Σε αποκλίνουσες κατευθύνσεις κινείται η Κυβέρνηση, όχι μόνο με την αντιπολίτευση, αλλά και με το ανεξάρτητο Γραφείο του Προϋπολογισμού στη Βουλή για το ζήτημα του Χρέους.
Το Γραφείο Προϋπολογισμού στην τελευταία τριμηνιαία έκθεσή του αναφέρει ότι η χώρα δεν θα είναι σε θέση να εξυπηρετήσει το χρέος της
Οι εκτιμήσεις
Η Ελλάδα δεν θα είναι σε θέση να εξυπηρετήσει το χρέος της χωρίς την αναδιάρθρωση των δανείων που έχουν χορηγήσει μέσω του Μνημονίου οι εταίροι στην Ε.Ε. εκτιμά το Γραφείο του Προϋπολογισμού στην τελευταία τριμηνιαία Εκθεση του.
Από την άλλη πλευρά το υπουργείο Οικονομικών έχει ήδη κατεβάσει τον πήχυ της διαπραγμάτευσης, ενόψει της συζήτησης που θα ξεκινήσει την ερχόμενη Δευτέρα στο Eurogroup.
Πρόταση για επιμήκυνση του χρόνου ωρίμανσης
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Ελλάδα θα προτείνει επισήμως την επιμήκυνση του χρόνου ωρίμανσης των δανείων διάσωσης μέχρι και 50 χρόνια (από 30 που είναι τώρα), όπως και μείωση των επιτοκίων στα δάνεια από τις χώρες της ευρωζώνης ή εναλλακτικά να αλλάξει το επιτόκιο σε σταθερό από κυμαινόμενο.
Η γραμμή αυτή του υπουργού Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα, ο οποίος θα θέσει το θέμα στους εταίρους του, φαίνεται να εναρμονίζεται πλήρως με τις θέσεις που έχει εκφράσει δημοσίως ο Γερμανός ομόλογος του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε.
Οι προβλέψεις του Μεσοπρόθεσμου
Με βάση τις προβλέψεις του Μεσοπρόθεσμου, το 2014 το Χρέος θα διαμορφωθεί στο 173,9% του ΑΕΠ, για να υποχωρήσει το 2015 στο 168,3%, στο 158,9% το 2016, στο 149,1% το 2017 και στο 139,1% το 2018. Ομως οι αβεβαιότητες για την εξέλιξη του Δημοσίου Χρέους είναι τόσο υψηλές, με αποτέλεσμα να διχάζονται μεταξύ τους και οι «επίσημοι δανειστές» μας.
Οπως προκύπτει από τη σύγκριση των δύο «σεναρίων» οι διαφορές ξεκινούν από 4 μονάδες του ΑΕΠ το 2015 και φτάνουν τις 7 μονάδες το 2018
Η Κομισιόν στην τελευταία της έκθεση εκτιμά πως φέτος το δημόσιο χρέος θα διαμορφωθεί στο 177,2% του ΑΕΠ, στο 172,5% το 2015, στο 162,9% το 2016 και στο 154,2% το 2017.
Το ΔΝΤ, με βάση τις εκτιμήσεις που αναγράφονται στο Fiscal Monitor του Απριλίου, το ελληνικό χρέος θα διαμορφωθεί στο 174,7% το 2014, στο 171,3% το 2015, στο 162,5% το 2016, στο 153,7% το 2017 και στο 146,1% του ΑΕΠ το 2018.
Η σύγκριση των δύο «σεναρίων»
Οπως προκύπτει από τη σύγκριση των δύο «σεναρίων» οι διαφορές ξεκινούν από 4 μονάδες του ΑΕΠ το 2015 και φτάνουν στις 7 μονάδες του ΑΕΠ το έτος 2018, οι οποίες δεν εξηγούνται επαρκώς. Είναι χαρακτηριστικό πως το δημόσιο χρέος του έτους 2018, το ΔΝΤ το υπολογίζει σε 316,8 δισ. ευρώ και το υπουργείο Οικονομικών σε 301,6 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά 15,2 δισ. ευρώ, χαμηλότερα.
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών η εξέλιξη του δημοσίου χρέους σύμφωνα με τις προβλέψεις του, δείχνει το αποτέλεσμα της δημοσιονομικής εξυγίανσης. Ακόμη το υπουργείο οικονομικών θεωρεί πως η βιωσιμότητα του χρέους δεν πρέπει να υπολογίζεται με βάση το λόγο του προς το ΑΕΠ, αλλά με άλλα χαρακτηριστικά όπως είναι η μεγάλη διάρκεια ωρίμανσής του, η οποία μάλιστα είναι μεγαλύτερη από την αντίστοιχη των άλλων χωρών της Ευρώπης.
Και τούτο διότι το Ελληνικό Δημόσιο χρέος χαρακτηρίζεται από μεγάλες περιόδους χάριτος, οι οποίες θα επιμηκυνθούν περαιτέρω.