
Τι σημαίνει στην πράξη η διακοπή λειτουργίας των σιδηροδρόμων; Απαξίωση ενός υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου μήκους τουλάχιστον 2.500 χιλιομέτρων άρα και δημόσιας περιουσίας αξίας πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ, ακύρωση δρομολογημένων επενδύσεων που μπορούν να μετατρέψουν την Ελλάδα σε διαμετακομιστικό κόμβο, απώλεια ενός ασφαλούς μέσου μετακίνησης για προϊόντα και επιβάτες -παρά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, ο φόρος αίματος στο τρένο είναι μικρότερος συγκριτικά με τις οδικές μεταφορές- αλλά και μεταφορά τεράστιου φορτίου στα οδικά δίκτυα της χώρας (περισσότερα φορτηγά, περισσότερα δρομολόγια ΚΤΕΛ περισσότερη χρήση του αυτοκινήτου) με ότι αυτό συνεπάγεται μεταξύ άλλων και για τις συνθήκες ασφάλειας.
Το σοκ της κοινωνίας από το τραγικό δυστύχημα είναι μεγάλο, η θλίψη έχει μετατραπεί σε οργή και οι αφορισμοί έχουν ήδη ξεκινήσει. Οι αφορισμοί όμως μπορούν να οδηγήσουν σε νέα καταστροφή, πέρα από αυτή που έχει ήδη συντελεστεί, όχι μόνο σε οικονομικό επίπεδο αλλά και σε επίπεδο ασφάλειας.
Απότομη "στροφή" του τεράστιου όγκου εμπορευμάτων που διακινούνται καθημερινά με τον σιδηρόδρομο σε άλλες εναλλακτικές οδούς -πρακτικά στο οδικό δίκτυο- δεν θα έχει συνέπειες; Με τα σημερινά δεδομένα, τα τρένα καλύπτουν περίπου 9 εκατομμύρια χιλιόμετρα σε ετήσια βάση με τα 7,7 εκατομμύρια για τη μεταφορά επιβατών και τα 1,22 εκατομμύρια για την μεταφορά προϊόντων. Θα διοχετευτούν αυτά τα χιλιόμετρα στα οδικά δίκτυα;
Το τρένο δεν αφορά φυσικά μόνο στα δρομολόγια μεταφοράς των επιβατών. Το τρένο αφορά -μεταξύ άλλων- στην διαχείριση δύο terminals συνδυασμένων μεταφορών, το ένα στον εμπορευματικό σταθμό Θριασίου και το δεύτερο στο Τρίγωνο (τον Παλαιό Σταθμό) Θεσσαλονίκης όπου παρέχεται η δυνατότητα φορτεκφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων. Σχετική η δραστηριότητα και από και προς τα λιμάνια του Νέου Ικονίου στον Πειραιά αλλά και στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Ο ετήσιος απολογισμός του ΟΣΕ αποτυπώνει επίσης τις μελέτες που έχουν δρομολογηθεί για τις επεκτάσεις των δραστηριοτήτων: Σύνδεση της βιομηχανικής περιοχής στο Κιλκίς με το υφιστάμενο δίκτυο του ΟΣΕ, σύνδεση της ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ με την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή, σύνδεση των διυλιστηρίων της ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ στους Αγίους Θεοδώρους, νέες σιδηροδρομικές γραμμές (π.χ Καλαμπάκα-Κοζάνη, Σιάτιστα – Καστοριά, σύνδεση του λιμένα στο νέο Ικόνιο κλπ). Είναι μόνο μερικά παραδείγματα. Το πρόγραμμα ανάπτυξης περιλαμβάνει τη σύνδεση των περισσότερων λιμανιών της χώρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο ώστε να διασφαλίζεται η γρήγορη και με ασφάλεια μεταφορά προϊόντων: 6ος προβλήτας λιμένα Θεσσαλονίκης, σύνδεση με λιμένα Πατρών, σύνδεση με λιμένα Λαυρίου κλπ.
Στις νέες επενδύσεις που μελετώνται ή δρομολογούνται το κύριο λόγο έχει η θυγατρική του ΟΣΕ, η ΕΡΓΟΣΕ η οποία έχει θέσει τις ακόλουθες βασικές προτεραιότητες στο επενδυτικό πρόγραμμα που υλοποιεί:
α) η ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού του βασικού σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη / Προμαχώνας (ΠΑΘΕ/Π) και των κλάδων αυτού. Το Πρόγραμμα προβλέπει τη δημιουργία ενός σιδηροδρομικού άξονα υψηλών ταχυτήτων και αυξημένης χωρητικότητας, εξοπλισμένου με σύγχρονα συστήματα σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, τηλεπικοινωνιών και ηλεκτροκίνησης, ο οποίος θα ικανοποιεί τις απαιτήσεις διαλειτουργικότητας των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων και θα αποτελέσει κίνητρο για την εκτέλεση συμπληρωματικών επενδύσεων στο τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών. Ο άξονας αυτός θα συνδέεται με τα βασικά εμπορευματικά κέντρα, τους κύριους λιμένες της χώρας και τους διεθνείς μεταφορικούς διαδρόμους.
β) η κατασκευή της ανατολικής σιδηροδρομικής Εγνατίας στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Αμφίπολη – Νέα Καρβάλη – Τοξότες και η αναβάθμιση με διπλασιασμό της γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Πύθιο – Ορμένιο, με παράλληλη εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης που αποτελεί καινούργια προτεραιότητα του Επενδυτικού Προγράμματος της ΕΡΓΟΣΕ στην τρέχουσα Προγραμματική Περίοδο 2021-2027.
Όσον αφορά στο ύψος των δρομολογημένων επενδύσεων, ενδεικτικός είναι ο ακόλουθος κατάλογος που επίσης δημοσιεύεται στον ετήσιο απολογισμό του ΟΣΕ:
· Αναβάθμιση υφιστάμενης με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης- ETCS και ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο με προϋπολογισμό 1,07 δισ. €
· Κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Τοξότες με προϋπολογισμό 1,68 δισ. €
· Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης & κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης με προϋπολογισμό 53,4 εκατ. €
· Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου με προϋπολογισμό 390,5 εκατ. €
· Κατασκευή νέας προαστιακής σιδηροδρομικής γραμμής για τη σύνδεση της Ραφήνας και του λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο με προϋπολογισμό 308,6 εκατ. €
· Ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – νέος λιμένας Πατρών με προϋπολογισμό 476,5 εκατ. €
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr