«Ήταν ένα όνειρο! Όταν κλείνω τα μάτια και σκέφτομαι το διαγωνισμό, με κατακλύζει το συναίσθημα της απίστευτης ικανοποίησης. Θυμάμαι τον ‘τρελό’ πανηγυρισμό μας, όταν – αφού τροποποιήσαμε το ρομπότ και τις διαδρομές του, προκειμένου να εξοικονομήσουμε χρόνο – κατακτήσαμε το αργυρό μετάλλιο!» καταγράφει ο Βασίλης Ντάτης, μέλος της ομάδας Jobi, την εμπειρία από την συμμετοχή του στη 16η Διεθνή Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO 2019.
Τρία μετάλλια και διακρίσεις
Η παρουσία της πολυπληθούς μαθητικής ελληνικής αποστολής στη διοργάνωση, η οποία πραγματοποιήθηκε το Νοέμβριο στο Γκιόρ της Ουγγαρίας, ήταν σαρωτική, αφού τις αποσκευές των νεαρών διαγωνιζόμενων επιστρέφοντας, ‘βάρυναν’ τρία αργυρά μετάλλια και ένα χάλκινο – τα περισσότερα μαζί με τη Ρωσία - ενώ εξασφάλισαν και τρεις διακρίσεις σε τέταρτη, έβδομη και ένατη θέση.
Αντίστοιχα τα συναισθήματα του συναθλητή του, Γιάννη Τριανταφύλλη κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων: «Δεν είναι λίγο να ανεβαίνεις στο τρίτο σκαλί του βάθρου!», αναφωνεί. Ποιά η ματιά του προπονητή τους, κ. Κώστα Τσατσαρώνη; «Ξεκινώντας από το ενδεχόμενο ότι ίσως για κάποιο ή και για τα δύο παιδιά, το ταξίδι στη Ουγγαρία να ήταν η πρώτη φορά που έβγαιναν εκτός Ελλάδας και οι εικόνες που αντίκριζαν ήταν εκτός της πραγματικότητας που είχαν βιώσει μέχρι εκείνη τη στιγμή - πόσο μάλλον το ότι θα συναναστρέφονταν με συνομήλικους τους απ’ όλο τον κόσμο, τις φυλές, πολιτισμούς, θρησκείες, νοοτροπίες – θεώρησα πως για τα ίδια έμοιαζε σαν το ταξίδι της Αλίκης στην Χώρα των Θαυμάτων! Είχαν φτιάξει ένα ρομπότ, το οποίο έπρεπε να λύσει μια πρόκληση κοινή για όλες τις συμμετέχουσες ομάδες. Αυτό έκανε τα πράγματα πιο ενδιαφέροντα, επειδή είχαν τη δυνατότητα να αλληλεπιδράσουν με όλα τα παιδιά».
Η σκληρή προετοιμασία που οδήγησε στην επιτυχία
Η αξιοσημείωτη παρουσία των παιδιών στην Εκπαιδευτική Ολυμπιάδα Ρομποτικής δεν ήρθε τυχαία. Προηγήθηκε σκληρή προετοιμασία, με τις οικογένειες να συμπαρίστανται – ακριβώς όπως συμβαίνει στις οικογένειες των πρωταθλητών: «Έδειξε τεράστια υπομονή και επιμονή σε όλη τη διαδικασία της προετοιμασίας. Ήταν προσηλωμένος και προσπαθούσε να εφαρμόσει όσα του μάθαινε ο προπονητής του. Μετά τον 5ο μήνα καθημερινής πολύωρης ενασχόλησης υπήρξε έντονη κόπωση, που όμως τη μετέτρεψε σε πείσμα», θα πουν οι γονείς του Γιάννη,. Με ‘κούρσα αντοχής’ παρομοιάζουν την πολύμηνη αυτή περίοδο οι γονείς του Βασίλη καθώς ξεκίνησε τον Απρίλιο δουλεύοντας με τον προπονητή του 3 φορές την εβδομάδα, για 5 περίπου ώρες κάθε φορά. Από αρχές Σεπτεμβρίου, όμως, οι συναντήσεις έγιναν καθημερινές για 5 με 6 ώρες, προσπαθώντας να πετύχει κατασκευαστικά και προγραμματιστικά ένα καλύτερο ρομπότ. Κάποιες ημέρες εργαζόταν ακόμα και 10 ώρες! Άγχος, κούραση, χαρά και στεναχώρια μαζί. Και φυσικά ανησυχία από πλευράς των γονιών, όταν τον έβλεπαν άυπνο, νηστικό και προβληματισμένο. « Ήταν μία δοκιμασία για όλη την οικογένεια. Όταν όμως εκπροσωπείς την Ελλάδα σε μια Ολυμπιάδα χρειάζονται θυσίες… απ’όλους. Τελικά και η οικογένεια, ομάδα είναι και νίκησε!», καταλήγουν.
Ο Γιάννης, σύμφωνα με τους γονείς του, ξεκίνησε προγραμματίζοντας σε Scratch στη Β’ δημοτικού και την επόμενη χρονιά του δόθηκε η ευκαιρία να ασχοληθεί μέσω του STEM Education. Συμμετείχε σε τέσσερις διαγωνισμούς εκπαιδευτικής ρομποτικής του WRO Hellas, που υποστηρίζεται από την COSMOTE. Ήταν μια εξαιρετική κίνηση η προώθηση της διάδοσης της εκπαιδευτικής ρομποτικής από τη COSMOTE, γιατί για άλλη μια φορά βοήθησε, και πιστεύουμε ότι θα συνεχίσει να βοηθάει την Ελλάδα να πάει μπροστά με κάθε πιθανό τρόπο, επισημαίνουν οι γονείς του.
Όσο για το όφελος που αποκόμισαν τα παιδιά τόσο από την προετοιμασία, όσο και από τη συμμετοχή τους στην Εκπαιδευτική Ολυμπιάδα Ρομποτικής, ο μεν Γιάννης έχει να πει πως βελτιώθηκε στον προγραμματισμό και την κατασκευή, προσθέτοντας πως γνώρισε τις σκέψεις διαφορετικών λαών σχετικά με την εκπαιδευτική ρομποτική καθώς και τις μεθόδους που χρησιμοποιούσαν. «Βελτίωσα την ικανότητα συνεργασίας και τη λογική μου, έμαθα να διαχειρίζομαι δύσκολες καταστάσεις περιορίζοντας το άγχος μου και μετατρέποντάς το σε δημιουργικότητα», συμπληρώνει ο Βασίλης.
Η καλλιέργεια ορισμένων δεξιοτήτων, ως προϋπόθεση της εμπλοκής των μαθητών στην προετοιμασία για την Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, αποδεικνύεται αναμφίβολα προστιθέμενη αξία. «Η ρομποτική είναι αντικείμενο του 21ου αιώνα και τα παιδιά έπρεπε να προσαρμοστούν στις τρέχουσες απαιτήσεις - να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά την τεχνολογία, να επικοινωνούν ουσιαστικά, να διαχειρίζονται την πληροφορία. Κλήθηκαν να ανταποκριθούν με ευελιξία σε σύνθετα προβλήματα και να συνεργαστούν για να βρουν λύσεις. Στο τέλος, όλη αυτή η διαδικασία οδηγεί στην παραγωγή νέας γνώσης, χρήσιμης για αυτούς στα επόμενα βήματα τους», συνοψίζει ο κ.Τσατσαρώνης. Σχετικά με την αξία της ρομποτικής όταν αυτή ενσωματώνεται στην εκπαιδευτική διαδικασία, ο προπονητής εξηγεί πως διευκολύνεται η αφομοίωση βασικών διδακτικών αρχών από τα παιδιά καθώς η γνώση εδραιώνεται μέσα από την επαφή που αναπτύσσουν με τα πραγματικά αντικείμενα. Είναι μια φύσει ομαδοσυνεργατική διδασκαλία. Τα παιδιά εύκολα αναπτύσσουν ικανότητες επικοινωνίας, τρόπους συμπεριφοράς, συνεργασία και αλληλεγγύη. «Σκεφτείτε, επομένως, πως μεταμορφώνεται μία τάξη, από τη σημερινή της εικόνα με την πλειοψηφία των μαθητών να παρίστανται απλώς χωρίς όμως να συμμετέχουν, επιδεικνύοντας αδιαφορία για όλα, σε ένα εργαστήριο ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων και χώρο αλληλεπίδρασης χωρίς ιεραρχήσεις και παραγκωνισμούς».
Η COSMOTE στηρίζει έμπρακτα τα παιδιά που θέλουν να αλλάξουν τον κόσμο
Αντιλαμβανόμενη τα πλεονεκτήματα της εκπαιδευτικής ρομποτικής και επιθυμώντας να συμβάλει στη διαμόρφωση της κοινωνίας του αύριο, η COSMOTE στηρίζει έμπρακτα τα παιδιά, που θέλουν να αλλάξουν τον κόσμο Και η πολύτιμη προσφορά της αποδίδει πλέον καρπούς. Αυτό ακριβώς προκύπτει από το αντιστρόφως ανάλογο χρονικό διάστημα των μόλις έξι ετών της στρατηγικής συνεργασίας μεταξύ της COSMOTE και του Οργανισμού Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και Επιστήμης WRO Hellas για τη διάδοση της εκπαιδευτικής ρομποτικής και του STEM στα ελληνικά σχολεία με το μέγεθος των αποτελεσμάτων αλλά και της επιτυχίας που προέκυψαν από αυτήν: τετραπλάσιος πλέον ο αριθμός των μαθητών που έχουν λάβει μέρος σε διαγωνισμούς εκπαιδευτικής ρομποτικής σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, με τις συμμετοχές να ξεπερνούν τις 18.000!
Το ένα στα πέντε ελληνικά σχολεία δοκιμάζεται σε διαγωνισμούς εκπαιδευτικής ρομποτικής σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, αριθμός που ισοδυναμεί με το 20% περίπου των ελληνικών σχολείων. Περισσότεροι από 1.500 είναι οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι παρακολουθούν σε ετήσια βάση τα δωρεάν σεμινάρια επιμόρφωσης στην εκπαιδευτική ρομποτική ενώ, με την αρωγή της COSMOTE, ο WRO Hellas έχει δημιουργήσει βιβλία κατάρτισης και βιβλιοθήκη εκπαιδευτικών σεναρίων για τους εκπαιδευτικούς, τα οποία είναι διαθέσιμα online. Επιπλέον, η δωρεάν διάθεση από την COSMOTE περίπου 500 εκπαιδευτικών kits ρομποτικής σε σχολεία όλης της χώρας, λειτουργεί υποστηρικτικά προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης των ψηφιακών δεξιοτήτων των παιδιών.
Όχι μόνο στο κοντινό αλλά και στο απώτερο μέλλον, τα παιδιά βλέπουν τη ρομποτική ως αναπόσπαστο πλέον κομμάτι της ζωής τους: «Θα συνεχίσω να ασχολούμαι με τη ρομποτική και ελπίζω να συμμετάσχω πάλι σε Ολυμπιάδα Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO για να κατακτήσω ακόμα καλύτερη θέση από την 3η», φιλοδοξεί ο Γιάννης ενώ ο Βασίλης δηλώνει: «Η ρομποτική είναι κάτι που δεν θα σταματήσω ποτέ, γιατί έχω σκοπό να ασχοληθώ επαγγελματικά. Το όνειρό μου είναι να σπουδάσω ηλεκτρολόγος μηχανολόγος και να κάνω μεταπτυχιακό στο MIT».
Το ντοκιμαντέρ της COSMOTE «The Real Robokids», το οποίο θα αρχίσει να προβάλλεται στις 17 Ιανουαρίου 2020 στο το κανάλι της COSMOTE στο YouTube, καταγράφει με λεπτομέρεια όλη τη διαδρομή των παιδιών που συμμετείχαν στην Ολυμπιάδα.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr