Έτοιμη να επιτρέψει την άφιξη επιπλέον 80 χιλιάδων εργατών από τρίτες χώρες προκείμενου να καλυφθούν τα κενά σε κομβικούς κλάδους της εθνικής οικονομίας φαίνεται πως είναι η κυβέρνηση, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει στο TheTOC ο Βαγγέλης Κανελλόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της WorkInGreece.io.
Αυτό αναμένεται να γίνει μέσω της νέας κοινής υπουργικής απόφασης, η οποία εκτιμάται πως θα υπογραφεί στα τέλη του έτους, και συνολικά μαζί με αυτή που εκδόθηκε στα τέλη του 2024 ο αριθμός των νεών εργαζομένων στην Ελλάδα από χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα ανέρχεται περίπου στις 160.000.
Ωστόσο, ακόμα και αν αυτό το νούμερο θα φάνταζε ικανοποιητικό σε κάποιους, η πραγματικότητα είναι διαφορετική καθώς οι ανάγκες στους κλάδους των κατασκευών, του τουρισμού, τη βιομηχανίας και του αγροτικού τομέα είναι πολύ μεγαλύτερες. Αυτές ανέρχονται μεταξύ των 300 και 500 χιλιάδων εργατών με αποτέλεσμα και οι δύο ΚΥΑ να ανέρχονται στο πιο αισιόδοξο σενάριο στο 50% των αναγκών και στο πιο μετριοπαθές στο ένα τρίτο.
Όπως αναφέρθηκε κατά τη διάρκεια ημερίδας που πραγματοποιήθηκε χθες στην Πρεσβεία του Βιετνάμ στο Νέο Ψυχικό, οι ανάγκες για εργατικά χέρια, και όχι αναγκαστικά για ανειδίκευτους εργάτες, αυξάνονται κατακόρυφα στη χώρα μας την ίδια στιγμή που μειώνεται σημαντικά ο αριθμός γεννήσεων και ως εκ τούτου δεν μπορεί να δημιουργηθεί το απαραίτητο ταλέντο που θα δημιουργήσει μεταξύ άλλων και τις συνθήκες για την ανάδειξη ενός πιο αποδοτικού παραγωγικού μοντέλου.
Ουρές αναμονών έως και 9 μήνες για την άφιξη - Τα εμπόδια
Την ίδια ώρα που η αγορά "καίγεται" να βρει εργαζόμενους, το μέτρο της μετάκλησης εργαζομένων από τρίτες χώρες θα μπορούσε να παρουσιάσει τις επιθυμητές λύσεις. Ωστόσο, έρχεται αντιμέτωπο με το μεγαλύτερο "τέρας" της ελληνικής πραγματικότητας. Αυτό δεν είναι άλλο από την ελληνική γραφειοκρατία σε συνδυασμό με την υποστελέχωση των προξενείων στις χώρες που δείχνουν ενδιαφέρον καθώς των αρμόδιων υπηρεσιών στη χώρα μας.
Στο πρόβλημα αυτό αναφέρθηκε εκτενώς η δικηγόρος της Ernst & Young, κα. Μαρία Ρηγάκη, τονίζοντας πως στην Ελλάδα δεν υπάρχει το απαραίτητο οικοσύστημα για τη μετανάστευση. Αυτό το γεγονός, εκτός από την παράνομη μετανάστευση, δημιουργεί σημαντικές κωλυσιεργίες στις διαδικασίες με αποτέλεσμα να σημειώνεται οπισθοδρόμηση στην οικονομική ανάπτυξη της Ελλάδας.
Πρόσθεσε, δε, πως παρά το γεγονός ότι υπάρχουν οι νομοθετικές πρωτοβουλίες, δεν υπάρχει η αντίστοιχη ταχύτητα στις διαδικασίες που θα έφερνε και την επιθυμητή διαφάνεια, και ως εκ τούτου για την άφιξη ενός μετακλητού χρειάζονται από 3 έως και 9 μήνες.
Η καθυστέρηση αυτή εκτός από τους κανόνες που θέτει η συμφωνία Σένγκεν, οφείλεται και σε άλλες αρρυθμίες της ελληνικής γραφειοκρατίας που θέτουν περισσότερα εμπόδια στην ανάληψη των καθηκόντων, όπως για παράδειγμα η μη αναγνώριση των αδειών οδήγησης που έχουν εκδοθεί στις πατρίδες των μετακλητών.
Ένα άλλο σημαντικό ζήτημα είναι οι καθυστερήσεις στις πληρωμές των μετακλητών, καθώς ο ΑΜΚΑ δεν εκδίδεται ψηφιακά όπως το ΑΦΜ, γεγονός και το οποίο σημαίνει καθυστερήσεις έως και 20 ημέρες στις πληρωμές.
Όλα τα παραπάνω σύμφωνα πάντοτε με την κα. Ρηγάκη πρέπει να αντιμετωπιστούν, καθώς το μόνο που πετυχαίνουν είναι να καθυστερούν την ένταξη των μετακλητών στην παραγωγή.