Πηγή πρόσθετων φορολογικών εσόδων -η οποία μάλιστα δεν έχει προϋπολογιστεί- μπορεί να αποτελέσει για την Ελλάδα η απόφαση των 130 χωρών, για κατώτατο συντελεστή φορολόγησης των πολυεθνικών κολοσσών, στο 15%.
"Έπειτα από χρόνια εντατικών διαπραγματεύσεων, αυτό το ιστορικό πακέτο μέτρων θα εγγυηθεί ότι οι μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες θα καταβάλλουν το δίκαιο μέρος των φόρων που τους αναλογεί σε όλον τον κόσμο", ανέφερε ο Ματίας Κόρμαν, ο γενικός γραμματέας του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης σε ανακοίνωσή του.
Εννέα χώρες, μεταξύ των οποίων η Ιρλανδία και η Ουγγαρία, εμφανίστηκαν πολύ επιφυλακτικές στις προτάσεις που είχαν τεθεί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και δεν υπέγραψαν την κοινή διακήρυξη.
Τα έσοδα για το ελληνικό δημόσιο
Οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για πιθανά έσοδα που μπορούν να φτάσουν ακόμη και στα 1,3-1,5 δις. ευρώ τα οποία θα προέλθουν, τόσο από τη μείωση του "σκληρού" φορολογικού ανταγωνισμού που αντιμετωπίζει η Ελλάδα επί σειρά ετών, κυρίως από τις γύρω βαλκανικές χώρες, αλλά και από το γεγονός ότι οι πολυεθνικές εταιρείες θα κληθούν να καταβάλλουν φόρους και στις χώρες που δραστηριοποιούνται χωρίς να μεταφέρουν με "έξυπνες τεχνικές" τα κέρδη, σε φορολογικούς παραδείσους.
Η χθεσινή συμφωνία -η οποία αναμένεται να οριστικοποιηθεί τον Οκτώβριο του 2021 για να υλοποιηθεί από το 2023- θα έχει μόνο οφέλη για την Ελλάδα.
1. Πρώτον διότι μειώνεται ο φορολογικός ανταγωνισμός που υφίσταται όλα αυτά τα χρόνια η χώρα. Ειδικά την περίοδο των μνημονικών ετών, που οι συντελεστές φορολόγησης στην Ελλάδα έφταναν στο 29%, οι γύρω χώρες εφάρμοζαν συντελεστές της τάξεως του 10-12,5%. Τώρα η Ελλάδα έχει ήδη κατεβάσει τον συντελεστή στο 22% από την 1/1/2022 (υπάρχει ήδη σχέδιο για περαιτέρω μείωση στο 20%), ενώ η "γειτονιά" θα υποχρεωθεί να τον αυξήσει στο 15% τουλάχιστον. Αυτό σημαίνει ότι η ψαλίδα θα κλείσει αισθητά και το κίνητρο μεταφοράς φορολογικής έδρας δεν θα είναι τόσο ισχυρό.
2. Δεύτερον διότι θα πιεστούν οι πολυεθνικές εταιρείες να φορολογηθούν για τα κέρδη στην χώρα που αυτά παράγονται. Είναι πολλά τα παραδείγματα επιχειρηματικών κολοσσών, οι οποίοι ενώ δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα μέσω θυγατρικών ή υποκαταστημάτων, μεταφέρουν τα κέρδη στις "μητρικές" ή σε άλλες χώρες, για να εκμεταλλευτούν τη διαφορά των φορολογικών συντελεστών.
Η "ποσοτικοποίηση" του πιθανού οφέλους δεν είναι εύκολη υπόθεση και θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες: αν οι πολυεθνικές θα μεταφέρουν δραστηριότητες σε περίπτωση αλλαγής του φορολογικού πλαισίου, αν θα υπάρξουν "παράθυρα" στο νέο πλαίσιο κλπ. Αργά χθες το βράδυ, το υπουργείο Οικονομικών έκανε την πρώτη "αποτίμηση" της συμφωνίας για ενιαίο κατώτατο πλαφόν στο συντελεστή φορολόγησης των επιχειρήσεων. Και στη σχετική ανακοίνωση, αναφέρει τα εξής:
Σήμερα, 1η Ιουλίου, στην Ολομέλεια του Περιεκτικού Πλαισίου του ΟΟΣΑ επιβεβαιώθηκε η συμφωνία 130 χωρών, που εκπροσωπούν περισσότερο από το 90% του παγκόσμιου ΑΕΠ, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, για μια νέα παγκόσμια φορολογική αρχιτεκτονική.
Η συμφωνία περιλαμβάνει σχέδιο δύο Πυλώνων για τη μεταρρύθμιση των διεθνών φορολογικών κανόνων, με στόχο οι πολυεθνικές επιχειρήσεις να καταβάλλουν στις χώρες όπου δραστηριοποιούνται τον φόρο που πράγματι τους αναλογεί. Το πλαίσιο της συμφωνίας επικαιροποιεί βασικά στοιχεία του παγκόσμιου φορολογικού συστήματος, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις της ψηφιακής οικονομίας και των νέων επιχειρηματικών μοντέλων του 21ου αιώνα που επιτρέπουν τη μεταφορά κερδών σε δικαιοδοσίες με χαμηλή φορολόγηση.
Ειδικότερα, η συμφωνία-πακέτο, που τελεί υπό τον συντονισμό του ΟΟΣΑ τα τελευταία 10 χρόνια, περιλαμβάνει τον Πρώτο Πυλώνα, ο οποίος προβλέπει σαφείς κανόνες για την κατανομή των δικαιωμάτων φορολόγησης ανά χώρα επί κερδών των μεγάλων πολυεθνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον χώρο της παγκοσμιοποιημένης ψηφιακής οικονομίας, ενώ ο Δεύτερος Πυλώνας, με στόχο και την αντιμετώπιση του φορολογικού ανταγωνισμού, αποσκοπεί στην επιβολή κατώτατου παγκόσμιου φορολογικού συντελεστή επιχειρήσεων τουλάχιστον 15%, προκειμένου για την προστασία της φορολογικής βάσης των χωρών.
Πρόσθετα οφέλη αναμένονται από τη σταθεροποίηση του διεθνούς φορολογικού συστήματος, την ενίσχυση της νομικής ασφάλειας των φορολογουμένων και τη διασφάλιση των φορολογικών εσόδων, απαραίτητων για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας.
Το σχέδιο εφαρμογής, καθώς και οι τεχνικές παράμετροι της συμφωνίας των δύο Πυλώνων, τα οποία οριοθετούνται σε κοινή δήλωση, θα οριστικοποιηθούν τον Οκτώβριο του 2021, ενώ η υλοποίησή της προγραμματίζεται για το 2023. Περαιτέρω ώθηση διαδικασιών για την επίτευξη ευρύτερης συναίνεσης αναμένεται στη Σύνοδο των G20, την επόμενη εβδομάδα.
Το Υπουργείο Οικονομικών παρακολουθεί στενά και συμμετέχει ενεργά στις σχετικές συζητήσεις του ΟΟΣΑ αναφορικά με το ζήτημα της φορολόγησης της ψηφιακής οικονομίας. Σε αυτό το πλαίσιο, χαιρετίζει και συμμετέχει στη συμφωνία της νέας αρχιτεκτονικής του παγκόσμιου φορολογικού συστήματος, δεδομένου ότι πρωτοβουλίες επιβολής μονομερών μέτρων φορολόγησης της ψηφιακής οικονομίας δεν διευκολύνουν την αντιμετώπιση των οικονομικών προκλήσεων που απορρέουν, κυρίως, από τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα.
Με επιμονή και προσήλωση στην ενίσχυση των προσπαθειών για την επίτευξη συναίνεσης σε παγκόσμιο επίπεδο σχετικά με την αναμόρφωση και τον εκσυγχρονισμό που παγκόσμιου φορολογικού συστήματος, καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων φορολόγησης της χώρας μας στο πλαίσιο της νέας φορολογικής αρχιτεκτονικής, αλλά και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού φορολογικού συστήματος και της οικονομίας.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για ό,τι συμβαίνει τώρα στην Ελλάδα και τον Κόσμο στο thetoc.gr