Στη Θεσσαλονίκη και στην ομιλία του πρωθυπουργού κατά την τελετή εγκαινίων της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης θα είναι στραμμένα αύριο τα βλέμματα όχι μόνο των πολιτών αυτής της χώρας αλλά και των δανειστών της όπως επίσης και των αγορών.
Με τα σενάρια παροχολογίας να δίνουν και να παίρνουν –η τελευταία εκδοχή φέρνει τον πρωθυπουργό να μοιράζει πρωτογενή υπερπλεονάσματα τεσσάρων ετών για να ανεβάσει τον συνολικό λογαριασμό των παροχών τουλάχιστον 4,5 δις. ευρώ- το ζητούμενο είναι να φανεί αν ο πρωθυπουργός θα στείλει μήνυμα «συνετής» διακυβέρνησης προσανατολισμένης στο να τηρηθούν τα συμφωνηθέντα με τους δανειστές της χώρας ή αν θα παρασυρθεί στην παροχολογία εξαγγέλλοντας μέτρα για τα οποία θα είναι αβέβαιο αν θα υπάρξει δυνατότητα υλοποίησης.
Όλες αυτές τις ημέρες, ο πρωθυπουργός έχει γίνει αποδέκτης διαφορετικών εισηγήσεων από δύο διαφορετικά «στρατόπεδα» που διαμορφώνονται στους κόλπους της κυβέρνησης και του κόμματος. Το «συντηρητικό» στρατόπεδο, θέλει οι εξαγγελίες να είναι μετρημένες και ποσοτικοποιημένες ώστε να μην επηρεαστούν αρνητικά οι αγορές, οι οποίες όλες αυτές τις ημέρες έχουν δείξει τις διαθέσεις τους ανεβάζοντας την απόδοση των ελληνικών ομολόγων ακόμη και στο 4,6% και ρίχνοντας τον γενικό δείκτη του χρηματιστηρίου ακόμη και κάτω από τις 700 μονάδες.
Υπάρχει και το πιο "επιθετικό" στρατόπεδο, το οποίο εισηγείται ο πρωθυπουργός να εμφανιστεί με ένα πλάνο 4ετίας με το οποίο θα υπόσχεται ότι θα υλοποιήσει πολλά από τα μέτρα που ακούστηκαν για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη το 2014. Έτσι, η ατζέντα προτείνεται να περιλαμβάνει και σταδιακή αύξηση του κατώτατου μισθού με βάση το πορτογαλικό μοντέλο, και γενναία μείωση του ΕΝΦΙΑ και μειώσεις ασφαλιστικών εισφορών όπως επίσης και μια νέα ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου.
«Πιλότος» για να υποστηριχθούν τεχνοκρατικά οι υποσχέσεις που θα ακουστούν στη Θεσσαλονίκη, θα είναι σε κάθε περίπτωση το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα δημοσιονομικής στρατηγικής. Σε αυτό, έχουν γίνει προβλέψεις για πρωτογενή πλεονάσματα που εκτινάσσονται έως και το 5,2% του ΑΕΠ το 2022. Αυτά τα πλεονάσματα φέρεται να θέλει να μοιράσει ο κ. Τσίπρας. Αντιστοιχούν σε περίπου 3,5 δις. ευρώ συν άλλο ένα δις. ευρώ που εκτιμάται ότι θα είναι το υπερπλεόνασμα της φετινής χρονιάς. Το πρόβλημα είναι ότι με αυτές τις επιδόσεις, δεν έχουν συμφωνήσει οι δανειστές. Είναι καθαρά ελληνικές εκτιμήσεις ειδικά σε ότι αφορά στην περίοδο μετά το 2019.
Με βάση το μεσοπρόθεσμο:
1. Για το 2019 προβλέπεται πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος 700 εκατ. ευρώ.
2. Για το 2020, προβλέπεται ότι θα μπορούν να μοιραστούν επιπλέον 435 εκατ. ευρώ για μειώσεις φορολογικών συντελεστών και 145 εκατ. ευρώ για κοινωνικές δαπάνες ανεβάζοντας τον συνολικό λογαριασμό στα 1,28 δις. ευρώ.
3. Το 2021, το «πακέτο» φτάνει στα 2,105 δις. ευρώ με επιπλέον φορολογικές παροχές 412,5 εκατ. ευρώ συγκριτικά με το 2020 και ισόποση περαιτέρω αύξηση των κοινωνικών δαπανών (δηλαδή κατά 412,5 εκατ. ευρώ)
4. Το πακέτο ολοκληρώνεται το 2022 με τον συνολικό λογαριασμό των μέτρων να ανεβαίνει στα 3,582 δις. ευρώ με νέες φορολογικές ελαφρύνσεις 738,5 εκατ. ευρώ και πρόσθετες κοινωνικές δαπάνες 738,5 εκατ. ευρώ.
Όλα αυτά τα νούμερα στηρίζονται σε μαξιμαλιστικές προβλέψεις όσον αφορά στη διαμόρφωση του πρωτογενούς πλεονάσματος
1. 4% για το 2018 αλλά και για το 2019
2. 4,1% για το 2020
3. 4,5% για το 2021 και
4. 5,2% για το 2022
Φωτογραφία: Ευρωκίνηση
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr