Follow us

Γιατί δεν μαθαίνουμε τα ονόματα των σούπερ μάρκετ που αισχροκερδούν

Χαρακτηριστική ήταν η περίπτωση μεγάλης αλυσίδας, η οποία τον περασμένο Μάρτιο είχε δεχτεί διοικητικό πρόστιμο ύψους 647.000 ευρώ. Τι απάντησε ο 'Αδωνις Γεωργιάδης.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
Σούπερ Μάρκετ

Το νομοθετικό κενό, η φειδώ έναντι της επιχειρηματικής δραστηριότητας και των εργαζομένων καθώς και οι διατάξεις της ευρωπαϊκής και κατ’ επέκταση της εθνικής νομοθεσίας, είναι μερικοί από τους λόγους για τους οποίους μέχρι στιγμής δεν έχουν δημοσιοποιηθεί τα ονόματα επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ που κατά καιρούς έχουν υποπέσει σε κινήσεις που αγγίζουν τον όρο αισχροκέρδεια στα προϊόντα που πωλούν.

Κι αυτό παρά το γεγονός ότι ακόμα και εντός του πολυσυζητημένου καλαθιού της νοικοκυράς, έχουν εντοπιστεί φαινόμενα αισχροκέρδειας, σε μία ιδιαίτερα ευαίσθητη από πλευράς κόστους ζωής χρονική περίοδο.

Χαρακτηριστική ήταν η περίπτωση μεγάλης αλυσίδας, η οποία τον περασμένο Μάρτιο είχε δεχτεί διοικητικό πρόστιμο ύψους 647.000 ευρώ, επειδή πουλούσε με υψηλότερο περιθώριο κέρδους και κατά παράβαση της σχετικής νομοθεσίας για τη συγκράτηση των περιθωρίων κέρδους (άρθρο 21 (παρ. 4β) της από 20/3/2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου). Λίγο αργότερα, στις 8 Απριλίου του 2022, επιβλήθηκαν δύο νέα πρόστιμα 86.340 και 34.000 ευρώ σε δύο διαφορετικές αλυσίδες για τον ίδιο λόγο. Ωστόσο και σε αυτή την περίπτωση τα πρόστιμα δεν δημοσιοποιήθηκαν.

Δεν υπήρχε θεσπισμένο νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα έως την άνοιξη του 2022

Σημειώνεται ότι στις προαναφερθείσες περιπτώσεις δεν πραγματοποιήθηκε δημοσιοποίηση των στοιχείων, καθότι έως εκείνη τη στιγμή δεν υπήρχε σχετική νομοθεσία που να επιβάλλει κάτι τέτοιο, όπως διευκρίνισαν στο Capital.gr πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Η σχετική τροπολογία που συνόδευσε νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας με τίτλο: "Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για τη δραστηριοποίηση των πλοίων αναψυχής", νομοθετήθηκε στο τέλος Απριλίου και στη συνέχεια το ευρύτερη θεσμικό πλαίσιο ήρθε να καλύψει ο νόμος 4399/2022, προς εναρμόνιση της σχετικής ευρωπαϊκής οδηγίας για το συγκεκριμένο θέμα.

Στα σχετικά νομοθετήματα έγινε σαφές ότι η δημοσιοποίηση των στοιχείων αλυσίδων σούπερ μάρκετ που υποπίπτουν σε πρακτικές παραβίασης της νομοθεσίας, θα γίνεται όταν επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο μεγαλύτερο των 50.000 ευρώ ή εφόσον έχει επιβληθεί σε κάποια αλυσίδα διοικητικό πρόστιμο για δεύτερη φορά και επομένως είναι υπότροπη.

Πρακτικά λοιπόν για να επιβληθεί πρόστιμο 50.000 ευρώ κατόπιν ελέγχου από τα αρμόδια κλιμάκια ελέγχου της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς (ΔΙΜΕΑ), θα πρέπει το πωλούμενο προϊόν να καλύπτει ένα μεγάλο φάσμα της κατανάλωσης ενός σούπερ μάρκετ. Θα μπορούσε για παράδειγμα ένα τέτοιο προϊόν να είναι το γάλα.

Επιπλέον, εάν δεν αφορά σε ένα μόνο προϊόν, η παράβαση θα μπορούσε να αφορά σε έναν αρκετά ευρύ αριθμό κωδικών που συνολικά καλύπτουν με τη σειρά τους σημαντικό μέρος της κατανάλωσης μίας επιχείρησης.

Διαβάστε Επίσης

Η στάση του υπουργείου Ανάπτυξης

Την ίδια στιγμή το υπουργείο Ανάπτυξης, εμφανίζεται -όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές- ιδιαίτερα προσεκτικό ως προς τη δημοσιοποίηση ονομάτων αλυσίδων σούπερ μάρκετ ή επιχειρήσεων.

Και εξηγούν ότι μία επιχείρηση έχει το δικαίωμα προσφυγής στη Δικαιοσύνη με σκοπό την προσβολή μίας απόφασης επιβολής προστίμου και δημοσιοποίησης των στοιχείων της, γεγονός το οποίο μπορεί να προσκρούσει στην αρχή της αναλογικότητας. Επί της ουσίας με βάση τις εθνικές συνταγματικές διατάξεις ο όρος της αναλογικότητας βρίσκει έδαφος όταν ο δικαστής έχει τη δυνατότητα να σταθμίσει τον σκοπό και να κρίνει εάν τελικά αυτός δικαιολογεί τα μέτρα που λαμβάνονται σε κάθε περίπτωση παράβασης.

Να σημειωθεί ότι η σχετική ευρωπαϊκή οδηγία έθετε τα δικονομικά όρια, πάνω στα οποία μπορεί να κινηθεί κάθε κράτος μέλος σχετικά με το συγκεκριμένο ζήτημα. Με τη σειρά του το υπουργείο Ανάπτυξης κινούμενο στα όρια της συγκεκριμένης ευρωπαϊκής οδηγίας, προέβη στην προσθήκη νομοθετικής διάταξης που ορίζει τι επιτρέπεται και τι όχι. Ο λόγος που το όριο δημοσιοποίησης των στοιχείων ετέθη στις 50.000 ευρώ, ήταν προκειμένου να θεωρηθεί ότι είναι ανάλογο του σκοπού που θέλει να επιτύχει, καθότι εάν το αντίστοιχο όριο ήταν στα 1.000 ευρώ θα μπορούσε να θεωρηθεί δυσανάλογο του επιδιωκόμενου σκοπού και θα μπορούσε με ευκολία να καταπέσει ενώπιον του δικαστηρίου.

Διαβάστε Επίσης

Τι απάντησε σχετικά ο Άδωνις Γεωργιάδης

Ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης πάντως, αιτιολογώντας το γιατί μέχρι στιγμής δεν έχουν καταστεί δημόσια τα στοιχεία κάποιας αλυσίδας ή επιχείρησης που παραβαίνει το νόμο και αισχροκερδεί, ανέφερε στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου ότι επί της ουσίας αυτή η πρακτική δεν μπορεί να εφαρμόζεται για αμελητέας αξίας πρόστιμα (π.χ. 1.000 ευρώ), αλλά μόνο κατά την υπέρβαση του ορίου των 50.000, διότι σε διαφορετική περίπτωση μπορεί να επέλθει αδίκως οικονομική ζημία εκατομμυρίων για μία επιχείρηση και κατ’ επέκταση να συμπαρασύρει το απασχολούμενο προσωπικό της.

Η γενικότερη φιλοσοφία που φέρεται να ακολουθεί αυτή τη στιγμή το υπουργείο, είναι αρκετά συντηρητική στο συγκεκριμένο θέμα καθώς επιδιώκει να διαχειρίζεται τα συγκεκριμένα θέματα με φειδώ όπως επισήμαινε σχετικά, πρόσωπο κοντά στο κυβερνητικό επιτελείο.

Πηγή: capital

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΑΚΡΙΒΕΙΑ 19 Μαϊ 2024 | 13:04

Ανατιμήσεις "φωτιά" στο ελαιόλαδο: Ξεπερνάει ακόμα και τα 26 ευρώ το λίτρο [βίντεο]

Και στη διεθνή αγορά, η χονδρική τιμή του ελαιόλαδου δείχνει να ανεβαίνει ξανά.

Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΩΝ ΤΙΜΩΝ 15 Μαϊ 2024 | 13:13

Σούπερ μάρκετ: Σε ποια προϊόντα έχουμε αυξήσεις έως 12,26% και σε ποια μειώσεις έως 4,57% - Ερευνα του ΙΕΛΚΑ

Η έρευνα που πραγματοποίησε ο ΙΕΛΚΑ για τις τιμές στο σούπερ μάρκετ.

ΑΠΟ 3,2% ΤΟΝ ΜΑΡΤΙΟ 14 Μαϊ 2024 | 12:53

Επιμένει ο πληθωρισμός με επίκεντρο τα τρόφιμα - Οριακή υποχώρηση στο 3,1% τον Απρίλιο

Οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα συνεχίζονται με αισθητά έντονους ρυθμούς.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ 10 Μαϊ 2024 | 12:35

Σκρέκας: Εως 15% η εξοικονόμηση χρημάτων για τα νοικοκυριά μέσω του e-katanalotis

"Η κυβέρνηση θα συνεχίσει τον αγώνα κατά της ακρίβειας μέχρι ο καταναλωτής να το νιώσει στην τσέπη του", τόνισε ο Κώστας Σκρέκας

ΥΠ. ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ 09 Μαϊ 2024 | 15:44

Σκρέκας: Ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ έχει σχεδόν μηδενιστεί

Ο Κ. Σκρέκας αναφέρθηκε στην πλατφόρμα e-katanalotis, που δίνει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να προβούν σε καταγγελίες.

E-KATANALOTIS 30 Απρ 2024 | 12:12

Πώς θα "ξεφουσκώσετε" τον λογαριασμό του σούπερ μάρκετ με το νέο "ψαχτήρι" τιμών - Πέντε πρακτικές λύσεις

Με πέντε "συνταγές", η πλατφόρμα e-katanalotis μπορεί να αξιοποιηθεί στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό.

ΕΝΟΨΕΙ ΠΑΣΧΑ 29 Απρ 2024 | 16:53

Πώς θα βρείτε το φθηνότερο "καλάθι" προϊόντων στο σούπερ μάρκετ - Στον "αέρα" το νέο "ψαχτήρι" τιμών

Περισσότεροι από 3.500 κωδικοί στο νέο "ψαχτήρι" - Ο καταναλωτής θα τσεκάρει ποιο σούπερ μάρκετ έχει τη χαμηλότερη τιμή στη συνολική λίστα με τα ψώνια.

29 Μαϊ 2024 | 14:41

Ελληνοαμερικάνικη Ένωση: Ανακαλύψτε το Απίστευτο Δυναμικό του Google SGE: Η Επόμενη Επανάσταση στην Τεχνητή Νοημοσύνη!

Το Google SGE είναι η καινούρια μεγάλη αποκάλυψη στη τεχνολογία που θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο κάνουμε όλοι τις αναζητήσεις μας.

18 ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΡΕΙΑΣ 29 Μαϊ 2024 | 14:21
ΑΝΑΤΙΜΗΣΕΙΣ 29 Μαϊ 2024 | 12:06

Φωτιά παίρνουν και οι τιμές του παγωτού - Πόσο έχει φτάσει η μία μπάλα, οι τιμές στα συσκευασμένα [βίντεο]

Απλησίαστο τείνει να γίνει και το παγωτό, καθώς οι ανατιμήσεις που φτάνουν έως και το 25% απομακρύνουν τους πολίτες από το γλυκό του καλοκαιριού.

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ 29 Μαϊ 2024 | 11:56

H Intracom του Σωκράτη Κόκκαλη επιβεβαιώνει την εξαγορά της "ΕΥΡΩΠΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ"

H INTRACOM HOLDINGS, σε απάντηση επιστολής της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς σχετικά με την εξαγορά της ασφαλιστικής από την INTRACOM, επιβεβαιώνει το αντίστοιχο δημοσίευμα.

ΚΑΙΝΟΤΟΜΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 29 Μαϊ 2024 | 11:32

Αθηναϊκή Ζυθοποιία: Σημαντική πρωτοβουλία για τη στήριξη του πρωτογενούς τομέα

Σημαντική πρωτοβουλία από την Αθηναϊκή Ζυθοποιία για την ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα, σε συνεργασία με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

29 Μαϊ 2024 | 11:31

Η MYTILINEOS υπέγραψε δύο 10ετή συμβόλαια πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας με την Keppel DC REIT για Data Centers στο Δουβλίνο

Όπως ανακοίνωσε η MYTILINEOS τα συγκεκριμένα φωτοβολταϊκά πάρκα βρίσκονται στο Gorey του Wexford.