Σε κανέναν δεν άρεσε τελικά το περίφημο λογότυπο "μ" του Μετρό της Θεσσαλονίκης, παρά τις προσπάθειες του υπουργού Μεταφορών να πείσει ότι έχει δήθεν βυζαντινή έμπνευση, που ανταποκρίνεται στο ιστορικό βάθος της πόλης. Όπως σχολίασε και η Καθημερινή, "μια απλή γραφιστική προχειράντζα αναβαθμίστηκε σε βυζαντινών διαστάσεων πομφόλυγα."
Δεν είναι όμως μόνο ότι σε κανένα δεν άρεσε το "μ" του Μετρό- επ΄ουδενί στους επαγγελματίες γραφίστες και στους ειδικούς στην επικοινωνία και τη διαφήμιση- παρά τις προσπάθειες Σταϊκούρα να μας πείσει ότι επετεύχθη "η καθαρότητα και η αναγνωρισιμότητα" και άλλα παρόμοια. Είναι και το πώς φθάσαμε να γίνει απευθείας ανάθεση σε ένα παντελώς άγνωστο γραφείο για το λογότυπο του Μετρό.
Μια γεύση των αντιδράσεων στα social media πείθει για τις αντιδράσεις...
Πώς φθάσαμε στο "μ" του Μετρό
Το πώς φθάσαμε σε αυτό το σήμα- κατατεθέν του Μετρό της Θεσσαλονίκης και στην απευθείας ανάθεση, προκαλεί ενόχληση και απορίες. Για να μην κάνουμε λόγο για οργή, αφού για άλλη μια φορά η επιλογή της εταιρείας που σχεδίασε το λογότυπο έγινε με απευθείας ανάθεση. Και έγινε με απευθείας ανάθεση, διότι υπήρχε λέει πίεση χρόνου, όταν το μετρό της Θεσσαλονίκης έχει αρχίσει να συζητείται, εδώ και 35 χρόνια περίπου.
Σημειώστε στα παράδοξα, πριν φθάσουμε στην απευθείας ανάθεση των 30 χιλιάδων ευρώ, ότι έγινε διαγωνισμός για το λογότυπο- και μάλιστα σε δυο φάσεις- σε αυτόν συμμετείχαν μερικά από τα πιο γνωστά γραφεία της Ελλάδος και όμως ο διαγωνισμός κρίθηκε άγονος.
Ο πρώτος διαγωνισμός κρίθηκε άγονος "λόγω της ανάγκης για τη δημιουργία οπτικής ταυτότητας του έργου" και ο δεύτερος διαγωνισμός "λαμβάνοντας υπόψη τις αξιολογήσεις τόσο των δικαιολογητικών συμμετοχής όσο και των τεχνικών προσφορών". Ετσι απαντάει δηλαδή η Ελληνικό Μετρό και όποιος κατάλαβε κατάλαβε.
Και τελικά έγινε απευθείας ανάθεση σε ένα μάλλον άγνωστο γραφείο, που όπως λένε οι χρήστες του Χ δεν είχε μέχρι χθες καν σελίδα στο διαδίκτυο. Και εις ανώτερα…
Η "άλλα λόγια να αγαπιόμαστε" ανακοίνωση της Ελληνικό Μετρό που δεν απαντάει σε τίποτα:
Η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. στο πλαίσιο ολοκλήρωσης του Έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης και της επικείμενης θέσης σε λειτουργία, στις 28/02/24 προχώρησε σε διενέργεια διαγωνισμού, με ανοικτή διαδικασία, για τη "ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΛΟΓΟΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΣΗΜΑ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ", που είχε ως αντικείμενο τη δημιουργία ενός απεικονιστικού σήματος/εμβλήματος (λογότυπο), το οποίο θα αποτελούσε το διακριτικό σήμα του Μετρό στην πόλη της Θεσσαλονίκης.
Ο Διαγωνισμός προέβλεπε την απονομή χρηματικών βραβείων στις τρεις πρώτες, κατά την αξιολόγηση της Επιτροπής, προτάσεις, συνολικής αξίας δεκατεσσάρων χιλιάδων ευρώ (14.000,00 €), χωρίς Φ.Π.Α. Κατά τη διαδικασία του Διαγωνισμού, η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. επαναξιολόγησε τις επιλογές της σχετικά με το αντικείμενο και προέβη στον ανασχεδιασμό του, λόγω της ανάγκης για τη δημιουργία οπτικής ταυτότητας του έργου. Για το λόγο αυτό προχώρησε στη ματαίωση του Διαγωνισμού.
Στις 25/06/24 δημοπράτησε Διαγωνισμό με αναθεωρημένο αντικείμενο και ποιοτικά κριτήρια και με εκτιμώμενη αξία τριάντα χιλιάδες ευρώ (30.000,00€), χωρίς ΦΠΑ, λόγω της αλλαγής του αντικειμένου. Στο πλαίσιο του νέου Διαγωνισμού υποβλήθηκαν οκτώ (8) προσφορές, τις οποίες η Επιτροπή Διαγωνισμού ομόφωνα απέρριψε, λαμβάνοντας υπόψη τις αξιολογήσεις τόσο των δικαιολογητικών συμμετοχής όσο και των τεχνικών προσφορών. Λόγω απόρριψης όλων των προσφορών, η διαδικασία απέβη άγονη και ο Διαγωνισμός ματαιώθηκε.
Για την αυστηρή τήρηση του χρονοδιαγράμματος, λόγω της λειτουργίας του Μετρό στις 30/11/24, και προκειμένου η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. να έχει στη διάθεσή της την απαιτούμενη οπτική ταυτότητα του έργου προέβη στη διαδικασία της απ’ ευθείας ανάθεσης, λαμβάνοντας υπόψη ότι η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ήταν 30.000,00€, δηλαδή εντός του ορίου της απευθείας ανάθεσης.
Το αντικείμενο της εν λόγω σύμβασης ήταν όμοιο με του προηγούμενου Διαγωνισμού, δηλαδή περιελάμβανε τον σχεδιασμό λογοτύπου του Μετρό Θεσσαλονίκης καθώς και τη δημιουργία σήμανσης των σταθμών του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά, στοιχεία τα οποία αποτελούν την οπτική ταυτότητα του έργου.
Συγκεκριμένα, ο Ανάδοχος θα εκπονούσε: α. Τη Μεθοδολογική προσέγγιση υλοποίησης του αντικειμένου της Σύμβασης β. Το Λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης και τη Σήμανση των σταθμών για το σύνολο των σταθμών του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά γ. Τις Επιγραφές των σταθμών και των αποβαθρών και τις κατευθυντήριες σημάνσεις συμπεριλαμβανομένων των πικτογραμμάτων για το σύνολο των σταθμών του Βασικού Έργου και της Επέκτασης προς Καλαμαριά δ. Το Διάγραμμα στάσεων των γραμμών του ΜΕΤΡΟ, το οποίο θα τοποθετηθεί εντός των συρμών ε. Το Εγχειρίδιο οπτικής ταυτότητας (brandmanual), το οποίο θα πρέπει να περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον:
Κανόνες ορθής και επιτρεπτής χρήσης του λογοτύπου για διαφορετικές ανάγκες, μεγέθη, υλικά κ.λπ. και τα σχετικά lock-ups, αποστάσεις ασφαλείας κ.ο.κ. Λεπτομέρειες για τη σωστή χρωματική απόδοση σε διαφορετικά μεγέθη, υλικά κ.λπ. Πρότυπα (templates) χρήσης του λογοτύπου όπως π.χ. σε καταχωρήσεις, ανακοινώσεις, διαφημίσεις, χορηγίες, χάρτες, παρουσιάσεις κ.ο.κ. Κανόνες συνύπαρξης του λογοτύπου με άλλα λογότυπα. Χρωματική παλέτα. Γραμματοσειρές και ορθή χρήση τους. Πικτογράμματα.
Για το σκοπό αυτό, στις 02/10/24 ανατέθηκε η σχετική σύμβαση στην εταιρεία MARKETING AND MEDIA SERVICES MON. IKE, η οποία διαθέτει εμπειρία στον τομέα της επικοινωνίας και του μάρκετινγκ και δεν είχε συμμετοχή στη διαγωνιστική διαδικασία που προηγήθηκε.