theToc Magazine
Δευτέρα, 18 Νοεμβρίου 2019
Magazine
oi-anepanaliptes-eikones-mias-allis-eurwpis-apo-ton-kwnstantino-pitta

Οι ανεπαναληπτεΣ εικονεΣ μιαΣ αλληΣ ΕυρωπηΣ απο τον Κωνσταντινο Πιττα της Αργυρώς Μποζώνη

Τον Μάρτιο του 2014, ο Κωνσταντίνος Πίττας, βρίσκει σε ένα συρτάρι την μηχανή του, μια Minox και θυμάται ότι πριν από 30 χρόνια φωτογράφισε με αυτήν τα ταξίδια του στην Ευρώπη. Αναζήτησε τα αρνητικά, τα βρήκε σε καλή κατάσταση και άρχισε να τα αναρτά στο διαδίκτυο. Άρεσαν πολύ στους ανθρώπους που τα είδαν πράγμα που δεν περίμενε και αποφάσισε να τα εκδώσει για να μη χαθούν. Μια επιλογή 95 φωτογραφιών από 16 χώρες της Ευρώπης συγκροτούν το λεύκωμα "Εικόνες μιας άλλης Ευρώπης".

 

 

 

Ο Κωνσταντίνος Πίττας είναι αυτοδίδακτος φωτογράφος. Είχε μανία να φωτογραφίζει ώρες ατέλειωτες. Το 1985 ξεκίνησε με ένα Pony το ταξίδι του στην Ευρώπη, ένα δύσκολο ταξίδι εκείνη την εποχή με τις χώρες που ήθελε να επισκεφθεί να έχουν κλειστά σύνορα. Η Κεντρική Ευρώπη ήταν μια περιοχή που τον γοήτευε αφάνταστα, τότε κυριολεκτικά κομμένη στα δύο, σε δύο αντίπαλα, εχθρικά στρατόπεδα.

 

 

 

«Είχα ενθουσιασμό και άγνοια κινδύνου» λέει.  Με συνέλαβαν, με σταματούσαν, με κοίταζαν με καχυποψία». Το να κυκλοφορεί κανείς σε μια χώρα του Ανατολικού μπλοκ με μια φωτογραφική μηχανή στο χέρι δεν ήταν ότι πιο φιλικό εκείνη την εποχή. Το σχέδιο μοιάζει σήμερα στα μάτια του Κωνσταντίνου Πίττα αφελές και μεγαλεπήβολο.

 

 

 

Όμως κατάφερε με ένα αυτοκίνητο που έπιανε με βία τα 90 χιλιόμετρα να περιπλανηθεί και να ταξιδέψει σε  16-17 χώρες με αυτό, από τη Πορτογαλία μέχρι την Πολωνία. Κοιμόταν μέσα στο αυτοκίνητο, έτρωγε οτιδήποτε, ήταν εντελώς μόνος αλλά αυτό δε μείωνε τη χαρά να παρατηρεί τους ανθρώπους και να τους φωτογραφίζει σε κάθε γωνιά που έφτασε. Κάθε Οκτώβριο επέστρεφε στην Ελλάδα για να ξαναμαζέψει χρήματα και να φύγει, να ταξιδέψει και αυτό κράτησε μέχρι την πτώση του τείχους, το ταξίδι του κράτησε πέντε ολόκληρα χρόνια.

 

 

 

«Οι χώρες του Ανατολικού μπλοκ», λέει ο Κωνσταντίνος Πίττας «ήταν ένα σοκ για μένα. Δε θα ξεχάσω ποτέ τον κόσμο στο παγωμένο Βουκουρέστι, εξαθλιωμένο, τον φόβο στα μάτια των Ανατολικογερμανών και των Τσεχοσλοβάκων. Ο Κωνσταντίνος Πίττας φωτογράφιζε με μια μικρή γερμανική Minox 35, μια μηχανή τσέπης που είχε σταθερό 35αρη φακό και όταν κρατούσε την κάμερα γινόταν αόρατος.

 

 

 

Στο φωτογραφικό βιβλίο του περνά η ιστορία μιας δεκαετίας που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της Ευρώπης. Στο κέντρο των φωτογραφιών του στέκει ο άνθρωπος, ο άνθρωπος που είναι μόνος σε οποιοδήποτε μέρος, στην Ανατολή ή της Δύση της γηραιάς Ηπείρου, είναι ηλικιωμένος ή φτωχός. Οι άνθρωποι του Πίττα είναι μελαγχολικοί, λίγο αφηρημένοι ανύποπτοι για τον φακό που υπάρχει απέναντί τους, ποιητικοί στο διάβα τους, και πάντα ακόλουθοι της μοίρας τους.

 

 

 

Ο Κωνσταντίνος Πίττας σταμάτησε να ταξιδεύει όταν έπεσε το τείχος του Βερολίνου. «Ήμουν όμως στο Βερολίνο εκείνο το βράδυ του Νοεμβρίου, και έζησα τη μεγαλύτερη συγκίνηση της ζωής μου, όλοι εκεί νοιώσαμε έτσι, ζούσαμε την Ιστορία, την Ελευθερία, η Ευρώπη άλλαζε μπροστά μας, τα τείχη έπεφταν, ήταν μαγικά».

 

 

«Η φωτογραφία», λέει,  «δεν μου ήταν αυτοσκοπός, οπτικές σημειώσεις ήταν, γι αυτά που έβλεπα και με συγκλόνιζαν και δεν είχα το ταλέντο να τα γράψω. Γι αυτό δεν έδειξα τις φωτογραφίες μου σε κανένα». Σήμερα με τα σύνορα της Ευρώπης να αλλάζουν, να κλείνουν, να συζητιούνται ξανά, αυτές οι φωτογραφίες τέχνης είναι και ένα ντοκουμέντο μνήμης. «Πιθανώς αυτά τα σύνορα θα αλλάξουν ξανά και ξανά» λέει ο Κωνσταντίνος Πίττας.

 

Μπορεί να συμβεί αλλά εκείνος κατέγραψε με μοναδικό τρόπο μιας εποχή και τους ανθρώπους της που χάθηκαν ανεπιστρεπτί. Το φωτογραφικό αυτό άλμπουμ είναι ένα μοναδικό ντοκουμέντο με ιστορική και κοινωνική αξία.

 

Το φωτογραφικό λεύκωμα του Κωνσταντίνου Πίττα μπορείτε να προμηθευτείτε με δωρεάν αποστολή και αντικαταβολή σε ολη την Ελλαδα απο το σαιτ  (www.cpittas.com) και στα βιβλιοπωλεία Επι λέξει, Πλειάδες, Μωβ Σκίουρος, Ευρυπίδης, Σπόρος, Free thinking Zone, Πολιτεία.

 

ΑΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ

Ανοιχτο ξανα το ιστορικο εστιατοριο "Κεντρικον" Το Κεντρικόν έχει υπάρξει σημαντικός γευστικός προορισμός για Έλληνες και ξένους επισκέπτες και φιλοδοξεί να γίνει και πάλι σημείο αναφοράς.
Το Πολυτεχνειο ΖΕΙ (μεσα απ΄ τη λογοτεχνια) Πως καταγράφηκαν τα γεγονότα του Πολυτεχνείου στο πλαίσιο της άμεσης ανάπλασης του τριήμερου, πως αμέσως μετά την πραγματοποίησή τους και πως στη μεταπολίτευση;
The Irishman: To νεο εποΣ Σκορτσεζε ειναι εδω Η νέα πολυαναμενόμενη ταινία με τους Ντε Νίρο, Πατσίνο και Πέσι έρχεται με ειδικές προβολές σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Από 21 Νοεμβρίου στους κινηματογράφους.
Σε τι εκταση υπηρχε ο καρκινοΣ ηδη απο την κλασσικη αρχαιοτητα; Το αυξανόμενο ενδιαφέρον για την παλαιο - Παθολογία φέρνει στο φως ολοένα και πιο πολλά δεδομένα. Τι μάθαμε από το πρόσφατο συμπόσιο με πολύ σημαντικές συμμετοχές.
Leigh Fermor: Ανοιγει το σπιτι που εριξε αγκυρα ο μεγαλοΣ ταξιδευτηΣ ΄Οσα είδαμε, ζήσαμε και μάθαμε στη δημοσιογραφική αποστολή στην ηλιόλουστη Καρδαμύλη και στην οικία Patrick & Joan Leigh Fermor που ανοίγεται στον κόσμο.
Σοφια Κοκοσαλακη: Το «χρυσο» κοριτσι δεν μενει πια εδω Μια αναδρομή στο τι ήταν και τι κατάφερε να κατακτήσει αυτή η ξεχωριστή Ελληνίδα αλλά πάνω απ' όλα Κρητικιά.
Barcolana: Η μεγαλυτερη γιορτη τηΣ ιστιοπλοΐαΣ στον κοσμο Δείτε εικόνες από τη Διεθνής Ρεγκάτα Barcolana της Τεργέστης που πήρε βραβείο Γκίνες πέρσι όταν συγκέντρωσε 2.689 ιστιοφόρα και 16.000 ναυτικές συμμετοχές.
Η Αθηνα απεκτησε το δικο τηΣ μουσειο συγχρονηΣ τεχνηΣ στο Παγκρατι Δυο σπουδαίοι συλλέκτες μας κληροδότησαν αριστουργηματικά έργα σε ένα χώρο σύγχρονο, λειτουργικό και φιλικό σε όλους.
ΙωαννηΣ ΚαποδιστριαΣ: «Ο κοσμοναυτηΣ τηΣ ελληνικηΣ ιστοριαΣ» Τον «μοναδικό ανθρωπότυπο», διπλωμάτη και πρώτο Κυβερνήτη του νεοσύστατου ελληνικού κράτους επιχειρεί να φωτίσει η πρώτη δραματοποιημένη σειρά (docudrama) COSMOTE TV
Πεντε και μια προτασειΣ για εναν καυτο συναυλιακο Σεπτεμβριο Ο μήνας με τα δυνατά live φέρνει, μεταξύ άλλων, έξι διεθνούς φήμης καλλιτέχνες διαφορετικών μουσικών ειδών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Ακολούθησε το theTOC.gr στο Facebook