Η επόμενη μέρα του λιανεμπορίου: Σε έξι εβδομάδες κάναμε "ψηφιακό" άλμα πενταετίας

Το 35% των Ελλήνων ψωνίζει διαδικτυακά έναντι του 75% της Ευρώπης.

THETOC TEAM
ΓΡΑΦΕΙ: THETOC TEAM
on line shopping

Η πανδημία του κορονοϊού, άλλαξε ριζικά τα δεδομένα στο ηλεκτρονικό εμπόριο μετασχηματίζοντας τις καταναλωτικές τάσεις καθώς επίσης και το μοντέλο λειτουργίας των επιχειρήσεων. Όπως εξηγεί μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο καθηγητής Γεώργιος Δουκίδης, Διευθυντής Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ο κλάδος του ηλεκτρονικού εμπορίου τα τελευταία χρόνια παρουσίαζε ετήσια ανάπτυξη της τάξης του 15%, ενώ το πρώτο δίμηνο του 2020 η αύξηση σε σχέση με την ίδια περίοδο το 2019 ήταν περίπου 25%. "Εδώ και 6-8 εβδομάδες η μέση αύξηση έχει ξεπεράσει το 120-130%, που σημαίνει ότι έγινε ένα επιχειρηματικό άλμα πενταετίας με μία τεράστια ζήτηση που θα έπρεπε να καλυφθεί με τις ανάλογες υποδομές και πρακτικές μέσα σε λίγες εβδομάδες. Αυτό δημιούργησε σοβαρά προβλήματα στη σωστή διανομή και εξυπηρέτηση των πελατών, στη διαθεσιμότητα των προϊόντων και στην ομαλή λειτουργία των ιστότοπων" σημειώνει ο κ. Δουκίδης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Το 2019 περίπου το 35% των χρηστών διαδικτύου αγόραζε ψηφιακά, όταν τα αντίστοιχα ποσοστά στις προηγμένες χώρες ήταν πάνω από το 75%. Σύμφωνα με τον κ. Δουκίδη, λόγω της τεράστιας αλλαγής, πλέον το 50-60% των Ελλήνων χρηστών αγοράζουν μέσω του διαδικτύου, που καταδεικνύει μια σταδιακή είσοδο σε επίπεδα ωριμότητας ακόμη όμως μακριά από τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές. "Βεβαίως το ζητούμενο είναι αν αυτή η συμπεριφορά θα συνεχισθεί και όταν επανέλθουμε σε μια κανονικότητα. Πρόσφατες κυλιόμενες εμπορικές μελέτες του Εργαστηρίου ELTRUN και του Ινστιτούτου ΙΕΛΚΑ καταγράφει ότι μόνο το 40-50% θα συνεχίσει τις νέες καταναλωτικές συνήθειες. Αυτό όμως είναι ένα δυναμικό στοιχείο που πιθανόν να αλλάξει στο άμεσο μέλλον" σημειώνει.

Ο κ. Δουκίδης εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι "το ηλεκτρονικό εμπόριο πάρα την αλματώδη ανάπτυξή του είναι ακόμη ένα μικρό μέρος του συνολικού εμπορίου. Για παράδειγμα στον κλάδο των σούπερ-μάρκετ, που είχαμε ένα επταπλασιασμό των ψηφιακών παραγγελιών εν μέσω πανδημίας, οι αγορές μέσω διαδικτύου αντιπροσωπεύουν μόλις το 1,5% της συνολικής αγοράς. Παρ' όλα αυτά όμως, οι ψηφιακές τεχνολογίες και υπηρεσίες αντιπροσωπεύουν έναν ουσιαστικό πυλώνα της πελατοκεντρικής στρατηγικής των λιανεμπορικών εταιριών που της προσφέρουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα".

Σημαντικό το διαδίκτυο για τη λιανική πώληση

Συγκεκριμένα, το διαδίκτυο στην Ελλάδα χρησιμοποιείται κυρίως ως κανάλι προώθησης και όχι τόσο πολύ ως κανάλι πώλησης/διανομής. Πρόσφατη έρευνα του ΣΕΛΠΕ με το Εργαστήριο ELTRUN κατέγραψε ότι το 50% των συνολικών αγορών των καταναλωτών επηρεάζεται από στοιχεία που βρίσκουν και έρευνα που κάνουν στο διαδίκτυο. Άρα το διαδίκτυο είναι πολύ σημαντικό για τις λιανεμπορικές εταιρίες και τους προμηθευτές και για το λόγο αυτό επενδύουν σημαντικά πόσα στο ψηφιακό μάρκετιγκ. Μάλιστα υπάρχουν περιπτώσεις που οι προϋπολογισμοί σε ψηφιακά μέσα προώθησης ξεπερνάει τους αντίστοιχους στα κλασικά μέσα προώθησης.

Ένα άλλο σημαντικό θέμα για το λιανεμεπόριο είναι, σύμφωνα με τον κ. Δουκίδη, η ηλεκτρονική τιμολόγηση που γίνεται πλέον υποχρεωτική κατά τη διάρκεια του 2020 μέσω της καινοτόμου εθνικής δράσης της ΑΔΑΕΕ και του υπουργείου Οικονομικών. Για το εμπόριο Β-Β αυτή η πρωτοβουλία θα μειώσει αρκετά τα διαχειριστικά κόστη γιατί μία τυπική λιανεμπορική εταιρία ανταλλάσσει ετησίως κάποιες χιλιάδες τιμολόγια. Ταυτόχρονα για τις οργανωμένες εταιρίες θα καλυτερεύσει την συνεργασία με τους προμηθευτές τους στο πλαίσιο της εφοδιαστικής αλυσίδας, όπως στη συμφωνία καρτελών, στις πληρωμές, στις επιστροφές, στην παραγγελιοληψία κλπ.

Τι ζητάει ο σύγχρονος καταναλωτής

Ο σύγχρονος καταναλωτής περιμένει εξατομικευμένες υπηρεσίες είτε πριν την πώληση, κατά την συναλλαγή, ή στο after sales, όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Δουκίδης. Συγκεκριμένα, υπάρχουν ήδη περιπτώσεις στην Ελλάδα που μεγάλες λιανεμπορικές επιχειρήσεις, μέσω έργων που αξιοποιούν πρακτικές επιχειρηματικής αναλυτικής (big data) και τεχνητής νοημοσύνης, αναλύουν τις αγοραστικές συμπεριφορές και με δημογραφικά στοιχεία κατηγοριοποιούν τους πελάτες. Αυτό τους επιτρέπει να καταλαβαίνουν καλύτερα γιατί έρχονται στο κατάστημα οι καταναλωτές, να κάνουν προωθητικές ενέργειες (π.χ. Newsletter) για κάθε μια κατηγορία καταναλωτών αλλά και να τους κάνουν προσφορές που τους ενδιαφέρουν. Βέβαια δεν έχουμε φτάσει ακόμη στο σημείο προσφοράς προσωποποιημένων υπηρεσιών ανά πελάτη, αλλά δεν είμαστε μακριά.

Ο κ. Δουκίδης εκτιμά ότι κύριος στόχος του σωστού λιανεμπορίου είναι να αναβαθμίσει την εμπειρία του πελάτη ασχέτως πιο κανάλι χρησιμοποιεί. "Άρα αναμένουμε σημαντικές επενδύσεις σε τεχνολογίες που καλυτερεύουν τη ροή του πελάτη μέσα στο φυσικό κατάστημα (π.χ. tablets των πωλητών για να εξυπηρετούν καλύτερα τους πελάτες, πληροφοριακά σημεία για προϊόντα, αυτόματα ταμεία, εξατομικευμένη πληροφόρηση του καταναλωτή με βάση προηγούμενες αγορές κλπ) με στόχο την αύξηση της αφοσίωσης (loyalty)" τονίζει.

Το λιανεμπόριο είναι μια πολύπλοκη επιχειρηματική δραστηριότητα με πολλές διαδικασίες και κοστοβόρες λειτουργίες. Άρα τα γνωστά συστήματα ERP (για τη διαχείριση των πόρων), CRM (για τη διαχείριση των σχέσεων με τους πελάτες), WMS (για τη διαχείριση της αποθήκης και γενικά των logistics) είναι ιδιαίτερα χρήσιμα και δεν νοείται λιανεμπορική εταιρία χωρίς να έχει επενδύσει σε αυτές τις τεχνολογίες και να τις αξιοποιεί σωστά. Σύμφωνα με τον κ. Δουκίδη "ήδη πέρα από την απλή αυτοματοποίηση, υπάρχουν παραδείγματα ριζικής αναδιοργάνωσης με στόχο την απλοποίηση και την επιτάχυνση των πολύπλοκων διαδικασιών".

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr

ΤΙ ΦΑΝΕΡΩΝΕΙ ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΙΕΛΚΑ 18 Ιουν 2020 | 13:59

Οι αλυσίδες τροφίμων αγκαλιάζουν την εταιρική κοινωνική ευθύνη

Τα τελευταία χρόνια τόσο οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ, όσο και προμηθευτικές εταιρείες ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών επενδύουν σε υποδομές για την προστασία του περιβάλλοντος.

ΑΥΞΑΝΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΟΙ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΕΣ ΣΥΝΔΡΟΜΕΣ 16 Ιουν 2020 | 10:45

Ολοένα πιο ψηφιακό μετά την πανδημία το μέλλον των ΜΜΕ - Οι Έλληνες ενημερώνονται από το κινητό τους

Όσον αφορά τις χρησιμοποιούμενες συσκευές για την ενημέρωση στην Ελλάδα, η μεγάλη αλλαγή είναι ότι πλέον η πλειονότητα (68%) χρησιμοποιεί το κινητό τηλέφωνο (έναντι ποσοστού 47% το 2016).

ΑΝΕΛΑΒΕ Η ΔΙΩΞΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΣ 12 Ιουν 2020 | 16:12

Σοκ για μητέρα στη Λαμία: Έίδε φωτογραφία της από το Facebook να καλεί σε διαδικτυακό σεξ μέσω ιστοσελίδας

Ανακάλυψε ότι τουλάχιστον τρεις φωτογραφίες από το προφίλ της, πρωταγωνιστούσαν σε συγκεκριμένη ιστοσελίδα.

ΤΟ ΙΔΙΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΑ BERSHKA, PULL & BEAR ΚΑΙ MASSIMO DUTTI 12 Ιουν 2020 | 10:04

Zara: Ο όμιλος κλείνει 1.200 καταστήματα σε ολόκληρο τον κόσμο

Οι διαδικτυακές πωλήσεις στο μεταξύ κατέγραψαν άλμα, σημειώνοντας αύξηση 96% τον Απρίλιο.

ΕΚΑΤΕΡΩΘΕΝ ΕΠΙΘΕΣΕΙΣ 07 Ιουν 2020 | 16:06

"Πόλεμος" ανάμεσα σε Έλληνες και Τούρκους χάκερ - "Έπεσε" το σάιτ του τουρκικού Υπουργείου Εξωτερικών

"Χτύπημα" από τους Anonymous Greece που χρησιμοποίησαν προσβλητικές εκφράσεις για τους Τούρκους

ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 04 Ιουλ 2020 | 13:15

Επίδομα 534 ευρώ: Πότε θα γίνει η καταβολή του - Μέχρι πότε και πώς θα κάνετε τις αιτήσεις

Όλο το νέο χρονοδιάγραμμα όπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Εργασίας

ΤΟΝ ΙΟΥΛΙΟ Η ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΡΥΘΜΙΣΗ 04 Ιουλ 2020 | 12:22

Αύξηση προκαταβολής των προσωρινών συντάξεων: Στο 80% για μισθωτούς, στο 70% για ελεύθερους επαγγελματίες

Η προσωρινή σύνταξη αυξάνεται στο 80% της κύριας συν αναδρομικά-Στις 9 Ιουλίου θα καταβληθούν σε 250.000 δικαιούχους επικουρικής σύνταξης τα αναδρομικά 8 μηνών

ΤΙ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ 04 Ιουλ 2020 | 09:46

Κοινωνικός Τουρισμός: Έσπασαν κάθε ρεκόρ οι αιτήσεις - Αύξηση 104,9% σε σχέση με το 2019

Μεγάλη η ανταπόκριση εφέτος στα τρία προγράμματα κοινωνικής πολιτικής του Οργανισμού - Τι δείχνουν τα στοιχεία

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΒΗΜΑ 04 Ιουλ 2020 | 09:24

Ελληνικό: Τα έργα της πρώτης πενταετίας - Οι σχεδιαζόμενες επενδύσεις: Τι λένε τα διεθνή μέσα

Έργο διεθνών συμμαχιών - Θα συμβάλει κατά 2% στην αύξηση του ΑΕΠ -Οι σχεδιαζόμενες επενδύσεις

ΕΩΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ 2022 04 Ιουλ 2020 | 08:29

Aναταράξεις στην Air France: Θα καταργήσει 7.580 θέσεις εργασίας

Η Air France-KLM έλαβε την άνοιξη κρατική οικονομική στήριξη 7 δισεκατομμυρίων ευρώ για να αντιμετωπίσει τις αναταράξεις

ΛΟΓΩ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ 04 Ιουλ 2020 | 08:29

Alpha Bank: Η ανακοίνωση για τη μαζική αποστολή SMS σε πελάτες για συναλλαγές που δεν είχαν κάνει

Δεν υφίσταται ζήτημα ασφάλειας ή επίθεσης στο σύστημα ηλεκτρονικών συναλλαγών της Τράπεζας

Ο ΝΕΟΣ ΓΥΡΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΡΕΠΤΕΑΣ ΠΡΟΚΑΤΑΒΟΛΗΣ 04 Ιουλ 2020 | 08:05

Ποιοι και γιατί δεν θα πληρώσουν φέτος καθόλου φόρο - Τα νέα μέτρα με αριθμούς και παραδείγματα

Η μείωση της προκαταβολής φόρου - Ο νέος γύρος της επιστρεπτέας προκαταβολής - Οι εργοδοτικές εισφορές

ΟΛΟ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΗΣ ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ 03 Ιουλ 2020 | 21:52

Ελληνικό: Επένδυση 80.000 θέσεων εργασίας - Αυτά είναι τα έργα της πρώτης πενταετίας

Από το Μητροπολιτικό Πάρκο, που θα ξεπερνά σε μέγεθος το Hyde Park του Λονδίνου, μέχρι τη Νέα Παραλία, στόχος είναι ο σχεδιασμός μιας "έξυπνης" - πόλης.