Με το βλέμμα στραμμένο στη Κρήτη και πιο συγκεκριμένα στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) είναι ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ύστερα από την επιτυχή έκδοση του ομολογιακού δανείου 500 εκατ. €.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η εισηγμένη έχει θέσει ως στόχο η παραχώρηση να έχει ξεκινήσει έως τα τέλη του τρέχοντος έτους, καθώς εάν καταγραφούν και άλλες καθυστερήσεις και το έργο ξεκινήσει εντός του 2026, τότε αυτό ίσως σημάνει δυσάρεστες εξελίξεις όσον αφορά τη χρηματοδότηση του κατασκευαστικού σκέλους, η οποία βασίζεται σε πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.
Παρά το γεγονός πως η σύμβαση για την παραχώρηση έχει περάσει και κυρωθεί από τη Βουλή από το καλοκαίρι, υπάρχουν ακόμα ερωτηματικά σχετικά με το που θα εγκατασταθεί ο εργολάβος, αλλά και ανοιχτά ζητήματα με τις παρακάμψεις στους Δήμους Ηρακλείου, Μαλεβιζίου και Ρεθύμνου.
Η κατάσταση αυτή έχει δημιουργήσει αντιδράσεις και προσφυγές στο ΣτΕ, με τη συζήτηση να έχει μεταφερθεί για τις 10 Δεκεμβρίου, και αυτό έχει ως αποτέλεσμα το ζήτημα να έχει γίνει φλέγον για την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Αυτό φάνηκε και από το χθεσινό υπουργικό συμβούλιο κατά τη διάρκεια του οποίου έγινε εισήγηση από τον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκο Πιερρακάκη και τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστο Δήμα, σχετικά με την κήρυξη απαλλοτριώσεων για την εκτέλεση έργων γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας.
Επιπλέον, ο υφυπουργός υποδομών, Νίκος Ταχιάος θα βρεθεί το Σάββατο 4 Οκτωβρίου στη Κρήτη και πιο συγκεκριμένα στο Καστέλι όπου και θα έχει συνάντηση με το Δήμαρχο Ηρακλείου.
Κατά τη διάρκεια αυτής θα δωθούν απαντήσεις για το εάν το υπουργείο θα ικανοποιήσει τα αιτήματα για το αστικό τμήμα του ΒΟΑΚ, καθώς και για έργα και παρεμβάσεις που έχουν ως στόχο τη μείωση της κυκλοφοριακής βλάβης και την εξάλειψη των κινδύνων πολιτικής προστασίας, αλλά και της καλύτερης κυκλοφοριακής διασύνδεσης των τμημάτων της πόλης που διχοτομεί ο σημερινός ΒΟΑΚ.
Τι αφορά ο ΒΟΑΚ - Μαγνητίζει νέους συμμάχους η παραχώρηση
Σε επαφές με νέους πιθανούς συμμάχους προκειμένου να συμμετέχουν και αυτοί στο μεγαλύτερο οδικό έργο της Κρήτης, με το οποίο θα μπει τέλος στο φόρο αίματος που πληρώνει κάθε χρόνο η Μεγαλόνησος, φαίνεται να βρίσκεται ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν συζητήσεις με ενδιαφερόμενους που θέλουν να συμμετέχουν στη νέα παραχώρηση, καθώς πρόκειται για ένα έργο που, έκτος από τη σημασία του, θα προσφέρει και σταθερές ροές εσόδων στα ταμεία των διαχειριστών για τουλάχιστον τρεις δεκαετίες.
Πρόκειται, δηλαδή, για ένα έργο στο οποίο θα ήθελαν να συμμετέχουν οι εγχώριοι και όχι μόνο κατασκευαστικοί όμιλοι. Αξίζει να αναφερθεί πως ενδιαφέρον γενικότερα για παραχωρήσεις και ειδικότερα αυτοκινητοδρόμους στη χώρα δείχνει ο Όμιλος Aktor, που έχει ενισχύσει σημαντικά το χαρτοφυλάκιό του με την πρόσφατη απόκτηση της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.
Μάλιστα, ο διευθύνων σύμβουλος της Aktor, Αλέξανδρος Εξάρχου, είχε αναφέρει κατά τη διάρκεια της πρόσφατης ενημέρωσης των αναλυτών για τα οικονομικά αποτελέσματα του Α΄Εξαμήνου του 2025 της εισηγμένης, πως ύστερα από τη ματαίωση της συμφωνίας με τη Prodea για την απόκτηση ακινήτων, υπάρχει πλέον το κεφάλαιο για μία ακόμα επενδυτική κίνηση στις παραχωρήσεις. Χωρίς, ωστόσο, να διευκρινίζει αν αναφέρεται στο ΒΟΑΚ ή σε άλλη εγχώρια παραχώρηση.
Όσον αφορά το έργο, θα κατασκευαστεί ο οδικός άξονας Χανιά-Ηράκλειο συνολικού μήκους 157,5 χλμ με την αξία να ανέρχεται στα 1,8 δισ. €. Αυτός αναμένεται να είναι έτοιμος εντός πενταετίας και συγχρηματοδοτείται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, ενώ τα υπόλοιπα έτη θα χρηματοδοτείται από ίδια κεφάλαια της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, και η οποία θα αμείβεται μέσω των διοδίων που θα πληρώνουν οι χρήστες του οδικού άξονα για τα επόμενα 30 έτη.
Μέρος των διοδίων αυτών θα επιδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Πρόκειται για τα "σκιώδη διόδια", δηλαδή την κρατική αποζημίωση που θα δίνεται στο διαχειριστή από το κράτος προκειμένου να καλυφθεί η διαφορά μεταξύ των 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο, που ανέρχεται στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο της χώρας, και της τιμής που θα χρεώνει το χιλιόμετρο ο παραχωρησιούχος του ΒΟΑΚ.