
«Ο ενδιαφέρων συνθέτης είναι ο ακροατής και ένας τρόπος δημιουργίας είναι να ερεθίζεις το μυαλό του ακροατή, να του σκιαγραφείς ένα τοπίο αντί να του το υποδεικνύεις».

Από οικογένεια ταχυδρόμων
Ο πατέρας του ήταν ταχυδρόμος και η μητέρα του μετανάστρια από το Βέλγιο. Ο θείος του, ο παππούς του και ο προπάππος του ήταν όλοι τους ταχυδρόμοι, «μια μακρά αλυσίδα ανδρών που ασχολούνταν με τον τομέα της επικοινωνίας». Ο ίδιος εξετέλεσε ταχυδρόμος για δύο Χριστούγεννα. Ομως το 1995, σε ηλικία 7 ετών, κατάλαβε τι θα ήθελε να κάνει: Να ασχοληθεί με τη μουσική. Κι είναι ο Brian Eno, μια από τις σημαντικότερες μορφές της σύγχρονης μουσικής - έχοντας στο ενεργητικό του ηχογραφήσεις που πραγματικά άλλαξαν το ρου της μουσικής δημιουργίας - που έρχεται στην Ελλάδα: «Το πλοίο» του αγκυροβολεί στη Στέγη. Μουσική, ήχος και φως από τον κορυφαίο εκπρόσωπο της ηλεκτρονικής μουσικής και πατέρα της ambient. Ο ΄Ινο μας καλεί να βυθιστούμε στην τρισδιάστατη ηχητική εμπειρία της νέας του ακουστικής εγκατάστασης, από 3 έως 23 Οκτωβρίου 2016, στη Στέγη. Με εννοιολογική αφετηρία τη βύθιση του Τιτανικού, τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο και τη διαρκή «τραμπάλα» του ανθρώπινου γένους ανάμεσα στην ύβρη και στην παράνοια, ο Μπράιαν Ίνο, από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της μουσικής του 20ού και του 21ου αιώνα, παρουσιάζει την ακουστική εγκατάσταση «The Ship». Και παράλληλα, την Τρίτη 4 Οκτωβρίου, ο Μπράιαν ΄Ινο θα βρεθεί στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης, για να μας μιλήσει για τον κόσμο του σήμερα και τις κρίσιμες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε, με αφετηρία όλη αυτή την συναρπαστικά ετερόκλητη εμπειρία του στην καρδιά του πολιτιστικού γίγνεσθαι από την δεκαετία του ’70 μέχρι σήμερα.

«Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί κάποιος με το δικό σου μυαλό θέλει να γίνει καλλιτέχνης»
Η πρώτη ηχογράφησή του έγινε στην αρχή της δεκαετίας του '60: ΄Ηταν ο ήχος ενός στυλό που χτυπούσε μια μεταλλική λάμπα. Ο Ινο ηχογράφησε τον ήχο κανονικά και μετά τον επιμήκυνε. Τη βάση της πνευματικής του ζωής δεν αποτέλεσε τίποτα άλλο παρά μόνο η ερώτηση της μητέρας της πρώτης του γυναίκας, Σάρα Γκρένβιλ: «Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί κάποιος με το δικό σου μυαλό θέλει να γίνει καλλιτέχνης». Το 1967, ενώ ήταν ακόμη σε μια Σχολή Καλών Τεχνών στο Ουίντσεστερ, ο Ινο αγόρασε το πρώτο άλμπουμ των Velvet Underground.. Εικοσιτρία χρόνια αργότερα θα επέλεγε το «Sunday morning» των Velvet Underground ως ένα από τους οκτώ αγαπημένους δίσκους που θα έπαιρνε μαζί του σε ένα ξερονήσι ύστερα από ερώτηση που του έκανε το 1991 η δισκογραφική εταιρεία Desert Island Disks.

Μουσικός, εικαστικός, κοινωνικός «σχολιαστής»
Έγινε γνωστός στο ευρύ κοινό χάρη στη συμμετοχή του στους Roxy Music των οποίων υπήρξε υδρυτικό μέλος, στη σημαντική συνεισφορά του ως παραγωγός στις ηχογραφήσεις σπουδαίων μουσικών της ποπ σκηνής όπως οι U2, David Bowie, Coldplay, Talking Heads, και βεβαίως ως «πατέρας» της ambient μουσικής. Λιγότερο γνωστή, ίσως, είναι η σημασία της πειραματικής και αβανγκάρντ σκηνής στη σταδιοδρομία του και η καθοριστική σημασία του John Cage αλλά και άλλων συνθετών όπως οι Morton Feldman, Steve Reich και LaMonte Young για τον εννοιολογικό τρόπο που προσεγγίζει τη μουσική δημιουργία. Μια άλλη διάσταση στο έργο του, επίσης, είναι η δουλειά του ως εικαστικός, η οποία κυριαρχεί στις τελευταίες δεκαετίες της καριέρας του. Τέλος, δεν έπαψε ποτέ να σκέφτεται και να γράφει για τη μουσική, και ολοένα και περισσότερο να παίρνει θέση σε επίκαιρες κοινωνικές διαμάχες.

Ο Bowie, οι U2 και τ' άλλα παιδιά
Το 1976 ο Ινο πήγε στο Βερολίνο για να συνεργασθεί με τον Ντέιβιντ Μπάουι που τότε βρισκόταν σε ένα στάδιο απεξάρτησης από την κοκαΐνη. Είκοσι χρόνια αργότερα ο Μπάουι δήλωνε: «Το κατάλληλο πρόσωπο εμφανίζεται πάντα την κατάλληλη στιγμή. Οι βουδιστές δεν το λένε αυτό;». Ο Ινο αναφέρεται συχνά ως ο παραγωγός της τριλογίας του Μπάουι («Low», «Heroes» και «Lodger»). Στην πραγματικότητα ο Τόνι Βισκόντι ήταν ο παραγωγός και ο Ινο ήταν επισήμως τουλάχιστον μέλος του συγκροτήματος και περιστασιακός συνθέτης. Η επιρροή του όμως είναι φανερή και στους τρεις δίσκους, με τους τολμηρούς ρυθμούς τους, τη διακριτική ηλεκτρονική διάσταση και το μείγμα αποξένωσης και έντονων συναισθημάτων.

Στο στούντιο ξανά...
Το 1984 ο Ινο δέχθηκε διστακτικά να αναλάβει την παραγωγή του νέου δίσκου των U2. Η συνεργασία σηματοδότησε μια στροφή στη δουλειά και των δύο εμπλεκομένων μερών. Ο Μπόνο θυμάται: «Ο Ινο είχε μόλις βγει στη "σύνταξη", τον έπεισα όμως με την ιδέα να βρούμε ένα δωμάτιο που θα είχε τη δική του ξεχωριστή ατμόσφαιρα και θα λειτουργούσε ως η βάση της ηχογράφησης. Ετσι σκεφτήκαμε να βρούμε την ιδανική αίθουσα χορού και όντως την εντοπίσαμε σε ένα κάστρο στην Ιρλανδία...» Το 1994 ο Ινο συναντήθηκε με τον Μπιλ Λίζον, τον υπεύθυνο του φιλανθρωπικού ιδρύματος «War Child», υπέρ των παιδιών του πολέμου στη Βοσνία. Ο Ινο έγινε ένας από τους χορηγούς του ιδρύματος και γρήγορα ακολούθησαν το παράδειγμά του ο Μπάουι και ο Λουτσιάνο Παβαρότι. Ο Ινο έκανε την παραγωγή του άλμπουμ «Help» (ηχογραφήθηκε μέσα σε μία μέρα και «έβγαλε» 1,5 εκατ. στερλίνες), δημιούργησε το συγκρότημα Passengers με τους U2 και τον Παβαρότι, ηχογράφησε το τραγούδι/άρια «Miss Sarajevo» και, τέλος, έπαιξε ζωντανά σε ένα κοινό 200.000 ατόμων στο Σαράγεβο.

Το «The Ship» στη Στέγη
Με την παρουσίαση της ακουστικής του εγκατάστασης «The Ship», ο «πατέρας της ambient», συνδέει για πρώτη φορά σε έργο του τρεις από τις πιο σημαντικές πτυχές της πλούσιας καλλιτεχνικής παραγωγής του: Tην ambient μουσική, τις εγκαταστάσεις και την τραγουδοποιΐα. Ανάλογα με τις χωροταξικές προδιαγραφές του εκάστοτε χώρου, ο Ίνο σχεδιάζει την εγκατάσταση in situ και την εξελίσσει διαρκώς, διαμορφώνοντας κάθε φορά μια διαφορετική εμπειρία διαλογισμού και πνευματικής ανύψωσης για τον ακροατή. Αξιοποιώντας πολλαπλές πηγές ενισχυμένου ήχου ο Ίνο εξερευνά τη σχέση ανάμεσα στο περιβάλλον και στη μουσική σύνθεση, για να δημιουργήσει μια ατμόσφαιρα που εμποτίζει το χώρο με ένα συναίσθημα δυνατό όσο και οικείο. Αυτή είναι η πρώτη φορά που ο Ίνο χρησιμοποιεί τη δική του φωνή σε μια ακουστική εγκατάσταση.

Μάθετε περισσότερα
Ως φυσική προέκταση της ακουστικής εγκατάστασης «The Ship» ηχογραφήθηκε το πρόσφατο, ομότιτλο άλμπουμ, ο πρώτος σόλο δίσκος του Ίνο που περιλαμβάνει δικά του φωνητικά ύστερα από το «Another Day On Earth» του 2005.
Την συζήτηση συντονίζει ο Χρήστος Καρράς, Γενικός Διευθυντής της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.
Οιι θέσεις έχουν εξαντληθεί και αν επιθυμείτε μπορείτε να εγγραφείτε στην ηλεκτρονική λίστα αναμονής (https://www.eventora.com/el/Events/sgt-brian-eno).
Πηγή: wikipedia / ΤΟ ΒΗΜΑ
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr