Πτώση τιμών και όγκου για το 2024 με ανάδειξη της ιδιωτικής ετικέτας ως βασικού παίκτη της αγοράς και σημεία ανάκαμψης για το 2025 είναι τα βασικά σημεία της ανάλυσης της αγοράς λευκού γάλακτος σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen IQ από την ανάλυση του Customer Success Service Executive, κ. Δημήτρη Δημητρόπουλου και παραχωρήθηκαν στο πλαίσιο του αφιερώματος για γαλακτοβιομηχανία του TheTOC.
Mε το κλείσιμο του οικονομικού έτους 2024, η κατηγορία του Λευκού Γάλακτος στο οργανωμένο λιανεμπόριο (καταστήματα με επιφάνεια πώλησης άνω των 100 τ.μ.) παρουσίασε υποχώρηση, τόσο σε αξία όσο και σε όγκο πωλήσεων, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της NielsenΙQ. Συγκεκριμένα οι πωλήσεις σε αξία διαμορφώθηκαν στα 456,35 εκατομμύρια ευρώ, καταγράφοντας πτώση -3,2% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Οριακή είναι η πτώση σε επίπεδο όγκου κατά -0,3% σε σχέση με πέρυσι, φτάνοντας τα 302,43 εκατομμύρια λίτρα.
Η μέση τιμή πώλησης ανά λίτρο εμφανίζεται πτωτική κατά -2,9%, φτάνοντας τα 1,51 ευρώ. Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφερθεί ότι τα επίπεδα τιμών της κατηγορίας του Γάλακτος έχουν επηρεαστεί σημαντικά από την πανδημία, την ενεργειακή κρίση, τις ευρύτερες γεωπολιτικές αναταραχές, αλλά και την κακοκαιρία Daniel. Κατά την διάρκεια της περασμένης χρονιάς, πραγματοποιήθηκαν οργανωμένες προσπάθειες για την ανάσχεση της αύξησης του κόστους των πρώτων υλών και άρα την μείωση της μέσης τιμής, μέσα από θεσμικές και κρατικές παρεμβάσεις.
Εστιάζοντας στα προϊόντα Ιδιωτικής Ετικέτας με στοιχεία κλεισίματος του 2024, παρατηρούμε μια κάμψη των πωλήσεων σε αξία κατά -6%, όταν ο όγκος πωλήσεων αναπτύσσεται οριακά κατά 0,6%. Το μερίδιο σε αξία φτάνει στο 20,9% με μία μικρή υποχώρηση κατά 0,6 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2023 , ενώ το μερίδιο πωλήσεων σε όγκο παρουσιάζει μια οριακή ανάπτυξη της τάξεως των 0,2 ποσοστιαίων μονάδων αποτελώντας το 29,3% των πωλήσεων σε όγκο της κατηγορίας. Τα Private Labels καθίστανται μεταξύ των βασικών παικτών της κατηγορίας.
Η πτώση του τζίρου της κατηγορίας (-3,2%) του γάλακτος προέρχεται από όλες τις επιμέρους υποκατηγορίες όπως το Φρέσκο Γάλα, το Γάλα Εβαπορέ, το Γάλα Υψηλής Παστερίωσης και Υψηλής Θερμιδικής Επεξεργασίας, με μοναδική εξαίρεση σε αυτό, την υποκατηγορία των Οξυγαλακτικών. Σύμφωνα με τον κ. Δημήτρη Δημητρόπουλο, Customer Success Service Executive στην NielsenIQ, τα Οξυγαλακτικά σκευάσματα (Κεφίρ, Αριάνι, Ξινόγαλα) είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στην Ελλάδα αλλά και παγκοσμίως, λόγω των προβιοτικών που περιέχουν και τα οποία έχουν ευεργετική επίδραση την υγεία του εντέρου, στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος και στην αντιμετώπιση διαφόρων προβλημάτων υγείας.
Εστιάζοντας στην Ελληνική αγορά, παρατηρούμε ότι η βιομηχανία ενισχύει τις επιλογές του Έλληνα καταναλωτή με ανάπτυξη του προσφερόμενου κωδικολογίου, επιφέροντας την μεγάλη αυτή ανάπτυξη της υποκατηγορίας.
Συγκεκριμένα οι πωλήσεις σε αξία των υποκατηγοριών αυτών διαμορφώθηκαν ως εξής:
- Φρέσκο: στα 129,26 εκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας πτώση -7,2%.
- Εβαπορέ: στα 76 εκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας πτώση -5,8%
- Υψηλής Παστερίωσης: στα 205,79 εκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας πτώση -2,8%
- Υψηλής Θερμιδικής Επεξεργασίας: στα 14,97 εκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας πτώση -8,8%
- Οξυγαλακτικά: στα 30,29 εκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας μία σημαντική ανάπτυξη κατά 31%.
Τα Φυτικά Ροφήματα, τα οποία έχουν καθιερωθεί ως μία εναλλακτική επιλογή για τον Έλληνα καταναλωτή σε σχέση με το ζωικό γάλα, με στοιχεία κλεισίματος του 2024 ακολουθούν μια πτωτική πορεία όσον αφορά στις πωλήσεις τους σε αξία, κατά -5,9%, όταν οι απόλυτες πωλήσεις έχουν διαμορφωθεί στα 40,8 εκατομμύρια ευρώ.
Αισιόδοξα μηνύματα για το 2025: Ξεκίνησε με σημάδια ανάκαμψης
Από τα στοιχεία για το πρώτο τετράμηνο του 2025 παρατηρούνται σημάδια ανάκαμψης καθώς οι πωλήσεις σε αξία αυξήθηκαν κατά 1,5%, ενώ ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε κατά 0,4% σε σχέση με το περσινό πρώτο τετράμηνο, με τις πωλήσεις σε αξία να διαμορφώνονται στα 149 εκατομμύρια ευρώ και τις πωλήσεις σε όγκο στα 98,1 εκατομμύρια λίτρα.
H μέση τιμή πώλησης ανά λίτρο παρουσιάζεται ελαφρώς ανοδική κατά 1,1%, φτάνοντας τα 1,52 ευρώ. Η ανάπτυξη αυτή της κατηγορίας φαίνεται να οδηγείται από την υποκατηγορία Υψηλής Παστερίωσης κατά 3,6%, η οποία αποφέρει το 45,9% των πωλήσεων σε αξία της κατηγορίας.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr