theToc Magazine
Τρίτη, 25 Ιουνίου 2019
Magazine
o-pateras-mou-aleksis-akrithakis

Ο πατεραΣ μου, ΑλεξηΣ ΑκριθακηΣ της Κατερίνας Λυμπεροπούλου

Γεννήθηκε το 1969 στο Βερολίνο. Είναι καρπός μιας φλογερής σχέσης και μιας εκρηκτικής εποχής.

Στο DNA της «γράφει» η ταλαντούχα, ανήσυχη κι αυτοκαταστροφική ιδιοσυγκρασία του πατέρα της, Αλέξη Ακριθάκη, ενός από τους μεγαλύτερους ΄Ελληνες καλλιτέχνες του 20ου αιώνα, και της δημιουργικής και δυναμικής μητέρας της, Φώφης Ακριθάκη, ψυχής του περίφημου Fofi's bar στο Βερολίνο, όπου παρέλασαν σημαντικά ονόματα της καλλιτεχνικής ζωής της πόλης. Και είναι η σύνθετη προσωπικότητα της Χλόη Geitmann – Ακριθάκη που διοχετεύεται στην πρώτη της ατομική έκθεση στην Ελλάδα όπου φωτογραφικά έργα των τελευταίων ετών παρουσιάζονται στην Gallery 7 υπό τον τίτλο «double exposure» («διπλή έκθεση») από την Τρίτη 29 Απριλίου μέχρι τις 24 Μαϊου.

 

Φωτογραφικό κολάζ της Χλόης Ακριθάκη που παρουσιάζει΄τις δυο όψεις της Ελλάδας

 

Ο Ακριθάκης, η Φώφη, ο γάμος τους στην καρδιά της δικτατορίας και η φυγή στην Γερμανία

΄Ηταν το 1968 όταν, με δυο αποτυχημένους γάμους στο ενεργητικό του, ο γόνος γνωστής Αθηναϊκής οικογένειας με την ανατρεπτική εικαστική γραφίδα και την αντισυμβατική συμπεριφορά παντρεύτηκε τον έρωτα της ζωής του. Ο γάμος του Αλέξη Ακριθάκη και της Φωτεινής (Φώφης) Κουτσελίνη στην καρδιά της Χούντας έμοιαζε περισσότερο με χάπενινγκ που έδωσε την ευκαιρία στην Αθηναϊκή κοινωνία της εποχής να ξεδώσει από το βαρύ κλίμα της δικτατορίας.

Ο Ακριθάκης άρχισε να εισέρχεται σε μια ιδιαίτερα δημιουργική περίοδο της ζωής του κερδίζοντας την αναγνώριση, με αποτέλεσμα η υποτροφία της Γερμανικής Υπηρεσίας Ακαδημαϊκών Ανταλλαγών να τον βρει ένα χρόνο αργότερα, το 1969, έτοιμο να γνωρίσει τις εξελίξεις των κινημάτων της σύγχρονης τέχνης χωρίς να απαρνηθεί τις ρίζες του.

Ο Αλέξης και η Φώφη Ακριθάκη παντρεύτηκαν την εποχή της Χούντας και ένα χρόνο αργότερα έφυγαν για το Βερολίνο

 

Βερολίνο - Αθήνα: Τα παιδικά χρόνια της Χλόης που ενέπνευσε το ποιητικό σύμπαν του πατέρα της

Η Χλόη Geitmann – Ακριθάκη ήταν στην κοιλιά της μαμάς της όταν ο Αλέξης πρότεινε στη Φώφη Ακριθάκη να ζήσουν μαζί στο Βερολίνο με αφορμή την υποτροφία της D.A.A.D. Η Φώφη Ακριθάκη, ανοιχτή σε νέους ορίζοντες και περιπέτειες, δεν είπε όχι. «Ηταν αυτονόητο ότι θα πηγαίναμε μαζί», έχει πει. Η Χλόη είδε το φως της ζωής σ' ένα Βερολίνο με έντονες καλλιτεχνικές ζυμώσεις και αέρα κοσμοπολιτισμού. Τα χρόνια, όμως, ήταν δύσκολα, με οικονομικές αντιξοότητες και για τους δύο νέους γονείς. Δεν ήξεραν γερμανικά κι είχαν ανάγκη από χρήματα. Η Φώφη Ακριθάκη, έτσι, άρχισε να σερβίρει σε μπαρ του Βερολίνου για να εξοικονομηθούν χρήματα ώσπου κατάφερε να ανοίξει το δικό της Fofi's bar όπου μέσα σε 20 χρόνια λειτουργίας παρέλασαν μερικές από τις διασημότερες προσωπικότητες της εποχής μας: από τον Αντι Γουόρχολ ως τον Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ και από τον Μπράιαν Ντε Πάλμα ως τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο. Η Χλόη μεγάλωσε μεταξύ Γερμανίας και Ελλάδας όπου ήταν ο παππούς και η γιαγιά της και όπου επέστρεψε οριστικά ο πατέρας της το 1984. Η επιρροή της πολυαγαπημένης μοναχοκόρης του Αλέξη Ακριθάκη στο έργο του είναι εμφανής: λουλούδια, πουλιά, βαλίτσες, καρδιές, βέλη, ρόδες και σημαίες συναποτέλεσαν το μαγικό ποιητικό σύμπαν του Ακριθάκη με πολυποίκιλες χρωματιστές σκηνές πλημμυρισμένες από άπειρες λεπτομέρειες. Πως θυμάται, άραγε, τον πατέρα της, η Χλόη εκείνη την περίοδο;

 

Ο Αλέξης και η Φώφη Ακριθάκη στο Fofi's bar που φιλοξένησε σημαντικές προσωπικότητες

 

Η Φώφη Ακριθάκη στο περίφημο Fofi's bar του Βερολίνου

 

«Στο ατελιέ του ήταν πάντα με ένα ποτήρι μισοάδειο με καφέ – μονίμως παγωμένο – μ' ένα τσιγάρο στο στόμα, και τριγύρω του μια απίστευτη ακαταστασία»

«Στο ατελιέ του ήταν πάντα με ένα ποτήρι μισοάδειο με καφέ – μονίμως παγωμένο – μ' ένα τσιγάρο στο στόμα, και τριγύρω του μια απίστευτη ακαταστασία: χρώματα, χαρτιά κι υλικά όλων των σχημάτων».

Εργαζόταν πολλές ώρες ο Αλέξης Ακριθάκης; «Κάποιες φορές, περισσότερο, κι άλλες λιγότερο», λέει η Χλόη που θυμάται ότι το συγκεκριμένο περιβάλλον έκανε μεγάλη εντύπωση σε όσους δεν ήταν συνηθισμένοι σ' αυτό το «χαμό». Και η επιρροή στην ίδια; «Από μικρή μ' άρεσε η μουσική, η ζωγραφική και η αρχιτεκτονική αλλά τελικά βρήκα περισσότερο ελκυστική τη φωτογραφία».

Το 1987 η Χλόη Ακριθάκη επέστρεψε στο Βερολίνο για να κάνει σπουδές γραφιστικής και φωτογραφίας με έμφαση στα digital media. Μετά το τέλος των σπουδών της εργάστηκε σαν φωτογράφος και graphic designer. Και είναι η μοίρα των γονιών της, οι οποίοι έζησαν ως πολίτες του κόσμου που ακολούθησε την ίδια.

Παντρεύτηκε και εγκαταστάθηκε στην Πράγα μεγαλώνοντας τα τρία της παιδιά. Δεν ξέχασε, όμως, ούτε τη δουλειά, ούτε τον τόπο της. Εργάστηκε ως φωτογράφος, είτε λιγότερο είτε περισσότερο επαγγελματικά, αλλά και ως graphic designer, ενώ ανά τακτά χρονικά διαστήματα επέστρεφε στην Ελλάδα, τα καλοκαίρια και όχι μόνο.

 

΄Εργο της Χλόης Geitmann - Ακριθάκη

 

Double exposure: φωτογραφίες δύο όψεων της Ελλάδας

«Το Μάιο του 2013 σε ένα από τα ταξίδια μου στην Ελλάδα έκανα μια βόλτα στο Κολωνάκι κι άρχισα να φωτογραφίζω τα άδεια καταστήματα και τα graffiti στους τοίχους. Συνέχισα να φωτογραφίζω κάθε φορά που ερχόμουν στην Αθήνα και γυρνώντας στο εξωτερικό άρχισα να συνδυάζω αυτές τις φωτογραφίες με άλλες από ξέγνοιαστες καλοκαιρινές διακοπές. Μια έκθεση με δυο όψεις, λοιπόν. Περίπου όπως και η Ελλάδα που αγαπάμε. “Διπλή έκθεση” όπου το μέσα και το έξω, το χθες και το σήμερα μαζί με τις εικόνες της Αθήνας “μπερδεύονται”...»

 

΄Εργο της Χλόης Geitmann - Ακριθάκη

 

Πως ξεκίνησε, άραγε, αυτή η ιδέα; «Από μικρή μου είχε κάνει εντύπωση το αποτέλεσμα σε φωτογραφίες που είχα διπλοτραβήξει – όπου το φιλμ δε “γυρίζει” και βλέπει κανείς τη μια φωτογραφία πάνω στην άλλη», μας λέει η Χλόη Ακριθάκη. Οι περίπου 80 φωτογραφίες που είχε τραβήξει τα τελευταία χρόνια αποτέλεσαν τα 24 έργα που δείχνει στην έκθεση την οποία η ίδια θα τιτλοφορούσε «φωτογραφικό μοντάζ» ή «φωτογραφικό κολλάζ». Ούτως ή αλλιώς «δεν πρόκειται για απλές φωτογραφίες τοπίων ή ανθρώπων αλλά για έναν “διάλογο” φωτογραφιών». «Θα ήθελα να ήταν άλλες τόσες», μας λέει η ίδια, που, όπως φαίνεται, αποδείχτηκε ιδιαίτερα επιλεκτική. Και ανακαλεί ένα μάθημα ... οικονομίας που πήρε από τον πατέρα της.

 

 

 

«Ο πατέρας με έπαιρνε πάντα και φεύγαμε σε ταξίδια ξαφνικά. Θυμάμαι ότι ήμασταν σ' ένα από τα ταξίδια μας στο Πήλιο περιτριγυρισμένοι από την ομορφιά της φύσης. “Αυτό θέλω να το φωτογραφίσω μπαμπά”, του είχα πει. “΄Οχι. Αυτό θα πρέπει να το θυμάσαι” μου απάντησε».

 

΄Εργο της Χλόης Geitmann - Ακριθάκη
΄Εργο της Χλόης Geitmann - Ακριθάκη
΄Εγο της Χλόης Geitmann - Ακριθάκη

 

Η παρακαταθήκη

 

Τα τρία παιδιά της Χλόης Ακριθάκη δεν γνώρισαν τον παππού τους που έζησε τη ζωή του στα όρια και έφυγε νωρίς, σε ηλικία μόλις 55 ετών, αφήνοντας, όμως, πίσω του ένα έργο που τον κατατάσσει στους σημαντικότερους εκπροσώπους του μοντερνισμού. Η μνήμη της μητέρας τους, όμως, έχει πλέξει «τσίκι-τσίκι», όπως η περίφημη εικαστική γραφή του, αξεδιάλυτο νήμα μνήμης γύρω από τη ζωή και το έργο του: η μεγάλη της η κόρη μόλις ολοκλήρωσε μια εργασία σε σχέση με τον παππού της.

Νιώθει, άραγε, άγχος για την παρθενική της «έκθεση» σ' ένα κοινό που συνειρμικά θα ταυτίσει την κόρη του Αλέξη Ακριθάκη μαζί του; «Φυσικά και ναι», απαντά η Χλόη Geitmann - Ακριθάκη. «Ο πατέρας μου είχε άγχος πριν από κάθε του έκθεση. Γιατί εγώ να διαφέρω;»

 

ΑΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ

H ΚΟΑ συναντα τον Σπιλμπεργκ. 15 πραγματα που δεν ξερατε για εκεινον Η πρώτη τη τάξει ορχήστρα της χώρας, θα ερμηνεύσει μελωδίες που επένδυσαν όλες τις στιγμές αγωνίας, έντασης, δακρύων και γέλιου ταινιών του Σπίλμπεργκ
Το Μουσειο ΑκροποληΣ εγινε δεκα χρονων και γιορταζει! Ευχαριστεί τα 14.500.000 επισκέπτες που βρέθηκαν στους χώρους του μέχρι σήμερα και διοργανώνει μια βεντάλια υπέροχων νέων δράσεων
Αγ.Σοφια ΤραπεζουντοΣ: Κραυγη για το βυζαντινο μνημειο του Ποντου Επιστολή στην τουρκική κυβέρνηση από το Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων με το βλέμμα στη διάσωση του μοναδικού βυζαντινού μνημείου του Πόντου.
"The Palace at 4 a.m." στο Αρχαιολογικο Μουσειο Μυκονου Η έκθεση εμπνέεται από τη συλλογή του Μουσείου και δανείζεται τον τίτλο της από το έργο ενός από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες της εποχής μας, του Alberto Giacometti
Στη Δηλο του φωτοΣ με τιΣ 29 ανθρωπινεΣ μορφεΣ του Antony Gormley Η σύγχρονη τέχνη συναντά ένα χώρο εμπορίου και πολυπολιτισμικότητας, ένα τόπο ανταλλαγής ιδεών και αγαθών· κέντρο όπου λατρεύονταν διαφορετικές θρησκείες.
Νομισματα που αφηγουνται την ιστορια τηΣ ΕλλαδαΣ Την νομισματική τέχνη στην οποία η Ελλάδα έχει μεγάλη παράδοση αναδεικνύουν τα συλλεκτικά κι αναμνηστικά νομίσματα που τυπώνονται κάθε χρόνο από την ΤΤΕ και το ΥΠΟΙΚ
ΜεγαΣ ΑλεξανδροΣ: Η περιπετεια ενοΣ αγαλματοΣ στην Αθηνα Η ιστορία του αγάλματος του μεγάλου Αλεξάνδρου που βρήκε τη θέση του μετά από τρεις και πλέον δεκαετίες και αποκαλύπτεται στους Αθηναίους σήμερα, 19 Απριλίου 2019.
Τζ. Ασανζ: Ο ανθρωποΣ που αλλαξε τη δημοσιογραφια Ο άνθρωπος που άλλαξε τη δημοσιογραφία
Η ιστορια τηΣ αριστουργηματικηΣ ΠαναγιαΣ των Παρισιων Ο εμβληματικός γοτθικός ναός που συνδέθηκε άρρηκτα με την πόλη και την ιστορία της.
Αρχειο Παττακου : Σκοτεινη μνημη στο φωΣ Πολιτικές πρακτικές, ηθικές αξίες και ιδεοληψίες της μετεμφυλιακής εποχής και της χούντας των συνταγματαρχών.

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook