theToc Magazine
Πέμπτη, 22 Αυγούστου 2019
Magazine
giannis-mpexrakis-to-agrupno-mati-pou-ekleise

ΓιαννηΣ ΜπεχρακηΣ: Το αγρυπνο ματι εκλεισε

«Η αποστολή μου είναι να εξασφαλίσω ότι κανείς δεν θα μπορεί να πει: "δεν γνώριζα"». Ο άνθρωπος που ήθελε να αλλάξει τον κόσμο μ' ένα κλικ δεν είναι πια εδώ. Ο άνθρωπος που πλησίασε πολλές φορές τον θάνατο σε επικίνδυνες αποστολές σε μερικούς από τους σκληρότερους πολέμους του πλανήτη και του ξεγλύστρισε άλλες τόσες, λύγισε στην αναμέτρησή του με τον πιο ύπουλο εχθρό, τον καρκίνο. Ο κορυφαίος φωτορεπόρτερ, Γιάννης Μπεχράκης, έφυγε από τη ζωή το περασμένο Σάββατο. ΄Ηταν 59 ετών.

 

 

Ξεκίνησε με τη συγκίνηση στον θριαμβευτικό για την Ελλάδα τελικό του μπάσκετ το 1987

΄Ηταν ο μοναδικός Έλληνας που κατάφερε να φέρει το Πούλιτζερ στην Ελλάδα για τις φωτογραφίες που τράβηξε ως επικεφαλής του φωτογραφικού τμήματος του Reuters καλύπτοντας την προσφυγική κρίση. Το 2015 η εφημερίδα Guardian τον ανακήρυξε ως φωτογράφο της χρονιάς. Τον Απρίλιο του 2016 κέρδισε μαζί με τους νεώτερους συναδέλφους του στο ίδιο πρακτορείο, Αλκη Κωνσταντινίδη και Αλέξανδρο Αβραμίδη, το Πούλιτζερ στην κατηγορία Breaking News. Ξεκίνησε την καριέρα του επειδή η φωτογραφία τον έφερνε πιο κοντά σε αυτό που ήθελαν να εκφράσουν οι άνθρωποι και εμπνεύστηκε βλέποντας και απαθανατίζοντας τη συγκίνηση στον θριαμβευτικό για την Ελλάδα τελικό του μπάσκετ το 1987.

 

 

Το μόνιμο συμβόλαιο συνεργασίας με το πρακτορείο Reuters

Αρχικά συνδέθηκε με το πρακτορείο Reuters στην Αθήνα ως freelancer το 1987 αλλά δεν ήταν άλλη από τη δουλειά του κατά τη αποστολή στη Λιβύη του Καντάφι το 1989 που του χάρισε ένα μόνιμο συμβόλαιο συνεργασίας λόγω της φωτογραφίας του τότε δικτάτορα που έγινε πρωτοσέλιδο στις μεγαλύτερες εφημερίδες του κόσμου. Κάλυψε την κηδεία του Χομεινί - «μόνο που έχασα εξαιτίας αυτού τα γεγονότα στην πλατεία Τιεν αμεν» έλεγε και από τότε βρισκόταν πάντα στην πρώτη γραμμή των πιο κρίσιμων παγκόσμιων γεγονότων.

 

 

Με κυρίαρχη τη δίψα του ανθρώπου για ζωή

Αφού εντάχθηκε στο πρακτορείο, ο Μπεχράκης κάλυψε συνταρακτικά γεγονότα σε όλο τον κόσμο, από τις συρράξεις στο Αφγανιστάν, στην Αφρική, στην Τσετσενία, ως τον τεράστιο και εξαιρετικά καταστροφικό σεισμό στο Κασμίρ ή την εξέγερση στην Αίγυπτο το 2011. Μετά από αποστολές και φωτογραφικές ανταποκρίσεις σε μερικά από τα πλέον «φλεγόμενα» μέρη του πλανήτη, τα τελευταία χρόνια αποφάσισε να στρέψει το βλέμμα του στην προσφυγική κρίση και στον αντίκτυπό της στη χώρα μας. Στις φωτογραφίες του, ωστόσο, κυρίαρχη ήταν η δίψα του ανθρώπου για επιβίωση, κι όχι η κατρακύλα.

 

 

Απαθανατίζοντας το βαρύ αντίκτυπο της ελληνικής κρίσης

Η ευαισθησία του τον έκανε να ξεχωρίζει όπως και το σπάνιο ήθος και η ανθρωπιά του. «Ολοκλήρωσα το ρεπορτάζ για τους άστεγους της Αθήνας τον Ιούνιο του 2013. Μου άφησε ένα έντονο συναίσθημα ντροπής και απογοήτευσης για το τι τελικά αντίκτυπο έχει αυτή η συνεχιζόμενη οικονομική κρίση σε βασικές πανανθρώπινες αξίες», ανέφερε στους Αστεγους των Αθηνών, ένα ρεπορτάζ που είχε υπογράψει για το TheTOC.

 

 

Οι συνάδελφοί του για εκείνον...

Οι συνάδελφοί του που εργάστηκαν στο πλάι του στο πεδίο τόνισαν πως το Reuters έχασε έναν ταλαντούχο, απόλυτα αφοσιωμένο φωτοειδησεογράφο και δημοσιογράφο. Αναφερόμενος στη ματιά και το στιλ της δουλειάς του Μπεχράκη, ο βετεράνος φωτοειδησεογράφος του Ρόιτερς Γκόραν Τομάσεβιτς σχολίασε ότι για τον εκλιπόντα, πάντα το ζητούμενο «ήταν να αφηγηθεί την ιστορία με όσο πιο άρτιο, καλλιτεχνικό τρόπο ήταν δυνατόν». «Δεν θα συναντήσετε κανέναν εξίσου αφοσιωμένο, τόσο εστιασμένο, κάποιον που θα θυσίαζε τα πάντα για να καταγράψει την πιο σημαντική εικόνα», πρόσθεσε.

 

 

Ενας άνθρωπος με βαθιά αφοσίωση

Αυτή η αφοσίωση του Μπεχράκη, που γεννήθηκε στην Αθήνα το 1960, ήταν βασικό στοιχείο της προσωπικότητάς του. Ο φίλος και συνάδελφός του Βασίλης Τριανταφύλλου, που συνεργάστηκε μαζί του τριάντα χρόνια, τον περιγράφει ως «θυελλώδη» τύπο, που δεν σταμάταγε να δουλεύει, μέρα-νύχτα, ενίοτε με κίνδυνο ακόμα και για τη ζωή του, για να τραβήξει τη φωτογραφία που ήθελε. Όταν ο Μπεχράκης δεν ήταν απορροφημένος στη δουλειά του, ήταν θερμός, αστειευόταν, συνάρπαζε τους ανθρώπους γύρω του. Ενίοτε, μπορούσε να είναι παράφορος.

 

 

Φωτογραφίες - έργα τέχνης

«Ο Γιάννης ήταν από τους καλύτερους φωτοειδησεογράφους της γενιάς του, ήταν παθιασμένος, γεμάτος ζωή, γεμάτος ένταση στη δουλειά του και στη ζωή του», σημείωσε η Ντίνα Κυριακίδου-Κοντίνη, η οποία δουλεύει για το πρακτορείο στις ΗΠΑ. «Οι φωτογραφίες του είναι εκπληκτικές, ορισμένες είναι έργα τέχνης.Όμως ήταν η βαθιά κατανόηση των θεμάτων αυτή που τον έκανε σπουδαίο φωτοειδησεογράφο.» «Η αποστολή μου είναι να σας αφηγηθώ την ιστορία, ώστε εσείς να αποφασίσετε τι θέλετε να κάνετε», είχε πει συζητώντας για το Πούλιτζερ που πήρε η ομάδα του Reuters που κάλυψε την κρίση των προσφύγων στην Ευρώπη. Καλό του ταξίδι.
 

 

 

Φωτο: REUTERS

ΑΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ

Η 15ετηΣ περιπετεια ενοΣ ανελκυστηρα στην Ακροπολη Δημιουργήθηκε στους Θερινούς Παραολυμπιακούς Αγώνες του 2004. Είχε προδιαγραφές να φιλοξενεί 18 άτομα την ημέρα κι υπήρχαν φορές όλα αυτά τα χρόνια που έφτανε τα 180
ΣτιΣ βραχονησιδεΣ Κερο και Δασκαλιο οι ριζεΣ τηΣ ιστοριαΣ τηΣ ΕυρωπηΣ Παρακολουθήσαμε την πρώτη, σε παγκόσμιο επίπεδο, παρουσίαση ευρημάτων του The Cambridge Keros Project που ανατρέπει τα όσα ξέραμε μέχρι σήμερα για την προϊστορία.
Βαμβακου: Η αναβιωση ενοΣ χωριου απο πεντε νεουΣ ανθρωπουΣ "Xρειάζεται ένα χωριό για να μεγαλώσει ένα παιδί"
To σπανιο μεγαλειο του Αντετοκουνμπο: Απο τα Σεπολια στην κορυφη του NBA "Προφανώς, θα έχω παιδιά που θα μεγαλώσουν στις Η.Π.Α., αλλά κάποια μέρα ελπίζω ότι μπορούν να επιστρέψουν στην Ελλάδα"
H ΚΟΑ συναντα τον Σπιλμπεργκ. 15 πραγματα που δεν ξερατε για εκεινον Η πρώτη τη τάξει ορχήστρα της χώρας, θα ερμηνεύσει μελωδίες που επένδυσαν όλες τις στιγμές αγωνίας, έντασης, δακρύων και γέλιου ταινιών του Σπίλμπεργκ
Το Μουσειο ΑκροποληΣ εγινε δεκα χρονων και γιορταζει! Ευχαριστεί τα 14.500.000 επισκέπτες που βρέθηκαν στους χώρους του μέχρι σήμερα και διοργανώνει μια βεντάλια υπέροχων νέων δράσεων
Αγ.Σοφια ΤραπεζουντοΣ: Κραυγη για το βυζαντινο μνημειο του Ποντου Επιστολή στην τουρκική κυβέρνηση από το Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων με το βλέμμα στη διάσωση του μοναδικού βυζαντινού μνημείου του Πόντου.
"The Palace at 4 a.m." στο Αρχαιολογικο Μουσειο Μυκονου Η έκθεση εμπνέεται από τη συλλογή του Μουσείου και δανείζεται τον τίτλο της από το έργο ενός από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες της εποχής μας, του Alberto Giacometti
Στη Δηλο του φωτοΣ με τιΣ 29 ανθρωπινεΣ μορφεΣ του Antony Gormley Η σύγχρονη τέχνη συναντά ένα χώρο εμπορίου και πολυπολιτισμικότητας, ένα τόπο ανταλλαγής ιδεών και αγαθών· κέντρο όπου λατρεύονταν διαφορετικές θρησκείες.
Νομισματα που αφηγουνται την ιστορια τηΣ ΕλλαδαΣ Την νομισματική τέχνη στην οποία η Ελλάδα έχει μεγάλη παράδοση αναδεικνύουν τα συλλεκτικά κι αναμνηστικά νομίσματα που τυπώνονται κάθε χρόνο από την ΤΤΕ και το ΥΠΟΙΚ

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook