
Για τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας μιλά στο The TOC ο ιδρυτής και Managing Director της Alpha Shipping Advisors, Νίκος Δασκαλάκης, στο πλαίσιο του αφιερώματος για την ναυτιλία.
Με αφετηρία τον τραπεζικό τομέα και ακολουθώντας την οικογενειακή παράδοση στη ναυτιλία, ο κ. Δασκαλάκης, το 2017, έκανε το επόμενο βήμα στο χώρο της ναυτιλιακής χρηματοδότησης. Η έντονη παρουσία του στον χώρο, σε συνδυασμό με την εμπειρία του στην συμβουλευτική και το S&P, τον οδήγησε το 2023 στην ίδρυση της Alpha Shipping Advisors, με έδρα την Αθήνα και παρουσία στο Όσλο, τη Σανγκάη και τη Σιγκαπούρη.
Ως βασικές προκλήσεις για τη σημερινή ναυτιλία αναδεικνύει τη γεωπολιτική ρευστότητα, τις πολλαπλές ένοπλες συγκρούσεις, τα εμπορικά μέτρα (δασμοί, κυρώσεις) και τις ανακατατάξεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες – παράγοντες που καθιστούν ολοένα δυσκολότερη την πρόσβαση σε ανταγωνιστική χρηματοδότηση. Σε αυτό το ευμετάβλητο περιβάλλον έρχεται να βοηθήσει η Alpha Shipping Advisors, προσφέροντας εξειδικευμένες, tailor-made λύσεις χρηματοδότησης, προσαρμοσμένες στις εκάστοτε ανάγκες των ναυτιλιακών ομίλων.
Ο κ. Δασκαλάκης υπογραμμίζει ότι το ζήτημα δεν είναι η έλλειψη κεφαλαίων, αλλά η επιλογή της κατάλληλης μορφής χρηματοδότησης, επισημαίνοντας ότι πέραν από τους παραδοσιακούς τρόπους χρηματοδότησης, νέες πηγές χρηματοδότησης, όπως η Κίνα και η Ιαπωνία αποτελούν μια εξίσου ελκυστική επιλογή.
Αναφορικά με τις συνεργασίες της εταιρείας, επισημαίνει ότι αυτές περιλαμβάνουν ορισμένους από τους πλέον καταξιωμένους και δυναμικούς ναυτιλιακούς ομίλους διεθνώς – ιδιωτικούς ή εισηγμένους σε διεθνή χρηματιστήρια – οι οποίοι δεσπόζουν στο Top10 της παγκόσμιας ναυτιλίας, καθώς και κορυφαία ναυπηγεία, S&P brokers και χρηματοδοτικούς οργανισμούς.
Πώς έγινε η εξειδίκευση στον τραπεζικό και στον ναυτιλιακό κλάδο;
Η κατεύθυνση μου προς τον τραπεζικό και ναυτιλιακό κλάδο υπήρξε μια φυσική εξέλιξη, αποτέλεσμα σπουδών, επαγγελματικών εμπειριών, αλλά και οικογενειακών καταβολών. Προερχόμενος από οικογένεια με μακρά παράδοση στη ναυτιλία (καπετάνιοι και πρώτοι μηχανικοί ποντοπόρου ναυτιλίας), και το εμπόριο μεταξιού, τα ερεθίσματα που δέχθηκα από νεαρή ηλικία διαμόρφωσαν σε μεγάλο βαθμό το ενδιαφέρον και τον επαγγελματικό προσανατολισμό μου.
Η επιλογή να σπουδάσω σε κορυφαία πανεπιστήμια, το Southampton Solent University και το Cardiff University, με εξειδίκευση στις ναυτιλιακές σπουδές και τις χρηματοοικονομικές δομές του κλάδου, αποτέλεσε το πρώτο βήμα στη σύνδεση του τραπεζικού χώρου με τη ναυτιλία και τις επιχειρήσεις. Στη συνέχεια, οι θέσεις που κατέλαβα στον τραπεζικό τομέα, με επίκεντρο τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση στην κορυφαία διεθνώς τράπεζα στον Πειραιά και το Λονδίνο, μου προσέφεραν πολύτιμη εμπειρία και εξειδίκευση στο υψηλότερο επίπεδο.
Το 2017 προχώρησα σε ένα νέο βήμα, εισερχόμενος στον χώρο της ναυτιλιακής χρηματοδότησης, της συμβουλευτικής και των αγοραπωλησιών πλοίων, παρέχοντας εναλλακτικές λύσεις μέσω των χρηματοδοτικών προϊόντων (Chinese Leasing, ECA finance) από χρηματοδοτικούς οίκους της Κίνας. Η επιλογή αυτή έγινε αναγνωρίζοντας το τότε χρηματοδοτικό κενό, που είχε δημιουργηθεί λόγω αποχώρησης πολλών διεθνών παραδοσιακών τραπεζών από τον χώρο της ναυτιλιακής χρηματοδότησης.
Η επιτυχής αυτή δραστηριότητα με οδήγησε τελικά τον Ιανουάριο του 2023 στην ίδρυση της Alpha Shipping Advisors, με έδρα στην Αθήνα, και ταυτόχρονη παρουσία στο Όσλο, τη Σανγκάη, και τη Σιγκαπούρη. Στόχος μας, εξαρχής, ήταν η παροχή ολοκληρωμένων λύσεων σε τομείς όπως το Ship Finance, Debt Finance, Chinese Leasing, Japanese Leasing, S&P, Newbuildings, Financial & Operating Leasing, Joint Ventures, ECA, Syndicated loans, και Equity Finance.
Ποιες είναι οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες στη Ναυτιλία σήμερα;
Η ναυτιλία, ως κατεξοχήν διεθνής, κυκλικά ανθεκτικός και υψηλής πολυπλοκότητας κλάδος, πλέει σήμερα σε συνεχώς μεταβαλλόμενα ύδατα, όπου προκλήσεις και ευκαιρίες συνυπάρχουν στο ίδιο θεσμικό και επιχειρηματικό περιβάλλον, δημιουργώντας ένα τοπίο δυναμικής αλληλεπίδρασης και αβεβαιότητας.
Οι νέοι και αυστηρότεροι περιβαλλοντικοί κανονισμοί – όπως ο στόχος μηδενικών εκπομπών άνθρακα (IMO 2050), η συμμόρφωση με το Sulfur Cap, η ένταξη της ναυτιλίας στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Ρύπων (EU ETS), και η γενικότερη μετάβαση σε καθαρές μορφές ενέργειας – επιφέρουν σημαντική αύξηση στο κόστος λειτουργίας. Η ενεργειακή διαφοροποίηση και οι απαιτήσεις για απανθρακοποίηση (decarbonization) οδηγούν σε αλλαγές στον σχεδιασμό πλοίων (eco vessels), στην επιλογή καυσίμου (LNG, methanol, ammonia) και στην ενσωμάτωση τεχνολογιών όπως carbon capture and storage.
Παράλληλα, η γεωπολιτική ρευστότητα – με τα πολλαπλά μέτωπα ενόπλων συγκρούσεων, τα διακρατικά εμπορικά μέτρα και τις κυρώσεις (tariffs, sanctions), και τις ανακατατάξεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες – διαταράσσει τη σταθερότητα των θαλάσσιων διαδρόμων και εντείνει τη μεταβλητότητα στους ναύλους, στον κίνδυνο καθυστερήσεων, και στις ασφαλιστικές απαιτήσεις.
Μέσα σε αυτό το πολυσύνθετο πλαίσιο, η πρόσβαση σε ανταγωνιστική χρηματοδότηση γίνεται ολοένα και πιο απαιτητική. Η εφαρμογή των Basel IV στις τραπεζικές πρακτικές αυξάνει το κόστος κεφαλαίου και περιορίζει τη δανειοδοτική ικανότητα. Ως εκ τούτου, εναλλακτικά χρηματοδοτικά εργαλεία – όπως sale & leaseback, ECA-backed loans, green bonds, IPOs και joint ventures – αποκτούν καίριο ρόλο στη διαμόρφωση βιώσιμων επενδυτικών στρατηγικών.
Ωστόσο, η ιστορία της ναυτιλίας επανειλημμένα αποδεικνύει, ότι οι περίοδοι κρίσης αποτελούν επίσης πεδίο στρατηγικών ευκαιριών. Εταιρείες που διαθέτουν τη διορατικότητα να αναπροσαρμόσουν το επιχειρησιακό τους πλάνο, να επενδύσουν σε νέους εμπορικούς διαύλους (όπως η Αρκτική, η Νοτιοανατολική Ασία, η Αφρική και η Λατινική Αμερική) και να ενσωματώσουν ψηφιακά εργαλεία (ΑΙ, big data analytics, predictive maintenance), έχουν τη δυνατότητα να επανακαθορίσουν τη θέση τους στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.
Η επένδυση σε ανθρώπινο κεφάλαιο – μέσω εκπαίδευσης, πιστοποιήσεων και ανάπτυξης soft και digital skills – αποτελεί θεμελιώδη συνιστώσα για την επιτυχή μετάβαση προς μια πράσινη και τεχνολογικά ενισχυμένη ναυτιλία.
Συνοψίζοντας, το μέλλον ανήκει σε εκείνους που θα καταφέρουν να ευθυγραμμίσουν την επιχειρησιακή τους πορεία με τις μεταβαλλόμενες ρυθμιστικές απαιτήσεις, τις τεχνολογικές εξελίξεις και τις γεωοικονομικές συνθήκες. Στην σύγχρονη παγκόσμια ναυτιλία, η ευελιξία, η ανθεκτικότητα και η καινοτομία δεν αποτελούν πλέον επιλογές, αλλά προϋποθέσεις βιωσιμότητας και ηγεσίας.
Υπάρχουν ευκαιρίες στη χρηματοδότηση για την απόκτηση πλοίων;
Παρά τις διακυμάνσεις στις ναυτιλιακές αγορές, οι ευκαιρίες στη χρηματοδότηση για την απόκτηση πλοίων όχι μόνο υφίστανται, αλλά εξελίσσονται συνεχώς. Αν και ο παραδοσιακός δανεισμός διατηρεί έναν αρκετά ενεργό ρόλο, οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις έχουν πλέον πρόσβαση και σε πιο ευέλικτες μορφές χρηματοδότησης, οι οποίες συνδυάζουν κεφάλαια και στρατηγική ανάπτυξη, προσαρμοζόμενες στις εκάστοτε ανάγκες τους.
Στο επίκεντρο αυτής της εξέλιξης βρίσκεται η ισχυρή παρουσία της Ασίας, με το Chinese leasing να έχει αναδειχθεί σε βασικό μοχλό ανάπτυξης. Οι Chinese Financiers/Lessors προσφέρουν ανταγωνιστικά και προσαρμοσμένα σχήματα χρηματοδότησης, τα οποία συνδυάζουν κεφάλαιο, τεχνογνωσία, στρατηγική ευελιξία και equity contribution με joint ventures. Δεν είναι τυχαίο ότι οι περισσότερες μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες διερευνούν πλέον τέτοιου είδους συνεργασίες, αξιοποιώντας τα οφέλη της διαφοροποίησης των πηγών κεφαλαίου. Η επιλογή της Ασίας ως πηγή χρηματοδότησης αποτελεί αφενός μια ελκυστική προοπτική για όλους τους ναυτιλιακούς ομίλους, και, αφετέρου, προσφέρει πρόσβαση σε ένα πλήρως καθετοποιημένο επενδυτικό οικοσύστημα, που περιλαμβάνει ναυπηγεία, πλοία, χρηματοδότηση και φορτία.
Παράλληλα, λύσεις όπως η ιαπωνική χρηματοδότηση (Jolco Structures), τα private equity funds, οι alternatives capital providers και οι κοινοπρακτικές μορφές δανεισμού (syndicated loans) συνεχίζουν να εμπλουτίζουν το χρηματοδοτικό τοπίο, δημιουργώντας μια ευρεία γκάμα εργαλείων για την ανανέωση και επέκταση των στόλων.
Συνοψίζοντας, η πρόκληση σήμερα δεν έγκειται στην έλλειψη χρηματοδοτικών κεφαλαίων, αλλά στην επιλογή της κατάλληλης μορφής χρηματοδότησης. Οι ναυτιλιακοί όμιλοι που μπορούν να συνθέσουν αποτελεσματικά ένα υβριδικό μοντέλο χρηματοδότησης – συνδυάζοντας παραδοσιακά εργαλεία με καινοτόμα, διασφαλίζοντας παράλληλα λειτουργική ευελιξία και ανταγωνιστικό κόστος κεφαλαίου – είναι εκείνοι που θα πλοηγηθούν με επιτυχία προς το μέλλον.
Μπορείτε να μοιραστείτε μερικά από τα πιο ηχηρά ονόματα με τα οποία συνεργάζεστε;
Η φύση των παρεχόμενων υπηρεσιών μας προϋποθέτει υψηλό επίπεδο εμπιστευτικότητας και τυχόν μνεία σε συγκεκριμένα ονόματα συνεργατών θα ήταν αδόκιμη. Ωστόσο, εκείνο που μπορώ να μοιραστώ είναι πως οι συνεργασίες μας εκτείνονται σε ορισμένους από τους πλέον καταξιωμένους και δυναμικούς ναυτιλιακούς ομίλους διεθνώς, είτε ιδιωτικούς είτε εισηγμένους σε διεθνή χρηματιστήρια, οι οποίοι δεσπόζουν στο Top10 της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Η εμπιστοσύνη που μας δείχνουν κορυφαίοι ναυτιλιακοί όμιλοι, ναυπηγεία, S&P brokers και χρηματοδοτικοί οργανισμοί αποδεικνύει όχι μόνο τη φερεγγυότητα των υπηρεσιών μας, αλλά και την ικανότητά μας να προσφέρουμε καινοτόμες λύσεις με αποτελεσματικότητα σε ένα περιβάλλον που αλλάζει διαρκώς.
Για εμάς, η διαφύλαξη της εμπιστευτικότητας είναι εξίσου σημαντική με την παροχή στρατηγικής καθοδήγησης – γι’ αυτό και οι σχέσεις μας με τους συνεργάτες μας έχουν μακροχρόνιο χαρακτήρα και χτίζονται πάνω σε αμοιβαία εμπιστοσύνη. Μπορεί να μη δημοσιοποιούμε τα ονόματα, αλλά το αποτύπωμα των συνεργασιών μας είναι ορατό στις αγορές, στις επενδύσεις που πραγματοποιούνται και στις στρατηγικές κινήσεις που διαμορφώνουν το μέλλον της ναυτιλίας.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr