά γυναίκες ταξιδεύουν στην Αγγλία ή στην Ιταλία για να υποβληθούν σε άμβλωση". Οπως αφηγήθηκε, στα χρόνια που μεσολάβησαν και με τη βοήθεια συνεργατών και χρηματοδότησης, η έρευνα και η ανάπτυξη του ντοκιμαντέρ προχωρούσε. Εκτοτε, "ο κόσμος άλλαξε πολύ και ταυτόχρονα καθόλου, έκανε βήματα μπροστά και βήματα πίσω".
Στο μεταξύ, επανεμφανίστηκε στην επικαιρότητα το ζήτημα του συνταγματικού δικαιώματος των γυναικών στην άμβλωση, διαδόθηκε το κίνημα #MeToo και πολλαπλασιάστηκαν τα θύματα έμφυλης βίας. "Οπότε τυχαίνει να είναι η στιγμή ολοκλήρωσης ενός παλιού σχεδίου, που πέρασε από πολλά κύματα, πολλές συνεργασίες, απορρίψεις και αποδοχές, ευτυχείς και ατυχείς συγκυρίες, και ταυτόχρονα μια στιγμή κομβική για τις θεματικές που πραγματεύεται η ταινία", αναφέρει η σκηνοθέτις. Τα γυρίσματα του road movie (η πλοκή εξελίσσεται στη διάρκεια ενός ταξιδιού) ήταν απαιτητικά και οι προκλήσεις αρκετές.
"Η πιο σημαντική που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε τόσο εγώ όσο και οι βασικοί συνεργάτες της ταινίας ήταν να εντοπίσουμε και να επικοινωνήσουμε με τους χαρακτήρες εκείνους που θα δέχονταν να μοιραστούν την τόσο προσωπική και ευαίσθητη εμπειρία τους με εμάς και κατ’ επέκταση με όλα τα άτομα που θα παρακολουθήσουν την ταινία". Η δημιουργός τονίζει ότι οι περισσότεροι βρίσκονταν σε μια ευάλωτη ψυχολογική κατάσταση. "Ταυτόχρονα, στο ντοκιμαντέρ συμμετέχουν και άτομα που υποστηρίζουν τα ακριβώς αντίθετα από τα δικά μας πιστεύω. Ηταν μια πρόκληση το πώς θα σεβαστούμε αυτά τα άτομα και τις απόψεις τους με έναν τρόπο που ίσως αυτά δεν σέβονται τις δικές μας".

Η Ενωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ για τις αντιδράσεις για την ταινία
Το ταλιμπανικής νοοτροπίας κόμμα "Νίκη", υπέβαλε Επίκαιρη Ερώτηση προς την Υπουργό Πολιτισμού κυρία Λίνα Μενδώνη, βάζοντας στο στόχαστρο αυτή τη φορά την αφίσα της ταινίας ντοκιμαντέρ της Ελίνας Ψύκου "Αδέσποτα κορμιά", χαρακτηρίζοντάς την "βλάσφημη και προσβλητική προς τα χρηστά ήθη".
Δε θα άξιζε τον κόπο να ασχοληθούμε με το συγκεκριμένο κόμμα, αν η ερώτηση δεν ζητούσε από την Κυβέρνηση να επαναφέρει ποινικές διατάξεις που διώκουν όποιον τολμά να εκφράζει με οποιονδήποτε τρόπο καλλιτεχνικό ή πολιτικό, απόψεις που δεν είναι αρεστές στους αυτόκλητους φονταμενταλιστές "διακόνους του ελληνικού λαού" όπως οι ίδιοι αποκαλούνται.
Η συγκεκριμένη ενέργεια εντάσσεται σε μια συνολικότερη επίθεση που δέχεται η ελευθερία καλλιτεχνικής έκφρασης στη χώρα μας καθώς το συγκεκριμένο κομμα "ενοχλείται" ιδιαίτερα όταν ακούγονται φωνές που προασπίζουν το δικαίωμα για "έκφραση, αυτονομία και αυτοδιάθεση" του γυναικείου σώματος.
Και επειδή η επανάληψη της στάσης αυτής είναι επικίνδυνη, να υπενθυμίσουμε ότι είναι η τρίτη φορά που επιχειρείται λογοκρισία σε καλλιτεχνικό εργο, μετά το κατέβασμα της ροζ σημαίας, του ακτιβιστικού κατά της έμφυλης βίας έργου της Γεωργίας Λάλε από το Προξενείο της Νέας Υόρκης, και της αντίδρασης σχετικά με την σειρά ντοκιμαντέρ "Alexander: The Making of a God" στο Netflix. Περιμένουμε μια απάντηση, ανάλογη με αυτήν που έδωσε γι’ αυτήν την υπόθεση στο ίδιο κόμμα η Υπουργός Πολιτισμού, καταλήγοντας ότι: "…Η λογοκρισία αποτελεί ίδιον αυταρχικών καθεστώτων".
Η Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ είναι και θα είναι πάντα στο πλευρό των καλλιτεχνών και θα αντιστέκεται στον θρησκευτικό φανατισμό και σε κάθε προσπάθεια στέρησης της ελευθερίας έκφρασης.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr