Τα παιδιά με ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας) αλλά και πολλά παιδιά χωρίς ΔΕΠΥ, δυσκολεύονται να μάθουν να οργανώνουν τόσο το χώρο όσο και τον χρόνο τους, αναφέρει ο Φώτης Παπαναστασίου – Ειδικός Παιδαγωγός, MSc Σχολική Ψυχολογία. Στη συνέχεια, παρουσιάζονται 14 τρόποι που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να μάθουν την οργάνωση και την υπευθυνότητα:
1. Κρατώ ημερολόγιο
Βοηθήστε το παιδί να σημειώνει το καθημερινό του πρόγραμμα σε ένα ημερολόγιο. Δεν έχει σημασία αν είναι σε ηλεκτρονική μορφή ή το κλασικό ημερολόγιο-ατζέντα. Το μόνο που θα πρέπει να προσέξετε είναι ότι το ημερολόγιο θα πρέπει να βρίσκεται σε ένα σταθερό σημείο και να ελέγχεται τουλάχιστον 3 φορές την ημέρα. Η ώρα ελέγχου θα πρέπει να είναι η ίδια καθημερινώς για να μην δημιουργείται σύγχυση στο παιδί.
2. Φτιάχνω λίστα
Κάθε πρωί φτιάξτε μια λίστα μαζί με το παιδί σας με τις δουλείες που έχει να κάνει. Ιεραρχήστε τα καθήκοντά του, βάζοντας πρώτα τα πιο σημαντικά. Σημειώστε δίπλα σε κάθε εργασία την ώρα εκτέλεσής της. Μετά την ολοκλήρωση κάθε εργασίας θα πρέπει να τσεκάρει ένα Χ ή ό,τι άλλο θέλει δίπλα της, για να μπορεί να ελέγχει ποιες και πόσες εργασίες έχει ακόμα να ολοκληρώσει. Φροντίστε οι εργασίες που θα μπουν στη λίστα να είναι ρεαλιστικές και να ανταποκρίνονται στις δυνατότητες του παιδιού.
3. Τακτοποιώ το δωμάτιο
Το παιδί με ΔΕΠΥ, όπως και κάθε παιδί, θα πρέπει να μάθει την οργάνωση αρχικά μέσα από δραστηριότητες του σπιτιού. Μια πολύ καλή αρχή είναι να μάθει να τακτοποιεί και να οργανώνει το δωμάτιό του. Χωρίστε το δωμάτιο σε τμήματα, π.χ. κρεβάτι, βιβλιοθήκη, γραφείο, κτλ, έτσι θα του είναι πιο εύκολο να το τακτοποιήσει. Χρησιμοποιήστε χρονόμετρο και κάντε την όλη διαδικασία παιχνίδι, κάνοντας διαγωνισμό για το ποιος θα μαζέψει πιο σωστά μέσα σε ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα το δωμάτιό του. Τοποθετήστε ένα κουτί σε ένα μέρος του δωματίου, όπου θα αφήνει εκεί τα πράγματα που δεν του χρειάζονται πια. Πριν πεταχτούν θα πρέπει να ξανακάνει έναν έλεγχο για να είναι σίγουρο το παιδί ότι πλέον του είναι περιττά.
4. Επιστροφή στη θέση του
Βοηθήστε το παιδί να επιστρέφει κάτι στην αρχική του θέση όταν πια δεν το χρειάζεται άλλο. Θα πρέπει να αφιερώνετε συγκεκριμένο χρόνο μέσα στην ημέρα για να βάζει τα πράγματά του στη θέση τους. Μπορείτε για να του είναι πιο εύκολο και να το κάνει μόνος του, να χρησιμοποιείτε φακέλους αρχειοθέτησης, ετικέτες, χρωματιστά κουτιά κι ό,τι άλλο πιστεύετε πως θα βοηθήσει το παιδί να θυμάται τη θέση κάθε αντικειμένου.
5. Σημείο μικρών αντικειμένων
Ορίστε μαζί με το παιδί ένα σημείο που θα αφήνει πάντα όλα τα μικρά αντικείμενα καθημερινής χρήσης, όπως είναι τα κλειδιά του σπιτιού. Καλό θα είναι να υπάρχει ένα μικρό κουτί ή κάποιο άλλο αντικείμενο, ώστε να είναι πιο εύκολο στο παιδί να το βλέπει και να το θυμάται και να βρίσκεται σε κάποιο χώρο μετάβασης, όπως είναι ή είσοδος του σπιτιού.
6. Φτιάχνω το μενού
Δώστε τη δυνατότητα στο παιδί σας να επιλέξει καθημερινά το φαγητό που θα φάει. Ετοιμάστε μια λίστα με 10 φαγητά. Η λίστα θα πρέπει να περιέχει φαγητά που τρώει, αλλά και φαγητά που δεν του αρέσουν και πολύ. Όποιο φαγητό επιλέγει, διαγράφεται από τη λίστα και δεν μπορεί να το επιλέξει ξανά μέχρι να τελειώσουν και τα 10 φαγητά. Αφού επιλέξει το φαγητό που θέλει να φάει, ζητήστε του να αναλάβει μια δουλειά που απαιτείται για την προετοιμασία του συγκεκριμένου φαγητού. Για να ακολουθεί πιστά τη λίστα μπορείτε μετά το πέρας όλων των φαγητών να του πείτε ότι έχει το δικαίωμα να επιλέξει το φαγητό που θα ήθελε να φάει την ενδέκατη ημέρα ή ότι θα πάτε κάπου έξω που του αρέσει για φαγητό.
7. Λίστα εξόδων
Τα παιδιά με ΔΕΠΥ δυσκολεύονται να διαχειριστούν τα χρήματά τους και πολλές φορές κάνουν παρορμητικές αγορές. Βοηθήστε τα, λοιπόν, να σημειώνουν αναλυτικώς κάθε μέρα τα έξοδά τους σε μια λίστα, είτε σε κάποιο τετράδιο/σημειωματάριο είτε σε ηλεκτρονική μορφή.
Δείτε την υπόλοιπη λίστα εδώ.
Πηγή: www.infokids.gr
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr