Μειώσεις τιμών -συγκριτικά με τα επίπεδα του Οκτωβρίου- σε κάποια προϊόντα "κράχτες" όπως το γάλα που πωλείται ακόμη και προς 1,12 ευρώ το λίτρο ή τα ζυμαρικά που κοστίζουν ακόμη και 0,62 ευρώ το πακέτο αλλά και… συγκράτηση των τιμών στα ίδια επίπεδα που ίσχυαν και πριν από έναν μήνα για πολλές από τις 51 κατηγορίες, έφερε το καλάθι του νοικοκυριού.
Το σίγουρο είναι ότι οι καταναλωτές, παραμένουν ακόμη με την απορία για το τι ακριβώς έχει προκαλέσει το περίφημο καλάθι στις τιμές, γι’ αυτό και μια ημέρα πριν από την πρεμιέρα, προωθείται μια ουσιαστική αλλαγή: η υποχρεωτική αναγραφή και των τιμών που ίσχυαν στις αρχές Οκτωβρίου για όσα προϊόντα εντάχθηκαν ή θα ενταχθούν στο καλάθι, ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να κάνει από μόνος του τις συγκρίσεις.
Παράλληλα, προωθείται επέκταση του καλαθιού ώστε από τη μια να υιοθετηθεί από περισσότερες επιχειρήσεις και από την άλλη να συμπεριλάβει και ακόμη περισσότερα προϊόντα.
Βασική επιδίωξη αποτελεί το να εξελιχθεί το "καλάθι του νοικοκυριού" σε νέα… μόδα, η οποία θα προσελκύει ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις. Ήδη εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από τις μεγάλες πλατφόρμες ηλεκτρονικών παραγγελιών -όπως η Wolt και η E-food- αρχικά για τα προϊόντα supermarket που διατίθενται μέσω αυτών ενώ προγραμματίζονται επαφές του υπουργείου Ανάπτυξης με εκπροσώπους και άλλων κλάδων.
Για σήμερα για παράδειγμα, υπάρχει συνάντηση με τον κλάδο των κρεοπωλών και θα υπάρξει συνέχεια. Επαφές και με τον Σύνδεσμο Βιομηχανιών Τροφίμων ώστε να ενσωματωθούν περισσότερα "επώνυμα" προϊόντα στο καλάθι του νοικοκυριού κατά την 1η ανανέωσή του και να μην κυριαρχούνται οι λίστες των σούπερμαρκετ από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.
Το υπουργείο Ανάπτυξης θα ζητήσει από τις αλυσίδες να αναρτήσουν και τις αρχικές τιμές στο e-katanalotis.gov.gr ώστε να μπορούν οι καταναλωτές να κάνουν και τις σχετικές συγκρίσεις με τα δεδομένα τιμών του Οκτωβρίου. Έτσι, θα φανεί ανά προϊόν πού υπάρχει συγκράτηση και πού υπάρχει μείωση.
Ο στόχος είναι να υπάρχουν προϊόντα "σημεία αναφοράς" για τους καταναλωτές, τα οποία θα διατίθενται σε συγκεκριμένες τιμές τις οποίες ο καταναλωτής θα… θυμάται. Για παράδειγμα, ήδη έχει αποτυπωθεί από χθες ότι ένα λίτρο γάλα μπορεί να πωλείται προς 1,12 ευρώ, ένα πακέτο μακαρόνια προς 62 λεπτά και μια συσκευασία χυμού πορτοκαλιού προς 75 λεπτά.
Καθώς λοιπόν τα προϊόντα θα μπαίνουν και θα βγαίνουν από το καλάθι -κάθε Τετάρτη οι ταμπέλες στο ράφι αλλά και οι ηλεκτρονικοί κατάλογοι θα ανανεώνονται- το ζητούμενο θα παραμένει στα βασικά προϊόντα -τα οποία θα επιδιωχθεί να γίνονται ολοένα και περισσότερα με την προέλευση και άλλων κλάδων- να υπάρχει πάντοτε ένα σημείο αναφοράς. Βασικός στόχος, να προστατευτεί το εισόδημα ειδικά των φτωχότερων νοικοκυριών από περαιτέρω "χτυπήματα" δηλαδή, τουλάχιστον σε βασικά είδη πρώτης ανάγκης, να υπάρξει σταθεροποίηση των τιμών.
Ουσιαστικά, η δημοσίευση των τιμών παίζει και εκπαιδευτικό ρόλο για τα νοικοκυριά, τα οποία μπορούν πλέον γρήγορα να έχουν μια εικόνα για το πόσο κοστίζουν τα βασικά είδη και να συγκρίνουν με τις αντίστοιχες τιμές άλλων προϊόντων. Αν παρατηρηθεί στροφή της ζήτησης προς τα προϊόντα του καλαθιού -κάτι που θα φανεί μέσα στις υπόλοιπες εβδομάδες- το κίνητρο και των επιχειρήσεων να συγκρατήσουν τις τιμές και των υπόλοιπων προϊόντων κοντά στα επίπεδα του "καλαθιού" θα γίνει πολύ πιο ισχυρό, γιατί πλέον θα διακυβεύονται τα μερίδια αγοράς.
Γι’ αυτό και η δημοσίευση των τιμών εκτιμάται ότι θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην συγκράτηση των τιμών. Αν μάλιστα αποφασιστεί να αναγράφονται και οι αρχικές τιμές (δηλαδή το πόσο κόστιζε το προϊόν πριν μπει στο καλάθι), η σύγκριση θα γίνει ακόμη ευκολότερη. Ιδού πως διαμορφώνεται η κατάσταση μέχρι στιγμής. Ο πίνακας που ακολουθεί αποτυπώνει τις ελάχιστες και τις μέγιστες τιμές σε καθένα από τα 51 είδη. Τα προϊόντα δεν είναι πάντοτε συγκρίσιμα καθώς υπάρχουν διαφορές στις συσκευασίες και στις ποσότητες. Όμως, δίνουν μια εικόνα για το που κυμαίνονται οι τιμές ανά προϊόν
Οι τιμές στο καλάθι του νοικοκυριού: