X

Γιάννης Βαρδινογιάννης: Η επανάσταση στα μίνι μάρκετ και η συνεργασία με το Σωκράτη Κόκκαλη στη Ρουμανία

Ποιες είναι οι νέες κινήσεις που κάνει ο Έλληνας εφοπλιστής

Κάποτε το όνομα της οικογένειας Βαρδινογιάννη ήταν στενά συνδεδεμένο με τον εφοπλισμό και στην πορεία με την ενέργεια, αλλά όχι πλέον καθώς ο Γιάννης Βαρδινογιάννης προχωρά σε νέες κινήσεις σε πλήθος κλάδων, οι οποίες ξεκλειδώνουν σημαντικές υπεραξίες για τον Όμιλο της Motor Oil.

Από την ενέργεια, επομένως, ο Γιάννης Βαρδινογιάννης επενδύει στη λιανική, τη τεχνολογία, τις ασφάλειες, το Real Estate, αλλά και τον καφέ με στόχο τη δημιουργία ενός καθετοποιημένου συστήματος που θα εκμεταλλεύεται και θα συνδυάζει τα δυνατά σημεία των δραστηριοτήτων του.

Η πιο πρόσφατη εξέλιξη είναι η συμμαχία με την ασφαλιστική Ευρώπη Holdings, η οποία ανήκει στο Σωκράτη Κόκκαλη, και αφορά την αγορά της Ρουμανίας. Πιο συγκεκριμένα η ασφαλιστική εταιρεία απέκτησε το 50% της Alpha Insurance Brokers του ομίλου Vista Bank, στην οποία μέτοχος είναι και ο Γιάννης Βαρδινογιάννης.

Με την κίνηση αυτή ξεκινά η παρθενική είσοδος της Ευρώπης Ασφαλιστικής σε ξένες χώρες, κίνηση και η οποία αποτελεί επιδίωξη του Αντιπροέδρου της, Νίκου Μαρκόπουλου. Αξίζει να σημειωθεί πως η Vista Bank δραστηριοποιείται στην τραπεζική αγορά της Ρουμανίας από το 1998 και αρχικά ανήκε στον Όμιλο Marfin, αλλά το 2018 εξαγοράστηκε από την οικογένεια Βαρδινογιάννη και πλέον διαθέτει 35 καταστήματα στη χώρα εξυπηρετώντας μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις.

Με την κίνηση αυτή επιδιώκεται η επέκταση στον κλάδο των μεγάλων κατασκευαστικών έργων στα Βαλκάνια και η συνεργασία με ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες που έχουν αναλάβει έργα στην περιοχή, ενώ αρχής γενομένης από το 2026, όταν δηλαδή θα ενταχθεί η Βουλγαρία στο ευρώ, θα η Ευρώπη Ασφαλιστική θα επεκτείνει τις δραστηριότητές της στη γείτονα χώρα.

Το πάντρεμα λιανικής και τεχνολογίας

Στον κλάδο της λιανικής η Motor Oil συνδυάζει μέσω της δράσης της θυγατρικής της, Core Innovations, τα μίνι μάρκετ με τη χρήση της τεχνολογίας, καθώς πρόκειται για την πρώτη εταιρεία που δημιούργησε κατάστημα χωρίς προσωπικό.

Πρόκειται για το "Smartshop" που άνοιξε τις πύλες του στη Νέα Σμύρνη και θα λειτουργεί στα πρότυπα του Amazon Go. To εν λόγω κατάστημα θα λειτουργεί όλες τις ημέρες της εβδομάδας χωρίς να κλείνει, απασχολώντας κανονικά από τις 07:00 έως και τις 23:00 προσωπικό, ενώ τις υπόλοιπες ώρες θα λειτουργεί χωρίς ταμίες και ουρές.

Οι πελάτες θα μπορούν να μπουν στο κατάστημα κάνοντας "check in" με το email και την κάρτα τους. Στη συνέχεια θα επιλέγουν τα προϊόντα που επιθυμούν και θα πληρώνουν μέσω της κάρτας, ενώ θα λαμβάνουν την απόδειξη της αγορά στο email τους.

Το νέο κατάστημα στη Νέα Σμύρνη θα κάνει χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης, αισθητήρων και computer vision φέρνοντας για πρώτη φορά στη χώρα μας το "Phygital" μοντέλο αγορών, δηλαδή το συνδυασμό του φυσικού και του ψηφιακού κόσμου.

Στόχος της Core Innovations είναι να επεκταθεί το μοντέλο αυτό στο σύνολο των 27 μίνι-μάρκετ, ή αλλιώς Convenience Stores, που έχει αποκτήσει από την εξαγορά της αλυσίδας 24 Shoppen, καθώς και των δύο καταστημάτων που βρίσκονται εκτός των πρατηρίων καυσίμων. Το 2026 θα δημιουργηθεί η εφαρμογή για τα καταστήματα Smartshop και μέσα στην ίδια χρονιά τα καταστήματα της αλυσίδας 24 Shoppen θα μετονομαστούν σε Smartshop.

Τα ψηφιακά έργα άμυνας

Εκτός, όμως, από τις εφαρμογές που θα φέρουν τη νέα εποχή στο λιανικό εμπόριο, ο Γιάννης Βαρδινογιάννης επενδύει ακόμα περισσότερο στη τεχνολογία συμπράτοντας με το Νίκο Σταθόπουλο του BC Partners.

Από το 2023, οι δύο ισχυροί άνδρες έχουν ιδρύσει τη NOVA ICT, η οποία διεκδικεί έργα ψηφιακού μετασχηματισμού, τα οποία χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Συνολικά η εταιρεία έχει υπογράψει έργα αξίας άνω των 775 εκατ. € και αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο "παίκτη" της αγοράς καθώς έχει αναλάβει μαζί με τη Nova το 13,7% των συνολικων έργων πληροφορικής στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια.

Εκτός, όμως, από τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης, το οποίο εάν δεν πάρει παράταση θα λήξει στα τέλη του 2026, η NOVA ITC ετοιμάζεται να διεκδικήσει ψηφιακά έργα που θα χρηματοδοτηθούν από το εξοπλιστικό πρόγραμμα ReArm EU της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ετοιμάζει, επομένως, τη δυναμικής της είσοδο στην άμυνα, ενώ εξετάζει συμμετοχές και εξαγορές σε νεοφυείς επιχειρήσεις.

Καφές στα μίνι μάρκετ και τα βενζινάδικα

Ήταν αρχές του 2025 όταν η Core Innovations ανακοίνωσε την εξαγορά της Taresso, η οποία προσφέρει μεγάλη ποικιλία προϊόντων specialty καφέ, διαθέτει δική της μονάδα παραγωγής στην Κόρινθο και αποθήκες στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

Η κίνηση αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο της ενίσχυσης του κλάδου του retail και των πρατηρίων, καθώς στόχος του Ομίλου της Motor Oil είναι τόσο τα convenience stores, όσο και τα καταστήματα Shell και Avin να προσφέρουν καφέ.

Αυτό που πετυχαίνει ο Όμιλος είναι η μείωση της της εξάρτησης από προμηθευτές, ενώ βελτιώνει την απόδοση των προμηθειών, παράγοντας και διανέμοντας καφέ, χωρίς να πρέπει πλέον να αγοράζει από τρίτους.

Εκμεταλλευόμενη το πλήθος των δραστηριοτήτων του Ομίλου, ο οποίος διαθέτει ένα δίκτυο 1.500 πρατηρίων καυσίμων, η Motor Oil θα βασιστεί στην ισχυρή θέση της Taresso και τα 80 σημεία των Convenience store Smartshop, τα οποία βρίσκονται κυρίως στα πρατήρια της Shell, που ανήκει στη θυγατρική Coral.

Μία άλλη κίνηση που έχει κάνει η Motor Oil όσον αφορά τον καφέ είναι είναι η απόκτηση του δικτύου καφέ "I Love Coffee", το οποίο υπάρχει σε περισσότερα από 160 καταστήματα της Avin.

Συνδυάζοντας μόνο τα δίκτυα των convenience store αλλά και τις αλυσίδες παραγωγής καφέ, η Motor Oil θα είναι σε θέση να προμηθεύει χωρίς την εμπλοκή ενδιάμεσων προμηθευτών το δημοφιλές ρόφημα σε περισσότερα από 240 σημεία, ενώ δεν αποκλείεται λόγω της δημοφιλίας της Taresso να τη δούμε να δραστηριοποιείται ακόμα περισσότερο στη χονδρική πώληση καφέ.

Όποια και αν είναι η επόμενη κίνηση του Ομίλου, το μόνο σίγουρο είναι ότι πλέον όσον αφορά τα πρατήρια καυσίμων αποκτά ένα πολύ ισχυρό όπλο στην μάχη της σταυροειδούς πώλησης, δηλαδή του cross-selling, συνδυάζοντας προϊόντα και υπηρεσίες που ξεφεύγουν από τη βασική του δραστηριότητα.

Real Estate: Νέα τουριστική επένδυση στο Πόρο

Δράση και στο κλάδο των ακινήτων και πιο συγκεκριμένα στο τουρισμό είναι έτοιμος να αναπτύξει ο Γιάννης Βαρδινογιάννης, καθώς δρομολογεί τη δεύτερη τουριστική επένδυση στον Πόρο και έχει ήδη πάρει το πράσινο φως από το Enterprise Greece.

Το ύψος της επένδυσης ξεπερνά τα 475 εκατ. € και θα κατασκευαστεί ένα "τουριστικό χωριό" έκτασης 1.750 στρεμμάτων. Από τα αυτά τα 1714 στρέμματα βρίσκονται στον Πόρο και τα υπόλοιπα 40 στο Μετόχι της Ερμιονίδας.

Η νέα αυτή επένδυση αναμένεται να τρέξει με fast-track διαδικασίες καθώς έχει γίνει αίτημα για υπαγωγή του στο ειδικό καθεστώς των στρατηγικών επενδύσεων αφού θα δημιουργηθεί πλήθος άμεσων και έμμεσων θέσεων εργασίας κατά την κατασκευή και τη λειτουργία του, ενώ η περιοχή που επιλέχθηκε προσφέρει εξαιρετικές προοπτικές ανάπτυξης, δεδομένης της γειτνίασής της με το νησί της Ύδρας και τις τουριστικές δυνατότητες που αυτό συνεπάγεται.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η οικογένεια Βαρδινογιάννη έχει ιδιαίτερους δεσμούς με την Ερμιονη καθώς στην περιοχή διατηρεί μια εμβληματική κατοικία με δική της μαρίνα, ενώ στο γειτονικό Πόρτο Χέλι ο πατριάρχης της οικογενείας, Βαρδής, διατηρούσε την υπερπολυτελή εξοχική του κατοικία.

Διαβάστε Επίσης