Εγκύκλιος σοκ: «Δήμευση» του 33% των αδήλωτων περιουσιακών στοιχείων

«Συνεταίρος» -με ποσοστό 33% σε οποιοδήποτε περιουσιακό στοιχείο δεν μπορεί να δικαιολογηθεί θα μπαίνει το δημόσιο. Τι προβλέπει η εγκύκλιος της ΓΓΔΕ.

Θάνος Τσίρος
ΓΡΑΦΕΙ: ΘΑΝΟς ΤΣΙΡΟς
Εγκύκλιος σοκ: «Δήμευση» του 33% των αδήλωτων περιουσιακών στοιχείων

«Συνεταίρος» -με ποσοστό 33% σε οποιοδήποτε περιουσιακό στοιχείο δεν μπορεί να δικαιολογηθεί θα μπαίνει το δημόσιο. Λεπτομερής εγκύκλιος της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, εξηγεί ότι για οποιοδήποτε περιουσιακό στοιχείο εντοπίζεται και δεν μπορεί να δικαιολογηθεί η προέλευση των χρημάτων βάσει των οποίων αυτό αποκτήθηκε, θα επιβάλλεται φόρος 33%. Εννοείται ότι ο φορολογούμενος μπορεί κάλλιστα να μπλέξει και με πρόστιμα, που σημαίνει ότι το… ποσοστό του δημοσίου στο περιουσιακό στοιχείο θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο από το 33% που είναι απλώς η «αφετηρία».

Στην εγκύκλιο του υπουργείου, γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στη μεθοδολογία που πρέπει να ακολουθείται για τον έλεγχο των καταθέσεων. Ζητείται από τους ελεγκτές, να ξεσκονίζουν τραπεζικές καταθέσεις και να διαπιστώνουν που έχουν κατευθυνθεί τα χρήματα από αναλήψεις μετρητών. Μεταξύ, άλλων, όπως προκύπτει και από το απόσπασμα που ακολουθεί, ζητείται να διερευνηθεί κατά πόσο, εκτός από την απόκτηση περιουσιακού στοιχείου, τα ίδια χρήματα έχουν εμφανιστεί να κατατίθενται αργότερα σε άλλο τραπεζικό λογαριασμό. Ιδού και το χαρακτηριστικό απόσπασμα:

«Η προσαύξηση της περιουσίας που προκύπτει από τον έλεγχο τραπεζικών λογαριασμών πρέπει να τεκμηριώνεται επαρκώς, καθόσον αναλήψεις / καταθέσεις μπορεί να αφορούν συναλλαγές-κινήσεις που δεν συνιστούν κατ’ ανάγκη φορολογητέο εισόδημα. Περαιτέρω μεταφορές χρηματικών ποσών μεταξύ τραπεζικών λογαριασμών εξετάζονται και διερευνάται ο λόγος που πραγματοποιήθηκαν οι συναλλαγές μεταφοράς των ποσών αυτών αφού προσκομίσει ο φορολογούμενος τα σχετικά έγγραφα. Δηλαδή το θέμα που πρέπει να εξετάζεται δεν είναι ο χρόνος που μεσολαβεί μεταξύ ανάληψης και κατάθεσης στον ίδιο ή άλλο τραπεζικό λογαριασμό αλλά αν τα αναληφθέντα ποσά υπερκαλύπτουν δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων ή λοιπών δαπανών, έτσι ώστε να μην δικαιολογούνται μεταγενέστερες καταθέσεις ίσου ή άλλου ποσού στον ίδιο ή άλλο λογαριασμό. Σ’ αυτήν την περίπτωση μπορεί να αποδειχθεί και να τεκμηριωθεί από τον έλεγχο ότι, οι συγκεκριμένες αναλήψεις που έγιναν από τον φορολογούμενο από έναν ή περισσότερους λογαριασμούς δαπανήθηκαν για την απόκτηση περιουσιακών στοιχείων ή λοιπών δαπανών οπότε δεν μπορεί να θεωρηθεί εφικτή η επανακατάθεση των ποσών αυτών σε ίδιους ή άλλους λογαριασμούς. Επιπλέον ο έλεγχος κρίνει και τεκμηριώνει εάν πρόκειται ή όχι για «πρωτογενείς καταθέσεις», δηλαδή για ποσά που προέρχονται από άγνωστη ή μη διαρκή ή μη σταθερή πηγή ή αιτία και δεν προέρχονται από αναλήψεις από άλλους τραπεζικούς λογαριασμούς. Σημειώνεται ότι δεν αντίκειται στη φορολογική νομοθεσία η ανάληψη χρηματικών ποσών και η αποδεδειγμένη επανακατάθεση μέρους ή του συνόλου αυτών και ούτε προβλέπεται χρονικός περιορισμός για την διαδικασία κίνησης χρηματικών κεφαλαίων».

Ολόκληρη η εγκύκλιος έχει ως εξής:


Α΄ Ανάλωση κεφαλαίου προηγούμενων ετών

1. Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 15,16, 17, 18 και 19 του ν. 2238/1994, καθώς και σύμφωνα με διευκρινιστικές εγκυκλίους και διοικητικές λύσεις που είχαν εκδοθεί μέχρι και 31 Δεκεμβρίου 2013, προβλέπεται προσδιορισμός φορολογητέας ύλης με βάση τις δαπάνες διαβίωσης των φορολογουμένων και των προσώπων που συνοικούν με αυτόν και τον βαρύνουν, όταν το συνολικό ποσό που προσδιορίζεται με τα ως άνω σχετικά άρθρα είναι ανώτερο από το συνολικό εισόδημά του. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης ζ΄ της παρ. 2 του άρθρου 19 του ανωτέρω νόμου, η προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων περιορίζεται ή καλύπτεται μεταξύ άλλων, με ανάλωση κεφαλαίου που αποδεδειγμένα έχει φορολογηθεί κατά τα προηγούμενα έτη ή νόμιμα απαλλαγεί από το φόρο.

2. Με την 1037965/356/0012/ΠΟΛ1094/23-3-1989 διαταγή του Υπουργείου Οικονομικών καθώς και με την παράγραφο 7 του άρθρου 3 του ν. 3842/2010 που τροποποίησε την παράγραφο 2, περίπτωση ζ΄, του άρθρου 19 του ν. 2238/94, για τον υπολογισμό του κεφαλαίου που σχηματίζεται κάθε έτος, λαμβάνονται υπόψη εισοδήματα που είχαν φορολογηθεί ή είχαν νόμιμα απαλλαγεί από το φόρο, εισπράχθηκαν αποδεδειγμένα και τα οποία προκύπτουν από τον συμψηφισμό των θετικών και αρνητικών στοιχείων του ίδιου έτους. Εάν σε κάποιο έτος προκύψει αρνητικό υπόλοιπο τούτο επηρεάζει αρνητικά τα θετικά στοιχεία των προηγούμενων ετών. Επίσης τα έτη αυτά 2 θα πρέπει να είναι συνεχόμενα και να φτάνουν μέχρι το προηγούμενο του έτους που επικαλείται ο φορολογούμενος (κρινόμενο έτος). Το θετικό αλγεβρικό άθροισμα όλων αυτών των ετών θα αποτελέσει το συνολικό κεφάλαιο που σχηματίστηκε αυτά τα έτη.

3. Τα ως άνω αναφερόμενα στις παραγράφους 1 και 2 ίσχυαν για υποθέσεις και διαχειριστικές περιόδους μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2013. Από την 1 Ιανουαρίου 2014 και μετά, ισχύουν οι διατάξεις των άρθρων 30, 31, 32, 33 και 34 του ν. 4172/2013 (ΦΕΚ 167 Α΄) όπως αυτές έχουν ερμηνευτεί με την ΠΟΛ1076/26-3-2015. Συγκεκριμένα οι διατάξεις περί ανάλωσης κεφαλαίου αναφέρονται στην περίπτωση ζ΄, της παρ. 2 του άρθρου 34 του ν. 4172/13, ερμηνεύθηκαν με την ΠΟΛ 1076/15 και δεν έχουν διαφοροποιηθεί σε σχέση με τις διατάξεις που ίσχυαν με τον ν. 2238/94.

4. Σημειώνεται ότι στην περίπτωση που ο φορολογούμενος εξαιρείται από τον εναλλακτικό τρόπο υπολογισμού της ελάχιστης φορολογίας με βάση τα άρθρα 31 και 32 του ν. 4172/13 (π.χ. ανάπηρος για επιβατικό αυτοκίνητο), ή για τα κρινόμενα έτη δεν εφαρμοζόταν η δαπάνη απόκτησης περιουσιακών στοιχείων (πόθεν έσχες ) του άρθρου 32 ν. 4172/13 και δεν έχει φορολογηθεί το εισόδημά του βάσει προστιθέμενης διαφοράς τεκμηρίου τότε το αρνητικό υπόλοιπο που προκύπτει από την ανάλωση επηρεάζει αρνητικά τα θετικά υπόλοιπα του συνόλου των ετών που επικαλείται ο φορολογούμενος. Στην περίπτωση που ο φορολογούμενος δεν υποχρεούται σε υποβολή δήλωσης βάσει των εκάστοτε ισχυουσών διατάξεων, τότε δεν υπάρχει κεφάλαιο προς επίκληση για το έτος αυτό και λαμβάνεται ως μηδενικό. Επίσης, αν σε κάποιο έτος έχει προκύψει αρνητικό υπόλοιπο και το εισόδημα έχει φορολογηθεί βάσει τεκμηρίων τότε αυτό το υπόλοιπο δεν θα συμψηφιστεί με τα θετικά υπόλοιπα των ετών που επικαλείται ο φορολογούμενος (θεωρείται μηδενικό).Διευκρινίζεται ότι τα έτη προς επίκληση πρέπει να είναι συνεχόμενα μέχρι το προηγούμενο του κρινόμενου έτους. Το θετικό αλγεβρικό άθροισμα όλων των ετών θα αποτελέσει το συνολικό κεφάλαιο που σχηματίστηκε αυτά τα έτη (σχετ. η ΠΟΛ 1076/26-3-2015).

Β΄ Προσαύξηση περιουσίας

1. Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθ. 21 του ΚΦΕ, κάθε προσαύξηση περιουσίας που προέρχεται από παράνομη ή αδικαιολόγητη ή άγνωστη πηγή ή αιτία, θεωρείται κέρδος από επιχειρηματική δραστηριότητα, υπό τις προϋποθέσεις που προβλέπονται στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας.

2. Επιπλέον, με τις διατάξεις του άρθρου 39 του ΚΦΔ ορίζεται ότι σε περίπτωση διαπίστωσης προσαύξησης περιουσίας κατά την παράγραφο 4 του άρθρου 21 του ΚΦΕ, η προσαύξηση αυτή δεν υπόκειται σε φορολογία, εφόσον ο φορολογούμενος αποδείξει την πραγματική πηγή αυτής, καθώς επίσης και ότι αυτή είτε έχει υπαχθεί σε νόμιμη φορολογία, είτε απαλλάσσεται από τον φόρο σύμφωνα με ειδικές διατάξεις.

3. Οι διατάξεις της ως άνω παραγράφου αναφέρονται σε οποιαδήποτε προσαύξηση περιουσίας, που προέρχεται από παράνομη ή αδικαιολόγητη ή άγνωστη πηγή και αιτία προέλευσης, και ορίζεται ότι ο φορολογούμενος, έχει τη δυνατότητα να αποδείξει την 3 πραγματική πηγή ή την αιτία προέλευσης ή ότι η εν λόγω προσαύξηση φορολογήθηκε ή απαλλάχθηκε νόμιμα. Σε περίπτωση που οι αποδείξεις δεν είναι ικανοποιητικές, η οποιαδήποτε προσαύξηση της περιουσίας χαρακτηρίζεται και φορολογείται ως εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα.

4. Η προσαύξηση της περιουσίας μπορεί να αναφέρεται σε κινητή ή ακίνητη περιουσία οποιασδήποτε μορφής, όπως οικόπεδα, σπίτια, αυτοκίνητα, σκάφη, αεροσκάφη, τραπεζικές καταθέσεις και πάσης φύσεως χρεόγραφα, (μετοχές, τοκομερίδια, ομόλογα, αμοιβαία κεφάλαια κλπ.), η οποία δεν δικαιολογείται από τα εισοδήματα που δηλώνει ο φορολογούμενος. Η μεταβολή της σύνθεσης ή της διατήρησης της περιουσίας δεν σημαίνει απαραίτητα και την προσαύξησή της.

5. Σε κάθε περίπτωση, οποιαδήποτε προσαύξηση περιουσίας διαπιστωθεί κατά τον έλεγχο, προκειμένου να φορολογηθεί σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγρ. 4 του άρθρου 29 του ΚΦΕ, δηλαδή με συντελεστή τριάντα τρία τοις εκατό (33%), απαιτείται να ελέγχονται και να συνεκτιμώνται και οι τυχόν δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων του άρθρου 32 του ΚΦΕ.

6. Για την δικαιολόγηση προσαύξησης περιουσίας μέσω διάθεσης περιουσιακών στοιχείων ή μέσω απόκτησης εισοδημάτων που στο παρελθόν δεν υπήρχε η υποχρέωση της αναγραφής τους στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, είτε γιατί ήταν αφορολόγητα είτε γιατί φορολογούνταν με ειδικό τρόπο (πχ. τόκοι, πώληση εισηγμένων μετοχών), πρέπει να αποδεικνύονται με τα κατάλληλα νόμιμα δικαιολογητικά.

7. Επίσης, σε όσες περιπτώσεις επικαλείται ο φορολογούμενος ότι η προσαύξηση περιουσίας προέρχεται από δωρεά, δανειοδότηση, γονική παροχή, κληρονομιά κλπ, πρέπει να ελέγχεται αν υπήρχε η δυνατότητα από τον δωρητή, τον δανειοδότη, τον παρέχοντα, τον κληρονομούμενο, να καταβάλλει ποσά που επικαλείται ο φορολογούμενος, καθώς και αν έχουν καταλογιστεί τα ποσά που προβλέπονται από τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις (π.χ. τέλη χαρτοσήμου , φόρος γονικής παροχής , φόρος δωρεάς κ.λπ.).

8. Η προσαύξηση της περιουσίας που προκύπτει από τον έλεγχο τραπεζικών λογαριασμών πρέπει να τεκμηριώνεται επαρκώς, καθόσον αναλήψεις / καταθέσεις μπορεί να αφορούν συναλλαγές-κινήσεις που δεν συνιστούν κατ’ ανάγκη φορολογητέο εισόδημα. Περαιτέρω μεταφορές χρηματικών ποσών μεταξύ τραπεζικών λογαριασμών εξετάζονται και διερευνάται ο λόγος που πραγματοποιήθηκαν οι συναλλαγές μεταφοράς των ποσών αυτών αφού προσκομίσει ο φορολογούμενος τα σχετικά έγγραφα. Δηλαδή το θέμα που πρέπει να εξετάζεται δεν είναι ο χρόνος που μεσολαβεί μεταξύ ανάληψης και κατάθεσης στον ίδιο ή άλλο τραπεζικό λογαριασμό αλλά αν τα αναληφθέντα ποσά υπερκαλύπτουν δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων ή λοιπών δαπανών, έτσι ώστε να μην δικαιολογούνται μεταγενέστερες καταθέσεις ίσου ή άλλου ποσού στον ίδιο ή άλλο λογαριασμό. Σ’ αυτήν την περίπτωση μπορεί να αποδειχθεί και να τεκμηριωθεί από τον έλεγχο ότι, οι συγκεκριμένες αναλήψεις που έγιναν από τον φορολογούμενο από έναν ή περισσότερους λογαριασμούς δαπανήθηκαν για την απόκτηση περιουσιακών στοιχείων ή λοιπών δαπανών οπότε δεν μπορεί να θεωρηθεί εφικτή η επανακατάθεση των ποσών αυτών σε ίδιους ή άλλους λογαριασμούς. 4 Επιπλέον ο έλεγχος κρίνει και τεκμηριώνει εάν πρόκειται ή όχι για «πρωτογενείς καταθέσεις», δηλαδή για ποσά που προέρχονται από άγνωστη ή μη διαρκή ή μη σταθερή πηγή ή αιτία και δεν προέρχονται από αναλήψεις από άλλους τραπεζικούς λογαριασμούς. Σημειώνεται ότι δεν αντίκειται στη φορολογική νομοθεσία η ανάληψη χρηματικών ποσών και η αποδεδειγμένη επανακατάθεση μέρους ή του συνόλου αυτών και ούτε προβλέπεται χρονικός περιορισμός για την διαδικασία κίνησης χρηματικών κεφαλαίων.

9.Όταν δεν μπορεί να δικαιολογηθεί η προσαύξηση της περιουσίας, τότε αυτή φορολογείται στη χρήση που διαπιστώνεται από τον έλεγχο ότι επήλθε. Ο φορολογούμενος δύναται σε κάθε περίπτωση να αποδείξει ότι ο χρόνος αυτός είναι διάφορος από αυτόν που διαπιστώθηκε από τον έλεγχο.

10.Για χρήσεις πριν από την 01/01/2014, σχετικές είναι οι διατάξεις του τελευταίου εδαφίου της παραγράφου 3 του άρθρου 48 του ν. 2238/94.

Φωτογραφία: SOOC

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

Η ΑΑΔΕ ΚΑΛΕΙΤΑΙ ΝΑ ΛΑΒΕΙ ΥΠΟΨΗ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΤΙΜΕΣ 18 Σεπ 2020 | 07:49

Μειώσεις τελευταίας στιγμής έως και 22% στον ΕΝΦΙΑ για χιλιάδες ιδιοκτήτες – Ποιοι είναι οι τυχεροί σε 16 περιοχές [πίνακας]

Το υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε το απόγευμα της Πέμπτης νέες αντικειμενικές αξίες σε 16 περιοχές της χώρας.

ΣΤΟ «LONDON ROAD SHOW» 17 Σεπ 2020 | 19:30

Σταϊκούρας: 37,8 δισ. ευρώ τα ταμειακά διαθέσιμα - Πρόσκληση σε επενδυτές να επενδύσουν στην Ελλάδα

Ο κ. Σταϊκούρας επεσήμανε ότι η ελληνική οικονομία έδειξε αξιοσημείωτη αντοχή στις επιπτώσεις της πανδημίας

ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΥΡΙΕΣ 17 Σεπ 2020 | 16:51

Συντάξεις Οκτωβρίου: Πότε θα πληρωθούν - Αναλυτικά οι ημερομηνίες

Ταυτόχρονη καταβολή των κύριων και επικουρικών συντάξεων - Αναλυτικά όλες οι ημερομηνίες πληρωμής των συντάξεων

ΖΕΙ ΜΙΑ ΛΙΤΗ ΖΩΗ ΣΕ ΕΝΑ ΤΑΠΕΙΝΟ ΔΙΑΜΕΡΙΣΜΑ 17 Σεπ 2020 | 16:01

Chuck Feeney: Ο δισεκατομμυριούχος που δώρισε όλη του την περιουσία και έμεινε...σχεδόν απένταρος

Η απίστευτη ιστορία του Chuck Feeney δώρισε 8 δις δολάρια και κράτησε για την σύνταξή του 2 εκατομμύρια

ΜΕ ΑΠΟΦΑΣΗ ΒΡΟΥΤΣΗ 17 Σεπ 2020 | 14:11

Την Παρασκευή η νέα πληρωμή της αποζημίωσης ειδικού σκοπού σε 36.715 δικαιούχους

Αύριο, 18 Σεπτεμβρίου 2020, καταβάλλεται η αποζημίωση ειδικού σκοπού σε 36.715 δικαιούχους.

ΚΑΙ ΤΑ ΤΟΥΡΚΙΚΑ ΟΜΟΛΟΓΑ 17 Σεπ 2020 | 12:22

Société Générale: Έρχεται περισσότερος "πόνος" για την τουρκική λίρα

Το μπαράζ αρνητικών "ειδήσεων" για την… τύχη της τουρκικής οικονομίας συνεχίζεται. Τι εκτιμά η Société Générale στη νέα της έκθεση.

ΑΝΟΙΚΤΟ ΤΟ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΟ ΔΙΠΛΗΣ ΔΟΣΗΣ 17 Σεπ 2020 | 08:01

ΕΝΦΙΑ: Στην... παράταση η προθεσμία πληρωμής της 1ης δόσης – Πότε θα έρθουν τα εκκαθαριστικά

Η τελική εκκαθάριση του φετινού ΕΝΦΙΑ δεν αναμένεται να γίνει τελικώς ούτε αυτό το Σαββατοκύριακο.

ΤΟ ΕΙΧΕ ΕΞΑΓΓΕΙΛΕΙ Ο ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ 16 Σεπ 2020 | 22:45

ΕΝΦΙΑ: Κατατέθηκε η τροπολογία για την κατάργησή του σε 28 ακριτικά νησιά

Τέλος ο ΕΝΦΙΑ για όσους έχουν την κύρια κατοικία τους σε ακριτικά νησιά με πληθυσμό μικρότερο από 1.200 κατοίκους

ΣΤΟ MYBUSINESSSUPPORT 16 Σεπ 2020 | 18:28

Επίδομα 534 ευρώ: Από σήμερα οι ηλεκτρονικές αιτήσεις για τον μήνα Ιούλιο

Έως τις 25 Σεπτεμβρίου μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλλουν τις ηλεκτρονικές αιτήσεις τους για την αποζημίωση ειδικού σκοπού, το επίδομα των 534 ευρώ

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 16 Σεπ 2020 | 18:27

Οι Ολλανδοί αγοράζουν το 12,5% του Λεων. Μπόμπολα στην Ελλάκτωρ

Η Reggeborgh Invest αποκτά το 12,55% του Λεων. Μπόμπολα στην Ελλάκτωρ

ΟΛΕΣ ΟΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 16 Σεπ 2020 | 18:07

Μείωση ασφαλιστικών εισφορών: Οφελος ακόμα και 340 ευρώ τον χρόνο για εργαζόμενο με μεικτό μισθό 1500 ευρώ

Αναλυτικά παραδείγματα για το όφελος που θα έχουν οι εργαζόμενοι από τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΞΕΚΙΝΑΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ 1Η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 16 Σεπ 2020 | 17:24

Έτσι θα γίνουν 100 χιλιάδες προσλήψεις- "Χάρισμα" οι ασφαλιστικές εισφορές για να μειωθεί η ανεργία

Χαρίζονται οι ασφαλιστικές εισφορές για τις επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα για να κάνουν προσλήψεις

ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΜΕΣΩΝ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ 16 Σεπ 2020 | 16:40

Κώστας Καραμανλής: Πότε φθάνουν τα 500 νέα λεωφορεία στην Αθήνα

Για την ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και τα νέα λεωφορεία μίλησε μεταξύ άλλων ο Κ. Καραμανλής