Ανάλυση capital: Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι του νέου lockdown

Το νέο lockdown δημιουργεί ευκαιρίες αλλά και μεγάλα προβλήματα στην οικονομία.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM

Το lockdown, αν όχι καθολικό, επέστρεψε, όπως και οι ουρές έξω από τα σούπερ μάρκετ. Μπορεί στην Ελλάδα οι καταναλωτές να μην προχωρούν σε αγορές πανικού, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες π.χ. στη Μεγάλη Βρετανία, ωστόσο "στοκάρουν” προϊόντα φοβούμενοι την εξέλιξη της πανδημίας. Κάτι που επιβεβαιώνεται και από το ταμείο των σούπερ μάρκετ.

Aπό την Παρασκευή -οπότε και αναμενόταν το διάγγελμα του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και τα νέα μέτρα, τελικά έγινε το Σάββατο-, οι πωλήσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων (σούπερ μάρκετ) τόσο στο φυσικό όσο και στο ηλεκτρονικό δίκτυο, "τρέχουν” με ρυθμό αύξησης +20-30% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν, αναφέρουν στο Capital.gr πηγές του κλάδου.

Ποια προϊόντα όμως αγοράζουν περισσότερο οι καταναλωτές; Όλα, αναφέρουν οι ίδιες πηγές οι οποίες σημειώνουν ότι μέχρι στιγμής υπάρχει συμμετρία στην αύξηση των πωλήσεων σε όλες τις κατηγορίες, χωρίς μεγάλες αποκλίσεις. Μοναδική εξαίρεση, όπου καταγράφεται "επιθετική” αύξηση +200% των πωλήσεων σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν, αποτελούν τα γάντια μιας χρήσης. Κάτι που αποδίδεται στην ανάγκη των καταναλωτών να καταφύγουν σε αγορές προϊόντων που θα τους προστατεύσουν.

Εκτός από τις τελευταίες ημέρες του Οκτωβρίου, που συνέπεσαν χρονικά με τα νέα περιοριστικά μέτρα, όλος ο Οκτώβριος κινήθηκε ανοδικά σημειώνοντας αύξηση +10% με αποτέλεσμα ο τζίρος να προσεγγίσει τα επίπεδα που καταγράφονται παραδοσιακά τον Δεκέμβριο, ο οποίος αποτελεί τον πιο δυνατό, από άποψη τζίρου, μήνα του έτους. Σε αυτό συνέβαλε η καταβολή των αναδρομικών ύψους 1,4 δισ. ευρώ στους συνταξιούχους αλλά κυρίως η ανασφάλεια που έχει προκαλέσει η έξαρση των κρουσμάτων, των θανάτων και των διασωληνωμένων στις ΜΕΘ.

Η επόμενη ημέρα και το νέο μοντέλο καταναλωτή

Τάση η οποία εκτιμάται ότι θα διατηρηθεί καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, αν δεν αλλάξει κάτι προς το καλύτερο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις η φετινή χρονιά θα "κλείσει” με αύξηση του τζίρου τουλάχιστον 8% σε σχέση με το 2019, ποσοστό που μεταφράζεται σε επιπλέον 850 εκατ. ευρώ στο ταμείο των σούπερ μάρκετ.
Αυτή η ενίσχυση της δύναμης των σούπερ μάρκετ οφείλεται μεν στα lockdown, άρα λιγότερες επιλογές για τον καταναλωτή, αλλά κυρίως στην ανάγκη του να ξοδεύει μόνο για να καλύψει τις ανελαστικές ανάγκες του, όπως είναι τα προϊόντα διατροφής.

Και το φαινόμενο αυτό δεν είναι μόνο Ελληνικό. Ένα από τα βασικά ευρήματα έρευνας της Palsgaard, που "έτρεξε” σε ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Μεξικό και Σιγκαπούρη, είναι ότι για πάνω από 1 στους 2 καταναλωτές (ποσοστό 55%) η τιμή αποτελεί το βασικό κριτήριο για την αγορά των προϊόντων διατροφής. Ενώ, σχεδόν οι μισοί (47%) δήλωσαν ότι θα ξοδέψουν περισσότερα για να μαγειρέψουν στο σπίτι. Με το ποσοστό στους Millennials (ηλικίες 25-34 ετών) να αγγίζει το 57%, και 54% στη γενιά Ζ (ηλικίες 18-24).

Οι χαμένοι από το lockdown και οι παράπλευρες απώλειες

Εκτός από τους κερδισμένους στην τρέχουσα συγκυρία, δηλαδή τον κλάδο των σούπερ μάρκετ ο οποίος λόγω και του lockdown στην εστίαση θα "μαζέψει” και το μερίδιο του "στομαχιού” αλλά και το delivery, υπάρχουν και οι χαμένοι. Και αυτοί δεν είναι μόνο όσοι δραστηριοποιούνται άμεσα με τον κλάδο της μαζικής εστίασης στις 27 περιφερειακές ενότητες της χώρας, που αν δεν έχουν take away και delivery, θα παραμείνουν κλειστοί για έναν μήνα, και του λιανεμπορίου σε Θεσσαλονίκη και Σέρρες που έκλεισαν για 14 ημέρες.

Είναι και όλοι όσοι εφοδιάζουν αυτό το δίκτυο, δηλαδή τα μπαρ, τα καφέ, τα εστιατόρια κ.λπ. με τρόφιμα, ποτά, αναψυκτικά, υλικά συσκευασίας, οι χονδρέμποροι, οι μεταφορείς, οι τεχνίτες, τα cash & carry, οι κάβες κ.ά.

Αλλά και όλοι όσοι από τη βιομηχανία και τις υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένου και του τουριστικού κλάδου, που επηρεάζονται από τα περιοριστικά μέτρα που λαμβάνει η μια μετά την άλλη χώρα, με την οποία η Ελλάδα έχει εμπορικές σχέσεις.

Εκτός όμως από το τι συμβαίνει σήμερα, διάχυτη είναι η ανησυχία για το αύριο. Πόσες και ποιες εταιρείες θα αντέξουν, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και πόσοι εργαζόμενοι θα παραμείνουν ενεργοί την επόμενη ημέρα.

Σύμφωνα με τον ILO τα εισοδήματα μειώθηκαν παγκοσμίως τα τρία πρώτα τρίμηνα της φετινής χρονιάς κατά 10,7%, ή 3,5 τρισ. δολάρια, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2019. Για το τέταρτο τρίμηνο ο ILO εκτιμά πως οι απώλειες ωρών εργασίας θα ισοδυναμούν με απώλεια 245 εκατομμύριων θέσεων πλήρους απασχόλησης. Η προηγούμενη εκτίμησή έκανε λόγο για απώλεια ωρών εργασίας που αντιστοιχεί σε 140 εκατομμύρια θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης.

Με την Παγκόσμια Τράπεζα να προειδοποιεί ότι η πανδημία του νέου κορονοϊούενδέχεται να οδηγήσει σε ακραία φτώχεια έως και 150 εκατομμύρια ανθρώπους μέχρι τα τέλη του 2021.

Πηγή: capital.gr

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΠΟΥ ΕΝΤΟΠΙΖΟΝΤΑΙ ΤΑ ΚΡΟΥΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΛΛΑΞΗΣ 25 Ιαν 2021 | 09:27

Συναγερμός από Γώγο: Ανησυχία από τις τρεις νέες μεταλλάξεις κορονοϊού - Να υπάρξει αυξημένη επιτήρηση

Συναγερμός για τις νέες μεταλλάξεις του κορονοϊού - Αυξημένη επιτήρηση ζητά ο καθηγητής Γώγος - "Θα περάσουμε και το καλοκαίρι με μέτρα".

ΔΥΣΑΡΕΣΚΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ 25 Ιαν 2021 | 08:35

Παγώνη: Σε 15 ημέρες θα ξέρουμε για το συνωστισμό στα μαγαζιά - Το ΕΣΥ δεν αντέχει τρίτη πίεση

Για τις εικόνες με τους γεμάτους εμπορικούς δρόμους στις πόλεις το Σαββατοκύριακο με ανοιχτά τα μαγαζιά, μίλησε η πρόεδρος νοσοκομειακών γιατρών, Ματίνα Παγώνη.

ΤΙ ΔΗΛΩΣΕ ΣΕ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ 24 Ιαν 2021 | 15:55

Σταμπουλίδης για συνωστισμό στους εμπορικούς δρόμους: Θα είναι καταστροφικό για όλους τρίτο αυστηρό lockdown

Πρέπει ο καθένας να δείξει αυτοπειθαρχία, τόνισε ο Παναγιώτης Σταμπουλίδης

24 Ιαν 2021 | 09:14

Οι ουρές στην Ερμού απειλούν το "ήπιο lockdown" της Δευτέρας - Κρίσιμη η Κυριακή

Το μεγάλο "στοίχημα" είναι να μην υπάρξουν επιβαρυντικά επιδημιολογικά στοιχεία που θα οδηγήσουν σε πισωγυρίσματα

23 Ιαν 2021 | 09:00

Χαλαρό lockdown από 1η Φεβρουαρίου - Τι αλλάζει για σχολεία, φροντιστήρια, πρακτορεία ΟΠΑΠ,μετακινήσεις και ταξί

Οδηγός επιβίωσης για το επόμενο 15νθήμερο - Τι θα λειτουργήσει, από πότε και πώς

"ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΟΥ ΘΑ ΑΓΟΡΑΖΑ ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΕΣ ΜΑΣΚΕΣ" 22 Ιαν 2021 | 21:08

Σαρηγιάννης: Ανησυχούμε για τη μετάλλαξη - Φόβοι για επιτάχυνση 3ου κύματος - Στα μέσα Μαρτίου κορύφωση στις ΜΕΘ

"Οι προσομοιώσεις δείχνουν πως και με μικρό αριθμό κρουσμάτων, δηλαδή τα 26 κρούσματα που έχουν καταγραφεί και τα άλλα που διερευνώνται, μπορεί να έχουμε επιτάχυνση ενός τρίτου κύματος", τόνισε ο καθηγητής

ΟΙ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ 22 Ιαν 2021 | 19:22

Κορονοϊός: Αυτές είναι οι "κόκκινες" περιοχές στη χώρα - Πού παρατείνονται τα πρόσθετα μέτρα

Καμπανάκι κινδύνου από τον Νίκο Χαρδαλιά, που ανακοίνωσε παράταση μέτρων - Σε ποιες περιοχές παύουν να ισχύουν

ΤΙ ΔΗΛΩΣΕ ΣΤΗΝ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΝΔΗΜΙΑ 22 Ιαν 2021 | 18:55

Παρατείνεται μια εβδομάδα το lockdown - Τι ισχύει για κυνήγι, ψάρεμα, ταξί και πρακτορεία ΟΠΑΠ

Παράταση μιας εβδομάδας των μέτρων του lockdown ανακοίνωσε πριν από λίγο ο Νίκος Χαρδαλιάς

22 Ιαν 2021 | 11:46

Δεν θα πληρώσουν ενοίκιο και τον Μάρτιο οι επιχειρήσεις που θα μείνουν κλειστές

Νέα μέτρα στήριξης φέρνει η κυβέρνηση για τις επιχειρήσεις που συνεχίζουν να πλήττονται και, όπως όλα δείχνουν, θα παραμείνουν κλειστές για μεγάλο χρονικό διάστημα.

ΤΟ ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ 20 Ιαν 2021 | 16:15

Ανοίγουν τα σχολεία 1η Φεβρουαρίου- Ακολουθούν χιονοδρομικά, πρακτορεία ΟΠΑΠ και στο τέλος η εστίαση

Οπως δήλωσε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης για το άνοιγμα των σχολείων που θα προηγηθεί όλων των άλλων

ΣΥΓΚΡΑΤΗΜΕΝΗ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΜΠΟΡΟΥΣ 20 Ιαν 2021 | 13:35

Πώς κινήθηκε ο τζίρος των καταστημάτων τις δύο πρώτες ημέρες των εκπτώσεων

Σε κατάσταση αποσυμπίεσης βρίσκονται αγορά και καταναλωτές, από τη Δευτέρα όπου "επανήλθαν" σε μια νέα μορφή κανονικότητας μετά από δύο και πλέον μήνες καραντίνας.

ΣΕ ΠΟΙΕΣ ΧΩΡΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΣΥΝΔΡΟΜΗΤΕΣ 20 Ιαν 2021 | 08:41

To Netflix είναι ο μεγάλος κερδισμένος της πανδημίας: Έφθασε τους 204 εκατ. συνδρομητές

Η πανδημία ωφέλησε το Netflix που έφθασε τους 204 εκατομμύρια συνδρομητές παγκοσμίως και μπορεί πια να "φρενάρει" τα χρέη του.

ΤΙ ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΗΚΕ 20 Ιαν 2021 | 08:32

Γερμανία: Παρατείνεται το lockdown έως 14 Φεβρουαρίου - Κλειστά σχολεία, υποχρεωτική μάσκα σε ΜΜΜ και καταστήματα

Η Μέρκελ τόνισε ότι είναι κρίσιμο να περιοριστούν οι επαφές στον χώρο εργασίας, αλλά και να μειωθεί ο αριθμός όσων μετακινούνται από και προς την εργασία.