Τις πρωτοβουλίες και τα μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, με στόχο τη μείωση των τιμών, ώστε να λειτουργήσει καταπραϋντικά για το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, παρουσίασε ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, αμέσως μετά τη σύσκεψη υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη.
Κατά την παρουσίαση των μέτρων, ο κ. Σκρέκας καταδίκασε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, ενώ τόνισε πως η κυβέρνηση δεν πρόκειται να τις ανεχτεί.
Μεταξύ άλλων είπε ότι περιορίζονται οι συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ κατά 30% και μεταφέρεται το όφελος στον καταναλωτή, με αντίστοιχη μείωση της τιμής στο ράφι.
Ο υπουργός Ανάπτυξης είπε επίσης ότι "αποτρέπουμε τις αδικαιολόγητες ανατιμήσεις και δεν επιτρέπουμε σε προμηθευτείς που έχουν αυξήσει τις τιμές, για ένα τρίμηνο τις προωθητικές ενέργειες", ενώ έκανε λόγο για καθαρές τιμές από το ράφι στο χωράφι.
Σημειώνεται πως νωρίτερα ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε πλαφόν στο περιθώριο μεικτού κέρδους στο βρεφικό γάλα που περιορίζεται στο 7%.
Αναλυτικά τα τέσσερα νέα μέτρα όπως τα ανακοίνωσε ο Κώστας Σκρέκας:
Πρώτο μέτρο. Μειώνουμε παροχές προς τα σουπερμάρκετ και εξασφαλίζουμε χαμηλότερες τιμές για τον καταναλωτή.
Συγκεκριμένα, περιορίζουμε τις συνολικές εκπτώσεις των προμηθευτών στα σούπερ μάρκετ κατά 30% και μεταφέρουμε το όφελος στον καταναλωτή με αντίστοιχη μείωση της τιμής στο ράφι. Το μέτρο αυτό θα εφαρμοστεί στις κατηγορίες που σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού παρατηρήθηκαν αποκλίσεις. Τα προϊόντα αυτά είναι απορρυπαντικά, καθαριστικά σπιτιού, οδοντόκρεμες, αφρόλουτρα, σαμπουάν και βρεφικές πάνες.
Δεύτερο μέτρο. Αποτρέπουμε αδικαιολόγητες ανατιμήσεις για να αποτρέψουμε αδικαιολόγητες ανατιμήσεις.
Δεν επιτρέπουμε στους προμηθευτές που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες για τα προϊόντα που έχουν ανατίμηση, για τρεις μήνες. Αυτό το μέτρο αφορά όλα τα προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ.
Προφανώς, για τους προμηθευτές που διατηρούν σταθερές ή μειώνουν τις τιμές των προϊόντων τους, επιτρέπονται κανονικά οι προωθητικές ενέργειες προς όφελος των καταναλωτών.
Τρίτο μέτρο. Καθαρές τιμές από το χωράφι στο ράφι. Για να διασφαλίσουμε την απόλυτη διαφάνεια στην εφοδιαστική αλυσίδα από το χωράφι στο ράφι, υποχρεώνουμε τους προμηθευτές να πωλούν τα προϊόντα στο λιανεμπόριο σε καθαρές τιμές . Επιτρέπεται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο ύψους έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή μπύρας. Το μέτρο αφορά νωπά φρούτα, λαχανικά και κρέατα.
Τέταρτο μέτρο. Πλαφόν στο μεικτό περιθώριο κέρδους για το βρεφικό γάλα. Για τις τιμές πώλησης του βρεφικού γάλακτος ορίζεται πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους των εταιρειών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα. Το πλαφόν ορίζεται ως το άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και εμπορικού κέρδους 7%.
"Αυτό το οποίο κάνουμε σήμερα είναι μία κρίσιμη και δραστική παρέμβαση που επιτυγχάνει πρώτον, άμεση μείωση της τιμής σε βασικά αγαθά στα ράφια, Δεύτερον, επιπλέον όφελος για τον καταναλωτή, καθώς οι όποιες εκπτώσεις και προσφορές θα γίνονται πάνω στις νέες μειωμένες τιμές" τόνισε ο κ. Σκρέκας.