Ερευνα MARLAB: Πόσα ξόδεψαν οι Ελληνες για τον Αγιο Βαλεντίνο;

Η αγοραστική συμπεριφορά των ελλήνων καταναλωτών την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Ερευνα MARLAB: Πόσα ξόδεψαν οι Ελληνες για τον Αγιο Βαλεντίνο;

Η ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, γνωστή και ως η Ημέρα των Ερωτευμένων ξεκίνησε με την αποστολή ευχετήριων καρτών στις 14 Φεβρουαρίου τον δέκατο έβδομο αιώνα στη Μεγάλη Βρετανία. Σήμερα οι καταναλωτές γιορτάζουν την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου σε όλο τον κόσμο προσφέροντας δώρα στα αγαπημένα τους πρόσωπα όπως ρομαντικά δείπνα, κοσμήματα, λουλούδια, γλυκά, κάρτες κτλ.

Το 2018 στις Ηνωμένες Πολιτείες, η Ημέρα Αγίου Βαλεντίνου απέφερε τζίρο 20 δισεκατομμυρίων δολαρίων (έναντι 19 δισεκατομμυρίων το 2017). Ωστόσο έρευνες δείχνουν ότι αν και ξοδεύονται περισσότερα χρήματα κάθε χρόνο για την αγορά δώρων στις Η.Π.Α, όλο και λιγότερα άτομα γιορτάζουν την ημέρα αυτή (η συμμετοχή μειώθηκε από το 60% το 2009 στο 33% το 2018). Η μεγαλύτερη μείωση του ενδιαφέροντος για την ημέρα των ερωτευμένων εντοπίζεται κυρίως στην ηλικιακή ομάδα 18-34. Οι σημαντικότεροι λόγοι που αναφέρονται για το μειωμένο ενδιαφέρον που παρατηρείται είναι η μεγάλη εμπορευματοποίηση της συγκεκριμένης ημέρας, η έλλειψη συντρόφου και η μείωση του ενδιαφέροντος για να γιορτάσουν.

Τι συμβαίνει στην Ελλάδα την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου; Πως διαμορφώνεται η καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων την ημέρα των ερωτευμένων; Ποια είναι η στάση των Ελλήνων; Υπάρχει ενδιαφέρον ακόμα; Τα ερωτήματα αυτά προσπάθησε να απαντήσει η ετήσια έρευνα του Εργαστηρίου Μάρκετινγκ MARLAB του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Η έρευνα διεξήχθη διαδικτυακά στις 14 και 15 Φεβρουαρίου 2019 με την επιστημονική ευθύνη της Διευθύντριας του MARLAB, Καθηγήτριας, Ροδούλας Τσιότσου.

Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου οι Έλληνες καταναλωτές ξόδεψαν για αγορές δώρων κατά μέσο όρο 31,68 Ευρώ (πολύ λιγότερα σε σχέση με πέρυσι όπου ο μέσος όρος ήταν 43,6 Ευρώ) με ελάχιστη δαπάνη 1,80 Ευρώ και μέγιστη 650 Ευρώ.

Η αγοραστική συμπεριφορά των Ελλήνων/Ελληνίδων

Συγκεκριμένα, το 25% του δείγματος δήλωσε ότι αγόρασε δώρα την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου ενώ το 35% δέχτηκε δώρα από τα αγαπημένα του πρόσωπα. Από τα άτομα που αγόρασαν δώρα, το 67% τα προσέφερε στο/η σύντροφο του/της, το 12% στο/η σύζυγό του/ης, και το 5,5% στο/η φίλο/η του/της. Το υπόλοιπο 15,5% προσέφερε δώρα στους γονείς, παιδιά, συγγενείς, συναδέλφους, και συμφοιτητές/τριες. Από όσους δέχτηκαν δώρα την ημέρα αυτή, το 61% τα έλαβε από το/ην σύντροφο, το 11% από φίλους, το 13% από το/τη σύζυγο και το υπόλοιπο 15% από γονείς, παιδιά, συγγενείς, συναδέλφους και συμφοιτητές/τριες.

Σε ότι αφορά στα δώρα που αγόρασαν, το 44% του δείγματος αγόρασε γλυκά, το 21% αγόρασε λουλούδια, το 18% αγόρασε αξεσουάρ, το 14% αγόρασε ρούχα και εσώρουχα, και το 3% αγόρασε καλλυντικά. Πριν από την αγορά των παραπάνω προϊόντων, το 17,5% του δείγματος επισκέφτηκε καταστήματα, το 11,2% έκανε αναζήτηση στο διαδίκτυο μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή, το 16,3% έκανε αναζήτηση στο διαδίκτυο μέσω κινητού τηλεφώνου, και το 55% δεν έκανε καμία έρευνα πιο πριν. Το 72% των συμμετεχόντων στην έρευνα αγόρασε τα δώρα από τα εμπορικά καταστήματα ενώ μόνο το 5,3% αγόρασε μέσω διαδικτύου και το 11% από τα καταστήματα και το διαδίκτυο. Για την αγορά των παραπάνω δώρων, το 68% πλήρωσε με μετρητά, το 12% με πιστωτική κάρτα και το 20% με χρεωστική κάρτα ενώ η επιλογή του δώρου έγινε αποκλειστικά από το ίδιο το άτομο (83%) ή σε συνεργασία με φίλους/ες (17%).

Στην ερώτηση πως πέρασαν την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, το 42% δήλωσε ότι ήταν όπως και κάθε άλλη ημέρα, το 25% δήλωσε ότι δεν σχεδίασε κάτι γιατί δεν πιστεύει σε αυτή, το 7% με ένα ρομαντικό δείπνο στο σπίτι, το 7,7% με φίλους, το 8% με ένα ρομαντικό δείπνο σε ένα εστιατόριο, και το 5,7% μόνος/η.

Στάσεις και απόψεις για την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου

Το 75% του δείγματος το οποίο δεν αγόρασε κάποιο δώρο, δήλωσε ότι το έκανε κυρίως για τους παρακάτω λόγους: «Δεν θέλω να συμβάλλω στην εμπορευματοποίηση της αγάπης και του έρωτα» «Διότι αυτή τη στιγμή ούτε εγώ ούτε ο σύντροφος μου έχουμε την οικονομική δυνατότητα», «Δε θεωρώ ότι είναι ιδιαίτερη μέρα. Αν θέλω ν πάρω κάτι σε κάποιον μπορώ ν το κάνω οποιαδήποτε άλλη μέρα κ όχι τη μέρα που ορίζουν ως δήθεν "ημέρα της αγάπης " για τους Α, Β λόγους εκμεταλλευόμενοι καταστάσεις για ν κερδίσουν», «Δεν πιστεύω σε αυτή την γιορτή».

Σε ότι αφορά στη στάση τους απέναντι στην Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου, τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι στην πλειοψηφία τους οι έλληνες είναι αδιάφοροι για τη συγκεκριμένη γιορτή (60,3%). Μόνο το 21,8% τους δείγματος έχει θετική έως πολύ θετική στάση ενώ το 17,9% διατύπωσε αρνητική έως πολύ αρνητική στάση. Ωστόσο, όταν έγινε σύγκριση μεταξύ της στάσης τους και της σχεσιακή τους κατάστασης (το 41% του δείγματος δήλωσε ότι ήταν σε σχέση, το 26% ότι δεν είχε σχέση, το 24% ότι ήταν παντρεμένο και το 5% ότι ήταν διαζευγμένο) διαπιστώθηκε ότι υπάρχει συσχέτιση μεταξύ των δύο. Δηλαδή, τα άτομα που ήταν σε σχέση επέδειξαν σε μεγαλύτερο ποσοστό θετική και πολύ θετική στάση (32%) απέναντι στην Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου σε σχέση με τους παντρεμένους/ες (23,7%), τα άτομα που δεν ήταν σε σχέση (10%) και τους διαζευγμένους (6,7%). Επίσης, οι διαζευγμένοι/ες διατύπωσαν πιο ουδέτερη στάση (80%) σε σχέση με τους παντρεμένους (67%), όσους είναι σε σχέση (57,8%) και όσους δεν είναι σε σχέση (57,5). Επίσης, τα άτομα που δεν είναι σε σχέση δήλωσαν αρνητική ή πολύ αρνητική στάση (32,5%) σε μεγαλύτερο ποσοστό σε σχέση με τους χωρισμένους (13,4%) τους έχοντες σχέση (11,2%), και τους παντρεμένους (10,1%) και τους. Τέλος, δεν εντοπίστηκαν διαφορές ως προς την στάση τους απέναντι στη συγκεκριμένη γιορτή στις διάφορες ηλικιακές ομάδες, ούτε μεταξύ των δύο φύλων, και του επιπέδου εκπαίδευσης.

Συμπερασματικά θα λέγαμε ότι η Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου αντιμετωπίζεται μάλλον αδιάφορα από τη μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων είτε γιατί θεωρούν ότι δεν είναι γιορτή, είτε γιατί κρίνουν ότι εμπορευματοποιούνται ο έρωτας και η αγάπη είτε γιατί δεν έχουν σύντροφο αλλά και την οικονομική δυνατότητα. Τα άτομα που τη γιορτάζουν είναι κυρίως αυτά που είναι παντρεμένα ή έχουν κάποια ρομαντική σχέση και συμμετέχουν ενεργά είτε αγοράζοντας δώρα είτε προετοιμάζοντας κάποιο ρομαντικό δείπνο για τα αγαπημένα τους άτομα.

Το προφίλ του δείγματος: Στο ερωτηματολόγιο απάντησαν 374 άτομα εκ των οποίων το 24% ήταν άντρες και το 82% γυναίκες. Σε ότι αφορά στην ηλικία, το 43% του δείγματος ήταν ηλικίας 18-24 ετών, το 33,6 % ήταν μεταξύ 25-35 ετών, το 20% ήταν μεταξύ 36-50 ετών και το υπόλοιπο 3,4% ήταν ηλικίας 51 ετών και πάνω. Σε ότι αφορά στο εισόδημα, το 36% δήλωσε εισόδημα μικρότερο των 10000 Ευρώ, το 38,3% μεταξύ 10001 και 20000 Ευρώ, το 17,5% μεταξύ 20001 και 30000 Ευρώ και το υπόλοιπο 8,2% μεγαλύτερο από 30001 Ευρώ. Το δείγμα ήταν πανελλαδικό, προερχόμενο από 43 διαφορετικούς νομούς της χώρας.


Φωτο: Pixabay

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

`
ΑΝΟΙΓΟΥΝ 110 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ 03 Δεκ 2020 | 20:25

Εποχικά καταστήματα: Με αυτόν τον κωδικό στο 13033 θα πηγαίνουμε για ψώνια [βίντεο]

Διευκρινίσεις Γεωργιάδη για τα εποχικά καταστήματα - Δεν θα ανοίξουν όλα όσα πωλούν χριστουγεννιάτικα είδη.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΤΡΑΠΕΖΩΝ 03 Δεκ 2020 | 17:28

"Παγώνουν" οι δόσεις δανείων μέχρι και το τέλος Μαρτίου - Ποιους αφορά

Η Ελληνική Ένωση Τραπεζών γνωστοποιεί την απόφαση των Ελληνικών Τραπεζών για "πάγωμα" των δόσεων δανείων - Ποιους αφορά

ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ ΕΤΟΣ 03 Δεκ 2020 | 17:23

"Πράσινο τέλος" στην τιμή του πετρελαίου κίνησης - Αυξήσεις κατά 3-4 λεπτά

Το "πράσινο τέλος" δεν αφορά το πετρέλαιο θέρμανσης - Έσοδα 108,4 εκατ. ευρώ τον χρόνο προσδοκά το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.

ΥΨΟΥΣ 276 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ 03 Δεκ 2020 | 16:57

Επιστρεπτέα προκαταβολή 4: Εντός της ημέρας η πίστωση σε πάνω από 99.000 δικαιούχους

Ο συνολικός αριθμός των δικαιούχων που έχουν λάβει τη χρηματοδότηση της επιστρεπτέας προκαταβολής ανέρχεται σε 418.847.

ΤΟ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕ Ο ΑΛΜΠΕΡΤ ΜΠΟΥΡΛΑ 03 Δεκ 2020 | 15:06
ΩΣ ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΟΥ ΑΕΠ 03 Δεκ 2020 | 13:08

ΟΟΣΑ: Τα φορολογικά έσοδα της Ελλάδας μειώθηκαν στο 38,7% το 2019

Μειώθηκαν ελαφρά όμως τα φορολογικά έσοδα της Ελλάδας για το 2019.

ΝΕΑ ΥΠΗΡΕΣΙΑ 03 Δεκ 2020 | 13:02

ΟΑΕΔ: Αποκλειστικά μέσω διαδικτυου η δήλωση παρουσίας των επιδοτούμενων ανέργων

Ο ΟΑΕΔ προσφέρει νέα ηλεκτρονική υπηρεσία μέσω της οποίας θα γίνεται η υποχρεωτική δήλωση παρουσίας των επιδοτούμενων ανέργων.

ΦΙΛΟΔΟΞΟ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑ 03 Δεκ 2020 | 12:38

Ξεκίνησε η διαδικασία αδειοδότησης του υδατοδρόμιου Ιεράπετρας Κρήτης

Επεσαν οι υπογραφές για την αδειοδότηση του υδατοδρομίου Ιεράπετρας στην Κρήτη.

ΟΣΑ ΕΙΠΕ Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ 03 Δεκ 2020 | 11:46

Γεωργιάδης: Με 2.000 κρούσματα την ημέρα δεν μπορούμε να σκεφτόμαστε πρώτα το άνοιγμα της αγοράς

"Με 2000 κρούσματα κορονοϊού και 611 διασωληνωμένους το πρώτο μέλημα μας δεν μπορεί να είναι το άνοιγμα της οικονομίας", ανέφερε ο κ. Γεωργιάδης.

ΤΙ ΘΑ ΙΣΧΥΣΕΙ ΜΕ ΝΕΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ 03 Δεκ 2020 | 11:32

Χατζιδάκης: Τέλος στη φάμπρικα με βίλες από... ιδιωτικά εκκλησάκια εκτός σχεδίου

Ιδιώτες, έβγαζαν οικοδομικές άδειες ναϋδρίων σε εκτάσεις - στις οποίες απαγορεύεται οποιαδήποτε άλλη μορφή δόμησης, λέει ο κ. Χατζηδάκης

ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΦΕΤΟΣ 03 Δεκ 2020 | 08:29

Δώρο Χριστουγέννων: Σε ποιους μειώνεται κατά 9% λόγω αναστολών και σε ποιους αυξάνεται κατά 12% [παραδείγματα]

Σε μια περίοδο που όλα είναι πρωτόγνωρα, δεν θα μπορούσε να γίνει κάτι διαφορετικό με το δώρο Χριστουγέννων στους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα.

Ο ΕΛΛΗΝΑΣ CEO ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ 02 Δεκ 2020 | 22:36

Άλμπερτ Μπουρλά: Μεγάλη επένδυση της Pfizer στη Θεσσαλονίκη - Σχέδιο για 1.200 θέσεις εργασίας

Ο Άλμπερτ Μπουρλά αποκάλυψε πως 15-20% των αιτήσεων που δέχθηκε η Pfizer για τις θέσεις εργασίας προέρχεται από Έλληνες που είχαν φύγει στο εξωτερικό.

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΗΚΕ ΣΤΟΥΣ ΕΠΕΝΔΥΤΕΣ 02 Δεκ 2020 | 21:12

ΔΕΗ: Επενδύσεις 3,4 δισεκ. ευρώ ως το 2023 προβλέπει το επιχειρησιακό σχέδιο

Επενδύσεις 3,4 δισ. ευρώ ως το 2023 σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, δίκτυα και τηλεπικοινωνίες περιλαμβάνει το επιχειρησιακό σχέδιο