X

Τέμπη: Τι γράφει το πόρισμα για τη φονική πυρόσφαιρα αμέσως μετά τη σύγκρουση των τρένων - Φωτογραφίες, γραφήματα, πίνακες

Πλήθος αρχειακό υλικό, φωτογραφίες, πίνακες καθώς και γραφήματα, συνόδευσαν την παρουσίαση του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ

Γράφει: TheToc team

Στο πόρισμα των 178 σελίδων του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας των Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), το οποίο παρουσιάστηκε το πρωί της Πέμπτης 27 Φεβρουαρίου για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, υπάρχει πληθώρα φωτογραφιών ευρημάτων, προσομοιώσεων και αναλύσεων, για τα αίτια της τραγωδίας.

Ειδικότερα, ο πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ Χρήστος Παπαδημητρίου, ο προϊστάμενος μονάδας διερευνήσεων ΕΟΔΑΣΑΑΜ Κώστας Καπετανίδης, καθώς και τα μέλη της Επιτροπής Διερεύνησης και στελέχη της ERA, Bart Accou και Fabrizio Carpinelli έκαναν λόγο, μεταξύ άλλων, για τις διαχρονικές παθογένειες των ελληνικών σιδηροδρόμων, την υποστελέχωση και την έλλειψη τηλεδιοίκησης που σε συνδυασμό με τα ανθρώπινα λάθη οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα και την απώλεια 57 ζωών στα Τέμπη.

Κάτοψη της τελικής θέσης των μηχανών μετά την πρόσκρουση

Ένα από τα βασικά θέματα της έκθεσης αφορά στην πυρόσφαιρα που προκλήθηκε αμέσως μετά τη σύγκρουση της εμπορικής με την επιβατική αμαξοστοιχία. Όπως αναφέρθηκε στην παρουσίαση του πορίσματος, οι προσομοιώσεις και οι ειδικές αναλύσεις υποδεικνύουν την πιθανή ύπαρξη άγνωστου καυσίμου, γεγονός που απαιτεί περαιτέρω διερεύνηση. Μάλιστα, σύμφωνα με την εκτίμηση των ειδικών, από τους 57 νεκρούς, 5 έως 7 άνθρωποι, πιθανότατα, έχασαν τη ζωή τους εξαιτίας της πυρκαγιάς που ακολούθησε τη σύγκρουση, σύμφωνα με το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

Το αποτέλεσμα της σύγκρουσης της μηχανής της επιβατικής αμαξοστοιχίας 120-023 με τη μηχανή της εμπορικής αμαξοστοιχίας 120-022

Τι αναφέρει το πόρισμα για την πυρόσφαιρα

Ειδικότερα, σύμφωνα με την έκθεση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, τα πλάνα από τρεις κάμερες που έχουν καταγράψει το ατύχημα φαίνεται να είναι τα μόνα διαθέσιμα στοιχεία στα οποία μπορεί να βασιστεί η κατανόηση της πυρκαγιάς που σχεδόν αμέσως ακολούθησε τη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών IC-62 και 63503.

Η προσεκτική εξέταση αυτού του βίντεο δίνει ενδείξεις ότι αυτό που αρχικά θεωρήθηκε ως ένα μεμονωμένο γεγονός μπορεί στην πραγματικότητα να χωριστεί σε τρία διακριτά στάδια που πρέπει να εξεταστούν ξεχωριστά: Ανάφλεξη και δημιουργία πυρόσφαιρας, τροφοδοσία της πυρόσφαιρας και διαδοχικές πυρκαγιές.

Ένα πρώτο στάδιο που μπορεί να παρατηρηθεί, η ανάφλεξη και η δημιουργία πυρόσφαιρας, αρχίζει περίπου 0,6 δευτερόλεπτα μετά την αρχική επαφή μεταξύ των μηχανών των δύο αμαξοστοιχιών, όταν ένα πρώτο ηλεκτρικό τόξο καταγράφεται σε βίντεο. Δημιουργείται βραχυκύκλωμα με έντονο φλας λόγω του ηλεκτρικού τόξου. Και άλλες 2 αναλαμπές εμφανίζονται γρήγορα μετά, η καθεμία με διαφορά περίπου 0,1 δευτερολέπτου. Αυτές οι 3 φωτεινές αναλαμπές σταματούν μετά από συνολική διάρκεια περίπου 0,3 δευτερολέπτων, γεγονός που συνάδει με τον αναμενόμενο χρόνο ενεργοποίησης της αυτόματης προστασίας από υπερφόρτωση που καταγράφηκε (χειροκίνητα) στον σταθμό ελέγχου ισχύος που παρακολουθεί εξ αποστάσεως όλα τα δεδομένα στη Θεσσαλονίκη.

Πρώτο στάδιο, λάμψη ανάφλεξη. Ο πράσινος κύκλος δείχνει τη θεωρητική ακτίνα της αρχικής ανάφλεξης

Ταυτόχρονα, οι ίδιες οι αλυσοειδείς γραμμές (και οι δύο γραμμές, μία για κάθε κατεύθυνση ταξιδιού) έχουν αποκοπεί λόγω της σύγκρουσης, αλλά η ισχύς είχε ήδη κοπεί μέσα σε 0,2-0,3 δευτερόλεπτα από το βραχυκύκλωμα. Περίπου 0,3 δευτερόλεπτα μετά το τέλος του τόξου, μια πύρινη σφαίρα αρχίζει να σχηματίζεται από το επίπεδο του εδάφους και πολύ γρήγορα επεκτείνεται προς τα πάνω σε μέγεθος περίπου 42 μέτρων σε διάμετρο, η οποία καίει για περίπου 2 δευτερόλεπτα.

Πρώτο (αριστερά) και δεύτερο (δεξιά) στάδιο της πυρόσφαιρας

Περίπου 2 δευτερόλεπτα μετά την αρχική ανάφλεξη, αρχίζει ένα δεύτερο στάδιο, όταν μπορεί να παρατηρηθεί ένα νέο νέφος πυρκαγιάς, κινούμενο προς βορρά, μακριά από την πύρινη σφαίρα του 1ου σταδίου. Αυτό το νέο νέφος φωτιάς τροφοδοτεί την αρχική πύρινη σφαίρα μέχρι να φτάσει σχεδόν στο διπλάσιο μέγεθος (80 μέτρα) περίπου 4 δευτερόλεπτα μετά την ανάφλεξη.

Το δεύτερο στάδιο της πυρόσφαιρας(αριστερά) και το νέφος πυρκαγιάς(δεξιά) που τροφοδοτεί την πύρινη σφαίρα

Στη συνέχεια, περίπου 6,5 δευτερόλεπτα μετά την αρχική ανάφλεξη, η πύρινη σφαίρα εισέρχεται στη φάση καύσης της και τελικά σβήνει περίπου 12 δευτερόλεπτα μετά την αρχική ανάφλεξη. Όπως μπορεί να παρατηρηθεί στη βιντεοκάμερα του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου που ακολουθεί την ίδια κίνηση, η φωτιά δεν σβήνει με το σβήσιμο της μπάλας φωτιάς, αλλά συνεχίζει να καίει ως φωτιά πισίνας που βάζει φωτιά στο αυτοκίνητο του εστιατορίου σε επόμενο στάδιο.

Φωτιές τύπου Pool Fire #1 και #2 (σε "λίμνη" από καύσιμα)

Έξι ώρες αργότερα, στις 11:33 το πρωί της 1ης Μαρτίου, καπνός φαίνεται να βγαίνει από τα ερείπια του βαγονιού του εστιατορίου όταν ένας γερανός προσπαθεί να σηκώσει ένα τμήμα σε αυτό ακριβώς το σημείο, υποδεικνύοντας ότι μια φωτιά σιγοκαίει μέσα στο βαγόνι του εστιατορίου για 12 ώρες.

Φωτιά που σιγοκαίει στο εσωτερικό του βαγονιού εστιατορίου για 12 ώρες

Είναι πολύ πιθανό ότι αυτή η πυρκαγιά σε κάποιο σημείο θερμαίνει το λάδι σιλικόνης μέσα στον μετασχηματιστή της πρώτης εμπορευματικής ατμομηχανής 120-022 και μικρότερες ποσότητες λαδιού σιλικόνης έχουν ήδη χυθεί στην περιοχή και μια επιπλέον ποσότητα αποστραγγίζεται από τις ρωγμές της θήκης του μετασχηματιστή.

Αυτό δημιουργεί μια μικρότερη δευτερογενή φωτιά του ελαίου σιλικόνης που μπορεί να παρατηρηθεί σε βίντεο επιβατών 20-30 λεπτά μετά τη σύγκρουση και η θέση και το μέγεθός του μπορεί να ανιχνευθεί από το λευκό υπόλειμμα (SiO2) που υποδηλώνει καύση λαδιού σιλικόνης όπως παρατηρείται στην περιοχή μετά τη φωτιά.

Μια άλλη πυρκαγιά ξεκίνησε στο μπροστινό μέρος του βαγονιού Β2
Φωτογραφία που δείχνει τις ισχυρές πυρκαγιές στην περιοχή του εστιατορίου (πίσω) και στο βαγόνι Β2 (μπροστά, πάνω) (Πηγή: EDAPO)
Φωτογραφίες με την εξέλιξη των πυρκαγιών και τους χρόνους τους (πηγή: EDAPO)

Δείτε τις φωτογραφίες:

Κάτοψη των σιδηροδρομικών γραμμών στον πίνακα ελέγχου του σταθμού Λάρισας
Σιδηροδρομικός Σταθμός Λάρισας
Το σημείο σύγκρουσης στα Τέμπη
Γράφημα για τους εργαζόμενους στη διαχείριση υποδομών, ανά χιλιόμετρο σιδηροδρομικής γραμμής στην Ευρώπη, σε σύγκριση με την αντίστοιχη αναλογία στην Ελλάδα, από το 2011 έως το 2020
Δαπάνες συντήρησης (σε χιλιάδες ευρώ), ανά χιλιόμετρο σιδηροδρομικής γραμμής σε Ευρώπη και Ελλάδα αντίστοιχα
Επενδύσεις σε σιδηροδρομικές και οδικές υποδομές στην Ευρώπη και την Ελλάδα από το 2001 έως το 202
Ανάλυση δορυφορικής εικόνας του σημείου, με την αρχική πρόσκρουση και το φαινόμενο του καταπέλτη. Τα SP1, SP2 και SP3 αντιστοιχούν σε χαλύβδινες πλάκες που καταπλακώθηκαν
Οι θέσεις των κατεστραμμένων μηχανών, του βαγονιού του κυλικείου και λοιπών συντριμμιών μετά τη σύγκρουση
Οι μηχανές 120-022 και 120-012 της εμπορικής αμαξοστοιχίας 63503 μετά το δυστύχημα
Η πρώτη μηχανή της εμπορικής αμαξοστοιχίας (120-022). Είναι ορατές οι εκτεταμένες ζημιές από τη σφοδρότατη μετωπική σύγκρουση με τη μηχανή (120-023) της επιβατικής αμαξοστοιχίας
Εμπρόσθια όψη της μηχανής 120-022. Η οροφή έχει καταστραφεί
Τμήμα της κατεστραμμένης μηχανής 120-023 της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC-62
Λείπει το οπίσθιο άκρο της μηχανής 120-012
Υπολείμματα του βαγονιού με το εστιατόριο (αριστερά) σε σχήμα S όπως βρέθηκε επί τόπου, και δεξιά η πλατφόρμα του ίδιου βαγονιού στη θέση Κουλούρι
Απομεινάρια των πάνω χαλύβδινων πλακών και η τελική θέση των τριών σειρών με τις χαλύβδινες πλάκες
Τα απομεινάρια του βαγονιού Β3
Υπολείμματα του βαγονιού Β2
Συνολική προσημειωμένη εικόνα του μηχανισμού δυστυχήματος με τους αντίστοιχους χρόνου

Διαβάστε Επίσης